Hoe hard rijd jij met skibox?

Feit is: we gaan er een ander standpunt blijven op nahouden, dus zou ik zeggen: rij jij maar je Vmax als jij dat wil, ik heb daar geen probleem mee, maar blijf op je vak rijden als dat kan en kijk even in je achteruitkijkspiegel voor je van vak wisselt (en wacht 2 seconden als 't nodig is), dan zal ik wel relax 160 rijden en anticiperen op wat er voor mij gebeurt (en even inhouden om je ertussen te laten als dat nodig is)

Leven en laten leven…

Haha, wat een een informatief topic kon worden over snelheid met skibox is ontaard in een topic over voor- en tegenstanders van hard rijden. Vermakelijk om te lezen maar oei, oei, wat staat er een hoop onzin in, ‘persoonlijke aanvallen’ en oordelen.

Wat mij betreft mag iedereen in Duitsland zo hard rijden als hij of zij wil, mag van de Duitsers uiteindelijk ook. Feit is dat het nogal afhangt van de auto waarmee je onderweg bent wat een verantwoorde snelheid is EN van de ervaring van de chauffeur.

De gemiddelde bezoeker van wintersporters.nl (no offense) zal 1 a 2 keer per jaar naar de sneeuw rijden, auto volgeladen met gear en familie en dan lijkt het me inderdaad niet verstandig om de grens van je auto op te gaan zoeken.

Er zijn echter ook mensen die vaak in Duitsland rijden, zeer ervaren zijn en ook nog eens een auto hebben die met gemak snelheden van boven de 200 haalt, ik zie er dan geen probleem in om dat te doen.

Ikzelf heb nu een auto die niet gebouwd is voor snelheid dus zonder box rij ik 150 - 160 en met Box doe ik dat ook. Dit is een prima kruissnelheid, verbruik is nog enigszins te overzien |(hoewel een 4.7 V8 nooit zuinig is). Af en toe even doorhalen richting de 180 om een treintje te passeren en dan weer verder op de kruissnelheid.

Wanneer ik mijn Box op een snelle auto zou schroeven zou ik er max 200 mee rijden, de box kan dit aan, de auto en ik ook.

Leven en laten leven, laat iedereen toch lekker op zijn of haar manier naar de Alpen reizen, wanneer je een box hebt, kijk dan naar de maximale snelheid die de fabrikant opgeeft en hou je hier aan, dan doe je niets fout denk ik.

Persoonlijk kan ik me kapot ergeren aan de hordes gele nummerborden die op hun jaarlijkse tripje naar de Alpen gaan en de Nederlandse rijstijl en mentaliteit meenemen: met 135 de linkerbaan opschuiven terwijl er iemand met 200 aan komt en denken: "de weg is ook van mij dus je wacht maar even’. Op de Duitse Autobahn moet je anticiperen, tijdig laten weten wat je gaat doen en dan zullen de meeste automobilisten ook anticiperen en je er tussen laten.

Wanneer je je auto er gewoon tussen smijt krijg je gevaarlijke situaties EN ergernis en dat is wat veel Nederlanders helaas vaak doen, omdat ze niet goed in de spiegel kijken of de snelheid van het achteropkomende verkeer niet goed inschatten, of er gewoon ‘sch**t’ aan hebben.

Even terugkomend op auto, box en chauffeur: Het snelste dat ik met een box heb gereden is 210 en dat gedurende een paar uur, zonder problemen. Speciale box van sportwagenfabrikant en er dus voor gemaakt. Voorts is 150 in de ene (volgepakte auto) veel gevaarlijker dan 250 in een auto die daar voor gebouwd is en last but not least: de ene chauffeur is iemand die 20.000 km. per jaar dezelfde weg van- en naar zijn werk onderweg is en de andere wellicht iemand met 80.000 (autobahn)kilometers per jaar en een race-licentie op zak.

Wat ik probeer te zeggen is dat snelheid een relatief begrip is dat voor iedereen anders is en sterk afhankelijk van ervaring, materiaal en omstandigheden. Dus veroordeel anderen niet om iets wat je zelf niet hebt of kunt.

