Is de Peugot 107 een geschikte auto naar wintersport

Afgelopen winter nog n Renault R4 tegen gekomen op een franse bergpas :D.
Bergop was ik aan’t twijfelen om de sneeuwkettingen om te doen (Renault Twingo)
Je kon er letterlijk van af skiën:D. Maar toen ik mr R4 van de 12% bergweg zag afrijden (zonder kettingen), ben ik gewoon doorgereden:).

@ Gast 487 dat is zeker niet altijd slim. Vaak is het een local en op dit soort oude auto’s hebben ze in Frankrijk regelmatig spijkerbanden zitten, of extreme winterbanden.

Click. Click. Peace

@gast487: Fransen hebben een andere risico afweging dan Nederlanders, ze rijden ook slechter en roekelozer, kijk maar eens naar het aantal deuken in Franse auto’s in een grote Franse stad…het feit dat een Fransman erg rap de berg afgaat, zou ik niet als maatgevend beschouwen… En wie weet is het de lokale dorpsgek…

Als je in je eigen auto rijdt, dan kun je het beste op een rustige plek waar je niets kunt raken even uitproberen waar de grenzen van jouw auto liggen…

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

@ Constant dat Fransen in de bergen slechter rijden dan Nederlanders durf ik niet te zeggen ;-)

Click. Click. Peace

Nederlanders te langzaam en Fransen te snel? Fransen rijden op een andere manier slecht :-)

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

Het gaat hier ook zeker niet om de Fransen in het algemeen, maar om de ‘locals’. Die weten precies waar de gevaarlijke plekken zijn, en dan kan je ook best wel een stukje vlotter doorrijden dan toeristen. Zeker als de auto van zo’n ‘local’ is uitgerust met ‘extreme’ winterbanden of zelfs spijkerbanden.

Komt een Fransman uit het zuiden aanzetten die alleen een lekker strandweertje is gewend, dan zullen de rijvaardigheidscapaciteiten een stuk minder zijn. Dat geldt overigens niet alleen voor Fransen, maar evengoed ook voor Duitsers, Italianen en Oostenrijkers die in vlakke gebieden wonen en bergen cq. heuvels niet gewend zijn.

@ Frans daar heb je helemaal gelijk in!

Click. Click. Peace

@Bartus:
Een auto "schoner" dan een trein?
Welke auto loopt er 1 op 37 dan …

Wij zijn zelf met een Renault Twingo II naar Frankrijk gereden. Geen enkel probleem. Peugot 107 moet dus ook lukken.

@Gast, exergy gaat om het totaal plaatje. Energie verbruik voor het aanleggen van wegen vs trein sporen. Fabricage en onderhoud van een trein vs auto’s. Gemiddelde bezettings graat van de beschikbare plaatsen in een trein vs een auto. Bij een auto heb je altijd minimaal 1 van de vier plaatsen bezet, treinen rijden ook als er niemand in zit. Verder heb je bij de trein ook nog vervoer van en naar het station, of doen jullie dat met de bakfiets? enz enz.

Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

Wij gaan al een aantal jaren met onze Polo uit 2002 naar de sneeuw. Komt echt elke heuvel op, met snowtrack 3 bandjes slechts een x van de 7x kettingen nodig gehad, en dat was op de parking.
Heel grappig dat al een paar keer alle grote en dus zware auto’s door de Gendarmerie werden tegengehouden en wij na inspectie van de banden er toch nog even langs mochten.

Hierbij meegerekend het verbruik 1 op 20 ongeveer op diesel not to beat!
Op de snelweg ook geen last, ik vind vooral in Frankrijk 140 wel hard zat :-D

Ook eens met de trein gegaan, geen succes, overstappen, geen lekker muziekje, niet even lekker lunchen(vakantie is ook al onderweg, dus even lekker een zuurkool in de Elzas eten op de helft is fijn!!!)

Armoedzaaiers!! Ze rijden in een peugeotje 107, fiatje panda of een ander zielig vervoer middeltje m.a.w te eten hebben ze niet maar wel naar de wintersport. Blij dat ik ze niet ontmoet

@ Gast458: Je hebt gelijk. Blijf jij maar in je kasteel. Als je tuin groot genoeg is kan je met je dikke auto langs de slotgracht racen en bouw je zelf een berg op je perceel. Dan hoef je niet meer op wintersport en kom je ze ook niet tegen.

Het forum gaat ten onder aan z’n eigen succes. Elke malloot met bekrompen mening en luie ass weet het inmiddels te vinden. Registreren om te reageren lijkt me zo langzamerhand het forum ten goede te komen. Uitbreiding en veel bezoekers is leuk, maar op sommige meningen en vragen zit ik (en vele met mij) niet te wachten.

Nu weer ontopic :)

Met bijna elke auto die tegenwoordig van de band rolt (ik kan er eigenlijk geen bedenken die het niet zou kunnen) kom je een berg op. Nog nooit gehoord van auto’s die alleen voor platte delen van onze planeet geschikt zijn. De juiste banden, eventueel kettingen, gezond verstand en soms wat ervaring zijn belangrijker dan welke auto en type je gebruikt.

Och, zoals al eerder gezegd, de Seicento met 39 pk is zo ongeveer de meest ondergemotoriseerde auto die er is, en toch kwamen we die berg bij Avoriaz op. En als je het vooruit niet meer redt, auto omdraaien en achteruit de berg op, heb je doorgaans een grotere vertraging dus meer koppel.

@Ferdinand: "… vermogen heb je nodig op de autobahn, in de bergen heb je geduld nodig …"
Als je tot de categorie "Verstand op nul, gaspedaal op de vloer en blik op oneindig, pardon, bedoel de DomDom" behoort: Inderdaad
Zo niet, dan geldt het omgekeerde: Geduld op de snelweg, vermogen in de bergen …

Veel vermogen is leuk, maar zeker niet noodzakelijk. Ik ben verschillende keren op wintersport geweest met een bejaarde volkswagenbus met ongeveer 60 pk, gevuld met 8 personen en een skikoffer op het dak. We zijn elke keer op plaats van bestemming aangekomen, en hebben ook 10% hellingen overleefd.

Running against the wind

Plaats een reactie