Is de Peugot 107 een geschikte auto naar wintersport

Zelf hebben wij een Peugeot 107. Prima voor de Nederlandse wegen, vooral heel zuinig. Vorig seizoen waren we van plan met deze auto naar Frankrijk te reizen om de sneeuw op te zoeken, winterbanden gekocht maar uiteindelijk toch maar een andere auto geregeld. De weg naar het skistation bleek een lastige, steile onderneming te zijn volgens een aantal ervaringsdeskundige. De garage zei dat het makkelijk zou moeten kunnen met een 107, maar zelf hadden we te veel twijfels. Dit jaar komt de winter er weer aan, de winterbanden liggen nog steeds opgeslagen en dus staan we weer voor de zelfde beslissing. Wat zijn jullie ervaringen met kleine, minder krachtige auto’s en de bergrit omhoog? Misschien ervaring met een Peugeot 107 of vergelijkbare auto?

Met een Hyundai I10 geen enkel probleem

Onmogelijk is het niet het je bent waarschijnlijk niet de snelste maar je komt er natuurlijk wel.
Grootste verschil met een auto met meer power is dat je actief zult moeten schakelen om je motorblok levend te houden.

Mijn allereerste auto was een peugot 106, en daarmee heb ik menige Alpencol en bergweg bereden. Zeker met winterbanden zijn deze auto’s prima wagentjes in de sneeuw. Omdat ze niet al te zwaar zijn en smalle banden hebben houden ze exreem goed in de sneeuw en op gladde wegen. Veel locals rijden in de winter juist expres met dit soort kleine autootjes. Ik zou het zo doen.

Maar, als jullie jezelf niet prettig voelen in deze auto in de bergen zal ik het niet doen. Het allerbelangrijkste is dat je jezelf gewoon lekker voelt in een auto.

Click. Click. Peace

Over de pure kracht, ik denk als je gewoon rustig omhoog rijdt en je oplet met schakelen zoals aangekaart door gast041 is er geen enkel probleem.

-Ik heb de titel even aangepast om duidelijker de lading van de vraag te dekken.-

Click. Click. Peace

Zou geen enkel probleem mogen zijn … paar jaar met wat vergelijkbaars de alpencols gedaan: een VW polo Fox coupé (bj 1995, 45pk of zoiets).

Voordelen:

  • meestal smallere banden en lichtere auto: best wel goede wegligging in de sneeuw.
  • blijft zuinig
  • minder mankracht nodig om weg te duwen als het fout gaat

Nadelen:

  • beperkt comfort (geen airco, etc)
  • beperkte laadruimte
  • beperkt vermogen ("eerst aankomen" ga je nooit :p)

Vereisten:

  • vooruitzien, vooruitdenken, vooruitsturen
  • geduld
  • iets anders bergop rijden (niet volgas … oververhitting is een realiteit met zo’n dingen)

Woon zelf in de bergen en zie rondom mij heen het gehele jaar door van dit type auto’s door locals bestuurd worden. En dat gaat een stuk soepeler dan de ‘Parijzenaren’ die met hun grotere auto’s op versleten zomerbanden bij ons de straat omhoog of omlaag proberen te rijden ;-)

En in het verleden zelf vaak genoeg met dit type auto op wintersport geweest. Ski’s aan de binnenkant naast de deuren, soms wat lastig uitstappen maar verder goed te doen.

Ik ben vorig jaar met een volkswagen polo (wel recent model) naar Sölden (en tussendoor ook even naar Obergurgl) gebolt. Geen enkel probleem gehad. Op de parking in Obergurlg hadden verschillende wagens problemen met ijs, voor mij geen enkel probleem.

Dan zijn wij recordhouder, in het verleden met een Seicento S, met jawel, 39 pk de berg op naar Avoriaz. Het ging langzaam, maar heel aangekomen zijn we.

Winterbandjes eronder en gaan met die banaaan. Je zult niet als eerste boven zijn, maar dat hoeft ook helemaal niet. De 107 heeft relatief kleine motor, echt stijle stukken zul je met een klein verzet moeten nemen (naar beneden en naar boven). Je wilt immers niet dat de motor te warm wordt en dat de remmen gaan stinken. Deze basisprincipes gelden overigens ook voor (iets) grotere auto’s. Vergeet in Oostenrijk dus alles wat met het nieuwe rijden te maken heeft!

@ CY325i Ook in Frankrijk neem ik aan.

Zoals anderen al hebben gezegd is het volgens mij prima te doen. Wij gaan steeds met een Opel Astra '95 en dat gaat prima. Je merkt inderdaad dat je wat weinig power hebt, maar we hebben nog nooit met geknepen billetjes gezeten of we het wel zouden halen.

