Hoelang nog (zomer) skien op hintertux

Dit onderwerp gaat over de bestemming Hintertuxer Gletscher

Sommige zullen deze foto`s al gezien hebben. Maar dit gaat toch razend snel. Kijk en zie de verschillen.

null

null

May the ski force be with you !!

Geen wonder dat ze steeds vaker die gletchers afdekken in de zomer. Wat een groot verschil zeg!

Member of global cooling initiative

Hintertux, Stelvio en Zermatt houden het nog wel een tijd vol maar de andere zomerskigebieden niet veel meer dan een paar jaar, hoor je vaak.
Ik ben van plan om deze zomer een groepje te organiseren voor een zomerski-safari (telkens twee dagen in één gebied), hetzij Oostenrijk/Italië hetzij Frankrijk/Zwitserland. Want bij gebieden als Schnalstal en Pisaillas kan het ook zomaar afgelopen zijn.

Te gekke dingen doen met leuke kleine internationale groepen in de bergen! crazycamp.org

Op Wikipedia staat dat men hoopt dat er kan worden doorgeskied in de lente en herfst tot omstreeks 2025…In de zomer zal het dan nog eerder ophouden helaas

Misschien moeten we om te beginnen al allen stoppen met zomerskiën en de gletsjers beschermen. Ik ben er zeker van dat we ze dan toch iets langer kunnen behouden. Skiën/boarden is een wintersport, laten we het dan ook bij het winterseizoen houden!
Het is nu al 4 jaar dat ik niet meer richting gletsjers trek in de zomer, er zijn zoveel andere sporten te beoefenen!
Winter = Sneeuw
Zomer = Water/Zee

Ik kom al jaren in november in stubaier daar ga je het ook echt wel zien dat het minder en minder word .
Helaas is het iets wat niet te stoppen is .

he-ho lets go

Vond het van de zomer in Augustus daar al erg kaal boven. Helemaal op de top nog wel genoeg, maar bij het tuxer fernerhaus was het al bijna weg…

Zolang men deze gletsjers blijft gebruiken om zomerski te exploiteren zal dit alleen maar erger worden. Onze geliefde sport heet dan ook niet voor niets "winter"sport. Het zal nooit terugkomen en het wegsmelten zullen we ook niet kunnen vermijden, maar we kunnen het wel zijn natuurlijke gang laten gaan. We mogen toch al niet klagen dat we kunnen skiën vanaf begin november tot half mei.

better to be off piste, then to be pisted off

De gletschers waarop wordt gezomerskied worden met matten afgedekt en er wordt dmv snowfarming veel gedaan om ze zoveel mogelijk te behouden. Juist de gletschers zonder zomerski verdwijnen sneller.

Te gekke dingen doen met leuke kleine internationale groepen in de bergen! crazycamp.org

Check deze link voor vergelijkingen:

http://www.naturpanorama.ch/default.aspx?Type=P&PicId=3…

Geen Hintertux, wel schrikbarend.

Zo, echt schrikbarend ja!
vooral bij de Rhonegletscher ziet het er niet goed uit

@ Couchista: Er wordt nu bedekt om te kunnen skiën… Misschien eens bedekken en gewoon niet skiën! Nogmaals, skiën/boarden is een WINTERsport, laat die gletsjers met rust in de zomer!

Misschien moeten we om te beginnen al allen stoppen met zomerskiën en de gletsjers beschermen. Ik ben er zeker van dat we ze dan toch iets langer kunnen behouden. Skiën/boarden is een wintersport, laten we het dan ook bij het winterseizoen houden!
Het is nu al 4 jaar dat ik niet meer richting gletsjers trek in de zomer, er zijn zoveel andere sporten te beoefenen!
Winter = Sneeuw
Zomer = Water/Zee

Sophie op 14 dec. 2012 13:28

Het aantal gletsjers waar op geskied kan worden, is heel klein ten opzichte van alle gletsjers in de Alpen, een druppel op een hete plaat dus. De opwarming van de aarde is de grote oorzaak in combinatie met de onwil om een klimaatakkoord te sluiten. Ik denk dat het binnenkort van gedaan is met de gletsjer in het Schnalstal en de Mölltaler. In de zomer van 2011 heb ik nog naast de gletsjer in het Schnalstal gestaan(eerste week juli) en toen was het al harken om het open te houden.

winter=bergen
zomer=bergen

winter=bergen
zomer=bergen

Mathijs op 14 dec. 2012 18:43

+1

Misschien moeten we om te beginnen al allen stoppen met zomerskiën en de gletsjers beschermen. Ik ben er zeker van dat we ze dan toch iets langer kunnen behouden. Skiën/boarden is een wintersport, laten we het dan ook bij het winterseizoen houden!
Het is nu al 4 jaar dat ik niet meer richting gletsjers trek in de zomer, er zijn zoveel andere sporten te beoefenen!
Winter = Sneeuw
Zomer = Water/Zee

Sophie op 14 dec. 2012 13:28

Omdat jij het na een paar zomers wel gehad hebt met zomerskiën moeten we er maar met zijn allen mee stopppen?

waterSKIËN, windSURFEN, wakeBOARDEN, SURFEN, … is nogal moeilijk in de bergen in de zomer, vandaar de conclusie "zomer = water/zee".

Vroeger werd er op heel wat meer gletsjers geskied, waar dat nu niet meer mogelijk is… Dus, misschien hebben we ze wel deels kapot geskied?

