Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Dodelijke val uit skilift in Les 2 Alpes

Roel op 03 april 2023· 30 reacties

Les 2 Alpes (F)
Les 2 Alpes (F)

Afgelopen zaterdag vond er een tragisch ongeval plaats in het Franse Les 2 Alpes. Een persoon kwam om het leven na een val uit een cabinelift. Het slachtoffer viel van grote hoogte en overleed ter plaatse aan zijn verwondingen.

Plexiglas brak

Een 29-jarige Fransman overleed nadat hij veertig meter uit de lift was gevallen, terwijl hij met een vriend in de lift zat. De twee mannen, die waarschijnlijk dronken waren, waren alleen in de cabine met 20 zitplaatsen. De twee waren aan het stoeien, waarna de oudste (wat dikkere) van de twee zichzelf met kracht tegen de wand van de gondel gooide. De wand die bestond uit plexiglas bezweek onder zijn gewicht. Het incident werd gefilmd door de vriend van het slachtoffer met zijn telefoon.

Zoals Le Dauphiné Libéré op haar website bekendmaakte, was het tweetal net voor sluiting om 17 uur in de Jandri Express 1 op 2.600 meter hoogte gestapt, om terug te keren naar het dorp. De twee mannen kwamen waarschijnlijk uit een bar.

Lift voldeed aan veiligheidsnormen

De kabelbaan voldeed aan alle veiligheidsnormen en is elk jaar geïnspecteerd voordat hij in gebruik werd genomen. De directeur van de Sata Group verklaarde dat een combinatie van verschillende factoren tot deze tragedie heeft geleid, waaronder het feit dat de twee vrienden alleen in de cabine waren en dus alle ruimte van de wereld hadden, en het slachtoffer al zijn kracht gebruikte om zich tegen de wand te werpen. De liftmaatschappij heeft een psychologische eenheid opgericht voor degenen die mentale ondersteuning nodig hebben.

Roel
is redacteur en sinds 2009 onze vertrouwde wintersportweerman. In het seizoen schrijft hij dagelijks over sneeuw en achtergronden van de wintersport.

Plaats een reactie

Dan maak je de verstandige keuze om niet naar beneden te skiën, gaat het alsnog mis… Ik snap niet helemaal hoe je het voor elkaar krijgt, want er zit nog een metalen stang voor dat plexiglas. Daar moet je dan eerst soort van opgeklommen zijn ofzo? Niet alsof je er normaal tegenaan leunt en er makkelijk doorheen valt.

Overigens heeft de Jandri niet 20 zitplaatsen, 20 personen passen er misschien in staand.

Wat ik begrijp uit de originele Franse versie, betrof het een vrij zwaar persoon (100+ kilo), die zichzelf met z’n volle gewicht tegen het raam aan heeft gegooid. Tsja…

Waarom zou je zoiets doen? Waarom? Het gaat mijn verstand écht te boven.

Life is what happens while you were checking your phone

Wanneer is het eens klaar met volgieten boven op de berg?

Waarom zou je zoiets doen? Waarom? Het gaat mijn verstand écht te boven.

Leon100 op 03 apr 2023 12:54

Niet om het goed te praten, maar vind jij alles goed wat jij hebt gedaan toen je zelf dronken was?

Waarom zou je zoiets doen? Waarom? Het gaat mijn verstand écht te boven.

Leon100 op 03 apr 2023 12:54

Niet om het goed te praten, maar vind jij alles goed wat jij hebt gedaan toen je zelf dronken was?

Geraertshoven op 03 apr 2023 13:07

Ik kan je met mijn hand op het hart verklaren dat ik nog nooit dronken in een skilift ben gestapt. En ook daarbuiten heb ik de grootste lol zonder mezelf vol te gieten. Ik veracht zuiplappen.

Life is what happens while you were checking your phone

Mooi dat er geen andere slachtoffers zijn gevallen. Enkelzijdig ongeval met een beetje Darwin. Lekker blijven drinken, verdwijnt dit probleem ooit nog een keer.

Waarom zou je zoiets doen? Waarom? Het gaat mijn verstand écht te boven.

Leon100 op 03 apr 2023 12:54

Niet om het goed te praten, maar vind jij alles goed wat jij hebt gedaan toen je zelf dronken was?