Just my 2 cents.

Eerste post hier maar mijn naam is RP

@RP, eens met de strekking van je mail, maar ik moet één ding rechtzetten. Dat vooroordeel over Nederlanders op de Duitse autowegen is mi achterhaald.
Zelf rijd ik regelmatig via Duitsland naar het zuiden en ik zie een omslag naar truttig rijdende duitsers die te lang op de linkerbaan blijven rijden.
Waardoor die omslag is gekomen weet ik niet, maar het valt mij echt op de laatste jaren…

Waardoor die omslag is gekomen weet ik niet, maar het valt mij echt op de laatste jaren…

Was mij ook opgevallen, net als dat het mij was opgevallen dat de aso rijders vaak gele kentekenplaten hebben en dat het aantal wegvakken waarop je ongelimiteerd mag bij wijze van spreken met de dag afneemt.
Oorzaak? Wie het weet mag het zeggen
Wellicht dat ze in D. tot inzicht zijn gekomen en zich realiseren dat ze een van de slechtste ongevalscijfers van west europa hebben en dat hard rijden in de praktijk per saldo niets oplevert en eerder een belasting is voor de maatschappij en de omgeving.

Rob

dus gooi je internationale statistieken van onafhankelijke instanties maar in de vuilbak want die cijfertjes houden geen rekening met de omstandigheden op het tijdstip van het ongeval zoals weer, verkeersdrukte, staat van het wegdek, type van wagen en ga zo maar door…

Inderaad en het verschil tussen het grote plaatje en het incidentele geval.
Het is maar waar je naar kijkt …

Rob

Zou waarschijnlijk kunnen komen doordat er meer en meer voorstanders voor een snelheidslimiet zijn in DE (groenen , spd …)

Ik snap dat iedereen vind dat hij/zij de langste heeft mbt kennis over bepaalde zaken … daarentegen stelde ik me kwetsbaar op en vroeg een aantal pagina’s terug of iemand weet waarom ik een piep hoor als ik de box op het dak heb en deze naarmate ik harder rij… harder gaat piepen…

maw weet iemand waar dit vandaan komt en is dit te verhelpen?

of heeft niemand hier enig idee over?

Wat voor auto, rails en bak heb je ? Bij ons lag het aan de rails ( makro vs Thule). Nu fluit hij niet meer maar boven de ±160 begint hij wel last van windgeluiden te krijgen.

Ik snap dat iedereen vind dat hij/zij de langste heeft mbt kennis over bepaalde zaken … daarentegen stelde ik me kwetsbaar op en vroeg een aantal pagina’s terug of iemand weet waarom ik een piep hoor als ik de box op het dak heb en deze naarmate ik harder rij… harder gaat piepen…

maw weet iemand waar dit vandaan komt en is dit te verhelpen?

of heeft niemand hier enig idee over?

Farid op 8 jan. 2014 14:56

Zal idd waarschijnlijk de rails of de dragers zijn. Luchtwervelingen kunnen herrie geven. Ik kan me nog een keer herinneren dat een surfplank op het dak echt gil geluiden produceerde. Het bleken de banden te zijn die gingen trillen, ookal zaten ze serieus vast. Iets anders vastzetten en het geluid was weg. Je zou kunnen experimenteren door bijvoorbeeld de dragers in te wikkelen met een band of zoiets. Misschien helpt het ook door de box iets te verplaatsen als dat kan, naar voren of zo.

Ik snap dat iedereen vind dat hij/zij de langste heeft mbt kennis over bepaalde zaken … daarentegen stelde ik me kwetsbaar op en vroeg een aantal pagina’s terug of iemand weet waarom ik een piep hoor als ik de box op het dak heb en deze naarmate ik harder rij… harder gaat piepen…

maw weet iemand waar dit vandaan komt en is dit te verhelpen?

of heeft niemand hier enig idee over?

Farid op 8 jan. 2014 14:56

Waarschijnlijk door openingen/sleuven in de dakdragers of door de spanbanden als je die gebruikt.

