Breedte van snowboard t.o.v. schoenmaat, deel je ervaring!

Hoi mede wintersporters,

Ik heb op dit forum helaas nog geen topic kunnen vinden over vragen en ervaringen mbt de breedte van het snowboard Vs je schoenmaat. Voor degene die voor het eerst een snowboard kopen kan dit soms een lastig onderwerp zijn. Dit is voor mij dan ook de aanleiding voor dit topic.

Kick off!
Ik heb een 2e hands snowboard van 159cm op het oog met een waist width van 24.9 cm. (Smalste stuk in het midden van het snowboard) Schoenmaat is 12 US / 45 EU.
Ik denk dat velen een advies geven dat ik een breder snowboard moet kiezen maar als ik het eea uitreken lijkt mijn maat toch niet zo heel groot.

Mijn schoenen zijn aan de buitenzijde max 33cm groot. Het board is (voor het gemak) 25cm breed. Er is dus 8 cm te veel schoen buiten het board. Als vuistregel geldt echter dat je schoen aan BEIDE kanten van het snowboard ong 2cm mag uitsteken om het board in de sneeuw te kunnen drukken. Dan blijft er nog 8 - 4= 4cm over die te veel uitsteken.
Tevens zal door de stand van je bindingen (10/15 graden) er nog min 1 cm in totaal van af gaan = 3cm te veel.
Als laatste staan je bindingen niet op het smalste stuk in het midden van het snowboard maar aan beide kanten een stuk naar buiten (in de lengte). Er zit 4,2 cm verschil tussen het middelste en breedste stuk en het einde van het board. Dit zorgt voor een extra stukje board onder de voeten omdat je een stukje van het midden naar buiten opschuift.Voor de zekerheid nemen w hiervoor 1cm (per kant!). Uiteindelijk kom ik dan uit op 3-2=1 cm.

Ik heb m.i. minimale afmeting aangehouden dus dit board zou best moeten kunnen gelet op de breedte van het board en de grootte van mijn schoen??
Al deze wijsheid heb ik van deze website gehaald, dus als er onduidelijkheden zijn kun je dat hier in het engels nalezen.

Hoe denken jullie hier over, zie ik zaken over het hoofd???

Het snowboard waar het om gaat is een K2 Turbo Dream

Hangt er ook van af wat je wilt gaan doen… Bij poeder rijden zul je bv al weerstand krijgen als je rechtdoor gaat, op de piste is dit niet. Ga je flink carven op de piste dan kun je wel eens een keer de grond raken en daardoor je balans verliezen (maar dan moet je wel flink hard gaan).
Ik heb zelf een redelijke oversteek van 2-3cm en heb beide punten hierboven wel eens ervaren, maarja even corrigeren en weer door gaan. Als de rest van het bord verder wél helemaal bij jou aansluit dan zou ik het er niet op laten afhangen.

Grtz

Ski: 25 jaar -|- Snowboard: 6 jaar -|- Respect the Mountains

Als je wilt gaan carven is een oversteek niet handig.

Anders zet je raisers onder je bindingen, hierdoor sta je iets hoger, waardoor de aanloophoek groter wordt. Ook kun je kiezen voor een extra wijde stance, waardoor je wat minder overhang hebt (maar dit moet je wel fijn vinden natuurlijk).

Running against the wind

Je ziet 1 ding over het hoofd.
Dit theorie blaadje met centimeters en wiskundige berekeningen met veel passie in de prullenbak gooien en ga eens een paar verschillende boards testen dit kan hele grote teleurstellingen voorkomen.
Een board kopen zonder erop geboard te hebben is naar mijn mening bijna onmogelijk en een board uitzoeken op zijn uiterlijk zoals heel veel gebeurt is echt niet slim.
Op alle banen in nederland zijn aankomende tijd testavonden van allerlei merken (ook K2), test iets soortgelijks en je weet het zeker.
Succes !!

kijk eens op weeweeweepuntboerteunpuntcom :)

eens met bobdeboarder!

En nog een puntje, in jou theorie zijn er dus eigenlijk helemaal geen wide boards nodig. Althans zouden ze heel moeilijk te vinden moeten zijn, terwijl eigenlijk alle merken ze maken. Want hoeveel mensen hebben nu groter dan maat 45 afgezien van grote Nederlands dan he :P

Let it snow, let snow, let it snow!

Ik heb maat 45 en board al jaren op een wide board, met tests pak ik ook regelmatig een regulier board en zeker in de "echte" sneeuw is die 4 a 5mm meer breedte goed te merken.

kijk eens op weeweeweepuntboerteunpuntcom :)

Inderdaad heeft bobdeboarder het goed verwoord.

Zelf heb ik namelijk een regulier board, met XL bindingen voor mijn maatje 48 erop ;-). In het begin had ik weinig tot geen last van de grote overhang van mijn schoenen, maar naarmate ik meer en meer (en beter) ben gaan boarden merk ik steeds vaker dat (met name) mijn tenen happen in de sneeuw.