Ik weet ook wel dat de klimatologische problemen aan de basis liggen, maar ik wel gewoon het standpunt hardmaken dat er in de zomer niet geskied moet worden op de gletsjers. En inderdaad, waarom niet genieten van de mooie berglandchappen zonder sneeuw (trektochten, mountainbiken, parapente,…). Ikzelf kan het skiën en boarden niet laten in de zomer, maar er zijn dus andere mogelijkheden dan op een gletsjer gaan skiën… Maar, meningen verschillen!

@Gast 468: Ben denk ik 4x op gletsjer gaan skiën en de toestand ervan werd jaarlijks onrustwekkender. Vandaar mijn keuze om de gletsjers 's zomers gerust te laten en geduldig af te wachten tot de winter. Meer mensen zouden hier eens stil moeten bij staan.

waterSKIËN, windSURFEN, wakeBOARDEN, SURFEN, … is nogal moeilijk in de bergen in de zomer, vandaar de conclusie "zomer = water/zee".

Sophie op 14 dec. 2012 20:32

Lac Léman, Thunersee, Brienzersee, Vierwaldstättersee, Zugersee, Walensee, Lago Lugano, Lago Maggiore, meren van Sankt Moritz, Bodensee, Forggensee, Achensee, Zeller see, Halstatter see, Weissensee, Millstatter see, Ossiacher see, Worthersee, Lac d’Annecy, Lac d’Embrun,…

Genoeg mogelijkhede lijkt me zo. Dat is hetgene wat juist leuk is aan de Alpen in de zomer, het is zo veelzijdig :) Het is daar in de zomer vaak ook lekker warm, zo hebben we aan de Millstatter See continue 34 graden gehad een aantal jaar geleden. :)

Vroeger werd er op heel wat meer gletsjers geskied, waar dat nu niet meer mogelijk is… Dus, misschien hebben we ze wel deels kapot geskied?
Ik weet ook wel dat de klimatologische problemen aan de basis liggen, maar ik wel gewoon het standpunt hardmaken dat er in de zomer niet geskied moet worden op de gletsjers. En inderdaad, waarom niet genieten van de mooie berglandchappen zonder sneeuw (trektochten, mountainbiken, parapente,…). Ikzelf kan het skiën en boarden niet laten in de zomer, maar er zijn dus andere mogelijkheden dan op een gletsjer gaan skiën… Maar, meningen verschillen!
@Gast 468: Ben denk ik 4x op gletsjer gaan skiën en de toestand ervan werd jaarlijks onrustwekkender. Vandaar mijn keuze om de gletsjers 's zomers gerust te laten en geduldig af te wachten tot de winter. Meer mensen zouden hier eens stil moeten bij staan.

Sophie op 14 dec. 2012 20:32

Ik geloof echt niet dat dat de oorzaak is. Het is nooit bewezen dat gletsjers waar men in de zomer op skiet sneller smelten dan gletsjers waar men niet op skiet. Er is geen merkbaar verschil op dat vlak (weet ik uit ondervinding). De oorzaak ligt vooral in de klimaatverandering. Als men toch graag je steentje wil bijdragen aan het ‘redden’ van de gletsjers moet men minder deo gebruiken, eens wat dichterbij op vakantie gaan in plaats van met het vliegtuig naar turkije,…

Iedereen kan van zomerskiën vinden wat hij/zij wil, en natuurlijk grijpen de kabelbanen en restaurants in in het landschap (hoewel de ingrepen voor winterskiën veel groter zijn omdat er veel meer wordt geskied in de winter) - maar gletschers worden simpelweg niet kleiner van zomerskiën.
Wat vinden we overigens van mensen die wandelen in de winter? ;-)

Te gekke dingen doen met leuke kleine internationale groepen in de bergen! crazycamp.org

Gletschers zijn restanten van de laatste ijstijd het is dan ook niet zo gek dat ze langzaam verdwijnen. Dat het klimaat veranderd is een feit. Dit doet het al sinds het ontstaan van de aarde, de invloed van de mens hierop is nog steeds niet aangetoond of gekwantificeerd. En als je er echt iets aan wilt doen neem dan elke paar maanden een poeptransplantatie van een walabi. Deze stoten minder methaan uit, wat een veel sterker broeikasgas is als CO2, en je laat er minder scheten door. Dus je red niet alleen de gletschers, de wereld gaat ook nog een stuk frisser ruiken ;)

Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

Water = Lac. Misschien verkeerd uitgedrukt, maar "in de bergen" ging vooral over op de berg. Zelf ski ik op de lac léman, maar is in mijn ogen tussen de bergen :-)
Aangezien dit quasi hopeloze discussie is zet ik er hier een punt achter, maar blijf mij afvragen wat mensen zo leuk vinden aan skiën op een ZWARTE gletsjer.
punt. ;o)

Duidelijk met Sophie eens! Je kan minimaal 6 maanden per jaar op de skies staan dus warom zou je dat dan in july of augustus ook willen doen op de meest slechte kwaliteit en omstandigheden. Gletsjers worden elk jaar kleiner en dat zal ook wel zo blijven. Het is erg jammer dat het gebeurd en daar zijn wij als mens de oorzaak van maar ik zal er niet minder van slapen ofzo ;) tegen de natuur kan je niet werken.

In de zomer geniet ik juist van het feit dat er geen sneeuw ligt zodat je kei-hard kan raften of kayakken van de smeltende sneeuw :) een fantastische hike in de bergen kan doen, lekker kan klimmen, de canyon in, klettersteigen, of mountainbiken.

Not all who wander are lost

Plaats een reactie