Hoe snel ga jij?

@stevmal het gaat hier om topsnelheid, dat is iets anders dan iedere piste op volle snelheid nemen. Dus dat je geen mensen ziet vliegen is logisch: die topsnelheid haal je alleen op een rode/zwarte piste, goed geprepareerd en met een mooie uitloop. Bovendien moet voor zo’n top de piste vrij zijn.

Overigens qua materiaal: mijn topsnelheid (100+) heb ik geskied op een paar stijvere twintips. Dus worldcup materiaal heb je er niet voor nodig. Een kanthoek van 87 ook niet, tenzij je ook je bochten zo hard mogelijk wil skiën.
Die gasten in de worldcup winnen niet omdat hun top zo verschrikkelijk hoog is, maar omdat ze in het bochtenwerk niet teveel snelheid en moment verliezen.

Topsnelheden worden nooit behaald op steile pistes, alleen al omdat het mentaal extreem moeilijk is. Daarbij is dat veel te gevaarlijk, er is dan immers nog maar weinig compressie nodig om je uit je bindingen te lanceren. Over het algemeen kan men stellen dat er op een steilhang veel langzamer wordt geskied dan op een vlakke piste (zeker door recreanten, maar ook door racers, vitesse skiërs daargelaten). Een blauwe piste is overigens al ruim voldoende om de 100 aan te tikken en dat zal daar ook veel eerder gebeuren dan op een zwarte. 70 km/h op een steilhang is echt veel en veel enger dan 100 km/h op een blauwe en ook een stuk knapper, aangezien zo hard gaan op een steilhang een stuk meer technische vaardigheid vereist.

Een van de lange glij stukken op de streif (Gschöss) heeft bijvoorbeeld een hellingshoek van tussen de 2 en 14% (dat is vergelijkbaar met een pad), desalniettemin wordt daar al de 90 a 100 km/h aangetikt. De gemiddelde hellingshoek van de gehele streif is maar 27% (ongeveer 15 graden), hetgeen gelijk staat aan een hele pittige blauwe, desalniettemin wordt er gemiddeld 103 km/h geskied met bochtenwerk en alles.

Nu wil ik niet zeggen dat er recreanten zijn die 100 skiën, er is alleen veel minder voor nodig dan men hier schijnt te denken.

@Hessel ja tuurlijk blijf je beter op.de sneeuw. Die topskiers blijven niet langer als het moet in de lucht. Daarom ook hun zeer lage houding. Maar je kan niet anders dan gelanceerd worden tegen die snelheid. Dat is net mijn punt. Als er zoveel skiërs zijn die deze snelheden halen dan zou je toch om de 5 voet mensen moeten zien vliegen. Bij mijn weten zie ik nooit iemand vliegen op de piste… het gaat om sprongen die he niet kan.vermijden. natuurlijk niet om een kleine geforceerde jump op een kleine buckle op de piste…

Zat pistes die zo strak zijn dat je daar niet hoeft te springen als je dat niet wil. En op snelheid heb je inderdaad wel bij een kleine golving dat je die niet meer op kan vangen en dus moet springen, maar zo spannend is dat ook weer niet. Ik zie ook vaak genoeg mensen springen op de piste (al is het meestal idd maar een klein hupje).

@DSvier jij bent dan één van de weinige die op een wedstrijd ski skiet. Ik heb het wel degelijk over skiën als recreanten op de piste. Laat ons eerlijk zijn… de wedstrijdskiers skiën ook nog eens met andere schoenen die tot op het absurde af zijn dichtgesnoerd… zo komt geen enkele recreant de berg af en dan zwijgen we nog over de geslepen hoek van de lat bij topskiers. Bijna geen enkele recreant komt op latten naar beneden met radius 35 en kanten geslepen op 87 graden. Om maar te zeggen dat wij gewone stervelingen niet eens in de buurt kunnen komen van wat de topskiers skiën. Enkel en alleen al op vlak van materiaal en hoe dit is geprepareerd… vergelijk het met wielrenners. Wie van ons als wielertoeristen kan 6 uur fietsen aan gemiddelde boven de 50…Of laat staan bochten nemen op een.tijdritfiets aan 40 per uur.

