Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Skigebied Heiligenblut dreigt helemaal te moeten sluiten

Roel op 13 maart 2024· 25 reacties

Grossglockner Heiligenbliut (A)
Grossglockner Heiligenbliut (A)

Het Oostenrijkse skigebied Großglockner Heiligenblut dreigt aan het einde van dit seizoen definitief te moeten sluiten. De huidige exploitanten hebben het pisteaanbod al ingeperkt vanwege tegenvallende bezoekersaantallen en dringen er nu op aan dat de Karinthische overheid een financieel tekort dekt. De politiek wijst dit echter af.

Te weinig bezoekers

De deelstaat Karinthië wil dat het skigebied voor een symbolische prijs van één euro aan een lokale ondernemersgroep verkocht wordt, die ook de schulden overneemt (die in de miljoenen zouden lopen). De exploitanten willen dat echter niet.

De relatie tussen de huidige liftexploitanten, de gemeente Heiligenblut en de Karintische overheid is al langer gespannen. Een recente onderhandelingspoging leverde geen resultaat op. De exploitanten, de families Schmidl en Schröcksnadel, hadden al bij de start van het seizoen geklaagd over te weinig bezoekers, deels door een gebrek aan gastenbedden waardoor het skigebied niet rendabel zou zijn. Daarbij zijn deze winter al enkele liften en pistes buiten bedrijf gesteld, waardoor het gebied weer minder aantrekkelijk is geworden. Nu is aangekondigd om het hele skigebied aan het einde van het seizoen te sluiten, waarbij ook 20 medewerkers hun baan zullen verliezen.

De twee sleepliften in Heiligenblut die dit seizoen al dichtbleven
De twee sleepliften in Heiligenblut die dit seizoen al dichtbleven

Overname aanbod van één euro afgewezen

Het voorstel van de deelstaat Karinthië om het skigebied inclusief schulden voor één euro aan een lokale groep ondernemers over te dragen is door de exploitanten afgewezen. In 2001 hebben de huidige exploitanten het skigebied voor dezelfde prijs overgenomen van de gemeente. Zij vragen in plaats daarvan opnieuw om financiële steun van de overheid of stellen voor dat de overheid het skigebied voor een aanzienlijk bedrag huurt. De provincie heeft dit echter resoluut afgewezen en benadrukt dat een duurzame oplossing nodig is om het skigebied te redden, waarbij nieuwe partners betrokken moeten worden. Deze week wordt er over verdere stappen overlegd.

Roel
is redacteur en sinds 2009 onze vertrouwde wintersportweerman. In het seizoen schrijft hij dagelijks over sneeuw en achtergronden van de wintersport.

Plaats een reactie

Nu de winters steeds warmer worden zou je toch zeggen dat een hoger gebied potentie moet hebben.

Met dit soort droevige ontwikkelingen ids het nooit leuk om gelijk te krijgen.

Zie het topic dat ik op 25 september opende. Inclusief voorspelling hoe het verder zou gaan. Klopt als een bus, tot nu toe. Helaas…
https://www.wintersport.nl/forum/topic/529830

The older I get, the better I was

Erg jammer. Ik was er in 2020 een dag. Een erg leuk gebied, met de engste sleeplift aller tijden. Wat me toen wel opviel: de pistes bij de Tauenberglift waren van de ergste pap die ik heb meegemaakt. Zo erg dat ik op een stukje naast de piste in één keer stilstond. Zuidhellingen?

Dit is in de zomer veel leuker, op de motor. September weer. Qua skiën mis je er niet veel aan, aan de pistekaart te zien.

Erg jammer. Ik was er in 2020 een dag. Een erg leuk gebied, met de engste sleeplift aller tijden. Wat me toen wel opviel: de pistes bij de Tauenberglift waren van de ergste pap die ik heb meegemaakt. Zo erg dat ik op een stukje naast de piste in één keer stilstond. Zuidhellingen?

DrPhil op 13 mrt 2024 15:14

Dit heeft met het type van transformatie van sneeuw te maken. Verse sneeuw die net pap wordt remt veel meer dan sneeuw die al meerdere dooi / vries cycli heeft doorgemaakt.

Click. Click. Peace

Dit is in de zomer veel leuker, op de motor. September weer. Qua skiën mis je er niet veel aan, aan de pistekaart te zien.

RIEL op 13 mrt 2024 15:27

Hoe ik dit gebied lees obv het artikel en de pistekaart.

