SYTYCS (So You Think You Can Ski)

Stokinzet is nochtans vrij aanwezig voor racecarven, links idd beter dan rechts :)

Was hier vooral aan het opletten op de fente, niet altijd gelukt dus :P
@Gigi Fischer RC4 WC RC 182cm, r18
@morzel nope, enkel dit aanzicht :( ooit lukt het mij wel eens een filmpje te hebben :P

@NielsDq
Even in het Nederlands… wat is ‘fente’?

@Gigi: fente (spleet in het mooi Nederlands) is de opening die je ziet tussen binnen- en buitenbeen van de zijkant bekeken.
Als je binnenski te ver voorloopt op je buitenski, en je dus van de zijkant tussen je benen door kan zien heb je en probleem met uw fente. Het spreekt voor zich dat @Rogier hiervan vrijgesteld is ;-)
Geen idee of daar en Nederlandstalige of Duitstalige term voor bestaat.

Stokinzet is nochtans vrij aanwezig voor racecarven, links idd beter dan rechts :)

NielsDq op 15 feb 2016 17:40

Met de stokinzet is het zoals met the force: “Do, or do not. There is no try.” Als die buitenstok mooi mee naar voren komt, zal die binnenski minder snel vooruit kruipen :-).

@Hean daar is ook een topic voor! Staat op pagina 3 van de stube volgens mij, ziet er op het eerste gezicht wel goed uit alleen rutsch je het laatste deel van de bocht soms wel een beetje.
@morzel @Hessel heb er afgelopen zaterdag op gelet en het ging opzich wel goed maar de video was mislukt dus mijn moeder filmt me volgende keer in Italië nog een keer ;)

#proudtobepartofleswintersporters

https://youtu.be/pG6dtY9XUgs

Laat maar horen!!

Dievb op 15 feb 2016 10:55

Lijkt wel alsof je de bij elke bocht in de ankers gaat, komt ook wat geforceerd over.

Meer je ski’s het werk laten doen ;) Dan gaat het vloeiender en kost het minder kracht.

Lijkt wel alsof je de bij elke bocht in de ankers gaat, komt ook wat geforceerd over.

Meer je ski’s het werk laten doen ;) Dan gaat het vloeiender en kost het minder kracht.

RRski op 15 feb 2016 22:01

Heb je ook concrete tips? ‘Je ski’s het werk laten doen’ is nogal vaag.
Ik snap wel wat je wil zeggen, maar bedenk dat dit redelijk korte bochten zijn, geskied met een radius 17 meter. Als je dan vanuit retour d’anticipation wilt skiën, kan je maar beter werken ;)

@Laagvlieger: De jaren negentig hebben gebeld, en ze willen hun skistijl terug ;-).

Ze kunnen jou alvast niet beschuldigen van de moderne skischool te volgen; daarvoor moeten die voeten toch wel ietsje uit elkaar :-P.

Bovendien heb je tijdens het “carven” weinig tot geen angulatie (je gaat vooral hangen zonder echte heupknik) waardoor je druk te veel op de binnenski terechtkomt en de buitenski als het ware wegduwt. Daardoor gaan die de neiging hebben om uit elkaar te lopen als je de kantenwissel doet.

De assen door je schouders, handen, heupen, knieën en enkels moeten (bij de moderne techniek, “stacked” skiën), zoveel mogelijk parallel zijn, en dat ontbreekt hier volledig. Je krijgt er natuurlijk wel je handschoen mee op de grond, maar het zijn de heupen die daar moeten zijn ;-).

Inclinatie, gebrek aan parallelle assen

null

Mijn werkpunt is: benen uit elkaar en druk op het buitenbeen.
Een leuke oefening voor jou: til je binnenski eens van de grond in een bocht. Met je huidige stijl (hangend, inclinatie) zal je zien dat dat niet lukt; met een bredere stand en een kleine knie/heupknik lukt dat zonder problemen.