Nou het is een Volvo V60 met rails en dus de dakdragers die daar op horen van Volvo ook de bak is van Volvo de grootste die ze hebben (715 liter) … ding is 235m lang dus schuiven kan niet echt… naa achter en de klep gaat niet open veel naar voren en hij hangt boven de motorkap :)

Even los van het Dakkoffer verhaal…

Het is mij de laatste 3 / 4 jaar opgevallen dat de Duitsers structureel op de linkerbaan blijven rijden. Zeker op de weg van München naar Nürnberg (3 baans) blijven vrijwel alle Duitsers op de linkerbaan rijden, wat zorgt voor een gigantisch oponthoud.

Onze ervaring is dan ook dat het rijden op de rechterbaan per saldo sneller is dan op de linkerbaan.

Hup Willem II

Als de wegen zo slecht zijn, zou je verwachten dat bestuurders zich daarop aanpassen en dat zou je vervolgens terug moeten kunnen zien in de ongevalsstatistieken. Kennelijk gebeurt dat dus niet en dat zegt dus wat over de rijvaardigheid van die bestuurders.

R.C.Grootveld op 8 jan. 2014 10:06

Dat de gemiddelde automobilist daarop onvoldoende anticipeerd zou best kunnen, maar wees eens eerlijk: Als in Nederland de wegen er ook zo bij zouden liggen, dan zouden in Nederland meer ongelukken gebeuren. Dat ligt niet aan de specifiek slechtere rijeigenschappen van Duitsers of Nederlanders.

Je kan overigens naast te weinig aanpassen ook jezelf teveel ‘aanpassen’ (lees te langzaam rijden) en dat is eveneens niet gewenst. En zeker een combinatie uit beiden kan bij mist en/of zware neerslag voor (ernstige) problemen zorgen. Zeker als de wegen ook nog heuvelachtig en/of bochtig worden en des te meer als men ter plaatse onbekend is.

En wat die gebieden als Eifel etc. betreft: Daar rij ik 10x liever dan op de Duitse autobahn, als is het alleen al omdat je daar minder gestresste gele kentekenplaten tegenkomt.

R.C.Grootveld op 8 jan. 2014 10:06

Daar heb ik een geheel andere mening. Ik zie zelden tot nooit zulk gestressde Nederlanders op de Autobahn. Nu ja, de A61 is een rotsnelweg met de nodige limieten, maar eigenlijk zijn Nederlanders eerder van de langzame categorie die de tijd wel hebben. En typisch wat ik regelmatig meemaak: Te hard bij een Vmax en te langzaam bij vrije baan. Gewoon altijd één snelheid aanhouden… Genoeg die op die manier ook nog wel eens een boete scoren. :P

Sla de internationale statistieken van onafhankelijke instanties er maar eens op na.
En de ADAC valt daar voor mij niet onder …

R.C.Grootveld op 8 jan. 2014 10:06

Welke specifieke internationale statistieken bedoel je dan? Heb je specifieke bronnen? De ADAC vertegenwoordigd overigens domweg de Duitse automobilisten en zetten zich in voor veiligere wegen en natuurlijk minder slachtoffers. En men is er uiteindelijk wel uit dat een algemene Vmax weinig zin heeft. Wel ziet men heil in meer variable snelheden die bijv. via matrixborden aangegeven kunnen worden en het verbeteren van de wegen. Zo heeft @Skiwi helemaal gelijk dat juist een onaangepaste snelheid gevaarlijk is en niets anders.

Er zijn echter ook mensen die vaak in Duitsland rijden, zeer ervaren zijn en ook nog eens een auto hebben die met gemak snelheden van boven de 200 haalt, ik zie er dan geen probleem in om dat te doen.

