welke borstel ski's waxen?

welke borstel moet je gebruiken NA het waxen. Om het belag schoon te maken gebruik je een Koper borstel, maar welke borstel gebruik je na het waxen? van Paardenhaar of Syntetische borstel?

Koper borstel

life is a beach, or a pile of snow

held dit ook voor snowboards ?

held dit ook voor snowboards ?

Gast261 op 5 jan. 2013 15:57

Ja

life is a beach, or a pile of snow

bij de starterskit van toko adviseren ze een paardenhaar borstel, waarom is een koperborstel beter?

ben ook bezig informatie in te winnen en zelf te gaan waxen, vandaar de intresse

Addict.

ik weet dat je met een koper borstel de poriën in het belag opent waardoor het vuil er uit gaat en de nieuwe wax beter opneemt in het belag. Maar volgens mij moet je na het waxen je snowboard/ski’s behandelen met een syntetische borstel of een paardenhaar borstel.

na het waxen een borstel van paardehaar en daar na eventueel na borstelen met eeen synthtische borstel ,een koper borstel gebruik je namelijk na het schoonmaken van je belag om de porien open temaken zodat de wax diep kan indringen

he-ho lets go

Hier op de website staat:

borstel hierna de wax af met een speciale wax borstel (koper voor warme temperaturen, nylon voor koudere sneeuw)

Wat nu als je gewoon een allround wax gebruikt, welke kun je dan het beste kopen?

if you pizza when you should french fry, you're gonna have a bad time

@michel oke bedankt, maar wat is dan de functie van een borstel met paardenhaar en een syntetische?

Het beste werkt de gewone synthetische nylon borstel. Paardenhaar is iets zachter dan de synthetische en kan ook gebruikt worden. Je gebruikt de borstel na het waxen én afschrapen als polijst borstel.

Skiërs houden geen zomerslaap, ze gaan zeilen!

@Nicky;
koperen borstels alleen gebruiken voor het verwijderen van vuil op het Belag. Als er vuil in het Belag zit dan kun je dit het best eruit halen door het eerst even te waxen met een goedkope wax en daarna meteen afschrapen. Gebruik liever geen waxremover. Na het waxen komt de koperen borstel niet meer in beeld. De vraag is dan: paardehaar of een synthetische. Antwoord is simpel; beide kan. Maar als je beide borstels bezit dan na het afschrapen eerst met de paardeharenborstel en daarna de synthetische.
Dit omdat de paardeharenborstel wat stugge haren heeft die de wax beter uit de groefjes van je Belag borstelen. De synthetische borstel ontwikkeld wat meer "warmte"waardoor je een polijseffect krijgt.
Vergelijk dat laatste ongeveer zoals mensen vroeger wel een poetsten met een nylonkous. dit geeft hetzelfde effect.

Als het wit is kun je er over naar beneden...

@allen:
ik lees toch een aantal keren dat je met een koperen borstel poriën open kan maken…
Dit is echt onzin; met een koperen borstel kun je alleen vuil verwijderen wat op het Belag zit; verder niets. Poriën in het Belag gaan alleen open door warmte. Daarom is het zg. warm waxen vele malen beter als koudwaxen omdat deze wax er na een paar uur afgeskied is. Door warm te waxen openen de poriën waardoor de wax beter in het Belag dringt en dus ook langer meegaat.

Als het wit is kun je er over naar beneden...

Ondanks dat ik het blijkbaar verkeerd doe met naborstelen met de koperen borstel, de wax blijft er twee weken op zitten. Ik borstel ook voor koper…

Ik gebruik warme wax van Toko en Swix. Meermaals waxen voordat ik vertrek, dan trekt de wax dieper in de porien.

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

twee weken… merk je dan wel verschil? lijkt mij een broodje aap. Ik merk het meestal de 3de of 4de dag dat de ski’s minder glijden. Zijn er meer mensen die op 2 weken kunnen skien met 1 waxbeurtje? teach me.

Ik heb vandaag een borstel van toko binnen gekregen met zowel koper als nylon, 2 in 1 dus. Ik ga het gebruiken zoals hierboven beschreven, maar als ik alleen een koper borstel had gehad dan had ik het daar mee gedaan. De verschillen tussen koper of nylon (met de fijne haren) zijn voor "amateurs" minimaal denk ik. Zolang je maar een borstel hebt die ervoor gemaakt is voor waxen, en die dus niet te grof is. Als ik moet kiezen zou ik voor de koperborstel gaan omdat die oude wax m.i. beter weghaalt. Na het waxen kun je alsnog de koperborstel gebruiken alleen met wat minder kracht…

twee weken… merk je dan wel verschil? lijkt mij een broodje aap. Ik merk het meestal de 3de of 4de dag dat de ski’s minder glijden. Zijn er meer mensen die op 2 weken kunnen skien met 1 waxbeurtje? teach me.