@Morzel: Thanx voor de uitgebreide en verhelderende feedback!

Heb jij toevallig van jezelf voorbeeldfilmpjes?

Ik heb deze man dit jaar als voorbeeld, vooral vanaf 32 seconden tot 36 seconden TOP/FANTASTISCH imo:

De jaren '90, I love them en de man hierboven knipoogt er ook zeker naar.
Heel veel skiërs kunnen naar mijn mening… niet carven en niet parallel ( tamelijk gesloten) skiën.

Dat te ‘overdreven’ breed staan vind ik persoonlijk niets.

4 maart vertrek ik wederom naar dit gebied, Paradiski uit het filmpje. Het is alweer van enige tijd geleden maar na vorig jaar Val Tho, jaar daarvoor Tignes gaan wij dit jaar weer lekker dit mooie skigebied bezoeken.

Ik zal je tips zeker proberen op te volgen en uit te voeren. Hoop hier snel nieuw beeldmateriaal aan te leveren.

Dit is overigens ook een absolute held in mijn ogen.


Dat einde, BIZAR zelfs lekker loskomen, wat een controle.

Have fun en ben benieuwd naar de andere filmpjes van iedereen.

@Laagvlieger: ik ben nog (bezwarend) bewijsmateriaal aan het verzamelen ;-). Maar het komt er ooit wel eens van.

Het stukje dat je aanhaalt bij filmpje 1 is inderdaad mooi, maar daar gaat het over freeridetechniek en korte (geslipte) bochtjes. En daar wil je je benen wel dicht tegen elkaar hebben (maar die knietjes wel mooi uit elkaar zodat je binnenbeen niet je buitenbeen gaat wegduwen!)

Smal maar met opening tussen knieën:

null

Filmpje 2 is een voorbeeld van hoe het niet moet omdat ik er (in de manier dat ik graag zie skiën) fundamentele fouten in zie. De binnenski loopt gigantisch voor op de buitenski, en de kantenhoek van beide ski’s is duidelijk verschillend (zie je trouwens mooi op de titelfoto). Daar kan je maar beter niet teveel naar kijken.

Dit is overigens ook een absolute held in mijn ogen.
Dat einde, BIZAR zelfs lekker loskomen, wat een controle.

Laagvlieger op 17 feb 2016 14:48

Wat deze ‘held’ zegt op 2:51 is om te wenen!
“Push the coming inside ski forward” gaat in tegen heel wat principes. Hij vergroot hiermee de fente, zijn assen zijn niet parallel en zijn heup staat hierdoor veel te open. Er ontstaat ook de kans dat de belasting op de binnenski gelegd wordt.
Een juist draaimechanisme is, om te beginnen, de strekking van het toekomstig buitenbeen.

Deze kerel lijkt me een self-made-man, die maar al te graag zijn cursus verkoopt.

Dank voor de heldere reacties en erg fijn die pijltjes, lijntjes bij de plaatjes!

Gelukkig zet ik erbij…, in mijn ogen.
@Dievb: Vanaf 4:51 in het tweede filmpje is het puur genieten in mijn ogen. Hoeveel fente hij ook vergroot, het is prachtig om te zien…doorgaans zie ik toch heel wat gestuntel op de pistes voorbijkomen en dit is alles behalve gestuntel. Als de gemiddelde toerist zo zou kunnen skiën dan…

Ik ben echt benieuwd naar je/jullie eigen upload van wat de maatstaf is hoe ‘men’ dient te skiën.
Ik neem jullie, tips en adviezen zeker aan en mee voor de volgende keer op de ski.

Excuses voor het misschien eventjes off topic gaan;
Van te voren maar even melden; ik ben een complete nieuweling wat skieen betreft, ik heb altijd gesnowboard en heb na 2015 pas 1,5 week skieen in de benen.