  • Enorm rustig
  • Cruisegebied
  • Grote hoogteverschillen
  • Weids in relatie met aantal pistekilometers / niet opeengepakte liften
  • Prachtig panorama

Zou dus enorm jammer zijn moest dit verdwijnen.

^^ dat lijken mij inderdaad ook de voordelen van dat gebied. Heb er vaker naar gekeken als potentiële bestemming, maar toch nooit voor gekozen. Relatief lastig bereikbaar, relatief klein gebied en geen andere skigebieden in de directe omgeving om een dagje mee af te wisselen. Ik denk dat ik niet de enige ben die deze conclusies trok, en zo is het kleine aantal bezoekers dus helaas wel verklaarbaar.

*bericht bewerkt door paolie op 14 mrt 2024 08:30

Dit gebied ligt natuurlijk niet lekker om aan te rijden. Betere alternatieven in de omgeving. Ik zou het zonde vinden. Lijkt me goed familie gebied. Daar zou een markt voor moeten zijn. Hopelijk zijn er investeerders die er geld in willen steken en vergunning voor de sleepliften voor stoeltjes lift vervangen. Dan zou het toekomst moeten hebben. Ik ben bang dat we dit zelf hebben veroorzaakt met grote gebieden. Helaas verdwijnen de kleine gebieden, ik vrees hier wel voor. Dit is nog maar het begin schat ik. Gebieden in Tsjechië de Allgäu lagere kleine gebieden in Italië, Slovenië allemaal potentieel voor sluiting door opwarming dalende vraag achtergebleven faciliteiten. Zonde. Ik was dit jaar in even in pongau en de charme van kleine gebieden met 2 kinderen en goede faciliteiten. Ik denk dat het kan

Het is ook niet zo heel gemakkelijk om Heiligenblut beter te ontsluiten zonder enorme investeringen (die niet te rechtvaardigen zullen zijn). Een aansluiting per weg of spoor vanuit het noorden zou waanzin zijn, zoals gezegd liggen er ook geen gebieden in de directe omgeving die aan het gebied te koppelen zijn.
Een tamelijk vergezochte mogelijkheid zou zijn om de top van de Gjaidtroghöhe (die verbonden is met een sleeplift vanuit Heiligenblut, en afgelopen winter dicht was) te verbinden met de top van de Hoher Sonnblick. Er zit zo’n 3,5km tussen beide bergtoppen. De Hoher Sonnblick is verbonden vanuit het dal van Rauris met een materiaal kabelbaan, die zou dan geschikt gemaakt moeten worden voor personentransport. In dat geval zou Heiligenblut gemakkelijk vanuit het noorden bereikbaar zijn, ware het niet dat in het dal van Rauris ook nauwelijks toeristenbedden zijn (en al helemaal niet ten zuiden van Rauris zelf). Overigens zou een nieuwe verbinding van zo’n 2,5km vanuit het einde van het dal van Rauris van het Niedersachsenhaus naar de Baumbachspitze het gebied van Heiligenblut dan via het dal van Rauris aansluiten op het eveneens in Nederland zeer onbekende maar hooggelegen gebied van de Mölltaler Gletscher (https://www.wintersport.nl/skigebieden/molltaler)

null

*bericht bewerkt door Sneeuwkanon op 14 mrt 2024 08:53

Jammer, stond/ staat op de planning om komende winter te bezoeken. In de praktijk zie je vaak dat de belangen (werkloosheid/ lege hotels etc) te groot zijn om de boel volledig dicht te gooien en ze dus op enige manier een doorstart maken (zie o.a. ook Sankt Johann i.t.).

Ben benieuwd als zoiets echt sluit, breken ze dan alles af en verkopen de liften? Zou toch echt zonde zijn voor zo’n toekomstbestendig hoog gebied. Zo zie je maar weer dat locatie, omvang en bereikbaarheid echt belangrijker is dan hoogte voor de meute.