Geraertshoven op 03 apr 2023 13:07

Jezelf volgieten tot daaraan toe, maar slopen/knokken etc… dat hoort er toch echt niet bij.

It is an amazing world

Eens met gearartshoven.
Heb ook wel eens domme dingen gedaan met drank op. Zonder ruzie te maken of iets kapot te breken.
Maar je inschattingen zijn gewoon niet best als je lol hebt met drank op.

Totales Vollidiot

Waarom zou je zoiets doen? Waarom? Het gaat mijn verstand écht te boven.

Leon100 op 03 apr 2023 12:54

Niet om het goed te praten, maar vind jij alles goed wat jij hebt gedaan toen je zelf dronken was?

Geraertshoven op 03 apr 2023 13:07

Ik kan je met mijn hand op het hart verklaren dat ik nog nooit dronken in een skilift ben gestapt. En ook daarbuiten heb ik de grootste lol zonder mezelf vol te gieten. Ik veracht zuiplappen.

Leon100 op 03 apr 2023 13:21

Jij bent zo goed voor de wereld.
Of heb je dit proefondervindelijk ondervonden nadat je een keer te dronken was ;)?

*bericht bewerkt door Geraertshoven op 03 apr 2023 14:08

Ik ben serieus waar in mijn hele leven nog nooit dronken geweest. Begrijp ook niet zo goed de lol daarvan. Aan de andere kant heb ik wel zat domme dingen gedaan, voornamelijk uit jeugdige overmoed :).

Anyway, bizar ongeluk. Sterkte voor de nabestaanden.

k ben serieus waar in mijn hele leven nog nooit dronken geweest. Begrijp ook niet zo goed de lol daarvan. § franksplinter op 03 apr 2023 14:54

In de categorie: Ik ben nog nooit op wintersport geweest. Snap ook niet wat mensen daar leuk aan vinden 😉

*bericht bewerkt door paolie op 03 apr 2023 15:02

Als je dat hetzelfde vindt, prima.

Maar wellicht even terug on topic en ja het is natuurlijk mega dom om dit te doen maar wellicht weten er hier wat forumleden waar zo’n cabine dan op getest wordt. Het lijkt me toch dat ook bij harde wind en veel mensen die daardoor naar 1 kant vallen er zeer veel kracht op dat plexiglas kan komen. Wellicht is dit wel een extreem scenario maar als wij software bouwen dan worden we wel geacht die te testen op vele variaties van non-happy flow. Daar zijn dan geen mensenlevens mee gemoeid dus toch wel benieuwd waar deze dingen op worden getest. Niet uit angst maar meer nieuwsgierigheid.

offtopic, deze lift wordt deze (2023) zomer toch vervangen door een nieuwe?

Maar wellicht even terug on topic en ja het is natuurlijk mega dom om dit te doen maar wellicht weten er hier wat forumleden waar zo’n cabine dan op getest wordt. Het lijkt me toch dat ook bij harde wind en veel mensen die daardoor naar 1 kant vallen er zeer veel kracht op dat plexiglas kan komen. Wellicht is dit wel een extreem scenario maar als wij software bouwen dan worden we wel geacht die te testen op vele variaties van non-happy flow. Daar zijn dan geen mensenlevens mee gemoeid dus toch wel benieuwd waar deze dingen op worden getest. Niet uit angst maar meer nieuwsgierigheid.

PaddyB op 03 apr 2023 23:09

Maar normaal gesproken raak je dat plexiglas helemaal niet aan, ook niet in extreme gevallen. Het bankje zit nog voor het glas op heuphoogte, en dan zitten er ook nog metalen stangen voor het glas. Hoe deze persoon dit voor elkaar heeft gekregen is me echt een raadsel.

Maar wellicht even terug on topic en ja het is natuurlijk mega dom om dit te doen maar wellicht weten er hier wat forumleden waar zo’n cabine dan op getest wordt. Het lijkt me toch dat ook bij harde wind en veel mensen die daardoor naar 1 kant vallen er zeer veel kracht op dat plexiglas kan komen. Wellicht is dit wel een extreem scenario maar als wij software bouwen dan worden we wel geacht die te testen op vele variaties van non-happy flow. Daar zijn dan geen mensenlevens mee gemoeid dus toch wel benieuwd waar deze dingen op worden getest. Niet uit angst maar meer nieuwsgierigheid.

