Wel of geen vignet

Wij gaan 08 februari op wintersport naar Hollersbach (Mittersill). Bij kufstein gaan wij de grens over, maar nu is mijn vraag moeten wij nu wel of geen vignet kopen. Ik heb gelezen dat er tot Kufstein-Sud geen vignettenplicht is en vanaf daar gaan wij over op B-wegen. Wie of wie kan mij het antwoord geven, heb namelijk geen zin in een boete. Alvast bedankt.

Hoe het precies zit weet ik niet (ik geloof dat alleen snelwegen tol zijn), maar je kunt in Google maps je route maken en dan de optie ‘Tolwegen’ uitvinken. Dan zie je het verschil in route tussen wel/geen tol. Is wel makkelijk om eens te kijken welke wegen wel en niet tol zijn.

Meteen bij Kufstein-Nord eraf gaan, en dan door Kufstein op B-wegen richting Skiwelt / Kitzbuheler Alpen rijden. Af en toe kan het eens voorkomen dat ze tussen Nord en Süd staan.

Heb vorig jaar onmiddellijk de eerste afrit in Kuffstein genomen en zo via Kitzbuhl gereden. Voor de grens wisten ze me toen te melden dat ik geen vignet nodig had.

better to be off piste, then to be pisted off

Je kunt tot kufstein sud komen zonder vignet.

Voor die €11,- zal ik een boete niet wagen, ik kan als ik naar Saalbach ga via Inzell rijden. Dan kom ik eigenlijk geen tol weg tegen, maar koop hem wel mocht ik ergens na toe willen en alsnog een tolweg moet nemen.

Voor die €11,- zal ik een boete niet wagen

michel op 14 jan. 2013 10:35

Zelfs maar 8,30 Euro als je bij de ANWB langsgaat.

Ik zou het risico niet nemen voor die €10,- :)

Voor die €11,- zal ik een boete niet wagen

michel op 14 jan. 2013 10:35

Zelfs maar 8,30 Euro als je bij de ANWB langsgaat.

Tim op 14 jan. 2013 10:36

Heb begin december ook 8,30 betaald bij tankstation langs de snelweg.

Indien het vignet niet op de juiste manier is aangebracht dan kan dat leiden tot een boete van max. € 120,-. Bij misbruik van het vignet kan dit bedrag oplopen tot max. € 240,-. Worden de bedragen niet voldaan dan kan de boete van € 300,- tot € 3.000,- oplopen.

vignettenplicht geld naar mijn weten pas na kufstein, is er iemand die dit al eens uitgezocht heeft? ben eigenlijk erg benieuwd hoe het precies zit…

voor saalbach heb je geen vignet nodig, alleen als je via italie wilt rijden…

Addict.

Voor de rit naar Mittersill via Kufstein is geen vignet nodig! Tot Kufstein-Sud is geen vignettenplicht, zoals de topic starter terecht aangaf. Vanaf daar ga je verder over B-wegen naar Mittersill.

Wij hebben deze route zelf inmiddels meer dan 20 x gereden.

Indien het vignet niet op de juiste manier is aangebracht dan kan dat leiden tot een boete van max. € 120,-. Bij misbruik van het vignet kan dit bedrag oplopen tot max. € 240,-. Worden de bedragen niet voldaan dan kan de boete van € 300,- tot € 3.000,- oplopen.
vignettenplicht geld naar mijn weten pas na kufstein, is er iemand die dit al eens uitgezocht heeft? ben eigenlijk erg benieuwd hoe het precies zit…
voor saalbach heb je geen vignet nodig, alleen als je via italie wilt rijden…

Erik-Jan op 14 jan. 2013 11:29

Zou je mij kunnen vertellen wat de juiste manier is? Mag je de sticker in een houder steken, of moet deze op de ruit geplakt worden?

Moet op de ruit geplakt worden.
Ik plak 'm eerst altijd een paar keer op mijn jeans, de grootste kleefkracht gaat er dan vanaf zodat ie bij terugkomst gemakkelijker verwijderd kan worden.
Die stickers hebben anders zo’n sterke lijm dat je anders altijd met hinderlijke resten blijft zitten op je voorruit

http://www.oeamtc.at/?id=2500%2C1056862%2C%2C (hier staan alle wegen vermeld, echter mij nog niet helemaal duidelijk vanaf waar wel/niet, heb ook niet de tijd genomen het goed door te lezen, dit doe ik later nog wel is)

http://www.oeamtc.at/?id=2500%2C1056861%2C%2C (alles over het aanbrengen van de sticker, er is ook een linkje met fotos)

Addict.