stevmal op 21 feb 2016 21:49

Interessant vergelijk, die fiets. Ik heb zelf een ‘cruiser’ (vroeger noemde je dat een gewone fiets, dus met spatborden, bagagedrager, ballonbanden… allesbehalve een racefiets dus). Daarmee heb ik meegedaan met Rad am Ring (fietsen op de Nürburgring). In de fuchsröhre haalde ik met die fiets 96 km/u (aldus de fietscomputer, die vast niet op de km/u nauwkeurig is, maar niet zomaar er tientallen km/u’s erbij verzint).

Gewoon een beetje rechtuit snelheid maken is nu eenmaal niet zo’n kunst. Het verlangt meer een groot hart dan technische kunde.

Gewoon een beetje rechtuit snelheid maken is nu eenmaal niet zo’n kunst. Het verlangt meer een groot hart dan technische kunde.

DSvier op 22 feb 2016 09:42

Ik denk dat hiermee de topsnelheden die in dit draadje worden gepost wel mee kan worden samengevat :-)
Blijft natuurlijk leuk om de snelheidservaring zo dicht op de grond met alleen wat latjes of een board mee te maken, maar voor mij is topsnelheid een heel kleine bijzaak tijdens het skiën, wordt eerder blijf van technisch goed geskiede (met voorkeur voor carven) bochten op lastig(er) terrein en condities.

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

Ik denk dat hiermee de topsnelheden die in dit draadje worden gepost wel mee kan worden samengevat :-)
Blijft natuurlijk leuk om de snelheidservaring zo dicht op de grond met alleen wat latjes of een board mee te maken, maar voor mij is topsnelheid een heel kleine bijzaak tijdens het skiën, wordt eerder blijf van technisch goed geskiede (met voorkeur voor carven) bochten op lastig(er) terrein en condities.

Chonn op 22 feb 2016 10:04

Precies. Het is leuk voor een keertje, maar echt lol haal ik vooral uit andere zaken.

Mijn zwager heeft de Oakley Airwave gekocht. Deze goggle met HUD van Recon instruments zou zeer accuraat moeten zijn mbt snelheid en hoogte meters. Ik ga as woensdag op wintersport en zal dan eens kijken hoe goed de snelheidsmeters op de piste zijn, de snelheids apps in relatie tot de goggle.

De goggle heeft zelf GPS, Bluethooth, een gyroscoop en een druksensor waardoor het geheel gecombineerd een bijna zekerheid geeft met betrekking tot snelheid(aldus Recon en Oakley).

Heb zelf de Recon Jet(is te koop!) maar die werkt niet goed op de pistes omdat deze gemaakt is voor fietsen/mountainbike/hardlopen. Dus ben benieuwd of deze goggle beter werkt.

@Pvdh: dan heb je een Recon Jet van ongeveer €500,-- en dan doet hij het niet goed want skiën kan dat kekke ‘brilletje’ niet aan. ;-) (ik zou hem gewoon gaan terugbrengen/ruilen)

Zwagerlief koopt een Oakley Airwave van ongeveer €680,–…‘een overmaatse zonnebril met een snelheidsmetertje’…en dan ‘benieuwd’ zijn of deze het beter doet.

Ieder zo zijn ding zeg ik dan maar even. Wel blij dat jullie de economie zo’n prachtige impuls geven en dat alle facetten van marketing ook in 2016 nog altijd blijken te werken.

Ik vertrek vrijdag a.s… en de 19de nog een x naar de sneeuw maar ik besef nu dat ik voor de totale reissom betaald nog niet eens in bezit kan zijn van deze 2 brillen.

Dat ik tamelijk snel ski weet ik van mijzelf maar er zijn mensen die het vele malen sneller kunnen.

Het record van 252,632 km/u, los van de accuraatheid achter de komma zal jij noch je zwager halen…ook niet met een Oakley Airwave.