Gast933 op 5 jan. 2013 23:18

Zomaar een tip, drie keer met het waxijzer over de vers aangebrachte wax voordat je gaat schrapen. En het liefst ga ik met de borstel over de nog lauw wax.

En natuurlijk voorborstelen en eerst schoonmaken met de gele wax.

En gelijk waxen na de vakantie, kan de wax er lekker intrekken.

Het broodje aap mag je zelf opeten, dat soort rare opmerkingen mag je achterwege laten. Dat het jou niet lukt is natuurlijk niet maatgevend.

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

Dat schoonmaken met wax zal ik ook maar is doen. Gebruik je wax met fluor of gewoon die rode en gele van toko?

Meestal de gewone rode en gele. Schoonmaken gaat erg goed met de gele wax, erop waxen en er gelijk makkelijk afschrapen.

De fluor heb ik ook, die doe ik er soms vlak voor vertrek naar de wintersport op. Schijnt niet zo goed te zijn voor het belag, maar wel super o.a. in natte lente sneeuw.

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

Net even geprobeerd de base schoon te maken. Komt aardig wat bagger uit id. Bedankt voor de tip.

Je kunt beide borstels gebruiken na het waxen. Ligt eraan wat voor wax je hebt gebruikt. Maar ik neem aan dat het om recreatief gebruik gaat, en dan maakt het niet zoveel uit welke je gebruikt.

Gebruik voor recreatief gebruik liever geen fluor in de wax! Fluor droogt het belag namelijk juist uit. Een universele wax of wax voor gemiddelde temperaturen voldoet voor de vakantie.
Als je het belag wil schoonmaken door de wax warm af te krabben, dan gebruik je bij voorkeur een paraffine wax die hier speciaal voor is gemaakt (VOLA heeft hiervoor de RO21), en anders zachte wax (wax voor hoge temperaturen). Je waxt dan net zoals je normaal doet, alleen krab je de wax vrijwel direct weer van de ski af, zonder deze te laten afkoelen. Je trekt dan een hoop vuil uit de poriën, en ook fluor mocht je daar een keer mee gewaxt hebben.

Het drie keer herhalen, is drie keer goed de wax uitstrijken over je ski, of bedoelen ze hiermee dat je drie keer de hele riedel volgt van het aanbrengen en afkrabben?

morgen komt mn wax binnen dus gaan we voor de eerste keer waxen :)

Addict.

twee weken… merk je dan wel verschil? lijkt mij een broodje aap. Ik merk het meestal de 3de of 4de dag dat de ski’s minder glijden. Zijn er meer mensen die op 2 weken kunnen skien met 1 waxbeurtje? teach me.

Gast933 op 5 jan. 2013 23:18

Ik heb werkelijk nog nooit in 25 vakanties iemand zijn skis zien waxen in het hotel, is een week door skien dan zo slecht voor je latten? moet ook maar is overwegen dan om de wax spullen mee te nemen, is kijken wat het verschil is

Iemand tips over waar je een goede koperborstel kunt halen? De haren moeten fijn zijn denk ik? Ik neem aan dat zo’n koperen BBQ-borstel niet gaat?

@ onbekend. Dan heb je nog nooit tegelijk met mij in een hotel gezeten :)

Na een dag of drie is de waxlaag wel op. Je kunt (als je veel gecarvde bochtjes maakt) het als eerste zien bij de kanten, er ontstaan kale halve cirkels op je belag. Wax die twee weken goed op je belag blijft zitten wil ik ook wel, mij lukt dat ook niet, ook niet met drie laagjes wax en je belag door en door warm maken bij het waxen. Wat volgens mij wel helpt is een harde wax gebruiken als basis of aas tussenlaag. Wordt het net iets langer houdbaar van (hoewel de toplaag gewoon op is na drie dagen…)

Doorskien met een afgesleten waxlaag kan wel, maar de glijeigenschappen zijn gewoon minder goed. Of het echt kwaad kan voor je belag weet ik niet, ik denk dat dat voor de gemiddelde recreant wel meevalt (sterker de gemiddelde recreant zal op het verschil tussen wax en geen wax niet eens merken…)
Het voordeel van goed gewaxte ski’s ga je zien op een prikpad, je zult veel langer doorglijden.

Ik ben mijn wax ook kwijt na 3 dagen, en bij matige omstandigheden of indoor al na 1 dag! En er zitten al heel wat basislaagjes op… Idd vooral eerst aan de zijkanten.

Plaats een reactie