Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Duitse treinstaking dreigt in december en januari voor wintersporters (update)

Roel op 14 november 2023· 6 reacties

In Duitsland dreigen treinstakingen waar ook wintersporters last van hebben
In Duitsland dreigen treinstakingen waar ook wintersporters last van hebben

Wintersporters die rond de kerst met de trein naar de Alpen reizen, treffen mogelijk een onaangename verrassing. De vakbond van Duitse machinisten (GDL) dreigt met een lange staking als Deutsche Bahn haar eisen niet inwilligt. Ook de kerstvakantie zelf loopt gevaar, aldus meerdere Duitse media.

Update 24-11: GDL heeft inmiddels aangegeven niet tijdens de kerstperiode zelf te zullen staken. Welke periode daarmee exact bedoeld wordt is niet bekend gemaakt. Men is nog niet tot een akkoord gekomen. Stakingen blijven volgens GDL ieder moment mogelijk.

Eisen

Het is een resultaat van een hoog opgelopen conflict tussen de vakbond en Deutsche Bahn. Die laatste heeft tijdens onderhandelingen een loonsverhoging van 11% voorgesteld, maar de vakbond eist daar bovenop een verkorting van de werkweek van 38 naar 35 uur. Daar ging Deutsche Bahn niet op in, waardoor de machinisten mogelijk binnenkort al beginnen met waarschuwingsstakingen. Daarnaast loopt de kerstvakantie gevaar. In het verleden heeft de vakbond laten zien dat ze in staat is om het treinverkeer in heel Duitsland voor langere perioden lam te leggen tijdens CAO-onderhandelingen, aldus de ADAC.

Geen personeel

Er is ook kritiek op de stakingsplannen. Reizigersvereniging Pro Bahn neemt een duidelijk standpunt in tegen de vakbond: hun eis voor een 35-urige werkweek met volledige looncompensatie zou betekenen dat Deutsche Bahn 10.000 nieuwe machinisten zou moeten aannemen. ‘Die zijn er simpelweg niet’, aldus de vereniging.

Noodplan voor de kerstvakantie

Deutsche Bahn is nu bezig aan een noodplan om de kerstperiode door te komen. Bij stakingen wil men langere ICE’s inzetten op drukke trajecten, waaronder de route Keulen - Stuttgart - München die door wintersporters veel gebruikt wordt. Er zouden zogenaamde XXL-ICE’s worden ingezet die 376 meter lang zijn en 918 zitplaatsen hebben. Er zouden dan 140 treinen per dag rijden in plaats van de gebruikelijke 700. Grensoverschrijdende verbindingen naar onder andere Oostenrijk en Zwitserland moeten in stand gehouden worden met de hulp van buitenlandse machinisten.

Treinreizigers die getroffen worden door de staking kunnen t.z.t. de laatste informatie vinden op de website van Deutsche Bahn.

Bron: fvw.de/ ADAC

Roel
is redacteur en sinds 2009 onze vertrouwde wintersportweerman. In het seizoen schrijft hij dagelijks over sneeuw en achtergronden van de wintersport.

Plaats een reactie

O wauw, we gaan ook eens met de trein haha. Gelukkig duurt het nog een aantal weken tot de kerstvakantie. We gaan het zien!

Weer een reden waarom ik liever met eigen vervoer ga dan trein/vliegtuig.
Kun je wel vast komen te staan in de file, maar vind dit vervelender.

Weer een reden waarom ik liever met eigen vervoer ga dan trein/vliegtuig.
Kun je wel vast komen te staan in de file, maar vind dit vervelender.

Tiny-M op 14 nov 2023 11:10

Ik kan wel wat redenen verzinnen om niet met de trein te gaan, maar daar is dit er zeker géén van. Een staking van vliegtuigpersoneel of blokkades door stakende vrachtwagenchauffeurs zou dan een reden kunnen zijn om juist wél met de trein te gaan?

Ergens afhankelijk van zijn is voor mij juist wel een reden om niet voor de trein te kiezen. Met de auto ben je flexibel. Is er in Frankrijk een staking, ga ik lekker naar Oostenrijk etc.

Leuk van die vakbonden met onredelijke eisen…

De eerste 24uurs staking is reeds begonnen……

Woont zo nu en dan in Kaunerberg

Plaats een reactie