Skigebied rustig in voorjaarsvakantie, leuk voor kinderen, piste tot in dorp, Oostenrijk,

Net terug van onze vakantie, nu al weer op zoek naar een bestemming voor 2014. De afgelopen jaren naar Hinterglemm, Mayrhofen en Serfaus geweest. Volgend jaar voor het eerst gebonden aan de voorjaarsvakantie, deze grote gebieden zijn ons dan te druk, dus op zoek naar een gebied waar het niet zo druk is in de vakantie.

Eisen:

  • Oefenweide in het dorp en ook pistes tot in het dorp (ivm oma en kleine kinderen die niet skien, en papa’s en mama’s die om en om skien. Als alles zich dan boven op de berg afspeelt is het nogal saai en onhandig voor de thuisblijvers)
  • Leuke kinderskischool
  • Ook al zijn we aan grote gebieden gewend, tips voor kleinere gebieden ook welkom. Deze zijn meestal toch wat rustiger. Dus minimaal 50 pistekm’s (aaneengesloten), geschikt voor beginners, de gevorderden passen zich dan maar wat aan deze x.
  • max. 900 km vanaf Utrecht of vliegveld in de buurt
  • Geen lange wachtrijen in de voorjaarsvakantie.
  • Beetje gezellig, aansprekend dorpje voor de niet-skiers. Apres ski niet per se nodig.
  • Tips voor hotel / appartementen direct aan de piste ook welkom!

Bedankt alvast!

Berwang! Leuk gebied voor families. Voldoet volgens mij aan je wensen.

Lermoos, kunnen de gevorderden ook nog naar de Zugspitze.

In Berwang / Lermoos nog tips voor een (familie) hotel direct aan de piste?

Hotel Kaiserhoff, daar kan je vanuit het hotel de piste op. Familiekamers zijn nog wel redelijk betaalbaar. Hotel Singer is stukken duurder, maar ligt ook mooi. Er is ook hotel Thannelerhof, ligt ook prima, maar alles wel een beetje oud.

Burserberg ( brandnertal) landal midden opde piste, skiklasje direct voor het appartement, een gebied voor beginners en gevorderden kunnen met de gondel naar het grotere Brand ( burserberg en Brand zijn met elkaar verbonden) Hotel’'s op de piste, of op loopafstand.
Het gebied is zeer kindvriendelijk, goede skischool

Skigebied, Hochzeiger,
Sneeuwzeker, knus, gunstige prijsstelling
Diverse Hotels appartementen naast de piste!

moet het perse oostenrijk zijn? Want in zwitserland heb je plaatsjes als Belalp, Fiescheralp en Bettmeralp, ski in ski out en Zwitserland is vaak iets rustiger in de krokus (er komen wat minder Nederlanders).

Bedankt voor de tips tot nu toe. Minimaal 50 km piste liefst wel aaneengesloten, dat lukt in Berwang en Lermoos niet denk ik?

Ooostenrijk hoeft niet per se maar Zwitserland is vaak wel duurder, en de genoemde gebieden zijn wel weer verder rijden geloof ik.

Iemand ervaring met Auffach /Wildschonau, sinds dit jr verbonden met het Alpbachtal?

Brand staat inderdaad op ons lijstje om meer info over te vergaren.

Maria Alm in het skigebied van Hochkönig, 150 km aaneengesloten piste.
Huisberg midden in het dorp.

Alpbachtal is erg leuk, vooral omdat het typisch Oostenrijks is. Er is bijvoorbeeld, als een van de enige plaatsen in Oostenrijk, een verbod op te (grote) moderne gebouwen.

Auffach is een leuk dorp, prima skigebied. Ook NIederau/Oberau behoren bij skigebied Wildschönau, maar zijn niet per ski te bereiken, alleen verbonden via de skibus. Alpbach sinds dit jaar verbonden, nog geen ervaring mee, gaan we over 3 weken uitproberen. In Auffach is het alleen 's morgens druk bij de gondel naar boven ivm begin van de skilessen. Daarna nauwelijks wachttijden. Echter, skiklassen beginnen op het middenstation, kinderoefenweide ook op middenstation. Bij middenstation wel een prima restaurant en een schirmbad waar je wat kunt drinken/eten voor de niet skiërs. Prijs/kwaliteit verhouding is prima in Auffach.

Schruns - Tschagguns of Gargellen in Montafon gebied. 850 KM rijden vanaf Utrecht en keuze uit 6 skigebieden met één skipas. Golm is bijv. een goede optie of de Gargellen waar het altijd sneeuwzeker is en ongekende off-piste mogelijkheden. Dus zowel heel erg geschikt voor families, maar ook voor (ver) gevorderden. Erg in trek bij families is het Landal park in Gargellen, die meteen op de piste en bij de lift van Gargellen ligt. Persoonlijk niet mijn voorkeur, maar wel ideaal om met je kinderen te zitten.

