Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Vakantievieren in Frankrijk: coronabewijs verplicht

Rogier op 13 juli 2021·bewerkt op 26 juli 2021· 67 reacties

pass sanitaire wat is dat
Je hebt een coronabewijs nodig om Frankrijk in te mogen en voor het bezoek van veel openbare ruimtes

Als je deze zomer (en mogelijk ook later dit jaar en komende winter) in Frankrijk vakantie wilt vieren ontkom je niet aan het hebben van een coronabewijs. Deze pas heb je namelijk nodig om Frankrijk binnen te komen. En eenmaal in Frankrijk ook voor het openbaar vervoer, de horeca (ook terrassen), evenementen, recreatiefaciliteiten, ziekenhuizen, musea, pretparken, sportwedstrijden en festivals.

Wat is een ‘pass sanitaire’, het Franse coronabewijs?

De ‘pass sanitaire’ is de Franse benaming van het Digitaal Corona Certificaat (DCC). Dit is het coronabewijs dat je gevaccineerd bent, corona hebt gehad (en niet meer besmettelijk bent) of dat je negatief bent getest met een PCR- of antigeentest. Je toont dit bewijs met behulp van een app of een papieren versie, voor Nederlanders is dit de CoronaCheck ook wordt het zogenaamde ‘gele boekje’ geaccepteerd. Je kunt naar Frankrijk en de plaatsen bezoeken waar je een ‘pass sanitaire’ nodig hebt als:

  • je gevaccineerd bent, op voorwaarde dat je een volledig vaccinatieschema doorlopen hebt, dat wil zeggen:
    • 2 weken na de tweede injectie voor vaccins met dubbele injectie (Pfizer, Moderna, AstraZeneca);
    • 4 weken na de injectie voor vaccins met een enkele injectie (Janssen / Johnson & Johnson);
    • 2 weken na de injectie voor vaccins bij personen die al corona hebben gehad (eenmalige injectie).
  • je negatief getest bent:
    • op voorwaarde dat deze test minder dan 48 uur oud is voor toegang tot evenementen, horeca etc. en maximaal 72 uur voor controle aan de grens. PCR- en antigeen tests worden beiden geaccepteerd;
  • je hersteld bent van corona:
    • op voorwaarde dat je een positieve PCR- of antigeentest hebt die het oplopen van corona aantoont, daterend van ten minste 11 dagen en minder dan 6 maanden geleden.

Waar heb je het coronabewijs nodig in Frankrijk?

Het aantal plekken waar je het coronabewijs moet kunnen tonen wordt de komende weken flink uitgebreid. Iedereen vanaf 18 jaar moet het bewijs kunnen overleggen op de volgende plaatsen, voor minderjarigen vanaf 12 jaar gelden deze eisen pas vanaf 30 augustus:

Vanaf 21 juli

De coronabewijs wordt verplicht in alle pretparken, recreatiefaciliteiten (ook (camping)zwembaden vallen hier onder), sportwedstrijden, festivals, musea en andere plaatsen waar meer dan 50 mensen samenkomen.

Vanaf 1 augustus

Vanaf 1 augustus heb je ook een coronabewijs nodig voor horecabezoek (ook op terras!), bezoek aan winkelcentra en als je de bus, trein of vliegtuig pakt tussen verschillende Franse regio’s. Ook wordt er van je verwacht het coronabewijs te tonen bij bezoek aan het ziekenhuis en andere medische instellingen (natuurlijk niet voor spoedeisende hulp).

Door deze uitbreiding heb je het coronabewijs dus eigenlijk op veel plaatsen nodig waar je normaal gesproken vakantie viert. De Franse president Macron heeft gisteren ook aangegegeven dat de lijst waar je het coronabewijs nodig hebt verder uitgebreid kan worden, mocht dit nodig zijn.

Kopje koffie tijdens een fietstocht: coronabewijs verplicht!
Kopje koffie tijdens een fietstocht: coronabewijs verplicht!

Coronatesten in Frankrijk niet gratis

Coronatesten voor buitenlandse toeristen zijn bovendien niet gratis in Frankrijk. Als je dus niet bent gevaccineerd bent kan dit voor een familie een serieuze kostenpost worden tijdens een vakantie van een paar weken. Je moet om de 48 uur een test laten doen voor een geldig coronabewijs.

