Route: Fernpass of München?

Komende zaterdagochtend vertrekken we met de auto richting Italië.

Wat adviseren jullie als route? Ik had zelf gedacht dat als het weer goed is sowieso via de Fernpass te gaan rijden, maar nu wordt er sneeuw voorspeld komende vrijdag (zaterdag droger).

Is de Fernpass nog een beetje te doen bij slecht weer, of kan ik beter omrijden via München?

Als er sneeuw voorspeld wordt zou ik fernpas zeker vermijden.

Dat ‘omrijden’ via München valt best mee (in de zomer over de Fern-pas gereden, afgelopen Kerst via München). Is even snel. Probleem bij Fernpas is inderdaad mogelijk sneeuw, maar bij München moet je zeker de reguliere spits vermijden. Daarnaast hebben sommige mensen een voorkeur voor de snelweg (versus een bergpas).

Dat hangt er vanaf waar in Italië je zit…Misschien is het wel even handig om dat te vermelden.

Je kan ook met de Fréjus-tunnel, Mont-Blanc tunnel, S.t gotthard, etc er komen. ;-) Maar uit je omschrijving kan ik denk ik aannemen dat je in Süd-Tirol of in de omgeving zit?

If you snooze, you loose!

Sinds het bestaan van dit forum is hierover al veelvuldig geschreven. Typ Fernpas in in de zoekfunctie en je zult vele topics vinden die daarover uitwijden en vele verschillende meningen lezen.

Voor aanstaande Zaterdag zou ik (!) vooralsnog voor de Fernpas kiezen.
Op Vrijdag wordt er sneeuw verwacht, niet op zaterdag.
Dit zal de Fernpas een route maken met aangename uitzichten.
Indien de weervoorspelling voor Zaterdag ook sneeuw bevat, is Munchen de betere optie.

Süd-Tirol inderdaad. Dus via Innsbruck richting Brenner pas.

Dus mits het zaterdag droog is (ook al heeft het vrijdag gesneeuwd) kan ik gewoon via de Fernpass?

Dan is dus eigenlijk is de vraag: via de A8 (Stuttgart) en dan de Fernpass, of via de A3 (Nürnberg) en dan München.
Het scheelt ongeveer 60 km, maar in tijd hetzelfde.
Ik zou kiezen voor München, simpelweg om lekker door te kunnen rijden, ook omdat er nogal gewerkt wordt aan de A8. Daarnaast, uitzichten zijn leuk, maar die heb je op de eindbestemming ook.
Spitsverkeer zal je niet hebben op zaterdag en ook echte wintersportdrukte heb je niet in januari.
Goeie reis!

Ben met kerst in Val gardena geweest. Zijn via Mïnchen gereden, is eigenlijk de makkelijkste optie. Afgelopen maart wel op doordeweekse dag via Fernpas gereden, had ik al lang niet meer gedaan en het was nog vroeg en mooi weer. De hele tijd achter een touringcar gehangen:-( . Terug via Munchen.

Als er sneeuw voorspeld wordt zou ik fernpas zeker vermijden.

MorRonski op 9 jan. 2013 10:25

Waarom? Vorig jaar op 7 januari de Fernpass richting Fiss genomen. Het weekend dan iSchgl van de buiten wereld werd afgesloten door de vele sneeuwval. En geen centje pijn gehad.
De Fernpass is een doorgaande route die ook veel door vrachtverkeer wordt gebruikt. Er is natuurlijk altijd een kans dat het zo hard sneeuwt dat ze hem niet sneeuwvrij krijgen maar ik denk dat die kans redelijk klein is.

gewoon deze webcams in de gaten houden en over de Fernpass rijden
http://www.tirol.gv.at/themen/verkehr/service/webcams/webcam…

Wees flexibel,luister naar de verkeersinfo en anticipeer op deze info.
algemeen is via de Fernpas korter.
opm over de A8 klopt als het druk is maar je kunt eenvoudig dit voorkomen door de A6 en
A7 te nemen.op A3 is vaak mis ook b.v.de zat na de kerst (tussen Wurzburg en Nurnberg was het een puinhoop.

ook omdat er nogal gewerkt wordt aan de A8.

Jay op 9 jan. 2013 10:49

Toch zie ik op deze site geen werkzaamheden op de A8: http://www.verkehrsinfo.de/index.php?menuselect=3&UIN…

Je hebt gelijk, was vorig jaar. Werkzaamheden zijn afgerond op dat traject.
Ok, maakt de route weer wat interessanter…

Wij gaan al jaren via München. Dit jaar voor het eerst de Fernpas gereden.
Conclusie: qua km misschien een beetje minder, qua reistijd maakt het niets uit.
Terug zijn we gewoon weer via München gereden.
Je moet daar rekening houden dat je voor de drukte zit.

