Hoe snel ga jij?

Dankzij de carabinieri in Arabba (preventieactie mbt snelheid op de piste) een paar lasermetingen kunnen krijgen:

  • normaal geskied (SL 1m65, standaard stembogen): 40-45 km/u
  • kort gecarved in de vallijn: 50-60 km/u (afhankelijk van positie in bocht blijkbaar)
  • lang gecarved (GS 1m74, lange radius): 50-85 km/u (sterk positieafhankelijk)
  • rechtuit: 110+ (positieoefening)

maar vooral: het is gewoon schokkend met welke snelheid mensen met nauwelijks meer technische bagage dan een sneeuwploeg naar beneden komen… Als je weet wat goed voor je is maakt snelheid geef fluit uit. Eerder dat je technisch mooi naar beneden komt, al dan niet in combinatie met wat mooie druk.

@ Michel… sorry, kan er ook niks aan doen dat er sneeuw ligt in de tuin. En dat er 2 liften staan. En via de voortuin naar de Gaislachlift kan. Wel een nadeel hoor, vaak sneeuw ruimen.

Skiën. What else.

Vorig jaar stond er zo’n apparaat op de piste om je snelheid te meten. Gewoon recht naar beneden en gaan. Helaas ging het apparaat niet verder dan 99.9, dus nu weet ik het nog niet.

Enjoy life, love skiing

haha die 115 op snowblades! Eerst dacht ik wow die durft! Maar het filmpje wijst wel uit dat dat niet kan, niet met die houding. Hoe dan ook vind ik het wel stoer dat je op die mini dingen zo hard durft te gaan, ook al is het geen 115! Alhoewel ik geef toe het is wel stoer dat op je telefon te zien staan!

Geef mij mij lange brede latten!

Ik verbaas me erover dat sommigen een gemiddelde van 70-80 km/u hebben. In April ben ik nog van de snelheidspiste gegaan en met me vol te laten gaan over een stukje haalde ik 74 km/u, ik kan me moeilijk inbeelden dat je (op een perfecte piste zonder drukte) heel de tijd gecontroleerd 70-80 skied. Laat staan op pistes met andere omstandigheden (ijs, pap, buckels, andere mensen op de piste, smalle pistes, scherpe bochten,…).

Iemand van 100 kg is ook sneller beneden dan iemand van 50 kg.
Het record van een prof skier staat geloof ik ergens op 160 km, daar de helft van, -afwijking= gem. 40 km :-)

Het record is vorige week in Wengen geskied. 161.9 km/u door Johan Clarey. Hieronder de beelden (op 1:34):

Mij boeit de max. snelheid zeer weinig. Ik board gecontroleerd en als ik om mij heen kijk zie ik dat ik meestal sneller ben dan de rest op de piste.
Wat ik wel leuk vind is juist om iedereen voorbij te boarden op de klûn stukken zoals lange vlakke paden.

En net als hier de apps op de telefoon in twijfel worden genomen denk ik dat de speedmeters langs de pistes ook niet altijd 100% de juiste snelheid aangeven. (de klant wil liever zien dat ie 70 ging dan 60)
Vaak doe ik ook zo’n check en als ik dan in de lift naar boven zit kijk ik wat andere skieërs en boarders er van bakken en vind het dan wel leuk om te vergelijken, maar hecht er verder geen waarde aan.

Just for the record. Een jaar of 5 geleden op m’n navman A300 een snelheid gemeten van 85 per uur.(op een snowboard)
Zal um weer eens uit het stof halen om hier een leuk getalletje neer te kunnen zetten.

Übung macht den meister!!!

null

70 km/uur gisteren in Zell am ziller.

null

70 km/uur gisteren in Zell am ziller.

Robin op 28 jan. 2013 15:53

Is dat bij die BMW xDrive cup ding bij de nieuwe Kreuzwiesn Xpress?

Jep, zowel eentje voor snelheid als een slalom.

ik haalde op mn 9e 55, nu 9 jaar later. Heb alleen geen idee hoe hard ik nu kan!