PaddyB op 03 apr 2023 23:09

In de meeste gondels mag je ook niet staan, niet tegen het (plexi)glas leunen, niet schommelen etc. Voor je software, dit is een situatie die vergelijkbaar is aan een hacker die misbruik probeert te maken van een vurnerability. Hier ga je niets tegen beginnen zonder politie in elke gondel. Mogelijk? zeker. Haalbaar? niet echt.

Wel bijzonder trouwens:
“That shouldn’t happen in normal use. Everything was solid, the door did not break. And even the Plexiglas [of the door] stayed in the frames. It was in the centre that it broke. All the safety procedures of the cabin worked,” he said.

Wat er dan nu stuk is gegaan is mij een beetje een raadsel. Ze hebben het over de deur, dus is die door het raam van de deur geramd? Om die goed te raken moet je wel er hard tegenaan klappen. Met omvallen ga je dat niet breken, ook niet met veel mensen. Maar als je met 100KG er vol tegenaan springt tja… daar valt weinig op te verzinnen. Als ik de gondels zie, zijn het aparte gondels (cilindervormig) maar zit er toch best wat metalen versteviging op de gewone ramen. Maar de deur heeft meer ruimte tussen die metalen verstevigingen.

40 meter en dan op een paaltje dan is het snel voorbij ja. en 29 jaar is wel echt heel jong. Maar verwacht dat er weinig aan te doen is. Dit soort randgevallen zul je altijd wel houden verwacht ik.

Maar wellicht even terug on topic en ja het is natuurlijk mega dom om dit te doen maar wellicht weten er hier wat forumleden waar zo’n cabine dan op getest wordt. Het lijkt me toch dat ook bij harde wind en veel mensen die daardoor naar 1 kant vallen er zeer veel kracht op dat plexiglas kan komen. Wellicht is dit wel een extreem scenario maar als wij software bouwen dan worden we wel geacht die te testen op vele variaties van non-happy flow. Daar zijn dan geen mensenlevens mee gemoeid dus toch wel benieuwd waar deze dingen op worden getest. Niet uit angst maar meer nieuwsgierigheid.

PaddyB op 03 apr 2023 23:09

In de meeste gondels mag je ook niet staan, niet tegen het (plexi)glas leunen, niet schommelen etc. Voor je software, dit is een situatie die vergelijkbaar is aan een hacker die misbruik probeert te maken van een vurnerability. Hier ga je niets tegen beginnen zonder politie in elke gondel. Mogelijk? zeker. Haalbaar? niet echt.

Wel bijzonder trouwens:
“That shouldn’t happen in normal use. Everything was solid, the door did not break. And even the Plexiglas [of the door] stayed in the frames. It was in the centre that it broke. All the safety procedures of the cabin worked,” he said.

Wat er dan nu stuk is gegaan is mij een beetje een raadsel. Ze hebben het over de deur, dus is die door het raam van de deur geramd? Om die goed te raken moet je wel er hard tegenaan klappen. Met omvallen ga je dat niet breken, ook niet met veel mensen. Maar als je met 100KG er vol tegenaan springt tja… daar valt weinig op te verzinnen. Als ik de gondels zie, zijn het aparte gondels (cilindervormig) maar zit er toch best wat metalen versteviging op de gewone ramen. Maar de deur heeft meer ruimte tussen die metalen verstevigingen.

40 meter en dan op een paaltje dan is het snel voorbij ja. en 29 jaar is wel echt heel jong. Maar verwacht dat er weinig aan te doen is. Dit soort randgevallen zul je altijd wel houden verwacht ik.

Waah op 04 apr 2023 08:41

Als ik dat zo lees is hij midden door een ruit gegaan. Plexiglas, al is dat niet echt een goede benaming, je hebt namelijk acrylaatplaat en polycarbonaatplaat, heeft de neiging bros te worden door veroudering en weersinvloeden. Vermoedelijk gebruiken ze voor de cabines polycarbonaatplaat aangezien dit wat meer hufterproof is. Gezien de gondel deze zomer vervangen gaat worden vermoed ik dat het oud plexiglas is, tel daarbij de extreme weersinvloeden op die hoogte (met name UV straling) op en het is al een heel stuk minder stevig. Daarnaast wordt het ook brosser naarmate de temperatuur lager is (thermoplast). Wanneer je dan een harde impact hebt, zeker met bijvoorbeeld een puntig voorwerp kan het snel scheuren/versplinteren en ga je er doorheen net al bij gewoon glas.