Succes!

Allemaal bedankt weer voor de reacties.

Gast 835, is Maria Alm ook rustig in de vakantie?

Gast 178, ik ben benieuwd wat jullie van de verbinding met het alpbachtal vinden. Aan de andere kant van de berg ligt namelijk Inneralpbach, volgens mij is daar de oefenweide wel in het dorp? Zou je daar eens op willen letten als jullie er toch zijn, en ook wat jullie indruk van het dorpje is?

Of Maria Alm rustig is in de vakanie is moeilijk te zeggen.Wel kan ik je vertellen dat de schoolvakantie(Semesterferien) hier de eerste 2 weken van Februari zijn, en dan is het meestal erg druk overal. Daarna valt het nogal mee, behalve mischien in gebieden waar heel veel Nederlanders komen. Ik denk dat valt in het gebied Hochkoenig wel mee. Ik zou je persoonlijk het dorpje Dienten aanraden. Gezellig leuk dorpje, en het kinderland is direct onderaan de lift.

wij vinden Kleinarl heel erg geschikt. Voor de kleintjes is er een wei langs de skischool in het dal, met een aantal lopende banden. Na een paar dagen gaan ze naar een oefenpiste, dat is een paar honderd meter verder. Wij vinden de skischool goed. Niet zo’n hele grote groepen. Veel Nederlandse skileraren. Het skigebied van Kleinarl/Flachauwinkel heeft zelf 6 stoeltjesliften, en nog 1 langere sleeptijd. Leuke, gevarieerde pistes. Bij Flauchawinkel kun je verder skien richting Zauchensee. Van uit Kleinarl kun je ook besluiten naar Wagrain te gaan. Dat is nog geen 10 km, goed te doen met de skibus. In Wagrain kun je 2 kanten uit skien, richting St. Johann en richting Flachau. Dus iedereen kan meer dan voldoende aan zijn trekken komen. Het zou misschien alleen een probleem zijn als je 's middags met zijn allen wilt lunchen. Er zijn genoeg accomodaties dicht bij de piste.

Konigsleiten is zeker geschikt voor gezinnen met kinderen. Een rustig, maar als je wilt ook levendig dorp, skien tot aan je voordeur, sneeuwzeker en veel mogelijkheden in het gebied rondom Gerlos.

Bij zijn is meemaken

De nieuwe verbinding tussen Wildschonau en Auffach gaan we over een paar weken testen dus kan ik je weinig over vertellen maar Niederau is klein en ok. Hotel Alpenland (aan de piste) en Austia (overkant vd weg/to de piste). De “rode” skischool heeft een eigen terreintje en ligt aan de (blauwe)piste die tevens als oefenpiste wordt gebruikt (sleeplift) Iedereen verzameld zich daar en er staan vaak niet skieende opa’s oma’s en ouders naar hun kinderen te kijken of op te wachten.
“Die roten” vind ik persoonlijker leuker voor kinderen dan de “blauwe” skischool.
Met de gondel de Markbachjoch op en van daaruit de keuze om voor een rode (links)of zwarte (rechts) afdaling waarbij moet worden gezegd dat sommige stukken wat smal zijn en de rode piste soms wel erg donkerrood is. In de rode afdaling zit nog een race’n’boarder arena.
Zeer gemoeddelijk en goed te betalen. Een aanrader is zeker om in Auffach met de schatzbergbahn omhoog te gaan en daar de 6km lange rodelbaan af te sleeen.

Bedankt voor de tips tot nu toe. Minimaal 50 km piste liefst wel aaneengesloten, dat lukt in Berwang en Lermoos niet denk ik? Ooostenrijk hoeft niet per se maar Zwitserland is vaak wel duurder, en de genoemde gebieden zijn wel weer verder rijden geloof ik. Iemand ervaring met Auffach /Wildschonau, sinds dit jr verbonden met het Alpbachtal? Brand staat inderdaad op ons lijstje om meer info over te vergaren.

Gast493 op 27 jan. 2013 21:51

Brand staat inderdaad op ons lijst.
Maar in Brand beginnen de kleintje in het dorp op de oefenpiste. Als ze al een beetje gevorderd zijn gaan ze naar boven. Als niet skier kun je daar niet komen.
Wat dan veel beter is om naar Burserberg te gaan, bv. Landal app midden op de piste en skiklas direct voor het app, direct zicht op het skiklasje vanaf je balkon. Voor de wat gevorderder skier kan dan met de gondel naar Brand om te skien ( als ze Burserberg te klein vinden)

sorry mijn vorige bericht staat er niet op. Maar je hebt Brand oook op je lijstje staan Maar hou er rekening mee dat het beginnersklasje beneden in het dorp is, als de kinderen al een beetje kunnen skien gaan ze naar boven, waar je als niet skier niet kunt komen.
Veel idealer is het dan om naar Burserberg te gaan, de kinderen beginnen dan op de piste, direct voor het app van Landal, dus genieten van de kinderen vanaf je balkon.Ook zijn daar wat hotel te vinden, op loopafstand van de skischool. Voor de gevorderde skier is de mogelijkheid om naar het grotere Brand te gaan met de gondel. Voor niet skiers kunnen met de stoeltjeslift naar beneden, en met de bus naar Burs ( winkelcentrum) of naar Bludenz, ook voor niet skiers genoeg te doen.