*bericht bewerkt door Amelm op 14 mrt 2024 09:17

Het is ook niet zo heel gemakkelijk om Heiligenblut beter te ontsluiten zonder enorme investeringen (die niet te rechtvaardigen zullen zijn). Een aansluiting per weg of spoor vanuit het noorden zou waanzin zijn, zoals gezegd liggen er ook geen gebieden in de directe omgeving die aan het gebied te koppelen zijn.
Een tamelijk vergezochte mogelijkheid zou zijn om de top van de Gjaidtroghöhe (die verbonden is met een sleeplift vanuit Heiligenblut, en afgelopen winter dicht was) te verbinden met de top van de Hoher Sonnblick. Er zit zo’n 3,5km tussen beide bergtoppen. De Hoher Sonnblick is verbonden vanuit het dal van Rauris met een materiaal kabelbaan, die zou dan geschikt gemaakt moeten worden voor personentransport. In dat geval zou Heiligenblut gemakkelijk vanuit het noorden bereikbaar zijn, ware het niet dat in het dal van Rauris ook nauwelijks toeristenbedden zijn (en al helemaal niet ten zuiden van Rauris zelf). Overigens zou een nieuwe verbinding van zo’n 2,5km vanuit het einde van het dal van Rauris van het Niedersachsenhaus naar de Baumbachspitze het gebied van Heiligenblut dan via het dal van Rauris aansluiten op het eveneens in Nederland zeer onbekende maar hooggelegen gebied van de Mölltaler Gletscher (https://www.wintersport.nl/skigebieden/molltaler)

null

Sneeuwkanon op 14 mrt 2024 08:48

No offense, niet alleen vergezocht, maar door de ligging in het Nationaal Park Hohe Tauern is elke nieuwe uitbreiding een NOGO

*bericht bewerkt door Derhansel op 14 mrt 2024 09:29

Met een middenstation (eigenlijk het basisstation) op zo’n 1600 m en toppen van 2400, 2600 en 2900 m heeft het m.i. zeker potentie met de stijgende temperaturen. Het is weliswaar een klein gebiedje, maar de hoogte vergoedt veel. Ik ski liever in een klein gebiedje met goede sneeuw dan in een groot gebied met slechte. En het grote gros van de wintersporters gaat met de auto, dus de bereikbaarheid zou ook geen probleem moeten zijn.

Maar er moeten natuurlijk wel genoeg bedden zijn. En de liften moeten ook in orde zijn - ik vind dat er verhoudingsgewijs veel sleepliften zijn.

*bericht bewerkt door FrankieGTH op 14 mrt 2024 21:01

De bereikbaarheid is de bottleneck. Bezoekers uit het zuiden kunnen ook kiezen voor de Molltaler gletsjer. Die is ook hoog en veel eenvoudiger te bereiken.

Een van de problemen is ook het gebrek aan samenwerking met de omliggende skigebieden. Die zijn allemaal geïntegreerd in een skipas verbond waar Heiligenblut geen deel van uitmaakt. Nochtans heeft het potentie, want geen van de omringende skigebieden is groot.

Een van de problemen is ook het gebrek aan samenwerking met de omliggende skigebieden. Die zijn allemaal geïntegreerd in een skipas verbond waar Heiligenblut geen deel van uitmaakt. Nochtans heeft het potentie, want geen van de omringende skigebieden is groot.

Mathijs! op 14 mrt 2024 21:56

Nee, dat klopt niet. Heiligenblut is aangesloten bij de Topskicard Kärnten Osttirol. Probleem is alleen al die gebieden nogal ver uit elkaar liggen en vanuit Heiligenblut lastig bereikbaar zijn.

Dit zal het laatste gebied nog niet zijn wat moet gaan sluiten.
Er zijn veel gebieden met appartementen die zichzelf uit de markt prijzen. Nu durf ik iet te zeggen dat het hier ook een rol bij speelt, maar…
Bij de één pakt het goed uit en bij de ander is dit de ondergang.
Ik vind het jammer, maar helaas

Een aardig & interessant artikel over de op handen zijnde sluiting is verschenen in de Financial Times. Ik weet niet of het in strijd is met de forum regels (dit is niet de intentie), maar het artikel is hier te vinden: https://www.ft.com/content/6085b497-7563-435b-9dff-44e96c5f4…

Een van de problemen is ook het gebrek aan samenwerking met de omliggende skigebieden. Die zijn allemaal geïntegreerd in een skipas verbond waar Heiligenblut geen deel van uitmaakt. Nochtans heeft het potentie, want geen van de omringende skigebieden is groot.

Mathijs! op 14 mrt 2024 21:56

Nee, dat klopt niet. Heiligenblut is aangesloten bij de Topskicard Kärnten Osttirol. Probleem is alleen al die gebieden nogal ver uit elkaar liggen en vanuit Heiligenblut lastig bereikbaar zijn.

paolie op 14 mrt 2024 22:29

Ik had het dan ook over de Skihit Osttirol. Alle toeristen die daar verblijven nemen de Skihit die geldig is in alle skigebieden van Osttirol, de Mölltaler Gletscher en de Ankogel. Geografisch gezien valt alleen Heiligenblut uit de boot.