Zeker als je hard gaat op een wat ijzige piste vind ik dit bloedjelink, want het geeft op dat moment totaal geen vertrouwen meer. Daarnaast is het ook off-piste erg lastig doordat je veel meer drag hebt in de losse sneeuw. Dit gaat gewoon ten koste van je vaart! Om deze reden gaat mijn volgende board dan ook een wide-versie worden, tenzij het om een Nitro Blacklight gaat (want deze worden al automatisch breder naarmate je plank langer wordt).

If you snooze, you loose!

@bobdeboarder:
Ik heb dit board afgelopen zaterdag in Landgraaf getest. Door ruimte gebrek en mindere kwaliteit sneeuw heb ik dit board moeilijk kunnen testen zoals het echt op wintersport gebruikt kan worden. Ik heb er overigens wel een goed gevoel aan overgehouden maar echt knallen met dit board heb ik helaas niet kunnen doen. Dus dat blijft voor mij een gokje.

Het uiterlijk van het board lijkt me wel een van de laatste zaken waar je naar kijkt als je een board koopt… Laat dat duidelijk zijn.

@Basso: Zo’n raiser weet ik ook niet. Dan kijk ik liever naar een board dat breed genoeg is.

@Jeff: Wellicht een optie om voor een Nitro Blacklight te kijken!

@Jozef:

Ik heb de kans gehad om twee weken geleden dingen in Sölden te kunnen testen en daaruit kwamen de volgende boardjes uit naar voren die zou overwegen (in volgorde van best passend board):

  1. Burton Custom Flying V 169W
  2. Nitro Team series gullwing 165W
  3. Nitro Blacklight.

OT: Voor mij is het essentieel om een board te hebben zonder de overhang van je voeten. Ik vind het heel erg ten koste gaan van de rij-ervaring van je boardje…

If you snooze, you loose!

Om nog terug te komen op dit topic. Ik heb misschien wel een board gevonden wat bij me past:
http://www.warehouse-one.de/Sports-World/Snow-World/Snowboar…

Wide board (De 159cm heeft een Waist width van 266mm). Het staat omschreven als een all mountain board.

Het zou me enorm helpen als mensen wat feedback willen geven of dit board geschikt voor mij is. Ik weet dat het het beste is om het board te testen alvorens het te kopen maar dat gaat voor mij lastig worden helaas.

Ik ben 1.83cm lang en weeg ong 85kg. Schoenmaat 45 1/4 of US maat 11.5. (Ik vraag me trouwens ook af of het board niet te breed is voor mijn voeten, zo groot zijn mijn voeten nu ook weer niet!! :)

Alvast onwijs bedankt!

Als dame weet ik weinig van herenboards, maar als ik zo de review lees bij de snowboardtest en dat vergelijk met je andere topic. Klinkt dit als een logische keuze.

En nee het board is niet te breed. Maar die discussie hadden we al gehad!

In je ander topic schreef je dat je wel wat hebt getest in landgraaf (?) Welke heb je toen getest en wat voelde goed?

Let it snow, let snow, let it snow!

Die discussie hebben we idd eerder gehad, I rest my case en ga af op jullie advies!

Ik heb blijkbaar de k2 ultra dream getest. Nieuw board van k2, welk een voorvloeisel is van de turbo dream. Ultra dream is nog meer gericht op off piste. Ik heb alleen nog maar op een huurboard gestaan maar dit board voelde echt heel lkr aan! Stijf genoeg om meters te maken maar toch redelijk makkelijk om te sturen. De prijs was echter niet zo super: 600 euries!! Dit ligt ver boven mijn budget. Ik denk dat de turbo dream mij ook wel ligt maar ook deze zijn nog behoorlijk prijzig. Tevens is er minder aanbod in de wide versies, vandaar dat ik ook zie wilde weten dat ik een wide board nodig had!

Denk dat google is your friend is in deze. En even binnen deze site zoeken er is een topic geweest over goede online winkels. Kan het zo 1,2,3 niet vinden, maar in het topic hieronder vind je er ook een paar.

https://www.wintersport.nl/forum/topic/23386#23408

Oh en bekijk de snowboardtests eens voor alternatieven.

Uit interesse waarom heb je ‘maar’ 1 board getest? Dan valt er zo weinig te vergelijken. En verder het board wat je getest hebt en fijn was is meer freeride dan all mountain. Misschien wel nog even iets om mee te nemen in je overweging.

Let it snow, let snow, let it snow!

Er waren maar een paar boards beschikbaar voor het testen en de ultra dream was enigste die enigszins bij mij pastte. Je hebt gelijk dat het een freeride board is en geen all mountain maar de turbo dream daarentegen is wel een all mountain board. Ik heb een 157w versie gevonden voor 350 euro, wat ik eigenlijk te veel geld vind voor een board.