Fijne vakantie alvast toegewenst! Jij gaat 2 dagen eerder…daar ben ik dan wel jaloers op.

man man man, zelden zo’n denigrerend berichtje gelezen. Beste man, hoe ik mijn geld spendeer gaat jou verder geen zak aan. Al geef ik 5000 euro uit aan een vakantie, hoe zou dat in godsnaam relevant zijn voor jou. Verder ben ik via mijn werk gedwongen mijn te verdiepen in nieuwe technologie op het gebied van sport en materialen. Het is dus tevens onderdeel van mijn werk.

Het terugbrengen van de recon jet kan dus niet, deze is gekocht toen het nog enkel een papieren idee is. Sommige mensen zijn geintresseerd om bedrijven met goede ideeen een kans te geven. Innovatie kost geld en dat steun ik inderdaad. Dit heeft weinig met marketing te maken maar voor de muziek willen uitlopen met innovatie en producten naar de markt brengen. Soms ben je te laat, soms ben je te vroeg maar als je wacht tot alles bij de action ligt ga je nooit innovatie krijgen in de markt. Wellicht moet je eens google: Product life cycle. Dat mijn recon jet niet werkt met skien wil niet zeggen dat hij zinloos is.

Verder heb ik vrij weinig gezegd over mogelijke records die ik(of mijn zwager) wil gaan halen. De discussie die hiervoor rondging ging over de preciesheid van alle appjes.

Als laatste lijkt mij het handig als je je toon voortaan aanpast naar mensen toe. Dit forum is bedoeld voor mensen die ervaring en kennis met elkaar willen uitwisselen. Als je hier bent om te laten zien hoe goed jij wel niet bent zit je op de verkeerde plaats. Ik wens je sterkte met jezelf

@Pvdh

Ik heb even gegoogeld op Oakley Airwave en volgens mij wordt alleen GPS gebruikt voor de snelheidsbepaling. In hoeverre is die meting nauwkeuriger dan bij een (goede) app? Ik kan geen details vinden over de gebruikte methode, misschien dat jij als gebruiker wel een link weet.

@Zjanke, ik denk dat hij meer sensoren gebruikt. De bril heeft tevens de kaarten van het gebied ingeladen en realtime info over pistes en liften die open zijn. In combinatie met de Barometer, hoogtemeter en accelerometer kan hij beweging denk ik nauwkeuriger meten dan enkel op basis van GPS.

3 jaar geleden was ik bij een presentatie over deze bril en toen gaven ze aan dat deze bril data van al deze bronnen combineert om een compleet beeld te maken van de prestaties etc. Die app die er bij zit maakt het wel vrij compleet. Zal even foto’s uploaden van een trip naar oostenrijk, dan kun je de details zien

Dit soort metingen krijg je:

null

De detaillering gaat nog verder maar dat plaats ik wel als ik het zelf gebruikt heb

Dus meer “sensoren” dan alleen GPS. Lijkt me inderdaad dat de metingen dan nauwkeuriger zijn :)

What happened with the FUN factor :-)

Nog steeds een beetje:

null

When life gets too complicated.... SKI

man man man, zelden zo’n denigrerend berichtje gelezen. Ik wens je sterkte met jezelf

Pvdh op 29 feb 2016 11:53

@Pvdh: Allereerst mijn welgemeende excuses mocht het denigrerend zijn overgekomen.

Lees nu je eigen stukje nog eens terug. Is dat beter?
Ik heb in een grijs verleden een bc. titel verworven door een Commerciële Economie studie positief te hebben afgerond. Daarnaast een MSc voor Bedrijfskunde met als master Marketing Management…vanzelfsprekend nog wat cursussen en seminars bijgewoond dus een Plc…ik schijn daar iets over geleerd te hebben ;-) over denigrerend gesproken en voor wat betreft de Action.
http://www.z24.nl/ondernemen/action-wordt-miljardenbedrijf-o…
http://www.z24.nl/ondernemen/oud-baas-albert-heijn-nieuwe-to…

Als bedrijfskundige marketeer…zeg ik…interessant!