Bovendien worden alle pakketreizen door touroperatoren en de keuzemogelijkheden van diezelfde touroperatoren voor de skipaskeuze aangeboden met de Skihit Osttirol. Mensen zullen daarom een bezoek aan Heiligenblut niet overwegen vanuit Osttirol en misschien wel erger, ze zullen nooit kennismaken met het skigebied. Op die manier loop je nieuwe gasten en terugkerende toeristen mis.

Er wordt (terecht) gesteld dat er weinig bedden zijn in Heiligenblut, maar de omliggende gemeenten in het dal herbergen ook nog een aantal (potentiële) bedden. Daarnaast stel je je toch de vraag op welke manier skigebieden zoals Sankt Jakob in Defereggen of Sillian het dan toch redden en zelfs kunnen investeren. Ze beschikken over kleinere gebieden, hebben een kleine afzetmarkt als het op bedden aankomt en hebben directe concurrenten in de dichte nabijheid (bijvoorbeeld Kals-Matrei en Drei Zinnen).

Het skigebied heeft bijzonder veel potentieel, maar men moet inzetten op een geïntegreerde aanpak op het niveau van de regio. Met de steeds toenemende interesse in wintersport binnen Europa moet je daarnaast inzetten op het aantrekken van bepaalde groepen toeristen door samenwerkingen op te zetten met organisatoren van reizen uit bijvoorbeeld Nederland en België.

*bericht bewerkt door Mathijs! op 15 mrt 2024 22:26

De beste stuurlui staan al wal…

Een aardig & interessant artikel over de op handen zijnde sluiting is verschenen in de Financial Times. Ik weet niet of het in strijd is met de forum regels (dit is niet de intentie), maar het artikel is hier te vinden: https://www.ft.com/content/6085b497-7563-435b-9dff-44e96c5f4…

Sneeuwkanon op 15 mrt 2024 13:00

Lijkt me best een interessant artikel dat ik zou willen lezen, maarja hoeveel mensen hier hebben een betaalde subscriptie op de financial times?

Een aardig & interessant artikel over de op handen zijnde sluiting is verschenen in de Financial Times. Ik weet niet of het in strijd is met de forum regels (dit is niet de intentie), maar het artikel is hier te vinden: https://www.ft.com/content/6085b497-7563-435b-9dff-44e96c5f4…

Sneeuwkanon op 15 mrt 2024 13:00

Lijkt me best een interessant artikel dat ik zou willen lezen, maarja hoeveel mensen hier hebben een betaalde subscriptie op de financial times?

Amelm op 16 mrt 2024 07:49

Voor mij werkte het om het artikel gratis te lezen; probeer het eens door in Google te zoeken op “financial times Heiligenblut”

.

*bericht bewerkt door Onnem op 16 mrt 2024 18:10

The older I get, the better I was

Een aardig & interessant artikel over de op handen zijnde sluiting is verschenen in de Financial Times. Ik weet niet of het in strijd is met de forum regels (dit is niet de intentie), maar het artikel is hier te vinden: https://www.ft.com/content/6085b497-7563-435b-9dff-44e96c5f4…

Sneeuwkanon op 15 mrt 2024 13:00

Lijkt me best een interessant artikel dat ik zou willen lezen, maarja hoeveel mensen hier hebben een betaalde subscriptie op de financial times?

Amelm op 16 mrt 2024 07:49

Voor mij werkte het om het artikel gratis te lezen; probeer het eens door in Google te zoeken op “financial times Heiligenblut”

Sneeuwkanon op 16 mrt 2024 17:37

Thanks, dat werkte inderdaad. Leuk artikel!

Ik las in een update op een andere site dat de huidige eigenaren absoluut geen afstand willen doen en de gesprekken niets hebben opgeleverd. Er is nu besloten door de huidige eigenaren om het skigebied open te houden maar om de tunnelbahn en de fleissbahn stoeltjeslift niet meer te gebruiken en meteen ook te laten ontmantelen.

Uiteraard is hier felle kritiek tegen aangezien het gebied fors kleiner en onaantrekkelijker wordt, ook gaat de top permanent van 2900 naar 2600m hierdoor.

Heel bizar, moet toch ooit een immense investering zijn geweest die tunnelbahn, om dat nu meteen te ontmantelen. Lijkt bijna wraak zodat andere uitbaters er ook niets meer mee kunnen en om de gemeente onder druk te zetten voor een bijdrage.

null

De capaciteI van de Tunnelbahn is wel zeer beperkt, Ik lees 550 personen per uur. Misschien zegt dat al genoeg. Hij is uit 1987. In een ander topic. las ik dat de electronica wel recent is vernieuwd

Plaats een reactie