RPPOW op 8 jan. 2014 11:33

Komt dan ook nog steeds genoeg voor, alleen onder Nederlanders echt zeer zelden tot nooit. De snelste gele kentekenplaten houden het zo rond de 180 km/u wel voor gezien. Diverse auto’s geven op hun snelheidsmeter dan al bijna 200 aan, dankzij de soms grote afwijking. De meeste NL’ers rijden uit ervaring zo rond de 120 km/u op de Autobahn en nog een aantal zo 150 à 160 km/u. De welbekende A31 als vlakke en kaarsrechte ‘testsnelweg’ even daargelaten…

Zelf rijd ik regelmatig via Duitsland naar het zuiden en ik zie een omslag naar truttig rijdende duitsers die te lang op de linkerbaan blijven rijden.

Willem3 op 8 jan. 2014 12:07

Dat klopt. De gemiddelde snelheid op de Autobahn ligt dan ook helemaal niet zo spectaculair hoog. In diverse landen ligt dat gemiddelde zelfs hoger.

en dat het aantal wegvakken waarop je ongelimiteerd mag bij wijze van spreken met de dag afneemt.

R.C.Grootveld op 8 jan. 2014 14:19

Euhm, waar rij je dan zoal in Duitsland? Ik zie die trend op dit ogenblik helemaal niet zo sterk, behalve dan de vele wegwerkzaamheden in Duitsland. Nog vele stukken zijn en blijven onbeperkt. Slechts een derde van het Duitse snelweggennet is permanent beperkt en daarnaast circa 20% met een variabel limiet. De rest is dus nog vrij.

Wellicht dat ze in D. tot inzicht zijn gekomen en zich realiseren dat ze een van de slechtste ongevalscijfers van west europa hebben en dat hard rijden in de praktijk per saldo niets oplevert en eerder een belasting is voor de maatschappij en de omgeving.

R.C.Grootveld op 8 jan. 2014 14:19

Daar heeft het niet veel mee te maken. Veel eerder de spaarzame Duitse mentaliteit. De hoge brandstofprijzen zijn voor velen een reden om minder hard te rijden. Voorts speelt ook de hogere aanschafprijs van een auto met meer PK’s en de duurdere verzekering zeker mee. Deels vind ik dit bespottelijk, aangezien men in Duitsland qua autokosten niks te klagen heeft als je dat vergelijkt met andere West-Europese landen. Aan de andere kant zijn er altijd nog genoeg snelle jongens onderweg. Het ligt er ook maar net aan waar je in Duitsland rijdt.

Zou waarschijnlijk kunnen komen doordat er meer en meer voorstanders voor een snelheidslimiet zijn in DE (groenen , spd …)

evert op 8 jan. 2014 14:24

Hmm… de achterban van de SPD is helemaal niet zo voor een snelheidslimiet. De partijchef had eens een onhandige uitspraak gedaan, maar die werd door z’n eigen partij terug op het matje geroepen. Het zijn vooral de groenen en de linken (communisten) die dat willen.

@Frans: De ADAC vertegenwoordigd overigens domweg de Duitse automobilisten en zetten zich in voor veiligere wegen en natuurlijk minder slachtoffers
En is daardoor dus per definitie niet onafhankelijk want de ‘uitkomst’ is van belang voor hun achterban en dus ook hen zelf.

Bronnen? SWOV, EU Stats, CBS etc. etc. Zoekt en gij zult vinden
Maar onderzoeken waarbij (1)opdrachtgever (2)financierder en/of (3) uitvoerder belang hebben bij de uitkomst bestempel ik op voorhand als onbetrouwbaar.

Rob

@Frans: Even off-topic: waarom is jouw bijnaam ‘der Teletubbie’? :D

@ Frans dit voorstel was met (nipte) meerderheid aangenomen in hun partijcongres … tot 2x toe
dus ik dacht het wél

@R.C.Grootveld Uit die statistieken blijkt niet dat Duitsland slecht afsnijdt. Men zit qua slachtoffers nog ruim onder het Europees gemiddelde. Eigenlijk precies dezelfde uitkomst als een link die ik eerder in dit topic al had gepost. Zwitserland, Denemarken en Nederland springen het beste eruit, maar landen als Oostenrijk, Noorwegen en België doen het juist weer slechter. M.a.w.: Het zegt niks over het nut van een snelheidslimiet. Ter info: In Noorwegen mag je zelfs maar max. 100 km/u op de snelwegen rijden.