Let op: eisen en verplichtingen kunnen snel veranderen

Let op: dit is de stand van zaken op 13 juli, vlak na de persconferentie van de Franse president Macron. Vaak wordt in de dagen na de persconferentie de precieze invulling van de eisen duidelijk net als de eventuele nuances. Ook kunnen de eisen en verplichtingen, zoals we ondertussen weten in coronatijden, snel veranderen. Hou daarom altijd de website nederlandwereldwijd in de gaten voor de meest recente ontwikkelingen voordat je op reis gaat. Ik zal proberen dit blog up-to-date te houden zodra er meer nieuws is en er zaken verduidelijkt worden.

Updates:

  • Uitstel coronabewijs minderjarigen
    De minister van Volksgezondheid, Olivier Véran, heeft aangekondigd dat het coronabewijs voor minderjarigen pas op 30 augustus in werking treedt: “De inenting voor tieners is laat begonnen,” zei hij op France 2. Daarom hoeven minderjarige geen coronabewijs te tonen tot 30 augustus (Bron).
  • Test voor inreizen Frankrijk maximaal 24 uur oud
    Frankrijk heeft het inreisbeleid aangescherpt voor personen vanuit Nederland en een aantal andere Europese landen. Voor iedereen die niet volledig is gevaccineerd (zie hierboven wanneer Frankrijk een vaccinatie als volledig beschouwt) of geen coronabesmetting (details eveneens hierboven) heeft doorlopen wordt een testuitslag geëist die niet ouder is dan 24 uur! Let hierbij op want momenteel kan het meer dan 30 uur duren voordat je een PCR-test uitslag hebt. Het mag ook de uitslag van een antigeentest zijn. Zelftesten zijn logischerwijs niet toegestaan. Deze inreiseisen gelden voor iedereen vanaf 11 jaar (in tegenstelling tot de pass-sanitaire die geldt vanaf 12 jaar).
  • Frankrijk houdt code geel of groen
    Het Nederlands kabinet heeft bepaald dat Frankrijk net als andere EU-landen een gele of groene kleurcode krijgen. Hierdoor is het makkelijker om naar Frankrijk te reizen. Er gelden vanaf 8 augustus echter wel strengere regels bij terugkeer naar Nederland. Iedereen van 12 jaar en ouder die terugkeert uit een geel gekleurd land heeft een coronabewijs nodig. Dit kan een QR-code van een volledige vaccinatie zijn of een negatieve PCR- of antigeentest niet ouder dan 48 resp. 24 uur. Reizigers moeten wel blijven voldoen aan de coronavoorwaarden die Frankrijk zelf stelt.

Let op: verklaring op erewoord:

Let op: in alle gevallen - dus ook als je voldoet aan een of meer van bovenstaande voorwaarden- moet je bij aankomst in Frankrijk een erewoordverklaring kunnen tonen waarmee je aangeeft akkoord te gaan met de in Frankrijk geldende sanitaire voorschriften. Dit geldt ook voor minderjarigen vanaf 12 jaar. Deze kun je hier downloaden.

Bij eventuele vragen kun je deze ook onder dit blog stellen dan probeer ik daar antwoord op te vinden.

Rogier
woont in de Franse Alpen. Als er maar een beetje sneeuw ligt, is hij buiten te vinden, om ons daarna bij te praten.

Plaats een reactie

Iemand enig idee of het befaamde “gele boekje” in Fr ook geaccepteerd wordt hiervoor?

Edwin van Riel

Iemand enig idee of het befaamde “gele boekje” in Fr ook geaccepteerd wordt hiervoor?

evr66 op 13 jul 2021 13:03

Nee, denk het niet, je zal het Europees vaccinatiebewijs moeten kunnen voorleggen.
Effe downloaden hè.

Bla, bla, bla.

Weet ik, maar we zitten met één apart geval, dat wel beschikt over het (afgestempelde) “gele boekje” maar geen gebruik kan maken van de app.

Edwin van Riel

Weet ik, maar we zitten met één apart geval, dat wel beschikt over het (afgestempelde) “gele boekje” maar geen gebruik kan maken van de app.

evr66 op 13 jul 2021 13:24

Kan je het niet afdrukken?
Ik heb een kopietje in de auto liggen, je weet maar nooit of de phone/app/internet/… het doet. ;)

Bla, bla, bla.