Kort samengevat maak jij ons duidelijk als so called innovator: hoe duur de huidige draagbare gadgets ook zijn een juiste app/device/gadget is nog niet op de markt om je snelheid als skiër/boarder met enige accuraatheid te meten.

Als ik dan opmerk dat ik €500,-- voor een bril (die niet goed blijkt te werken met het skiën, wat je zelf zegt) of €680,-- voor een goggle waarvan jij aanstaande woensdag mogelijk en kennelijk gaat testen of hij wel of niet werkt… ik zeg…marketing facetten werken anno 2016 nog prima.

Ik vind, hoe denigrerend het ook klinkt: bovengenoemde bedragen voor een zonnebril (want meer is het niet) die mij vertelt hoe hard ik ‘ongeveer’ ga bijna net zo lachwekkend als de snelheden die hier voorbijkomen en dan krijg je dit soort berichten.

http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenland/gevaar-op-de-piste…

Innovaties prima… maar het op de markt brengen en aan mij proberen te slijten voor bovengenoemde bedragen?
Nee.

Het gehalte: ‘‘Kijk mij eens’’ lijkt nogal aanwezig in dit topic.
Tamelijk denigrerend…

Dus laten wij dit rusten en het houden op zoveel mensen zoveel meningen.
Accuraat zijn de huidige dingen niet dat blijkt uit een hoop en volgens de nieuwsberichten blijkt het niet een positieve bijdrage te leveren.

Zoals eerder gezegd wens ik je een fijne vakantie toe en ben jaloers dat jij over 2 dagen al gaat.
Ik ga genieten en dat zit hem niet in de topsnelheid.

@admin, volgens mij is het tijd dat deze meneer een ander forum opzoekt… @rogier

Edit: Lees voor de grap even wat de beste man in andere topics allemaal neerkwakt

Laten we allemaal even tot tien tellen voordat we wat plaatsen.
Verder vraag ik iedereen om het niet op de man te spelen. En vriendelijk naar elkaar te blijven op op te letten met waarde-oordelen.

Click. Click. Peace

Ok, verder met het ik heb de grootste topic… 83,7 km/h op mijn snowboard geklokt met Trace snow op mijn HTC one. Vorig jaar toen we een dagje van Chamonix uit naar Verbier in Zwitserland waren. Van dit jaar helaas geen data aangezien we dit jaar niet op wintersport kunnen gaan :-(

null

🏂

@laagvlieger: dat jij 680 euro voor jou idioot veel geld vindt voor een goggle is prima, maar niet iedereen maakt dezelfde afwegingen.

Daarnaast is strooien met bulletjes net zo goed een vorm van ‘ik heb de langste’. Bewaar dat voor een cv zou ik zeggen. Dan is het relevant.

Ik ben zelf zeer benieuwd naar het vergelijk van die goggle met de appjes. Mijn appje geeft zulke vreemde resultaten dat ik overweeg een keer mijn performancebox in te zetten (moet ik nog even een accu kopen en de gps ontvangen op mijn helm plakken, maar dan heb je ook een betrouwbare meting).

Vandaag scoorde ik al maximum op een afdaling een topsnelheid van 42 km/u, terwijl ik met een gemiddelde snelheid (berekend met afstand vs tijdmeting) van 41 km/u onderweg was. Let wel: flink stuk bospad waar de snelheid op veel stukken echt laag lag en aan het eind een rode piste die ik vol gas heb genomen. Dan klopt er toch iets niet (zeker niet als je op hetzelfde stuk eerder op de dag ong. 100 km/u ging.