Het is zo dat er tot nu toe niet gecontroleerd werd tot Kufstein Zuid. Dit heeft politische redenen. Dit is echter een inofficiele regel, en het zal WAARSCHIJNLIJK ook dit jaar weer zo zijn, maar officieel is het wel een tolweg. Op ALLE B en S-wegen is ene vignet verplicht. Het risico zou ik dus niet ingaan, aangezien het geen officiele regel is, dat er niet gecontroleerd wordt.
Het vignet krijg je er overigens makkelijk van af met zo’n schaafmesje, waarmee je ook etensresten op een cerraanveld weg krijgt.

Vignet is niet nodig zolang je er maar optijd afgaat (Kufstein)
Aangezien ik aan de vakanties gebonden ben ga ik er meestal nog 1 eerder af (nog in Duitsland)
En dan binnendoor via Kufstein, dit rijd vaak sneller aangezien er vaak file staat tot aan de afslag Zillertal.

Ps: Mocht je geen diner hebben inbegrepen ga in Hollersbach eten in de Sahne Alm. Eigenaar komt je (gratis) ophalen en brengt je na het eten weer terug. Goeie sfeer,eten perfect en goed geprijst

Even voor alle duidelijkheid: Een tolvignet op de A12 in Oostenrijk is tot afrit 6 (Kufstein-Süd) niet nodig. Het is officieel gezien wél verplicht, maar er zullen géén controles uitgevoerd worden. Dit is een zogenaamde gedoogconstructie, omdat de gemeente Kufstein niet wil dat het doorgaande verkeer door de plaats gaat rijden. Deze gedoogconstructie is meerdere malen officieel bevestigd in de Oostenrijkse media. Ook zal je rondom Kufstein kleine bordjes met "Keine Vignettenpflicht" aantreffen.

Er bij Kufstein-Nord afgaan is erg onzinnig, aangezien die afrit onder dezelfde regeling valt als Kufstein-Süd. Theoretisch gezien zou je dan al in Duitsland de snelweg bij Kiefersfelden moeten vertalen.

Let er wel op dat de A12 hiermee de enige uitzondering is. Op alle overige snelwegen heb je direct na een grensovergang al een tolvignet nodig!

Op ALLE B en S-wegen is ene vignet verplicht.

Chrissy op 14 jan. 2013 13:31

Nee, op alle A- en S-wegen is een tolvignet verplicht. B-wegen zijn altijd tolvrij! De Landecker Tunnel is echter een vreemde eend in de bijt, aangezien de borden deze als B180 aangeven, maar in werkelijkheid behoort de tunnel nog tot de A12 en is dus daarmee tolplichtig.

Die stickers hebben anders zo’n sterke lijm dat je anders altijd met hinderlijke resten blijft zitten op je voorruit

Edwin op 14 jan. 2013 12:27

Nagellakverwijderaar doet wonderen! Daarmee krijg je alle hardnekkige lijmresten weg en loop je niet het risico dat het geldigheidsembleem beschadigd raakt. ;)

Je hebt gelijk, bedoel natuurlijk ook A en S wegen, niet de B, fout van mij.

klopt wat betreft de gedoogconstructie, alleen het is dus wel een inofficiele regel. Als je het aan de Asfinag zou vragen, zullen ze dit dus ook nooit bevestigen, want officiel is het een vignetverplichte weg.

Ik ga ook naar Hollersbach. Dus ook bij Kufstein Sud eraf.
Ik denk dat ik toch wel een vignet neem.
Stel dat er iets gebeurt tijdens de wintersport en je moet bijvoorbeeld naar het ziekenhuis in Innsbruck, dan wil ik me niet druk maken over zo`n vignet.

Don`t eat yellow snow

Ik ben even aan het zoeken geweest en vond het volgende :
Außerdem habe ich bei der ASFINAG angerufen, 0800 400 12 400 (kostenlos aus AT, DE, CH), und dort wurde mir bestätigt, dass die Vignette in diesem Abschnitt nicht kontrolliert wird!