Ik heb vorig jaar met zo’n stijl van recht naar beneden door denderen op een zwarte piste de 143 km/h gehaald, voelde toen echt dat mijn jas een grote lucht zak werd en me begon af te remmen. Vervolgens toen ik ging staan viel ik bijna achter over door de wind. Maar als ik gewoon normaal de piste af ga zit ik zo rond de 80-90 km/h
Ik gebruik de SkiTracks app op de iPhone

ik gebruik de app. ski tracks (iphone) daar heb ik vorig jaar in solden 75.5km/h mee gehaald iop mijn snowboard. in maart nog een testen. en deze app i betrouwbaar. heb hem getest in de auto en gaf zelfde snelheid aan als de wagen zelf

Onderweg naar Sölden!

null

Moet er wel bij vertellen: de ski’s zaten nog in de dakkoffer :-):-):-)

Hoge bomen........lange latten!

Onderweg naar Sölden!
http://www.flickr.com/photos/92169657@N08/8424977928/…
Moet er wel bij vertellen: de ski’s zaten nog in de dakkoffer :-):-):-)

Piet op 28 jan. 2013 20:59

haha ja want met een helling van 3 graden zou dat wel heeeeel knap zijn!

BMW Speedcheck bij Jungfrau Region (Kleine Scheidegg)

Denken jullie dat deze snelheid in twijfel te trekken is?

null

BMW Speedcheck bij Jungfrau Region (Kleine Scheidegg)

Denken jullie dat deze snelheid in twijfel te trekken is?

96 Km/h op een snowboard is erg hard lijkt mij! Zeker als mijn snelheid van 115 km/h op snowblades hier door iedereen wordt ontkracht. Waarschijnlijk gaan ze jou dus ook niet geloven.

Of onderschatten sommige mensen de werkelijke snelheid die je kunt halen op een paar skis of een snowboard?

Zijn er geen tests met bijvoorbeeld een skiscooter langs een skier met een appje? Dat zal een hoop duidelijk maken.

Met mijn 189cm en 97 kg schoon aan de haak 124 km p/ uur op mijn Atomic’s race s maar zou nog iets sneller kunnen Met de ‘skitracks-lite’ app.

Wij hebben ook afgelopen Februari geprobeerd wat snelheidsrecords neer te zetten. We waren met een clubje van 8 mensen en ieder had een smartphone bij zich met verschillende ski apps die de maximum snelheid opnam. Twee van de mensen gingen 130 km/h wat natuurlijk extreem hard is. Ikzelf had een snelheid van 115 km/h gemeten. De laatste 2 personen die je langs ziet skien hadden de snelheid van 130 km/h gehaald

We hebben het ook gefilmd dus oordeel zelf. Locatie: Hintertuxer gletscher op een rode piste.

Kijk vanaf 3 minuten

Als ik al deze verhalen lees hebben wij heel wat kanshebbers voor het olympisch goud op de afdaling hahahhahha
de gemiddelde snelheid is 100km/h met een max van 140 km/h b.v. op de Hahnenkamm afstand is ca. 3 km en die gasten zijn binnen 2 minuten beneden.
Hahnekamm is aardig zwarte piste (stukken van 80% geloof ik) pfff en spekglad (niet te skiën) een betonnen ijsplaat.

Die gasten zijn allemaal miljonairs en een beetje levens moe

dus gasten die lachend in een Lidl skipak 100+ skieën pak je kans maak van je hobby je beroep en zet nederland op de skikaart.

whoehahahhahaaa

Als ik al deze verhalen lees hebben wij heel wat kanshebbers voor het olympisch goud op de afdaling hahahhahha
de gemiddelde snelheid is 100km/h met een max van 140 km/h b.v. op de Hahnenkamm afstand is ca. 3 km en die gasten zijn binnen 2 minuten beneden.
Hahnekamm is aardig zwarte piste (stukken van 80% geloof ik) pfff en spekglad (niet te skiën) een betonnen ijsplaat.