Wat ik vaak lees is dat de ene instructeur zegt, dat je tijdens het carven naar het dal moet leunen met het bovenlichaam(dus eigenlijk tegen leunen), andere geven weer aan dat je je lichaam in een lijn moet houden, zoals de door Morzel aangegeven parallelle assen.

Is er in jullie ogen een slechte of goede manier of is dit het verschil tussen de oude en de nieuwe manier?

On; Eind februari sta ik weer op de latten, ik zal wat videobeeld proberen te verzamelen en posten, er zal genoeg op aan te merken zijn :')

@hugotamis

Bij korte bochten (die soms deels gesneden zijn) ben je over het algemeen dal-open (schouders naar het dal); bij lange carvebochten veel minder. Bij lange bochten is ook de stokinzet minder prominent aanwezig dan bij de korte bochten.

Dus het is volgens mij minder een kwestie van stijl of school, maar het zijn verschillende houdingen/bewegingen in verschillende soorten bochten. Ik ben geen skileraar overigens, dus ik laat me graag corrigeren/nuanceren door mensen die daarvoor hebben doorgeleerd… ;)

@hugotamis

Bij korte bochten (die soms deels gesneden zijn) ben je over het algemeen dal-open (schouders naar het dal); bij lange carvebochten veel minder. Bij lange bochten is ook de stokinzet minder prominent aanwezig dan bij de korte bochten.

Dus het is volgens mij minder een kwestie van stijl of school, maar het zijn verschillende houdingen/bewegingen in verschillende soorten bochten. Ik ben geen skileraar overigens, dus ik laat me graag corrigeren/nuanceren door mensen die daarvoor hebben doorgeleerd… ;)

GiGi op 18 feb 2016 16:01

Ik vond het al vreemd dat bijv. de pro reuzeslalommers totaal niet tegenleunen, hoe kan het dan de bedoeling zijn als zij het niet doen!?
Maar je uitleg verklaart een hoop, thanks! :)

@hugotamis Hangt er van af wat je precies bedoeld met “naar het dal leunen”.

Je dalschouder moet sowieso lager zitten dan de bergschouder. Het is onmogelijk om je dalbeen te belasten wanneer de dalschouder op gelijke hoogte is.

Maar wellicht vraag je of je schouders geroteerd moeten zijn naar het dal? In dat geval hangt het er allemaal wat van af. Strikt genomen moeten bij lange bochten je schouders naar hetzelfde punt gedraaid zijn als je ski’s. Maar de meeste leraren leren aan dat een klein beetje naar het dal richten beter is.

@hugotamis wat bedoel je precies?
Bedoel je het verschil tussen met je schouders je ski’s volgen of met je schouders richting dal skiën?
Of bedoel je de knik die bij de heupen ontstaat als je op snelheid aan het carven bent?

Eerste punt: het is een combinatie van beide, in korte bochten ski je dalopen (schouders steeds gericht naar dal), in lange bochten volgen de schouders de richting van de ski al zijn er ook geluiden om ook dan zoveel mogelijk dalopen te skiën. Het een is niet beter dan het ander, onder alle omstandigheden dalopen levert een geforceerde houding op, je ski’s volgen brengt het risico mee dat je gaat overroteren.

Tweede punt: bij het op snelheid carven met alleen het hangen in de bocht (inclinatie) heb je te weinig druk op je buitenski en bestaat de kans dat je de druk geheel verliest en dus onderuit schuift. De heupknik (angulatie) zorgt ervoor dat je druk houdt en bij het uitleiden van de bocht de ski’s weer op tijd onder je kunt krijgen voor de volgende bocht.

En pro GS-skiërs zouden minder angulatie hebben?