In Berwang / Lermoos nog tips voor een (familie) hotel direct aan de piste?

Gast493 op 27 jan. 2013 14:34

In Lermoos: Hotel Tyrol. Letterlijk ski in/ski out. En naast de deur vind je de skiverhuur. Aan de andere kant van het hotel ligt het kinderland van de skischool. Indien je de hotelkamer aan de juiste kant boekt kan je vanaf het balkon naar de skilessen van de kids kijken.

Hotel Kaiserhof in Berwang vind ik zelf erg overschat. En ik niet alleen: kijk op Zoover maar eens naar de negatievere ervaringen. Daarnaast ligt het hotel aan het einde van een best pittige klimmende weg naar boven, of opa’s en oma’s daar nu zo blij mee zijn…

Andere tip is Rauris: Hotel Hubertus. Naast het hotel de cabinelift naar boven, de zwarte dalafdaling komt achter het hotel uit. Verder naast het hotel de oefenweide en voor de deur het kinderland.

Ik ben in December nog in Wildschonau geweest. In Niederau wordt daar les gegeven in het dorp. Daar gaan de pistes ook tot in het dorp maar dit is bij lange na geen 50 km. In Auffach wordt er lesgegeven halverwege de berg. In Alpbach is de oefenwijde gelegen aan het dorp.

In de vakantie periodes is het dan inderdaad 's ochtends druk maar daarna valt het wel mee. Met de nieuwe aansluiting kun je vanuit Wildschonau door naar Alpbach, helaas gaat die piste niet tot aan het dorp en zul je met de gondel naar beneden moeten vanaf halverwege het dorp. Sinds de aansluiting heb je een aantal mooie lange pistes die tot aan de verschillende dorpen komen (Auffach, Alpbach). http://skimap.skijuwel.com/

Wat mij verteld is, is dat Alpbach een gezelligere sfeer heeft dan Auffach. Maar omdat deze dorpen met de auto ruim anderhalf uur van elkaar vandaan liggen heb ik die sfeer niet kunnen proeven. De familie waarmee ik op wintersport was komt al ruim 15 jaar in Wildschonau en dat doen zij meerdere keren per jaar. Zij hebben daar de kinderen ook van jongs af aan op wintersport genomen en dat is tot op heden nog altijd goed bevallen.

In de voorjaarsvakanties is het meestal overal wat drukker, vandaag geskied in Dienten, bijna niemand.
Maria Alm had ik aan gegeven omdat het dorp wat groter is dan Dienten Am Hochkonig. De kinderskischool in Maria Alm ligt boven op de piste op de Aberg, hier moet je vanuit Maria Alm met de bus of auto heen. In Dienten voor de hele kleintjes een krabbelbaantje in het dorp.
Voor de grotere kids starten de lessen even verderop tussen de liften, je kunt je kinderen daar afzetten en dan zo naar de liften glijden of gelijk in de stoeltjes schuiven, ligt eraan welke skischool je kiest.
Dienten is wel het dorp met de minste wachttijden bij de lift. Als de kleintjes skien bij de Liebenau Alm kunnen opa’s en oma’s daar met de allerkleinste met de slee daarheen wandelen, en met de skiers daar afspreken voor koffie of lunch.

(gast 835, was niet ingelogd)

Dienten Die Alte schule

ps, Bij de Liebenau Alm, op de piste, maar wel even buiten het dorp, hebben ze ook appartementen.

Dienten Die Alte schule

Zoals Elly aangeeft, is Maria Alm (eigenlijk skigebied Hochkonig) een goede keus. Relatief veel te doen voor kids, mooie en lange pistes voor de ouders.Niet supergoedkoop, wel mooi verzorgd.
Wat de drukte betreft: het is net als overal waarschijnlijk wel wat drukker in de vakanties, maar omdat het gebied vrij uitgestrekt is, valt het op de piste met de drukte erg mee.

Kleiner gebied, wel erg op families gericht en met veel mogelijkheden voor kinderen is Loferer Alm bij Lofer. Piste letterlijk tot in het dorp. Veel rood, weinig zwart en een non-existente Apres-Ski. Maar ja, met kids apres-skiën… ;)

Lofer ben ik toevallig 3 jaar geleden geweest, toen had ik nog geen kind. Ik vond het ook eern erg fiij skigebied. Het enige is wel dat hier niet echt accomodaties aan de piste liggen, maar je kunt er goed parkeren.

Plaats een reactie