Die gasten zijn allemaal miljonairs en een beetje levens moe

dus gasten die lachend in een Lidl skipak 100+ skieën pak je kans maak van je hobby je beroep en zet nederland op de skikaart.

whoehahahhahaaa

Gast463 op 29 jan. 2013 18:03

Hahnenkamm is een rode piste.

Beetje offtopic.

Een afdeling voor de professionals wordt toch vaak ingespoten met water de nacht voor de wedstrijd om de piste extra hard te maken zodat deze minder snel slijt en sneller is? Weet iemand dit?

Beetje offtopic.

Een afdeling voor de professionals wordt toch vaak ingespoten met water de nacht voor de wedstrijd om de piste extra hard te maken zodat deze minder snel slijt en sneller is? Weet iemand dit?

Gast679 op 29 jan. 2013 19:51

Klopt helemaal. Zolang het vriest wordt idd de piste met water geinjecteerd. Ik heb zelfs begrepen dat ze het een en ander aan het water toevoegen om een nog hardere en snellere piste te maken.

https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/3037/Achter-de-sch…

Als ik al deze verhalen lees hebben wij heel wat kanshebbers voor het olympisch goud op de afdaling hahahhahha
de gemiddelde snelheid is 100km/h met een max van 140 km/h b.v. op de Hahnenkamm afstand is ca. 3 km en die gasten zijn binnen 2 minuten beneden.
Hahnekamm is aardig zwarte piste (stukken van 80% geloof ik) pfff en spekglad (niet te skiën) een betonnen ijsplaat.

Die gasten zijn allemaal miljonairs en een beetje levens moe

dus gasten die lachend in een Lidl skipak 100+ skieën pak je kans maak van je hobby je beroep en zet nederland op de skikaart.

whoehahahhahaaa

Gast463 op 29 jan. 2013 18:03

Wereld record op de afdaling is een week geleden gezet op ongeveer 161 km/h. Deze mannen gaan met bochten de berg af, dat kost ze snelheid. Er bestaat ook nog iets al speedskiing dan gaan mannen alleen maar recht door de berg af in een super aerodynamisch latex pakkie. Deze gasten gaan over de 200 km/h heen. Wereldrecord staat hier op 251,4 km/h

bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Speed_skiing#Men

Die 140 is dus haalbaar.

Er bestaat ook nog iets al speedskiing dan gaan mannen alleen maar recht door de berg af in een super aerodynamisch latex pakkie. Deze gasten gaan over de 200 km/h heen. Wereldrecord staat hier op 251,4 km/h

Roy op 29 jan. 2013 21:28

Nog 2 weken althans, dan zal ik eens een poging wagen op de speedski track in Les Arcs :D

Toch even realistisch blijven …

  • Een Smartphone app heeft ongeveer elke 2 seconden een geregistreerde positie. Elke positie heeft (in de beste omstandigheden) een 6-tal meter onnauwkeurigheid. Je zit dan al snel meer dan 20 km/u ernaast.
  • WC afdalers hebben weliswaar een parcours te volgen, maar als amateur (sorry, maar dat is een doorsnee wintersporters bezoeker hooguit, de meesten van ons zijn zelfs dat niet) ga je hen heus niet volgen. Zelfs niet als wij "de rechte lijn" zouden nemen en zij de bochten. Probeer anders in het trainingsseizoen (september-november) op de hintertuxer eens de GS (reuzenslalom) training mee te volgen door er zelf recht naar beneden te knallen. Dat halen de meesten van ons nog maar nauwelijks!

En voor de rest …

null

@ Lars +1 Wat ik eerder al zei. Tot 70-80 km per uur is goed te doen. Tot de 100 km per uur is werken (positie) en alles daarboven is echt moeite doen. Boven de 110 km per uur is niet zomaar haalbaar.
En die remmende bochten in de afdaling, dat valt op hun type sneeuw wel mee. Wat is jouw mening Geertje?

Click. Click. Peace

Ik heb de langste ;-P

When life gets too complicated.... SKI

Plaats een reactie