Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Nieuwe gondel maakt skigebied See im Paznauntal groter

Henri op 03 juni 2022· 15 reacties

Het bergstation van de nieuwe gondel Furglerblick in See (Bergbahnen See)
Het bergstation van de nieuwe gondel Furglerblick in See (Bergbahnen See)

Deze zomer zal het skigebied See in het Paznauntal een flink project realiseren. Er wordt namelijk gewerkt aan een gloednieuwe 8-persoons gondel op een geheel nieuw tracé. Het gaat dus niet om een liftvervanging, maar een uitbreiding van het skigebied. Met de komst van de Furglerblick gondel krijgt het skigebied vanaf de winter 2022/2023 zelfs een nieuw hoogste punt. De vergunning voor het project is inmiddels binnen en nog deze week wordt er gestart met het project!

Oud project in een nieuw jasje

Het nieuws komt niet uit de lucht vallen, want het project stond al langer op de planning. Het oude project “Medrigkopfbahn” uit 2017, vernoemd naar de nabijgelegen 2568 meter hoge berg, is de voorloper van het huidige project. De Medrigkopfbahn was zodanig gepland dat er erg veel ingrepen in de natuur noodzakelijk zouden zijn. Over een lengte van 100 meter zouden meerdere meters van een berggraat moeten worden verwijderd, wat voor veel commotie en weerstand zorgde. Met het nieuwe project blijft de berggraat grotendeels onaangetast door een geoptimaliseerde ligging van het bergstation, waardoor deze variant al snel goedkeuring kreeg. Eind vorig jaar was nog onduidelijk of het liftproject deze zomer kon worden gerealiseerd, maar na een acceptabel winterseizoen en het verkrijgen van alle benodigde vergunningen kan er deze week worden gestart met de bouwwerkzaamheden voor de gondel.

Investering van 9 miljoen

Acht jaar na de laatste grote vernieuwing in het gebied, de ontsluiting van een nieuwe kom door de Versingbahn, is het dus wederom een 8-persoons gondel die wordt gebouwd. Er wordt 9 miljoen euro geïnvesteerd in het project. De gemeente See im Paznauntal neemt ongeveer 25% van de kosten voor haar rekening. Veel extra kilometers piste levert de gondel niet op, maar een mooie 1,2 kilometer lange blauwe piste geeft toch wat extra variatie.

Het oude project zou qua pistes interessanter zijn geweest met een directe piste over de graat en nog een extra blauwe variant op de westhelling van de Medrigkopf. De blauwe piste van het huidige project zal vooral haaks op de helling lopen, waardoor er ook wat modelleerwerk aan te pas zal komen.

Pistekaartje van See met het gondelproject en de nieuwe piste
Pistekaartje van See met het gondelproject en de nieuwe piste

Nieuw hoogste punt van het skigebied

Met de bouw van de nieuwe gondel wordt er in het skigebied een nieuw hoogtepunt bereikt. Het bergstation ligt namelijk op 2570 meter, wat 118 meter hoger is dan het huidige hoogste punt van het skigebied bij de Versingbahn. Het dalstation van de nieuwe gondel ligt op 2.174 meter hoogte. De lift krijgt een capaciteit van 1.500 personen per uur.

De naam van het nieuwe project verwijst naar de 3004 meter hoge berg die vanaf het bergstation te zien is. Aan de andere kant van deze berg ligt het skigebied Serfaus - Fiss - Ladis. Men zal in See stiekem nog steeds over de verbinding met deze grootmacht dromen.

Bronnen: meinbezirk.at, tt.com

Henri
weet alles van nieuwe skigebieden, liften en projecten.

Plaats een reactie

Fijn zo’n kaartje erbij. volgens mij een effectieve toevoeging aan het gebied.

Belachelijk veel geld voor een stukje blauwe piste wat hoofdzakeljk als “ziehweg” uitgevoerd zal worden. Het enige voordeel wat ik zie is dat je de pistes aan de Rossmoosbahn nu kunt bereiken zonder die ellendig langzame lift. De freeriders zullen waarschijnlijk wel blij zijn. Voor hen biedt deze lift wel een hoop nieuwe mogelijkheden.

Bied idd meer en vooral makkelijker bereikbaar freeride deel in het gebied, dat deel wat rond de x route ligt. Voorheen was dit veel paden skiën en een langzame lift om t rondje te maken, nu sta je binnen 5 minuten weer boven. Leuke toevoeging die vooral freeride gericht is want die 1.2 km blauw zal vast niet de hoofdreden van een project van zoveel miljoenen zijn

Waarom een gondel?
Een stoeltjeslift lijkt me logischer…

Wintersport, het beste wat er is.

Ok, nou we zitten hier komende winter, dus we gaan het meemaken. Weet iemand of die pistes links in het gebied (de 12 en 10) eigenlijk geprepareerd worden? Of is dit deel allemaal tourgebied met ongeprepareerde pistes?

Ok, nou we zitten hier komende winter, dus we gaan het meemaken. Weet iemand of die pistes links in het gebied (de 12 en 10) eigenlijk geprepareerd worden? Of is dit deel allemaal tourgebied met ongeprepareerde pistes?

Gerben.t.Z op 04 jun 2022 16:46

Het kaartje wat ze in dit artikel gebruikt hebben is wat ouder.
Kijk hier: https://www.skiresort.nl/skigebied/see/pistekaart/

Dan is het ook een stuk duidelijker wat een piste, en skiroute is.
Piste 30, 31 en 32 zijn gewoon pistes, en worden dus geprepareerd.