Gute Fahrt, wir sehen uns auf der Autobahn ;-)

Zelfde mening vond ik verschillende keer terug. Ik plakte deze mening hier, omdat op deze wijze een mogelijk nuttig telefoonnummer gekend wordt.

Ik haal hem altijd vrijwel direct na de plicht, dus bij de duitste grens, al van mn voorruit, nooit moeite mee en geen resten. als je hem lang laat zitten gaat hij inderdaad naar hechten en wordt het moeilijker om hem er af te krijgen/…

Addict.

Overigens is de boete geen 120 maar 130 euro. Vraag me niet hoe ik dat weet…

Overigens was dat al weer 2 jaar geleden dus wie weet nu al weer hoger.

Ik denk dat ik toch wel een vignet neem. Stel dat er iets gebeurt tijdens de wintersport en je moet bijvoorbeeld naar het ziekenhuis in Innsbruck, dan wil ik me niet druk maken over zo`n vignet.

jaapm op 14 jan. 2013 17:43

Tsja, daar heb je een punt. Afgelopen kerst in het Pitztal (Fernpass over en rechtdoor, dus geen vignet nodig) moest ik naar het ziekenhuis. Gelukkig zit er zo’n optie op de navigatie om tolwegen te vermijden en bleek het maar 5 minuten langer rijden te zijn maar het zette me wel aan het denken.

Overigens is de boete geen 120 maar 130 euro. Vraag me niet hoe ik dat weet…

SPAM op 14 jan. 2013 18:54

Neen, de ‘schikkingsboete’ bedraagt 120 euro. Dit wordt het zogenaamde “Ersatzmaut” genoemd. Je mag dan diezelfde dag ook verder nog gebruik maken van de snelwegen. Pas de volgende dag heb je weer een geldig tolvignet nodig.

Bron: http://www.asfinag.at/maut/mautaufsicht

Hmm dan is dat goedkoper geworden. Ik mocht door een foutje van de navi 130 euro aftikken. Maar zoals al gezegd dat was 2 jaar geleden. Ben gewend (Nederland) dat boetes/schikkingsbedragen alleen maar stijgen:-(

Weet iedereen trouwens dat je het aankoopbonnetje van het vignet moet bewaren en bij een controle moet kunnen tonen? Kan je dat niet, dan kun je alsnog een boete krijgen! Bonnetje bewaren dus.

Niet je kassabonnetje maar het deel van de sticker die je niet opplakt moet je bewaren.

Dienten Die Alte schule

@Elly: Correct. Datzelfde verhaal geldt ook voor Zwitserland.

Inderdaad voor die paar euro gewoon bij de ANWB even een vignet halen. Je weet nooit waar je ineens terecht komt door files, ongelukken, pech. Ik zou het risico niet nemen.

Misschien ook nog iets om over na te denken…wij hebben regelmatig besloten, gezien de files die al waren ontstaan, om dwars door München te rijden. In de grotere steden in Duitsland heb je tegenwoordig een milieusticker nodig. Kan me voorstellen dat je daar niet bij stilstaat op zo’n moment.

Deze sticker kun je niet zomaar even halen bij de ANWB. Die kun je daar wel bestellen en dan krijg je 'm met 5 dagen thuisgestuurd. Boete voor het niet hebben van zo’n sticker is 40,- De sticker zelf kost 12,75 dacht ik. Da’s meer het risico waard om te nemen dan het vignet, maar wilde het toch even melden.
De sticker blijft overigens langere periode geldig op de auto waar je deze voor hebt aangeschaft. Ook wel weer afhankelijk van de kleur sticker, even googelen voor de preciese regels.

Onzin om een vignet te kopen als je naar Mittersill rijd, alleen als je het leuk vind om zo´n ding op je voorruit te plakken. Tolwegen vermijden op je navi en bijna zonder tijdsverlies in Mittersill aankomen. Van het geld wat je bespaard hebt koop je een lekkere Apfelstrudel op de piste. Mocht je dan toch nog door nood tijdens de vakantie de tolweg op moeten dan verkoopt vrijwel iedere grotere benzinepomp een vignet hier.

Al twee keer met wintersport geweest deze winter, twee keer controle gehad op vignet. Maken die paar euro je vakantie duur? Elke keer weer dit onderwerp wordt vervelend. Geen risico nemen en vignet kopen. Kost 2 halve liters bier, poeh.

Plaats een reactie