*bericht bewerkt door Matthias123 op 04 apr 2023 09:14

Born to Ride

Maar wellicht even terug on topic en ja het is natuurlijk mega dom om dit te doen maar wellicht weten er hier wat forumleden waar zo’n cabine dan op getest wordt. Het lijkt me toch dat ook bij harde wind en veel mensen die daardoor naar 1 kant vallen er zeer veel kracht op dat plexiglas kan komen. Wellicht is dit wel een extreem scenario maar als wij software bouwen dan worden we wel geacht die te testen op vele variaties van non-happy flow. Daar zijn dan geen mensenlevens mee gemoeid dus toch wel benieuwd waar deze dingen op worden getest. Niet uit angst maar meer nieuwsgierigheid.

PaddyB op 03 apr 2023 23:09

Als je met 10 man in zo een gondel zit en je gaat met zijn allen tegelijk heen en weer lopen, dan gaat het fout.
Hetzelfde met een vliegtuig trouwens, als je daar met 20-30 man naar voor en achter gaat lopen gaat het ook fout.
Of trek eens een sprintje en duik naar de voorruit van een lijnbus, je gaat er misschien ook door … en onderdoor.

Dat noemt men: overstijgen van de ontwerp-parameters.

Is ook een reden dat met harde wind een lift wordt stilgelegd.

Oei. Dat is wel een erg hoog klok-klepel gehalte. Met best veel aannames.

Als de “ramen” een veiligheidsvoorziening zijn durf ik het wel aan dat jouw aanname dat ze oud en bros zijn niet geldig is.

Je zegt -terecht- dat je PMMA en PC hebt, je concludeert dat er waarschijnlijk PC gebruikt is maar hebt het vervolgens over brosheid van PMMA.

Bottomline; als de designers de ramen als veiligheidsvoorziening ontworpen hebben zullen deze een gegarandeerde levensduur moeten hebben en/of getest worden. Dan geloof ik niet dat ze te oud en bros waren.
Als ze niet als veiligheidsvoorziening geacht waren (maar als comfortvoorziening) dan heeft die beste man op de eenofandere manier kans gezien de werkelijke veiligeheidsvoorzieningen (bank, balk etc) te omzeilen.

Totales Vollidiot

Oei. Dat is wel een erg hoog klok-klepel gehalte. Met best veel aannames.

Als de “ramen” een veiligheidsvoorziening zijn durf ik het wel aan dat jouw aanname dat ze oud en bros zijn niet geldig is.

Je zegt -terecht- dat je PMMA en PC hebt, je concludeert dat er waarschijnlijk PC gebruikt is maar hebt het vervolgens over brosheid van PMMA.

Bottomline; als de designers de ramen als veiligheidsvoorziening ontworpen hebben zullen deze een gegarandeerde levensduur moeten hebben en/of getest worden. Dan geloof ik niet dat ze te oud en bros waren.
Als ze niet als veiligheidsvoorziening geacht waren (maar als comfortvoorziening) dan heeft die beste man op de eenofandere manier kans gezien de werkelijke veiligeheidsvoorzieningen (bank, balk etc) te omzeilen.

Kdtl op 04 apr 2023 09:53

Over aannames gesproken, waar zeg ik dat ik het alleen over de brosheid van Acrylaatplaat heb?

Zowel Acrylaat als polycarbonaat worden gewoon harder en brosser door veroudering en weersinvloeden.

Volgende aanname ze zijn als veiligheidsvoorziening: Ramen in een cabinelift zijn denk ik hoofdzakelijk voor comfort, het onderste deel van de cabine is namelijk van ondoorzichtig kunststof, tot een bepaalde hoogte, dit lijkt mij het veiligheidscarcas, inclusief framewerk, wat op de foto hieronder duidelijk te zien is:

null

Ook al zouden de ramen als veiligheidsvoorziening er zitten, dan hebben ze bij oplevering bijvoorbeeld misschien wel 1,5 of 2x de grenswaarde qua veiligheid, tegen de tijd dat ze afgeschreven zijn, wat nu het geval is misschien nog 1,05, ja ze voldoen nog steeds dan aan de veiligheidsnormen, nee ze zijn lang niet meer even sterk als in het begin. Kunststoffen en zeker deze transparante kunststoffen zijn gewoon gevoelig voor degradatie door weersinvloeden en veroudering.

