Wielrentopic

Zou Mollema niet veel energie verspillen met zijn heen en weer gezwaai?

Zou Mollema niet veel energie verspillen met zijn heen en weer gezwaai?

DrPhil op 4 sep 2018 18:50

Elke meter meer is extra energie, en hoe stiller en constanter je op je fiets zit hoe minder energie verlies. Maar door met je armen te trekken aan het stuur help je jezelf wel een beetje maar het weegt niet tegen je energie verlies aan. Maar als je er door heen zit is het wel een mooie manier om een zwanenzang te laten zien 😁 en soms geeft het sleuren je net dat beetje meer om door te gaan als je op zit dus dan helpt het maar das meer mentaal

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

@DrPhil Technisch perfecte rijders winnen lang niet alles en zijn zeker niet altijd de snelste. Froome is niet om aan te zien… Sagan zit als een te dikke Gorilla op zijn fiets… En Mollema als een kip die graan zoekt…

Het aanpassen van ‘slechte’ techniek gaat soms ook ten koste van snelheid…

Click. Click. Peace

Mollemalen noem je dat… En als hij het niet doet komt hij niet eens een terp op 😜. Gesink zit ook altijd te sleuren en trekken en zijn hoofd lijkt wel een metronoom, maar zo rijden die gasten toch gewoon knetterhard omhoog.

I can stick uphill ice, on my saucer...

@Rogier nu weet ik dat een tijdrit niet gelijk is aan bergettapes, maar daar zie je juist duidelijk dat als je man tegen man rijd, de renners die “technisch perfect” het dichste benaderen bovenaan prijken.
Froome rijdt als een lompe hork in de bergen maar kan gek genoeg haast perfect op de fiets zitten in een tijdrit en dan zie hoeveel dat scheel met renners die dat niet kunnen zoals mollema. Ook in de niet tijdritten is het dus bepalend alleen heb je dan meer factoren dan puur wielrennen die mede bepalen.

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

@Rogier nu weet ik dat een tijdrit niet gelijk is aan bergettapes, maar daar zie je juist duidelijk dat als je man tegen man rijd, de renners die “technisch perfect” het dichste benaderen bovenaan prijken.
Froome rijdt als een lompe hork in de bergen maar kan gek genoeg haast perfect op de fiets zitten in een tijdrit en dan zie hoeveel dat scheel met renners die dat niet kunnen zoals mollema. Ook in de niet tijdritten is het dus bepalend alleen heb je dan meer factoren dan puur wielrennen die mede bepalen.

Birdheart op 4 sep 2018 21:20

In de tijdrit is ook de bouw van de renner erg belangrijk. Het is niet voor iedereen weggelegd.

Übung macht den meister!!!

Klazien uut Zalk.
Mollema uut Zwalk.

@RFKANGOO in de bergen sprints heuvel ettapes, in alles is de natuurlijke bouw van de renn(st)er belangrijk. Maar niet het belangrijkste. Als dat wel zo was zou Armstrong Ullrich Dumoulin etc… in geen bergettape kunnen meedoen. Een Sagan zou nooit een sprint kunnen winnen. Vos zou niet in zoveel diciplines goed kunnen zijn, maar toch. Dit lijstje is zeer kort. Maar al deze renners winnen toch, waarom omdat ze erop trainen het hun eigen maken en zich er niet bij neerleggen, en mentaal heel weerbaar zijn.

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

@RFKANGOO in de bergen sprints heuvel ettapes, in alles is de natuurlijke bouw van de renn(st)er belangrijk. Maar niet het belangrijkste. Als dat wel zo was zou Armstrong Ullrich Dumoulin etc… in geen bergettape kunnen meedoen. Een Sagan zou nooit een sprint kunnen winnen. Vos zou niet in zoveel diciplines goed kunnen zijn, maar toch. Dit lijstje is zeer kort. Maar al deze renners winnen toch, waarom omdat ze erop trainen het hun eigen maken en zich er niet bij neerleggen, en mentaal heel weerbaar zijn.