Op het kaartje uit het artikel lijkt het dus alsof je enkel via een skiroute bij de nieuwe lift kunt komen vanuit de huidige gondel gezien. Dat is dus niet zo. Piste 32 brengt je daar heen.

Wintersport, het beste wat er is.

Niet gehinderd door al te veel kennis van het gebied, maar ziet er niet echt logisch uit voor mij. Als het doel is om de pistes onder die langzame stoeltjeslift rechts op het kaartje beter te ontsluiten, hadden ze de gondel dan niet beter dat traject kunnen laten volgen? Bij voorkeur met dalstation naast het bergstation van de dallift.

De mensen die in dat deel van het gebied geïnteresseerd zijn hebben dan een directe op- en neer optie ipv steeds 2 liften nodig te hebben. En het scheelt een lift door voorheen onontgonnen gebied. Qua nieuwe pistes levert deze lift iig nagenoeg niets op.

Waarom een gondel?
Een stoeltjeslift lijkt me logischer…

luuk777w op 04 jun 2022 15:24

Ja dat lijkt tegenwoordig de mode te zijn om overal maar gondels neer de gooien. Een zeer slechte en vervelende ontwikkeling in mijn ogen.

Born to Ride

Niet gehinderd door al te veel kennis van het gebied, maar ziet er niet echt logisch uit voor mij. Als het doel is om de pistes onder die langzame stoeltjeslift rechts op het kaartje beter te ontsluiten, hadden ze de gondel dan niet beter dat traject kunnen laten volgen? Bij voorkeur met dalstation naast het bergstation van de dallift.

De mensen die in dat deel van het gebied geïnteresseerd zijn hebben dan een directe op- en neer optie ipv steeds 2 liften nodig te hebben. En het scheelt een lift door voorheen onontgonnen gebied. Qua nieuwe pistes levert deze lift iig nagenoeg niets op.

ThomasG op 04 jun 2022 21:06

Het enige wat ik me kan bedenken is dat het een voorbereiding is op de verbinding naar SFL.
Dat is namelijk het enige scenario waarbij ik een lift op deze plek logisch zou vinden.

Wanneer die verbinding namelijk gerealiseerd zou worden, komen een hoop skiërs uit Serfaus See binnen vanuit die hoek in het gebied. Op de pistekaart lijkt de huidige gondel (de Versingbahn) links van het gebied te liggen, maar feitelijk ligt hij er achter. Zonder de nieuwe lift is de enige manier om in de rest van het gebied te komen, het lange glijpad naar het midden.

De nieuwe lift brengt skiërs naar het nieuwe hoogste punt waarvan je alle kanten op kunt en de mensen goed gespreid worden. In dat opzicht is het een erg logische keuze. (behalve dat het een gondel is…)

Wintersport, het beste wat er is.

Lijkt me een prima toevoeging. Zonder deze gondel is het vrij moeilijk om vlot van de linker zijde van het gebied naar de rechter zijde te geraken. Je was telkens verplicht om een pad te nemen waar je op bepaalde plekken amper vooruit geraakte. Nu kan je mits de nieuwe en de oude gondel vlot naar de andere zijde van het gebied (heerlijke piste trouwens aan die rechterzijde)

Een gondel van een paar miljoen Euro om een glijpad te verbeteren? Ik vind het zonde van die investering.

Was er in april voor het eerst maar vond het een bijzonder saai gebied. Persoonlijk vind ik het een grote investering voor weinig toevoegen, tenzij er - zoals door sommige geopperd - een groter plan achter ligt.

Ik snap het ook niet helemaal. Alleen interessant als aan de linkerkant ook een nieuwe lange piste er bij komt. Ook om de evt. SFL massa echt wat te kunnen bieden.

Het is een beetje een vreemde toevoeging, maar ik denk dat het gebied er wel beter van wordt.
De oude trage stoeltjeslift rechts heb je nu echt niet meer nodig om toch alle afdalingen te kunnen skiën.
Het hoogste punt komt hoger te liggen, dat kom je ineens in de selectie ‘Hoogste punt boven 2500 meter’ als mensen daarop zoeken. En misschien is dat nieuwe stuk blauw wel een mooie piste. Hopelijk in maart even uitproberen.

Geef is les aan 6 tot 10 kinderen en je zal begrijpen waarom een familiegebiedje als see kiest voor een gondel. Veiliger voor de kinderen en de skileraar kan zich net iets minder druk maken en jij als vreemde hoeft geen kind mee in de stoeltjes lift te nemen.
Ik ben in april nog in see geweest en vind het wel een logische zet voor de gondel.
Ten 1ste de skipiste 30 om terug aan middelstation te komen is een nogal vlakke pad en die kan je dan vermijden door nieuwe gondel te nemen en via die weg naar middelstation te skiëèn
Ten 2de ligt skipiste 30 (de skiweg) onder lawinegevoelig terrein. Onder de middag zelfs gesloten omdat ze lawine gingen laten afgaan toen we er waren en dan zit je vast in dat deel van het gebied.
Dus ook gewoon een gemakkelijkere verbinding terug naar de rest van het gebied.
Ten 3de het verder openen van freeride terrein. (piz val gronda in ischgl is ook een dure lift en ook niet voor die ene piste gezet e)

Plaats een reactie