Weten jullie missschien merken snowboards die van dezelfde kwaliteit zijn als k2/Burton, maar waar je minder voor het merk en meer voor kwaliteit betaald?? Ik heb de snowboard test al flink bekeken maar die bordjes zijn allemaal vrij prijzig!

@jozef, €350, - voor een board die me bevalt (zeker als het een 2012/2013 model is) is al heel erg goedkoop voor een nieuw board. Ik denk dat het zelfs erg lastig gaat worden om voor minder dat dat geld een oud model board te kopen.

Als je echt dit geld er niet voor uitgeven dan zijn er twee alternatieven:

  • Koop een 2ehans board (met alle risico’s dat er beschadigingen zitten die je niet kunt zien, etc.)
  • Koop een niet merkboard bij de Perry of Decathlon; nadeel hiervan is dat je niet kunt testen of deze qua rijeigenschappen overeenkomen met de voor jou perfecte plank de K2 Ultra Dream…
If you snooze, you loose!

Ik denk dat je dat probleem toch zal houden. Is ook een stukje prij/kwaliteit verhouding en ontwikkeling van boards. Vooral voor een all-mountain plank die een tijdje moet houden. Je betaald dus ook voor de sintered base etc, rocker en de rest van de technologie.
Dan zie je dat de echte street/rail boards goedkoper zijn omdat deze voornamelijk ‘afgeragd’ worden en dergelijke technieken niet hebben om de prijs laag te houden en je er toch niks aan hebt bij dergelijk gebruik.

Maw als je niet dergelijke bedragen uit wilt geven zul je in mijn ogen echt voor een overjarige plank moeten kijken. Daarnaast denk ik ook dat je wel aardig weet wat je wilt en met die specificaties een plank kunt kopen zonder m getest te hebben… Iets wat hoogstwaarschijnlijk is bij een overjarig model. Je zult altijd op je huurboard vooruit gaan, en hij zal mits de juiste specs in mijn ogen echt niet snel tegenvallen (dit is ook de manier waarop ik tot nu toe mijn boards gekocht heb, incl goed advies in shops. Ik woon namelijk niet in een deel van het land waar test avonden echt in de buurt zijn. En is vooralsnog altijd goed gegaan:) )

@Jeff: Het gaat hier om de K2 turbo dream van vorig jaar (2011/2012). Voor dit board niet veel geld vergeleken andere prijzen! Een 2e hands board is wel een optie alleen weet je idd niet wat er allemaal mee is gebeurd, al kun je aan het board zelf wel zien of er voorzichtig mee is omgegaan of niet, maar liever een nieuw boardje voor een mooie prijs:)
Decathlon of perry sport ga ik geen board kopen, ik ben bang dat het een gevalletje "goedkoop is duurkoop" wordt. Het zal vast niet altijd zo zijn maar ik heb er geen goed gevoel bij dus dat doen we dan ook maar niet.

@Freek: Helder verhaal. Er werd mee eertijds sterk afgeraden om een board te kopen welk je niet getest hebt. Natuurlijk is dat altijd de beste optie. Maar zoals jezelf al aangeeft is het moeilijk testen als je niet dicht bij een indoor baan woont. Ik weet idd wel redelijk wat ik wil en als ik de recencies over de K2 TD lees dan kan ik me haast niet voorstellen dat hij niet bevalt. Mocht het dan toch echt zo verschrikkelijk zijn dan kan ik em altijd weer verkopen. Kost dan misschien wel wat geld maar als je hem voor een mooi prijsje hebt gekocht dan ga je er niet heel veel op achteruit.

Ik ben zeker bereid om een overjarig board te kopen, zelfs een van 2010/2011 alleen die kan ik moeilijk vinden op internet!

Vergis je niet dat een bordje bij de Perry ook al snel 200 Euries kost. Als je voor minder dan 350 eu een bord zoekt van top kwaliteit ben je wel genoodzaakt om een 2e hands aan te schaffen… Over jarig model wordt wel goedkoper maar vaak niet meer dan 50-100 eus.
Mijne komt uit burnside daar hebben ze vaak ook leuke 2e hands/overjarig staan tegen een scherpe prijs en kunnen ze je ook meteen advies geven wat bij je zou passen… Weet niet of dat in jouw richting is?

Ski: 25 jaar -|- Snowboard: 6 jaar -|- Respect the Mountains

Deventer is niet bepaald mijn richting, kom uit Noord-Limburg. Maar voor een goede wintersportzaak met goed (2e hands spul) rij ik graag een eindje om:) Ik zie dat ze geen webshop hebben dus dat wordt even bellen van te voren of ze nog wat leuks hebben staan, maar site ziet er netjes uit! Bedankt

Plaats een reactie