Birdheart op 5 sep 2018 07:43

Toch denk ik dat bij de tijdrit de bouw belangrijker is dan bij de rest. Een Quintana of pozovivo zie ik niet snel een tijdrit winnen. Hoe vaak ze dit ook zullen trainen. Aerodynamica is hierbij zo belangrijk, daar valt bijna niet tegenop te trainen.

Übung macht den meister!!!

Ik zie quintana wel kunnen winnen, heeft hij in een grijs verleden ook al gedaan. Maar toen trainde leefde ademde hij veel meer dan nu het wielerleven om te kunnen winnen. Hij verloor vaker dan hij won (op de directe concurrentie) dat is feit. Maar hij toont duidelijk dat mentaliteit en training heel hard nodig zijn.
Een bardet zal daarom ondanks een betere tijdrit bouw nooit slagen, als hij het blijft zien als iets bijkomends en niet gaat trainen.

Voor aerodynamica hebben ze tegenwoordig bolletjes in de kleding voor, wax op de benen met bolletjes, boter op de fiets, schoenen bidons fiets, auto en motoren op speciale afstand van de renner laten rijden, windtunnel testen etc… zoveel dat als je echt wil als renner dit grotendeels aangepakt kan worden

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Ahhhh Nacer Bouhanni afgestapt… wiens schuld zou het zijn? Aan hemzelf kan het niet liggen… toch? ;-)

Click. Click. Peace

De rest wou hem niet laten winnen… en das niet eerlijk
De rest heeft astma en hij niet…
Het is warm, parcours heeft heuvels en bergen en niet helemaal vlak
Door de vuelta kan hij niet de hele dag wintersport.nl checken

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Eerste fietstochtje,

Dinsdag te horen gekregen van mijn doktoren dat ik weer mag fietsen na iets meer dan 2 en half jaar. Niet meer dan 6x per dag 5 minuten verspreid over de dag met liefst uren ertussen en enkel op mijn mtb op de weg, omdat deze compleet op mij is gebouwd en de houding beter is. Ik moest beloven me hier aan te houden, en minder mag maar absoluut niet meer.
Nu kon ik me gisteravond toch niet bedwingen had mijn mtb elders gestald, dus moest wachten tot het weekend maar wel de beschikking over de fiets van mijn moeder.
Dus op de fiets gestapt wilde even naar het centrum wat voorheen enkele minuten was, daar rusten op een bankje en terug.
Zo gezegd zo gedaan, vertrekken in de lichtste versnelling meer kreeg ik niet weg getrapt. Eenmaal rollend naar zijn 2 en dan 3 en weer heel snel naar 2 man o man wat koste dat een kracht. Halverwege kreeg ik veel pijn in de rug en benen maar wilde wel het centrum halen wat net 1,2 km rijden was. Uiteindelijk 9 minuten over gedaan. Was helemaal buiten adem, en gevoelsmatig leeg.
Dus even een lange poos rusten, toen eerst een stuk terug gelopen met de fiets aan de hand. Nog wat gerust en toen naar huis, 5 minuten. Helemaal kapot misselijk moe en mijn benen leeg.
Nouja van het weekend maar eens zien of mijn mtb beter wil. En dan me wel strak aan de 5 minuten houden.

*bericht bewerkt door Birdheart op 06 sep 2018 10:52

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Wat een verhaal. Wat heb je in hemelsnaam gedaan dat je pas na 2,5 jaar maar 5 minuten mag fietsen?

Auto is met 130km minimaal in mijn stilstaande auto gereden (achteraan de file). Maar door zijn telefoon heeft hij dat nooit gezien en daardoor nooit geremd.

En in eerste instantie leek er niets lichamelijks aan de hand te zijn, maar mijn rugspieren staan sinds dien altijd strak waardoor mijn zenuwen deels afgekneld worden bij actieviteiten

*bericht bewerkt door Birdheart op 06 sep 2018 11:10

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

@Birdheart Pffff wat ontzettend heftig zeg! Ik hoop dat je snel meer kan fietsen… (en wintersport?)

Click. Click. Peace

@Rogier eerste jaar mocht ik op snowboarden omdat de beweging goed was ( en is) dus dat kon doorgaan maar niet dagen achter elkaar. Dus dagjes boarden.
En fietsen hopelijk ooit weer een halfuur achter elkaar maar wat nu mag verwacht ik (naar aanleiding gesprek dokoteren) niet datin komende 6 maanden meer wordt.
Dit is ook de reden trouwens dat ik altijd in verleden tijd sprak over ervaringen fietsen.