Born to Ride

Amaai dat filmpje, ik zou het niet willen gefilmd hebben en mee in die cabine gezeten hebben, ik zou er nachtmerries van krijgen.

Oei. Dat is wel een erg hoog klok-klepel gehalte. Met best veel aannames.

Als de “ramen” een veiligheidsvoorziening zijn durf ik het wel aan dat jouw aanname dat ze oud en bros zijn niet geldig is.

Je zegt -terecht- dat je PMMA en PC hebt, je concludeert dat er waarschijnlijk PC gebruikt is maar hebt het vervolgens over brosheid van PMMA.

Bottomline; als de designers de ramen als veiligheidsvoorziening ontworpen hebben zullen deze een gegarandeerde levensduur moeten hebben en/of getest worden. Dan geloof ik niet dat ze te oud en bros waren.
Als ze niet als veiligheidsvoorziening geacht waren (maar als comfortvoorziening) dan heeft die beste man op de eenofandere manier kans gezien de werkelijke veiligeheidsvoorzieningen (bank, balk etc) te omzeilen.

Kdtl op 04 apr 2023 09:53

Over aannames gesproken, waar zeg ik dat ik het alleen over de brosheid van Acrylaatplaat heb?

Zowel Acrylaat als polycarbonaat worden gewoon harder en brosser door veroudering en weersinvloeden.

Volgende aanname ze zijn als veiligheidsvoorziening: Ramen in een cabinelift zijn denk ik hoofdzakelijk voor comfort, het onderste deel van de cabine is namelijk van ondoorzichtig kunststof, tot een bepaalde hoogte, dit lijkt mij het veiligheidscarcas, inclusief framewerk, wat op de foto hieronder duidelijk te zien is:

null

Ook al zouden de ramen als veiligheidsvoorziening er zitten, dan hebben ze bij oplevering bijvoorbeeld misschien wel 1,5 of 2x de grenswaarde qua veiligheid, tegen de tijd dat ze afgeschreven zijn, wat nu het geval is misschien nog 1,05, ja ze voldoen nog steeds dan aan de veiligheidsnormen, nee ze zijn lang niet meer even sterk als in het begin. Kunststoffen en zeker deze transparante kunststoffen zijn gewoon gevoelig voor degradatie door weersinvloeden en veroudering.

Matthias123 op 04 apr 2023 10:11

Ik bedoelde het niet aanvallend hoor.
Excuses als het zo overkomt. Maar je schrijft zelf dat het -vanwege de ouderdom- plexiglas is wat gebruikt is.
Dat is de handelsnaam van PMMA.
Dus vandaar mijn -logische- gevolgtrekking dat je het over PMMA hebt.

Totales Vollidiot

Oei. Dat is wel een erg hoog klok-klepel gehalte. Met best veel aannames.

Als de “ramen” een veiligheidsvoorziening zijn durf ik het wel aan dat jouw aanname dat ze oud en bros zijn niet geldig is.

Je zegt -terecht- dat je PMMA en PC hebt, je concludeert dat er waarschijnlijk PC gebruikt is maar hebt het vervolgens over brosheid van PMMA.

Bottomline; als de designers de ramen als veiligheidsvoorziening ontworpen hebben zullen deze een gegarandeerde levensduur moeten hebben en/of getest worden. Dan geloof ik niet dat ze te oud en bros waren.
Als ze niet als veiligheidsvoorziening geacht waren (maar als comfortvoorziening) dan heeft die beste man op de eenofandere manier kans gezien de werkelijke veiligeheidsvoorzieningen (bank, balk etc) te omzeilen.

Kdtl op 04 apr 2023 09:53

Over aannames gesproken, waar zeg ik dat ik het alleen over de brosheid van Acrylaatplaat heb?

Zowel Acrylaat als polycarbonaat worden gewoon harder en brosser door veroudering en weersinvloeden.