Zoals gezegd wil de ADAC juist meer veiligheid, dus als het eenduidig bewezen zou zijn dat een algemene snelheidslimiet zou helpen, dan zou dat ook bij de ADAC naar voren komen. Overigens zuigt de ADAC de betreffedne statistieken echt niet uit haar duim. Volgens het Statistisches Bundesamt is duidelijk dat Autobahnen veruit de veiligste wegen van Duitsland zijn. Binnen de bebouwde kom (dus in dorps of stadskernen) gebeuren altijd nog veruit de meeste en zwaarste ongelukken. Check: https://www-genesis.destatis.de/genesis/online/logon?sequenz…
@evert: Ja, dat klopt. Ik schreef dan ook “helemaal niet zo voor” i.p.v. “helemaal niet”. Toegegeven, dat was een beetje dubbel te interpreteren. ;) ‘Fanatiek’ tegen een snelheidslimiet zijn vooral CDU, FDP, Piraten en de AfD.

Maar goed, deze discussie gaat behoorlijk in detail en daarvoor zijn eigenlijk andere forums in het leven geroepen… Feit is dat Duitsland geen algemene maximumsnelheid heeft en een verstandig advies is daarmee op een gezonde manier mee om te gaan. Met of zonder skibox. ;)
@Mathijs!: Geen idee. Waarschijnlijk door m’n eeuwenoude profielfoto. Daar heb ik nog een babyface onder m’n skibril. :)

[@evert: Ja, dat klopt. Ik schreef dan ook “helemaal niet zo voor” i.p.v. “helemaal niet”. Toegegeven, dat was een beetje dubbel te interpreteren. ;) ‘Fanatiek’ tegen een snelheidslimiet zijn vooral CDU, FDP, Piraten en de AfD.

@Mathijs!: Geen idee. Waarschijnlijk door m’n eeuwenoude profielfoto. Daar heb ik nog een babyface onder m’n skibril. :)

Frans op 10 jan. 2014 15:24

Ze pesten je daar precies nogal mee op Alpinforum, je hebt toch niet te veel Jagatee gedronken in de busstopbar in Grindelwald? :p

Btw, die piratenpartij, hoe zit dat juist in Duitsland? Ik had er wat van vernomen dat ze voor internetpiraterij zijn, maar haalt die partij echt stemmen omdat je ze vermeldt?

Volgens mij is skiester eerder the stigster ;-)

Volgens mij is skiester eerder the stigster ;-)

StijnCottry op 10 jan. 2014 23:01

Is het die witte helm die me verraadt? ;)

Nee, je don’t fuck wit me attitude ;-)

With

@Mathijs! Ah, op het Alpinforum… Ja, daar ben ik de Teletubbi vanwege alle beruchte video’s. :D En wat betreft de jagertee… Dat blijft privé, haha. :P

In antwoord op je tweede vraag: Ja, de Piratenpartij kan je in Duitsland kiezen. Ze halen echter nog niet de kiesdrempel van 5%, daarom zitten ze voorlopig nog niet in de Bundestag. Hun ideeën en programma wordt idd door hun leden via internet verkozen.

@Mathijs! Ah, op het Alpinforum… Ja, daar ben ik de Teletubbi vanwege alle beruchte video’s. :D En wat betreft de jagertee… Dat blijft privé, haha. :P

In antwoord op je tweede vraag: Ja, de Piratenpartij kan je in Duitsland kiezen. Ze halen echter nog niet de kiesdrempel van 5%, daarom zitten ze voorlopig nog niet in de Bundestag. Hun ideeën en programma wordt idd door hun leden via internet verkozen.

