Winterbanden winterberg???

Wil volgende week voor 2 dagen even naar winterberg, heb alleen geen winterbanden?

Wat zeggen jullie daarvan? Ik ben nog nooit in winterberg geweest dus weet niet of het daar nodig is!
Ik ga niet voor 2 dagen winterbanden eronder leggen! (Gaat over een mini cooper)

JA, dat is nodig! Zonder winterbanden rijden is gekkenwerk. Kan alleen bij dooi, zonder kans op sneeuwval. Groeten uit Winterberg

In Duitsland is in de winterperiode winterbanden verplicht! Wanneer je deze niet hebt en je krijgt een ongeluk ben je de pineut!

http://www.anwb.nl/auto/themas/winterbanden/winterbanden-in-…

Het is niet zozeer verplicht in Duitsland (nog niet), maar maak je brokken (en al ook al is het de schuld van de tegenpartij) dan ben je de pineut als je geen winterbanden hebt. En ik zou de proef niet op de som nemen als ik jou was…

Het s verplicht bij winterse omstandigheden !!! Dus zijn er geen winterse omstandigheden dan kan je het gokken. Maar anders kan je bij controle al een bekeuring krijgen. Laat staan als je betrokken raakt bij een ongeval.

Misschien huren een optie!!

Ik ga niet voor 2 dagen winterbanden eronder leggen!

Max joosten op 4 dec. 2012 18:39

Waarom zou je ze er niet onder laten? Ook in Nederland is het verstandig om winterbanden te gebruiken als de temperatuur onder de 7 graden blijft.

Te gekke dingen doen met leuke kleine internationale groepen in de bergen! crazycamp.org

Max,
Los van de verplichting tijdens winterse omstandigheden zou ik het vooral voor je eigen veiligheid doen. Daarbij wil je volgens mij het risico niet dragen van die aansprakelijkheid mocht je een ander schade toebrengen. Je komt dan serieus aan het betalen als je pech hebt. Het laatste stuk naar Winterberg is verre van vlak dus dan is er bij forse sneeuwval best een kans dat je niet eens omhoog komt. Heb het op het laatste stuk wel eens zien spoken in die omgeving dus ben verstandig en koop of huur een set winterbanden.

Mocht je er in Nederland niet mee willen rijden (zou niet weten waarom overigens) of je vindt het "zonde van je geld" dan zou je op marktplaats ook nog een setje kunnen kopen en deze daarna weer verkopen. Zo veel kost het je dan niet.

Ik begrijp niet dat deze vraag keer op keer gesteld moet worden. Het gaat om je eigen veiligheid en die van anderen.

Daar moet je niet over na hoeven te denken.

Dus ja, zonder winterbanden op wintersport (dus ook Winterberg) is gewoon onverantwoord!

Geniet van elke dag, het leven is al kort genoeg!

Winterbanden zijn overrated. Vorig jaar perfect boven geraakt in les sybelles op besneeuwd wegdek. Gewoon rustig rijden en alles komt goed. Nu heb ik wel winterbanden. Want ga 2 maal met de wagen op wintersport nu. En daarvan 1 maal naar oostenrijk. Je kan het ook zo zien…zomerbanden verslijten nu niet…

Moet hier nou echt nog serieus op gereageerd worden? Snap al niet dat je ze in nl niet wilt, en dan op WINTERsport gaan op zomerbanden?
Ik zeg doen! Zeg dan even wanneer je gaat dan rij ik m’n 26 jaar oude Mercedes ff Total loss in die mini van je! Dan krijg ik er iig nog een beetje geld voor na de huidige regeringsplannen:D!

@max joosten
overweeg anders rupsbanden?
is wel stoer op een mini, vooral als het een oude is.

don't count the days, make the days count !

Als er stuifsneeuw valt, dan heb je een groot probleem met je zomerbandjes op een vlak wegdek en helemaal op een helling (en mega roekeloos helling af)… Het staat niet vooraf vast dat er stuifsneeuw valt, het staat ook niet vast dat het niet valt…

Gaat over een mini cooper
De Duitse winterbandplicht geldt ook voor Mini’s tijdens winterse omstandigheden…

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

Winterbanden zijn inderdaad overrated, in de jaren 80 reed niemand met die dingen en ook toen kwamen we de bergen op in de winter, je moet alleen weten wat je (en je auto) wel of niet kan!

p.s.ben we van mening dat je ze er gewoon opmoet leggen hoor maar verwacht er geen wonderen van, ik heb menig auto met winterbanden en 4wd bij ellmau niet naar boven zien komen terwijl ik met mijn achterwiel aandrijving wel boven kwam

Je hebt het over de berg oprijden… De belangrijkste reden voor winterbanden is de aanzienlijk kortere remweg, minstens de helft op sneeuw. Je hebt ook een zeer grote verantwoordelijkheid naar andere weggebruikers. Sociale mensen denken vooral aan tijdig kunnen remmen en ongelukken voorkomen…

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

Het maakt niet uit of je wel of geen boete krijgt.
Erger is, is dat je met je zomerbandjes een greppel in rijdt en schade hebt en mogelijk ook aan jezelf of anderen…kijk eens wat een pijnhoop het is in NL als er 1 cm sneeuw ligt. Gewoon winterbanden.
In NL is het ook niet verkeerd. Het is ook niet duurder: Je doet namelijk ook eens zo lang met een bandenset.