De betrouwbaarheid van de apps lijkt derhalve suboptimaal at best, maar wat ik zie lijkt het meer een fikse afwijking naar beneden…

afgelopen week de 93 km per uur gehaald op een stuk lege rode piste en nog wel aan het eind van de dag. De zonnige dagen werkte de gps in mijn mobiel goed maar bij dagen met bewolking cheatte hij er ongeveer 40 km totaal geskied bij…

#proudtobepartofleswintersporters

ik ben net een paar dagen terug van zell am see.
daar mijn suunto ambit 2 mee gehad en elke dag aan gezet tijdens skien.
heb niet echt mijn best gedaan om hard te gaan, (nordica dead money twin tips)

top gehad van 69.2
zeg niet dat dit het beste test middel is maar denk wel dat dit 1 van de betere gps horloges zijn.
gps stond op 2 sec registratie

go fast or die trying

Dus meer “sensoren” dan alleen GPS. Lijkt me inderdaad dat de metingen dan nauwkeuriger zijn :)

Zjanke op 29 feb 2016 13:12

Dat denk ik ook al is een GPS geen sensor maar een ontvanger. Een barometer is nauwkeuriger om de hoogte mee te bepalen (mits je hem reset / rekening houdt met de actuele luchtdruk), maar daar heb je niet zo heel veel aan. De accelerometer meet versnelling dus daar heb je wel iets aan. Misschien zit er ook een kompas in en dat is dan weer handig om altijd de juiste richting te bepalen. GPS ziet geen richting als je stilstaat.

Maar ik denk dat het grootste voordeel is dat de GPS in de bril zit en dus vrijwel rondom ontvangst heeft. Misschien zit er ook een goede antenne op. Dit in tegenstelling tot een mobieltje dat meestal in je zak zit en waar de antenne noodgedwongen klein en opgesloten zit. De hoge GPS frequentie in het GHz gebied wordt praktisch voor de helft geblokkeerd door je lichaam, dat is niet bevorderlijk voor de nauwkeurigheid.

Even een extra vraagje, met al die technologie op de piste. Hoe zit het met de stralingen van zo een bril, want tegenwoordig lees je vanalles ivm stralingen gsm’s,gps, tv, smartwatch,… waarschijnlijk ook van de frigo :p
Is er iemand die hier iets meer van weet?
Ikzelf weet niet echt wat men snelheid op de piste is alleen weet ik dat deze komende weekend wel laag zal liggen aangezien ik met men vriendin (zij is een beginnertje) voor het eerst naar de “bergen” ga.
Bij mij ligt de nadruk ook meestal op de zuivere funfactor, ik ben ene snowboarder die graag hard gaat (volg men skier maats) maar ook graag eens wat gas los en wat jumps en trick meeneem.

If you're not living on the edge, you're taking up too much space

@maartenvc: die straling is ongevaarlijk. Steeds zijn er 100 fatsoenlijke onderzoeken die dat bevestigen en dan roept iemand weer dat het wel slecht is (zonder deugdelijke onderbouwing) en is er weer massahysterie…

@maartenvc: die straling is ongevaarlijk. Steeds zijn er 100 fatsoenlijke onderzoeken die dat bevestigen en dan roept iemand weer dat het wel slecht is (zonder deugdelijke onderbouwing) en is er weer massahysterie…

DSvier op 1 mrt 2016 11:26

Goed om te weten, alvast bedankt.

If you're not living on the edge, you're taking up too much space

Ik denk dat over die straling te weinig te zeggen is. Langdurig onderzoek naar de effecten ontbreekt op het moment. Conclusie is daarmee dat het niet accuut gevaarlijk. Wel geeft zo’n bril en andere technologie niet meer straling dan de gemiddelde mobiele telefoon.

Die bril geeft waarschijnlijk een stuk minder straling dan een GSM. Bluetooth (zit dat er op?) straalt niet zo hard en GPS straalt helemaal niet want dat is een ontvanger. Ik denk dat de gevaarlijkste straling nog altijd van de zon komt. Zeker op wintersport.

null

5 weken geleden in Saalbach Hinterglemm. Onder de zwölfer kogelbahn deze top gehaald.

Opgenomen met ski-track op een one-plus one.

Is het al winter?

null

5 weken geleden deze top gehaald in Saalbach-Hinterglemm. Onder de Zwölfer Kogelbahn.

Opgenomen op een One Plus One

Is het al winter?

Sorry, kreeg foutmelding bij uploaden. Zijn toch beide geplaatst. 1 v/d 2 kan worden verwijderd.

Is het al winter?

Op de autosnelweg van Duitsland toch 230 km/u gehaald :-)

Plaats een reactie