@evr66 Je kan je qr code hier als pdf downloaden en printen voor mensen zonder app. https://coronacheck.nl/nl/print

MAND!

Weet ik, maar we zitten met één apart geval, dat wel beschikt over het (afgestempelde) “gele boekje” maar geen gebruik kan maken van de app.

evr66 op 13 jul 2021 13:24

Normaal wordt hier volgens mij echt gevraagd om de QR-code, papier of op de app.

Click. Click. Peace

Geld dit ook voor supermarkten en zwembaden op campings enzo denken jullie

@rogier: enig idee hoe dit werkt als je als Nederlander via Italie Frankrijk binnenkomt? Wij verblijven namelijk eerst twee weken in Italie. Betreft specifiek voor een 12-jarige die (nog) niet is gevaccineerd.

Geld dit ook voor supermarkten en zwembaden op campings enzo denken jullie

Marinaroos op 13 jul 2021 13:37

Dat vraag ik me ook af. Heb 1 prik en krijg de 2e prik pas na mijn vakantie naar Frankrijk. Ik heb alleen niet zoveel zin om me elke 2 dagen te moeten laten testen…

Nu is dat niet nodig om te kunnen fietsen, maar hopelijk ook niet om naar het zwembad op de camping en naar de supermarkt te kunnen… Ik ben benieuwd. Anders misschien maar omboeken naar Italië…

Mooi joh! Eén grote speeltuin.

Voor gasten van campings geldt het niet. Voor supermarkten ook niet. Wel om het land binnen te komen natuurlijk.
Maar veel wordt pas duidelijk de komende dagen. Zo zouden ook kids onder 18 wat soepeler behandeld worden. Wat dat inhoud moet nog blijken.

*bericht bewerkt door Hessel op 13 jul 2021 13:57

Dank allen!

Edwin van Riel

Zeer nuttige info. Het zou handig zijn als de Belgische moderators hier ook even een kleine samenvatting van maken.
De reacties van mensen die ter plaatste zijn (geweest) vind ik ook interessant te lezen.
Dank je :)

@rogier: enig idee hoe dit werkt als je als Nederlander via Italie Frankrijk binnenkomt? Wij verblijven namelijk eerst twee weken in Italie. Betreft specifiek voor een 12-jarige die (nog) niet is gevaccineerd.

Drafi op 13 jul 2021 13:40

Hier geldt hetzelfde voor, of vaccin of test om de 48 uur en 72 voor binnenreizen land.

Click. Click. Peace

Geld dit ook voor supermarkten en zwembaden op campings enzo denken jullie

Marinaroos op 13 jul 2021 13:37

Dat vraag ik me ook af. Heb 1 prik en krijg de 2e prik pas na mijn vakantie naar Frankrijk. Ik heb alleen niet zoveel zin om me elke 2 dagen te moeten laten testen…

Nu is dat niet nodig om te kunnen fietsen, maar hopelijk ook niet om naar het zwembad op de camping en naar de supermarkt te kunnen… Ik ben benieuwd. Anders misschien maar omboeken naar Italië…

Martijn85 op 13 jul 2021 13:41

Gewone winkels en campings inderdaad niet. Wat precies wordt bedoelt met winkelcentra moet komende dagen duidelijk worden. Zwembaden wordt nog een dingetje, ik heb hiervoor rond gebeld naar verschillende lokale politici hier in de buurt en men kon geen duidelijk antwoord geven. Normaal, naar wat er gisteren gezegd is, vallen zwembaden hier ook onder want recreatiefaciliteit, maar hoe dat zal zijn met campingzwembaden weet men nog niet 100% zeker.

*bericht bewerkt door moderator (Rogier) op 13 jul 2021 21:44

Click. Click. Peace

Zo zouden ook kids onder 18 wat soepeler behandeld worden. Wat dat inhoud moet nog blijken.

Hessel op 13 jul 2021 13:52

Klopt dit is net bekend geworden. Als de precieze regels bekend worden hou ik jullie op de hoogte.

Click. Click. Peace

En kinderen onder de 12?
Kunnen (nog) niet gevaccineerd worden. Moeten die dan ook iedere 48 uur neusboren?

