Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Bouw Losergondel mogelijk vertraagd door milieuorganisatie

Edo op 10 maart 2022· 11 reacties

null

De geplande panoramische kabelbaan in het skigebied van Loser roept veel weerstand op bij een lokale milieuorganisatie en de lijst ‘Altaussee Worth Living Dialogue’ in de gemeenteraad in het Ausseerland. Beide dringen aan op een milieueffectrapportage (MER).

Vervangende gondel

Loser - Altaussee is een klein skigebied op de grens van Oberösterreich en de Steiermark, net om de hoek van bekende Ski amadé-bestemmingen als Schladming en de Dachsteingletsjer. Omdat de exploitatievergunning voor een tweezitsstoeltjeslift halverwege het traject dit jaar afloopt, wilde de Loser-liftmaatschappij begin april beginnen met de bouw van een vervangende gondel. De nieuwe tienpersoonsgondel loopt van het dalstation van de stoeltjesliften in de Loser Arena naar de parkeerplaats van het bergstation. De gondel maakt halverwege bij het tussenstation een hoek van 60 graden, zodat deze om de berg Loser heenkrult.

Terugdringen uitlaatgassen

De nieuwe kabelbaan heeft een eigen fotovoltaïsch systeem, dus op zonne-energie, en is volgens de burgemeester van Altaussee, Gerald Loitzl (ÖVP), bedoeld om Altaussee milieuvriendelijker te maken. In de zomer pakken bezoekers namelijk de auto om bij het bergstation te komen middels een tolweg. Dit is met de nieuwe gondel, die het hele jaar zal draaien, niet meer nodig, dus worden uitlaatgassen teruggedrongen.

null

Milieuorganisatie eist MER

De milieuorganisatie NETT (Nein-Ennstal-Transit-Trasse) heeft hier echter zijn bedenkingen over. Het tracé in het bovenste gedeelte zou namelijk drie steunpunten in een natuurgebied krijgen, wat volgens hun impact heeft op de flora en fauna. De verwachte toeristenstromen en de effecten daarvan op het verkeer in de stad Altaussee is ook een doorn in het oog. Zij dringen dus aan op een MER-procedure, meldde Steiermark.ORF.

Kans op aanzienlijke vertraging

Nu is het de beurt aan de natuurbeschermingsafdeling van het land om te bepalen of een MER-test nodig is voor de Loser-gondel. Als dat het geval zou zijn, zouden de bouwplannen aanzienlijke vertraging oplopen. De opening van de gondel stond eigenlijk gepland bij de start van het skiseizoen in december 2022.

Edo
is de hoofdredacteur van Wintersport Magazine maar voelt zich ook prima thuis op het internet

Plaats een reactie

Tja dit soort organisaties zijn pas tevreden als alle liften weg zijn en al het toerisme weggejaagd is. Dat zo’n regio qua inkomsten daan weer terug gaat naar de middeleeuwen en bijbehorende werkeloosheid maakt ze niets uit. Ik denk dat er een prachtig compromis ligt wat het autogebruik flink terugdringt.

Born to Ride

De aanduidingen in de vorm van de groene cirkels werken wat verwarrend. Als ik de tekst ongeveer begrijp, bevindt het dalstation zich op 854 meter en het bergstation zich ter hoogte van het restaurant ‘Loser Alm’, waar ook het wegdek eindigt.

De producent zou overigens Bartholet zijn en de nieuwe cabinelift zou beide stoeltjesliften over hetzelfde traject vervangen.

null

*bericht bewerkt door Mathijs! op 10 mrt 2022 14:27

Ik ben eigenlijk wel blij met dit soort milieuorganisaties. De natuur krijgt een stem door deze clubs. Als die er niet zouden zijn, zou heel veel ten onder gaan aan de neiging tot ongebreidelde groei. De titel had wat mij betreft mogen luiden “Bouw vertraagd doordat natuureffecten mogelijk onvoldoende zijn meegewogen.” De organisatie vraagt volgens mij alleen om de natuurbelangen expliciet(er) af te wegen tegen de economische. En dan kan de bestuurlijke afweging er alsnog toe leiden de baan toch aan te leggen. Soit.

Niets mis mee om alles eerst goed te onderzoeken.

*bericht bewerkt door Frank66 op 10 mrt 2022 19:04

Toch niet zo gek? Voor een Loser-gondel. Had iemand iets anders verwacht?

Wat ik dan persoonlijk weer erg jammer vind is die onstuitbare opmars van de gondel in Oostenrijk. Geef mij maar gewoon een snelle stoeltjeslift … lekker buiten in de zon of een goede sneeuwbui. Heerlijk!

Wat ik dan persoonlijk weer erg jammer vind is die onstuitbare opmars van de gondel in Oostenrijk. Geef mij maar gewoon een snelle stoeltjeslift … lekker buiten in de zon of een goede sneeuwbui. Heerlijk!

Patrick1980 op 10 mrt 2022 23:31

Ik zie ook liever stoeltjesliften, maar een gondel is op veel plaatsen nu eenmaal praktrischer ivm bevoorrading van het gebied en de bergrestaurants.
Anders komen er hier nog meer topics dat het allemaal zo duur is boven op de berg. 😉

Ribbels, ribbels en nog eens ribbels....

Wat ik dan persoonlijk weer erg jammer vind is die onstuitbare opmars van de gondel in Oostenrijk. Geef mij maar gewoon een snelle stoeltjeslift … lekker buiten in de zon of een goede sneeuwbui. Heerlijk!

Patrick1980 op 10 mrt 2022 23:31

En je kan lekker je ski’s aan houden. Geen gesjouw. En niet wandelen. Veel beter.

Deze lift wordt ook voor de zomer gebruikt. Vandaar dat een gondel handiger is.Een Telemix zou een mooie oplossing zijn. Overigens een van mijn favo skigebieden.

May the ski force be with you !!

Ik ben eigenlijk wel blij met dit soort milieuorganisaties. De natuur krijgt een stem door deze clubs. Als die er niet zouden zijn, zou heel veel ten onder gaan aan de neiging tot ongebreidelde groei. De titel had wat mij betreft mogen luiden “Bouw vertraagd doordat natuureffecten mogelijk onvoldoende zijn meegewogen.” De organisatie vraagt volgens mij alleen om de natuurbelangen expliciet(er) af te wegen tegen de economische. En dan kan de bestuurlijke afweging er alsnog toe leiden de baan toch aan te leggen. Soit.

MTV1974 op 10 mrt 2022 19:00

Het is goed dat ze er zijn en er op de natuur gelet word. Het probleem is alleen dat het nooit genoeg is voor deze organisaties. Ook al ligt er een mooi compromis zoals in dit geval, dan nog moet het altijd nog verder gaan. Kom je met een nog veel groener voorstel, wat al moeilijk is, ook dan zal het niet genoeg zijn.

Born to Ride

De aanduidingen in de vorm van de groene cirkels werken wat verwarrend. Als ik de tekst ongeveer begrijp, bevindt het dalstation zich op 854 meter en het bergstation zich ter hoogte van het restaurant ‘Loser Alm’, waar ook het wegdek eindigt.

De producent zou overigens Bartholet zijn en de nieuwe cabinelift zou beide stoeltjesliften over hetzelfde traject vervangen.

null

Mathijs! op 10 mrt 2022 14:20

Dit lijkt me ook een hele oude kaart?
De bräuning alm lift L6 staat er nog op en die is al meer dan 10 jaar niet meer in gebruik.

Plaats een reactie