Veel plezier in de geweldige Dolomieten…

Tussen nu en eind maart zou ik zowiezo elke zaterdag de Fernpass mijden…

Ik ga akkoord met Claudia. Over de Fernpass heb je idd wat minder km af te leggen maar vanaf zowat Reutte tot het einde van de Fernpass heb je toch geen echt stromend verkeer. Eén traag voertuig voor jou en je kan er een heel eind achteraan moeten blijven. Ik heb geleerd uit ervaring dat je beter zoveel mogelijk snelwegkilometers maakt om zo snel mogelijk op een bestemming te geraken.
Anderzijds is het wel zo dat het eentonig snelwegritme een beetje gebroken wordt als je de Fernpass zou nemen. Het is een wikken en wegen en uiteindelijk een beslissing nemen waar je je het best bij voelt.

Spitsverkeer zal je niet hebben op zaterdag en ook echte wintersportdrukte heb je niet in januari.
Onjuist! Op zaterdag middag bij Munchen zitten in Januari kan wel degelijk leiden tot meerdere uren vertraging. Vorig jaar zelf ervaren. Dankzij de sneeuwval de Fernpas niet genomen. Zoals eerder al gezegd: bekijk de webcams voordat je vertrekt. Ik neem standaard de Fernpas tenzij er sneeuwval is.

Wie slaapt in een democratie, wordt wakker in een dictatuur.

Ik heb het wel eens via München geprobeerd maar daar was het net zo goed mega druk. ook wel eens via Bregenz maar dat schoot ook niet op. Dus na deze alternatieve routes maar weer teruggekomen op de Fernpass. Ook druk maar dat is landschappelijk interessanter, dan heb je wat te zien terwijl je stilstaat.
De laatste jaren vertrek ik op donderdag en dan kan je ongehinderd de Fernpass nemen.

Ik zou de verkeersberichten in de gaten houden en de reis beginnen richting Munchen via de A3.
Ben je in de buurt van Wurzurg, kun je altijd nog kiezen om via de A7 richting Fernpass te gaan

De drukte om München is inderdaad een probleem, maar valt te plannen. Je moet ervoor zorgen dat je buiten de spits, en het beste 's nachts, er voorbij rijdt. München hoeft lang niet altijd een drama te zijn. Bovendien is de tip om bij file op de A99 (buitenring) de B2R (middenring) te nemen. De middenring heeft wel altijd veel verkeer, maar is niet zo file gevoelig. Bovendien kan je van de A8 naar de A8 de zuidkant van de ring gebruiken, hetgeen wat bij de buitenring niet mogelijk is.

Hoe dan ook is tijdplanning alles op je reis naar wintersport. En in de allerergste gevallen heeft Kristof vorig jaar een heel interessant alternatief gepresenteerd: https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/1993/De-alternatie…

Wat denken jullie? Met de omstandigheden zoals ze nu te zien zijn op de webcams?

volgens mij moet de Fernpass wel te doen zijn.

http://www.tirol.gv.at/themen/verkehr/service/webcams/webcam…

Fernpass geen probleem, prachtige plaatjes onderweg en qua tijd maakt het niet uit… Breekt de lange rit een beetje :)

Let it snow!

Ik zou ook de Fernpass nemen, ik zie geen problemen.

We hebben dus de Fernpass genomen. Geen slechte keus geweest denk ik. In het begin van de pas wel wat drukker, af en toe stapvoets rijden, maar geen noemenswaardige vertraging.

Hoorde van andere mensen dat ze lang in de file hadden gestaan bij München.

Hoe druk verwachten jullie het komende zaterdag? Fernpas of Bregenz?
Januari is over het algemeen nog rustig qua vakantieverkeer.

16 maart zal wel geen probleem meer zijn richting Solden?

Ik ga al jaren naar de Dolomieten en ga altijd via Bregenz en dan naar de Brenner. Deze optie heb ik hierboven nog niet gehoord.
Munchen is altijd vervelend en Fernpass is ook niks.
Je kunt wel een vertraging hebben bij de Pfändertunnel maar valt vaak mee.

Met sneeuw op de weg zou ik de Fernpaß zeker vermijden! Vorig jaar met kerst deze route gereden met vallende sneeuw en 20cm sneeuw op de weg. Alles was 1 grote chaos van slippende en stilgevallen auto’s en vrachtwagens. Zelf gelukkig met een constante snelheid (30km/u) omhoog kunnen blijven rijden, tussen de stilstaande voertuigen door. Als we stilgevallen waren, waren we óf genoodzaakt op de helling de sneeuwkettingen onder te binden óf we waren naar beneden gegleden op de steile stukken. Dit is een rit die ik met dat weer nooit meer over wil doen. We waren van mening dat wij na deze test ons startbewijs voor Dakar binnen gehaald hadden ;)

Plaats een reactie