Frans op 13 jan. 2014 00:39

Als rechtenstudent, vind ik nu wel dat die kiesdrempel (ook in België ) een ondemocratisch element in onze democratie is. Als jij 2% haalt en daarmee één zetel haalt moet je die krijgen vind ik, ik weet het, het is bedoeld om zulke partijen weg te houden die het voor één enkel programmapunt doen, erg extreem zijn of gewoon voor de lol meedoen, maar echt democratisch is het niet te noemen.

Afgelopen week… op Max 200km/h gehouden…

On topic : Ik ben op 14 jaar tijd ongeveer 35x naar Oostenrijk (+/- 25x) en Frankrijk (+/- 10x) gereden met een skibox. Verschillende firmawagens gehad en verschillende skiboxen (meestal Thule). Meer dan 180 km/h met een skibox ten zeerste af te raden. Bovendien stijgt het verbruik enorm hoe harder je rijdt met een skibox.

Off topic : Ik bezoek meestal St-Anton of Ischgl dus rij zelden of nooit over de Fernpas. Hoe meer je naar het zuiden rijdt, hoe minder afritten kort op elkaar. Dit is alvast een vereiste om een hogere snelheid op een veilige manier te kunnen aanhouden. Ik vermijd ook zoveel mogelijk de A61 en de A6. Wat mij betreft is de A3 en de A7 een betere en vlottere route. Iets minder heuvelachtig, meer stukken met 3 vakken, meestal minder verkeer en minder afritten. Ik gebruik geen GPS maar volgens google maps is dit 50 km omrijden voor mij maar in tijd scheelt dit maar 5 min. Op stukken waar men snelheidsbeperking aangeeft zal ik netjes gehoorzamen maar waar het mag rij meestal 160km/h. Voorbij Ulm richting Bregenz soms iets meer. Rij meestal 's nachts bij vertrek maar altijd overdag als ik huiswaarts keer.
Zowel al Duitse, Nederlandse als Belgische chauffeurs tegengekomen die op het middenvak blijven rijden tegen 120 km/h. Zowel al Duitse, Nederlandse als Belgische chauffeurs tegengekomen die bijna in je achterste knallen als je niet snel genoeg opzij gaat. Zowel al Duitse, Nederlandse als Belgische chauffeurs tegengekomen die amper 120 km/h op eender welk vak. Wat mij betreft mag iedereen zelf zijn snelheid kiezen zolang je maar aandachtig blijft en rekening houdt met een ander. En wat mezelf betreft: als ik voel dat het even minder gaat qua concentratie, even een ausfahrt nemen of stoppen aan een raststatte!

Omdat we iemand extra meenemen op wintersport hebben monteren we ook een skibox op het dak,
we hebben een renault megane
zo’n 1 dus alleen dan in het grijs.
En hij rijdt op diesel (weet niet of dit wat uitmaakt) http://gyazo.com/909c60255f874927463c81c505f677cc
Hoe snel zouden we kunnen gaan? is er veel verschil met zonder box rijden? Normaal rijden we 180-190
Verwijzing naar een eerdere post in dit topic mag ook, maar ik had geen zin om 5 pagina’s terug te lezen, heb ook niet heel veel tijd atm

Gang is alles

Persoonlijk zou ik 150-160 max. aanhouden met een koffer. Ook ff kijken wat de snelheid doet met het geluid en verbruik. Als ie bij 145 een klere herrie maakt en bij 155 is dat weg dan zou ik 155 rijden.
Ook niet onverstandig is om ff te kijken wat in de handleiding voor max. snelheid staat.

Übung macht den meister!!!

@jesper het ligt er aan wat voor motor de Renault heeft (niet alleen diesel of benzine, maar de motorinhoud en het aantal pk’s)
De gemiddelde megane op diesel in Nederland heeft 110 of 130pk, net niet genoeg om met skibox op het dak 190 te rijden. Met moeite zul je er 180 mee halen, heuveltje af, windje mee.

fijne site hè, dat wintersport.nl?

Nou, zo’n Megane zal dat toch wel kunnen? Ik haal met mijn ieniemienie Mazdaatje 2 met dakkoffer(1.3 en weinig PK’s) al 160 zonder veel moeite.

Plaats een reactie