Serfaus

edit - dubbelpost

Serfaus

als je ruimte genoeg hebt voor je spullen lijkt het me geen probleem… (dakbakje er op? ;))

Als het goede a-merk winterbanden zijn (top 3 ANWB test), dan kom je behoorlijk ver de berg op.

Winterbanden heb je mijn inziens vooral nodig om veilig te remmen en niet uit de bocht te vliegen, dat je er ook de berg mee opkomt, is mooi meegenomen :-).

Oefen een paar keer op een besneeuwde helling en op een leeg parkeerterrein, dan kun je in alle rust beoordelen wat je auto kan in de sneeuw.

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

Als pleziervaarders spreken over de “zeewaardigheid” van een schip, wordt vaak gesteld: Menig schip is zeewaardiger dan haar bemanning.
Evenzo geldt mijn stelling voor auto’s en hun bestuurders: De oorzaak van veel problemen zit tussen de oren van de bestuurder.

Ik rijd zelf een hybride. Weliswaar een grotere auto dan de 107, maar ook een vrij lichte motor. Vooraf zei iedereen dat dat geen trekkracht had in de bergen. Ik moet zeggen dat ik nog nooit zo lekker een berg ben opgereden. Niks geen geschakel, gewoon in de S-stand in een tempo omhoog.

Ik zie het probleem ook niet hoor.
Op de snelweg voel je je veiliger in een grote auto (maar is vaak schijnveiligheid), maar in de bergen denk ik dat een kleine auto nog beter presteert dan een grote (zware). Een dikke motor helpt je echt niet een gladde weg op.
En zoveel langzamer ga je toch ook niet? Die kleine gebakkies rijden ook gerust 160. Ik rijd met een grote auto nog langzamer, om in ieder geval nog een verbruik van 1 op 10 te halen.
Met twee personen kan je makkelijk je bagage kwijt als je de achterbank plat legt. Skies tussen de voorstoelen door of langs de deur.
Ik zou geen dakkoffer gebruiken. Dan zwabber je alle kanten op…

Wij reden voorheen altijd “grotere” auto’s ook altijd ivm. vakantie’s.
Sinds 2010 rijden wij zowel 's zomers (met vouwwagen) als 's winters met een Hyundai i10 1.25 eerste keer was wennen.
maar we willen nu niet anders meer, de skies gaan op skidragers (niet met magneetdragers werken) op het dak en de rest gewoon in het autootje.
met z’n 3 en en het gaat fantastisch.

Loat goan

Wij gaan al jaren met een toyota yaris gaat prima
ruud

Geen enkele auto is geschikt!! Vervuiling, files, parkeer ellende, kortom de trein nemen.

Geen enkele auto is geschikt!! Vervuiling, files, parkeer ellende, kortom de trein nemen.

Gast458 op 23 okt. 2012 19:43

Haha. Het forum van groenlinks is te klein geworden en dan maar hier trollen?

Bij gladheid heb je niet zo veel aan veel vermogen. Je slipt dan alleen maar eerder door en glijdt dan dus weg. Goede winterbanden zijn wel een must. Over de bergen zou ik me niet echt zorgen maken. Op een bergsnelweg als de brenner pas zul je wel rechts moeten rijden bij het langzame verkeer, maar op een echte bergweg kun je zeker bij winterse omstandigheden echt niet hard. Ik zou me eerder zorgen maken over de snelwegrit heen en terug. Als je er niet tegenop ziet om lange afstanden te rijden in je 107 zie ik het probleem niet.

@Gast458: er zijn ook voldoende wintersportplaatsen niet bereikbaar per trein!

ontopic: vermogen heb je nodig op de autobahn, in de bergen heb je geduld nodig.
Hoe vaak merk ik niet dat ik met het verkeer mee sukkel met mijn krachtige auto tussen alle andere nog krachtigere auto’s?
Het voordeel van een 107 is voornamelijk dat je op bochtige bergweggetjes in z’n 2 goed op toeren kan blijven vanwege de versnellingsbakverhoudingen.
Grote auto’s draaien dan veel lagere toeren (de 2e versnelling gaat dan ook door tot de 100, terwijl een 107 het al uitbrult bij 60) waardoor ze bij scherpe bochten haast stilvallen en niet op gang willen komen.

Alleen die autobahnrit naar de bestemming, dat zal wat minder relaxed rijden zijn (minder geluidsisolatie, meer geluid van de motor, beperkte topsnelheid, kleinere bandjes dus meer gehobbel, etc…)

fijne site hè, dat wintersport.nl?

@gast, je weet natuurlijk dat als je een exergy analyse zou doen dat het totaal plaatje van de trein per passagier vervuilender is dan van moderne auto’s?

Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

Moet geen enkel probleem zijn! Mijn eerste auto was een Subaru MiniJumbo, nog veel kleiner dan een 107. Met een naaimachine motortje, ook veel minder vermogen dan een 107. Wel sneeuwkettingen maar geen winterbanden(dat was toen nog geen mode!). We reden destijds elke dag in een half uur van Längenfeld naar Obergurgl. Met de tweede auto, een Subaru Vivio, hetzelfde verhaal! geen centje pijn!..En ja…ik heb vergelijkingsmateriaal…Ik heb ook een Subaru Impreza4x4 met winterbanden gehad. Is wel wat comfortabeler en misschien ook veiliger?..Ik weet het niet. De laatste jaren zijn we met een Renault Clio geweest en dat ging ook goed. Nu met een Mazda 2 en ik mag zeker niet klagen. Je moet natuurlijk wel goed kunnen schakelen, afremmen op de motor en voorzichtig zijn met gas geven…Maar dat moet je met een grote bak ook. Ik ben al heel wat slippende BMW’s voorbij gegaan met mijn kleine autootjes.

ontopic: vermogen heb je nodig op de autobahn, in de bergen heb je geduld nodig.

Ferdinand op 23 okt. 2012 23:37

Onzin. Met een kleine auto kan je prima over alle snelwegen rijden en de maximum c.q. adviessnelheden aanhouden. Daar heb je geen extra vermogen voor nodig. Je moet op ‘steile’ snelwegen ervoor zorgen dat je vaart hebt om de volgende heuvel weer op te komen, maar voor de rest is er niks aan de hand, zolang je maar rekening houdt met sneller rijdend verkeer. Ik heb zelf ook twee jaar met een Ford Ka (60 PK) rond gereden op de Europese autosnelwegen en ook in de bergen. Is altijd prima gegaan zonder problemen. Bovendien heb je in de bergen geen eens zoveel extra geduld nodig, aangezien je bij voldoende terugschakelen ook best nog wel wat kracht hebt. Zoals door anderen reeds gezegd zijn kleine auto’s licht, smalle bandjes en rijden prima door de sneeuw heen. Ik ben nog nergens vermogen tekort gekomen en de Ka is overal doorheen gebanjerd.

Ik ben al heel wat slippende BMW’s voorbij gegaan met mijn kleine autootjes.

joepiedepoepie op 24 okt. 2012 00:31

Jammer is dat veel mensen BMW automatisch bestempelen als een auto die in de sneeuw niet kan rijden. Dat schijnt echter geheel aan de bestuurder te liggen die denkt een voorwiel aangedreven auto te bezitten. Het heeft niks met de auto te maken. Sterker nog: Een achterwiel aangedreven auto heeft op steile hellingen in de sneeuw een voordeel, aangezien het gewicht naar achteren drukt en daardoor de aandrijving extra kracht krijgt. Je moet echter bij BMW (en Mercedes) wel altijd oppassen met overstuur. En mocht een BMW een heuvel niet meer opkomen: ESP uitschakelen en eventueel extra gewicht in de kofferbak leggen. Klaar is kees en gaan met die banaan!

Vergeet in Oostenrijk dus alles wat met het nieuwe rijden te maken heeft!

CY325i op 23 okt. 2012 10:27

Eens. En niet alleen in Oostenrijk, maar eigenlijk overal waar heuvels en/of bergen zijn.

@Frans…Klopt ook. Of je goed in de bergen kan rijden ligt niet aan de auto. Het ligt aan de bestuurder. Vaak geven ze te veel gas en dan kom je gewoon niet weg. Ik gaf de BMW als voorbeeld maar ik ben ook allerlei andere grote bakken moeiteloos voorbij gereden.

Hoe kleiner, hoe beter! Een Panda 4x4 bijvoorbeeld brengt je letterlijk overal en bijna net zo snel als een Range Rover. En dat met 60pk!!

Even a bad day skiing is better then a good day at work

@Maria: Dat een hybride prima rijdt in de bergen zal niemand met technisch inzicht verbazen
Het koppel wat je met een elektromotor op kunt brengen, daar kan geen verbrandingsmotor tegenop.
Niet voor niets worden (en enkele uitzondering daargelaten) alle treinen aangedreven door elektromotoren.
Er is ooit (ik meen bij Top Gear) een "wedstrijd" gehouden tussen een conventionele Landrover en een die was uitgerust met een elektromotor. De eerste verloor…

@458: Eens, afhankelijk van de bestemming, kan de trein een uitstekend alternatief zijn.
Diverse malen gedaan, meestal waren we (door-to-door!) sneller dan zijn die met de auto kwamen en in de praktijk amper 2 uur langer onderweg dan met het vliegtuig.
En een stuk comfortabeler … 1e klas ICE, daar kan een auto niet tegenop…

Plaats een reactie