The older I get, the better I was

En kinderen onder de 12?

Onnem op 13 jul 2021 18:33

Zoals Rogier al schrijft: En dat geldt voor iedereen vanaf 12 jaar!

*bericht bewerkt door moderator (Yo-han) op 14 jul 2021 11:01

Kun je iets meer vertellen over het testen in Frankrijk?

Tijdens mijn verblijf in de eerste week van augustus, zijn mijn vrouw en ik wel volledig gevaccineerd - maar nog niet 2 weken geleden.

Prima om 1 of 2x te testen (en betalen - het is niet anders), maar hoe gaat dit in z’n werk?

Toch eigenlijk best wel krankzinnig wat die gekke Macron wil. Verplicht vaccineren mag helemaal niet en hij dreigt dat zorgpersoneel dat moet doen want anders raken ze hun baan kwijt. En als je nou niet kan? Dan ben je werkloos? Gekkenwerk

Ik ben voorstander van vaccineren, hoor, maar dat hele testbeleid slaat helemaal nergens op. Er zijn ook mensen die niet kunnen of mogen en die belet je als het ware om dingen te mogen of je moet voor elk wisje wasje zo’n staaf in je bakkes laten drukken. Dat hele testbeleid hou je daarmee in stand en ook die vals positief testen wat weer tot meer besmettingen gaat leiden. Gevaccineerde kunnen ook het virus nog bij zich dragen, maar hoeven niet te testen. Gelukkig trouwens.
Beslissingen uit paniek en angst.

Nederland heeft ineens veel besmettingen erbij, maar als je ziet dat die studenten vrolijk rondlopen zonder symptomen slaat een quarantaine eigenlijk nergens op.

Not all who wander are lost

Kun je iets meer vertellen over het testen in Frankrijk?

Tijdens mijn verblijf in de eerste week van augustus, zijn mijn vrouw en ik wel volledig gevaccineerd - maar nog niet 2 weken geleden.

Prima om 1 of 2x te testen (en betalen - het is niet anders), maar hoe gaat dit in z’n werk?

RuudvW op 13 jul 2021 18:51

@RuudvW
Bij de meeste ‘pharmacies’ zul je terecht kunnen voor een antigentest. Ik heb recentelijk er zelf een laten doen bij de ‘dorpsdokter’, maar geen idee of die ook bij toeristen zo een test afneemt. Voor een PCR test heb ik me vervoegd bij een ‘laboratories d’analyse médical’

*bericht bewerkt door moderator (Rogier) op 13 jul 2021 20:23

Toch eigenlijk best wel krankzinnig wat die gekke Macron wil. Verplicht vaccineren mag helemaal niet en hij dreigt dat zorgpersoneel dat moet doen want anders raken ze hun baan kwijt. En als je nou niet kan? Dan ben je werkloos? Gekkenwerk

Ik ben voorstander van vaccineren, hoor, maar dat hele testbeleid slaat helemaal nergens op. Er zijn ook mensen die niet kunnen of mogen en die belet je als het ware om dingen te mogen of je moet voor elk wisje wasje zo’n staaf in je bakkes laten drukken. Dat hele testbeleid hou je daarmee in stand en ook die vals positief testen wat weer tot meer besmettingen gaat leiden. Gevaccineerde kunnen ook het virus nog bij zich dragen, maar hoeven niet te testen. Gelukkig trouwens.
Beslissingen uit paniek en angst.

Nederland heeft ineens veel besmettingen erbij, maar als je ziet dat die studenten vrolijk rondlopen zonder symptomen slaat een quarantaine eigenlijk nergens op.

Edwin. op 13 jul 2021 19:34

Zoals deze winter al meerdere keren gevraagd. Laten we het mbt corona niet over onze merningen en/of politiek hebben maar over de feiten en de gevolgen voor ons als wintersporters en in dit geval reizigers. Er zijn genoeg plekken op het internet waar je je onvrede over wat dan ook kan uiten.

En ik voeg hieraan toe, verdere off-topic reacties verwijder ik. Ook om dit topic puur informatief en overzichtelijk te houden.

*bericht bewerkt door moderator (Rogier) op 14 jul 2021 08:15

Click. Click. Peace

Kun je iets meer vertellen over het testen in Frankrijk?