Volgende aanname ze zijn als veiligheidsvoorziening: Ramen in een cabinelift zijn denk ik hoofdzakelijk voor comfort, het onderste deel van de cabine is namelijk van ondoorzichtig kunststof, tot een bepaalde hoogte, dit lijkt mij het veiligheidscarcas, inclusief framewerk, wat op de foto hieronder duidelijk te zien is:

null

Ook al zouden de ramen als veiligheidsvoorziening er zitten, dan hebben ze bij oplevering bijvoorbeeld misschien wel 1,5 of 2x de grenswaarde qua veiligheid, tegen de tijd dat ze afgeschreven zijn, wat nu het geval is misschien nog 1,05, ja ze voldoen nog steeds dan aan de veiligheidsnormen, nee ze zijn lang niet meer even sterk als in het begin. Kunststoffen en zeker deze transparante kunststoffen zijn gewoon gevoelig voor degradatie door weersinvloeden en veroudering.

Matthias123 op 04 apr 2023 10:11

Ik bedoelde het niet aanvallend hoor.
Excuses als het zo overkomt. Maar je schrijft zelf dat het -vanwege de ouderdom- plexiglas is wat gebruikt is.
Dat is de handelsnaam van PMMA.
Dus vandaar mijn -logische- gevolgtrekking dat je het over PMMA hebt.

Kdtl op 04 apr 2023 13:53

Plexiglas word voor zowel acrylaat als polycarbonaatplaat gebruikt. Het overgrote deel van de mensen weet uberhaupt het verschil niet eens en noemt al het kunststof glas plexiglas.

Je begint met oei een erg hoog klok-klepel gehalte en veel aannames maar je bedoelt het niet aanvallend? hoe dan?

Born to Ride

Voor zover mij bekend wordt de term plexiglas slechts gebruikt voor acrylaat.

Dan is mijn opmerking over klok-klepel misschien wat beter te plaatsen en dus niet aanvallend.

Totales Vollidiot

Duidelijk verhaal. Dat maakt het al duidelijker.

Wat betreft het ontwijken van de banken: als die door het raam van de deur is gevallen, dan hoeft die geen bankjes te ontwijken. Aan de andere kant, met genoeg snelheid ga je daar ook wel overheen verwacht ik.

Maar goed. Blijft een triest ongeval. Ongeacht de omstandigheden. 29 jaar is gewoon erg jong.

In mijn eerste skiweek gingen we ergens boven racletten waarbij ook wat wijntjes genuttigd werden. Daarna moesten we naar beneden skiën met fakkels. Ja, daag. Normaal skiën zonder drank was al onmogelijk. Zag me al vallen met zo’n fakkel. Nou, vallen deed ik, gelukkig dus zonder fakkel. Ook in de jaren er op ook 's avonds wel gedronken. Maar de dag erna waren de prestaties toch altijd minder. En dat vond ik achteraf altijd zo zonde van de skidag. Dus hou me nu gewoon in tijdens wintersport en geniet meer.
Als je je zo laat gaan, dat je je eigen leven op het spel gaat zetten, dan kan je beter thuis blijven met een fles whiskey. Stukken veiliger voor iedereen en veel goedkoper. Heb sowieso nooit begrepen waarom mensen op wintersport gaan en zichtzelf elke avond lam zuipen. Daarom ga ik liever niet naar gebieden die bekend staan om de après ski.

Zelfde ervaring als Vinci69

Ik kan niet goed skiën, dus met alcohol achter mijn kiezen zal dat al helemaal een flop zijn. Eénmaal een kleine Picon-bière gedronken en dan na één piste afgedropen. Tevens met de kaasplank op Kerstdag serieus wat rode wijn geconsumeerd 's avonds en de dag erna was het maar zozo.

Neen, ik sta liever nuchter en zonder kater op de latten.

Toevallig heb ik dit mij 2 weken geleden nog afgevraagd. Zat alleen in een vrij nieuwe veel voorkomende 10 persoons Doppelmayr gondel. 2x 5 zitplaatsen met vrij lage rugleuning en voor de rest geen stang of dergelijke. Paar keer tegen het ‘plexiglas’ aangeduwt maar kon nou niet zeggen dat ik het bijster stevig vond. Maar ik ga er vanuit dat zoiets overgedimensioneerd ontworpen wordt.

Het viel mij vorige week in L3V op dat heel wat (kleine) gondels nu langs de binnenzijde rondom bekleed zijn met een extra harde plastiek laag, tot ong 1m80 hoogte. Volgens mij vooral om het “glas” te beschermen tegen krassen door skis en boards. En wss veel makkelijker en goedkoper om regelmatig te vervangen.

Plaats een reactie