De beste man staat zowat dubbel geklapt op zijn ski’s:

null

Het carving voorbeeld van sofa ski school is juist een heel slecht voorbeeld, niet alleen vanwege de genoemde argumenten door @Morzel en @Dievb, maar ook vanwege de overdreven hooglaag beweging waarbij hij op een bepaald moment bijna de controle verliest (4:05)… bij hoge snelheden is juist flexie ipv hooglaag beweging te prefereren (meer controle, stabielere houding bovenlichaam) wat je ook ziet bij de pro GS skiërs

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

@Laagvlieger: het ziet er misschien spectaculair uit, maar het zit tjokvol fundamentele fouten die je vroeg of laat gaat bezuren.

Die “controle”: dat hangt er maar vanaf hoe je het bekijkt. Wat die man doet om “los te komen” is de achterkanten van de latten zoveel mogelijk onder druk zetten (in jouw fragmentje door zich als een blok beton te laten vallen), om daarna omhoog/naar voren te springen – een gigantisch overdreven hoog-laag beweging.

Dat kan wel eens fout gaan:

Er zijn veel beter voorbeelden op het net te vinden van mensen die correct en mooi skieën, en het er niet alleen spectaculair laten uitzien.

EDIT: @Chonn: GMTA :-).

@Morzel :-)

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

Ik bedoel inderdaad de rotatie, dus schouders dalopen VS de richting volgen van de ski, tegenleunen is de verkeerde woordkeuze. Zoals ik zei, ik kom net kijken :(

Wat betreft de GS skiërs, die zie ik (met mijn ongetrainde oog) nooit echt dalopen skiën, ik baseer dit eigenlijk vooral op een aantal filmpjes die ik van Ted Ligety heb gezien, voorbeeld:

null

Als ik er compleet naast zit dan hoor ik het natuurlijk graag!

GS skiërs zijn inderdaad vaak niet dalopen (want lange gesneden bochten); slalomskiërs wel. Dat is exact het verschil dat ik wilde aangeven tussen die twee verschillende soorten bochten.

@hugotamis je zit er compleet naast :D

Ook worldcuppers skiën dalopen in korte bochten, maar volgen in hun langere bochten de punten van hun ski’s. Angulatie is ook niet altijd even duidelijk aanwezig.
Een enkele foto zegt bovendien niet zo veel omdat dit een houding vastlegt in een dynamische beweging, je zou dus eigenlijk frame na frame moeten bekijken wat er precies qua houding gebeurt.
Het belangrijkste punt: worldcuppers zijn niet bezig met zo netjes mogelijk demonstratie skiën maar met zo hard mogelijk rond poorten rossen. Ze zijn over het algemeen in control, maar skiën wel op het randje (en om bij Ted Ligety te blijven, soms erover).
Een worldcupper van wie gezegd wordt dat hij skiet als een skileraar is te langzaam :D

Bedankt allen voor de heldere uitleg! Ik ben weer wat kennis rijker :)

Ik ook, thanks!

Ik heb (nog) niet goed beeldmateriaal van mezelf, maar van afgelopen jaar heb ik onderstaand filmpje (per ongeluk de camera te laag gericht, vandaar deze wat rare beelden).
Vanaf 2:40 kan je zo hoe mijn ski’s heen en weer gaan, alsof ik deze niet goed onder controle heb. Hierdoor val ik ook wel eens, omdat de voorkant van mijn ski’s dan over elkaar gaan en ik ze niet snel genoeg uit elkaar krijg. Mijn vraag is of dit te maken heeft met de druk op de voorkant van de ski’s (‘hang’ ik niet ver genoeg naar voren in de skischoenen?)?
Er is vast wel iemand die me hier wat meer over kan vertellen en eventueel tips kan geven :)

Stay frosty

volgens mij heb je als je skis heen en weer gaan een dominant been.
In dit geval is het zoals ik het kan zien je bergski die bijna al het werk doet.
Je dalski die bungelt een beetje daaronder.

Maar ik ben geen pro :)

Wat je zegt is wel juist, het is vooral m’n rechterbeen die het werk doet (de bocht náár links gaat dan ook het beste) naar mijn idee.

Stay frosty

Plaats een reactie