Tijdens mijn verblijf in de eerste week van augustus, zijn mijn vrouw en ik wel volledig gevaccineerd - maar nog niet 2 weken geleden.

Prima om 1 of 2x te testen (en betalen - het is niet anders), maar hoe gaat dit in z’n werk?

RuudvW op 13 jul 2021 18:51

@RuudvW
Bij de meeste ‘pharmacies’ zul je terecht kunnen voor een antigentest. Ik heb recentelijk er zelf een laten doen bij de ‘dorpsdokter’, maar geen idee of die ook bij toeristen zo een test afneemt. Voor een PCR test heb ik me vervoegd bij een ‘laboratories d’analyse médical’

robertski op 13 jul 2021 19:35

Inderdaad, dit kan bij:

  • pharmacies (elk dorp heeft wel zo’n groen kruis staan ;-) )
  • plaatselijke artsen
  • zelfstandige infirmières (ook elk dorp zit hier vol mee)
  • laboratoria, elke groot dorp / kleine stad heeft er een of meerdere
    En nog sneller: kun je deze hier vinden: https://www.sante.fr/cf/centres-depistage-covid.html…
Click. Click. Peace

De minister van Volksgezondheid, Olivier Véran, heeft aangekondigd dat het coronabewijs voor minderjarigen pas op 30 augustus in werking treed: “De inenting voor tieners is laat begonnen,” zei hij op France 2. Daarom hoeven minderjarige geen coronabewijs te tonen tot 30 augustus

Click. Click. Peace

Ik lees inmiddels ook iets (franceinfo) dat vaccinatie al na 7 dagen geaccepteerd gaat worden? Klopt dat?
“Par ailleurs, Olivier Véran a annoncé que seuls sept jours suffiraient désormais après la seconde dose pour être considéré comme totalement protégé en France. Suivez notre direct.”

*bericht bewerkt door Hessel op 13 jul 2021 20:56

Niet helemaal: “Attention, au niveau européen, l’harmonisation reste à faire. Il faudra donc toujours attendre deux semaines pour voyager en Europe. Mais en France, le pass sanitaire sera considéré comme complété.” volgens mij geldt het dus alleen voor Fransen zelf. Even de officiele websites in de gaten houden komende dagen.

Click. Click. Peace

Iemand enig idee of het befaamde “gele boekje” in Fr ook geaccepteerd wordt hiervoor?

evr66 op 13 jul 2021 13:03

Ik lees net dat Frankrijk het ‘gele boekje’ ook accepteert, natuurlijk wel met alle bovenstaande periodes na vaccinatie.

Click. Click. Peace

Hoi @Rogier,

Ik lees dat de coronatesten in Frankrijk 44 euro kosten. Hoe krijg je het bewijs mee van de pharmacies uit een lokaal dorp? Is dat op papier of krijg je een QR code die je bijvoorbeeld kan uploaden in de corona check app?

Kan bijv een zelftest uit NL meegenomen worden is dit ook afdoende?

Hup Willem II

Hoi @Rogier,

Ik lees dat de coronatesten in Frankrijk 44 euro kosten. Hoe krijg je het bewijs mee van de pharmacies uit een lokaal dorp? Is dat op papier of krijg je een QR code die je bijvoorbeeld kan uploaden in de corona check app?

Kan bijv een zelftest uit NL meegenomen worden is dit ook afdoende?

Nicky op 13 jul 2021 23:10

Bij die pharmacies krijg je een papier mee waarop staat dat je getest bent. Welke je of in een app kunt laden of welke zelf ook als bewijs geldt.
Zelftesten geleden niet als bewijs.

Click. Click. Peace

De onzekerheden per dag bijna en sowieso het onnodig testenvan mensen zonder symptomen vind ik belachelijk, alle maatregelen en de paniek die er nu is gaik dit jaar weer niet op vakantie.

Ikheb geen zin in dit soort dingen zeker als je ook nog moet gaanbetalen voor een test.

Zie het later dit jaar wel anders ergens (hopelijk) in februari.

Ik had voor komende winter voor het eerst in mijn leven Frankrijk geboekt. Had er al weinig hoop in dat het haalbare kaart is met Corona, een wintersport in 2021/2022, maar Frankrijk wordt het in ieder geval niet weet ik nu al.

Plaats een reactie