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Heftig gast, zeker voor zo’n liefhebber! Spieren staan strak in de zin van spasticiteit door neurologisch letsel @Birdheart?

I can stick uphill ice, on my saucer...

@Shane jep mijn hersenen vertellen mijn rugspieren dat ze continu op spanning moeten staan zoals gebeurd als je sport (dikker worden bij bewegen) alleen ontspannen ze niet meer. Waardoor inspanning of beweging zorgt dat de al strak staande spieren nog dikker maakt en de zenuwen in een verdom hoekje drukken.

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Nou daar ben je mooi klaar mee. Vreselijk. Mag hopen dat je op zijn minst een fikse schadevergoeding hebt ontvangen.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Nou daar ben je mooi klaar mee. Vreselijk. Mag hopen dat je op zijn minst een fikse schadevergoeding hebt ontvangen.

Shane op 6 sep 2018 12:00

Nope, ze erkennen 100% aansprakelijkheid, maar claimen dat ik gezond ben dus hoeven ze niet te betalen. Dat mag in Nederland dus daar maken ze gebruik van. Nu moet ik aantonen van wel. En dat kan nog jaren duren

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Waaw @Birdheart , wat een miserie, veel geluk en veel geduld toegewenst met je hopelijk volledig herstel.

Als ruglijder ( te korte of te stramme spieren zegt de geneeskunde) weet ik hoezeer je hier kan van afzien, altijd last van pijn in nek en rug, vooral na éénder welke inspanning, spijtig genoeg ook bij 't wintersporten.

Born to run. B.S.

@Birdheart dat is heftig zeg! Sterkte! Ik hoop dat je over tijd toch iets verder kan geraken met je fiets!

Bergen + Sneeuw = ❤

En wat is nu het behandelplan en de duur?

@Birdheart dat is heftig zeg! Sterkte! Ik hoop dat je over tijd toch iets verder kan geraken met je fiets!

Nelis op 6 sep 2018 14:35

En wat is nu het behandelplan en de duur?

DrPhil op 6 sep 2018 14:56

antwoord op beide vragen is, dit is het laatste wat ze nog proberen en dan is het einde behandeling. Bestaat niets anders meer in Nederland. Paar revalidatie teams zijn er zoet mee geweest. En eigenlijk hadden ze handdoek al geggooi dat wilde ik niet, en daarom proberen ze nu dit als zoethoudertje en om toch maar iets te doen. Fietsen omdat dat iets is waar ik heel veel tijd aan kwijt was, en mijn passie ligt naast het snowboarden. De verwachting is al 2 jaar dat ik permanent op bed kom te liggen en tot nog toe is dat niet het geval en dat ga ik zo houden, hoe? vind wel een manier.
Daarom ben ik positief gestemd passie is fietsen en ben al blij dat het weer mag.

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Zo. Heftig. Hoe oud ben je?

Toen 25 nu 28😀

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

En een hometrainer? Mag dat ook? Of een crosstrainer? (Desnoods met alleen je benen)

Als je alle malheur van de afgelopen jaren van zowat de hele groep van deze blz. optelt, lijkt het wel een clubje gehandicapten i.v.p. van gezonde (winter)sporters.

Hen48

Was wel de bedoeling om op de mtb te zitten.
Maar heb ook een paar pedalen die ik al zittend op stoel kan aansturen.

Even voor de zekerheid voor iemand me zielig vind ik voel me nog steeds gelukkig, haal meer dan genoeg plezier uit alles wat ik wel kan en doe. En zal me er nooit bij neerleggen.
De reden van schrijven was als volgt
Vele die fietsen beseffen vaak niet wat er nodig is om het op topsport niveau te doen maar kunnen zich wel een voorstelling maken. Maar nog minder beseffen wat het fysiek met je lichaam doet als je alleen al naar de winkel fietst welke spieren(stelsels) je daarvoor nodig hebt. Wat appart is het ene doet bijna niemand en het tweede doet bijna iedereen wel eenz

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Plaats een reactie