Winterbanden overrated, yeah right… Ben zeker niet de beste coureur van Nederland (verre van dat), maar durf wel te zeggen dat ik met de bijna 20 jaar circuit-ervaring en tig wintersporten wel een aardig beeld wat wel en niet kan met een auto. No-way dat je in Winterberg op zomerbanden boven komt als het echt glad is. En ja, vroeger kwam men met zomerbanden + eventueel kettingen ook boven. Zo ken ik er nog wel een paar: vroeger was je ook niet verplicht om gordels om te hebben dus dat doen we nu dus ook maar niet?

Neem aan dat een ieder weet dat je remweg vanaf 50 km/u op sneeuw met winterbanden zo’n 30% korter is. Da’s dus een meter of 8 en kan het verschil betekenen tussen net op tijd stil staan of je hele auto in elkaar hebben. Maar goed, die winterbandendiscussie is pas 53x gevoerd op dit forum dus ik hou er maar mee op :)

Maar goed ieder zijn ding en financiën natuurlijk, maar ik zou niet besparen op veiligheid.

Je krijgt in duitsland al een boete als je zonder winterbanden een file creëert omdat je bijv een bergje niet op komt. Wel aan te raden dus. (Of dit moet een broodje aap zijn, weet niet meer waar ik dit vanaf haal…)

Het ging meer over de vraag of het in winterberg stijl is om boven te komen. Maar dat is dus zo. Ben student dus die 800 euries bespaar ik. Kijk volgende week wel of ik ga en hoe de omstandigheden zijn.

Het is niet echt steil, maar als je pech hebt kom je met je zomerbanden niet boven. Ik begrijp je punt als student met een beperkt budget. Hoop echter niet voor je dat je onder winterse omstandigheden een schuiver maakt in Duitsland en je daarna een paar jaar mag werken om de andermans voertuig (of nog erger) letsel te betalen. Bezint eer ge begint Max want het kan vergaande consequenties hebben.

Het ging meer over de vraag of het in winterberg stijl is om boven te komen. Maar dat is dus zo. Ben student dus die 800 euries bespaar ik. Kijk volgende week wel of ik ga en hoe de omstandigheden zijn.

Max joosten op 4 dec. 2012 23:36

Heel verstandig voor een student!!! Prettige wedstrijd daar.
Ps. Wat studeer je eigenlijk? Rechten? Kan wel eens goed van pas komen!
http://www.anwb.nl/bestanden/content/assets/anwb/doc/over-an…

Beste Max,
als je niet uitkijkt benje straks student, met zomerbanden in de afgrond.
Ik had je al uitgelgd het is geen besparing want je zomerbanden gaan minstens eens zo lang mee. Je bent dus net zo duur of goedkoop uit hoe je het ook wilt zien. maar 800 euries ineens neertellen kon ik destijds ook niet als student dus…wat deed ik…ik ging lekker met de trein naar winterberg!

Kijk anders voor een busreis ;)

Er zit en groot verschil tussen de rijeigenschappen op sneeuw van een normale band. Een wat goedkopere sportieve band met een fijn profiel zal snel verharden en dichtlopen met sneeuw, zodat de grip op sneeuw en bij lage temperaturen waardeloos is. Een goede allround zomerband met een grof profiel zal daarentegen bij niet al te lage temperaturen vergelijkbaar presteren als een goedkope winterband.

Het is overigens ook mogelijk om bij de bandenboer bij jou in de buurt een set winterbanden of winterwielen (evt. ook kettingen) te huren. Het kan na een ongeluk de beste investering zijn geweest die je ooit hebt gedaan…

Er zit en groot verschil tussen de rijeigenschappen op sneeuw van een normale band. Een wat goedkopere sportieve band met een fijn profiel zal snel verharden en dichtlopen met sneeuw, zodat de grip op sneeuw en bij lage temperaturen waardeloos is. Een goede allround zomerband met een grof profiel zal daarentegen bij niet al te lage temperaturen vergelijkbaar presteren als een goedkope winterband.
Het is overigens ook mogelijk om bij de bandenboer bij jou in de buurt een set winterbanden of winterwielen (evt. ook kettingen) te huren. Het kan na een ongeluk de beste investering zijn geweest die je ooit hebt gedaan…

Gast566 op 5 dec. 2012 02:53

Ik hoop "VOOR een ongeluk" :-)

Als jij tegen mij en mijn gezin aan knalt met je zomerbanden, dan kun je wat brleven, beste student!

doorlopen niets te zien voor je kijken.

schop dit topic dan ook niet continu omhoog joh

don't count the days, make the days count !

@Gast204 5 dec. 2012 08:31

tevens ook niet slim om zulke bedreigingen te uiten op een forum, als deze beste jongen nu vermist raakt ( in Duitsland) krijg ik mijn vraagtekens bij jou reactie vriend.

don't count the days, make the days count !

Het ging meer over de vraag of het in winterberg stijl is om boven te komen. Maar dat is dus zo. Ben student dus die 800 euries bespaar ik. Kijk volgende week wel of ik ga en hoe de omstandigheden zijn.

Max joosten op 4 dec. 2012 23:36

800 euro? Welke badenmaat is me dat niet :)

Ik betaal 350 euro voor mijn continentals T850s wat me toch geen Chinees prutsbandje lijkt, inclusief montage, uitlijning en opslag zomerbanden. Wel geen winterbanden op afzonderlijke velg maar noodzakelijk is dat ook niet (bandenmaat 195/65 R15)

@droopy-d: ik dreig nooit. Ik geef aan wat er gebeurt als zo’n waaghals mijn gezin wat aandoet.

http://www.winterbergbus.nl en ee, ik h eb daar geen aandelen. Ze rijden vanaf volgende week

@Moraalridders: volgens mij is t wel duidelijk en zegt hij naar een andere oplossing te kijken dus waar al die geirriteerde reacties vandaan komen??

Plaats een reactie