Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

5 jarig meisje overleden na botsing met skiër

Rogier op 16 januari 2022· 72 reacties

null

Op zaterdag 15 januari rond 11 uur is een vijfjarig meisje aangeskied terwijl ze in een skiklasje, boven het dorp Flaine, achter haar skileraar aan skiede. Het meisje heeft deze botsing niet overleefd.

Snelheid niet onder controle

Het 5-jarige meisje bevond zich met haar ski-klasgenootjes op de blauwe Serpentine piste boven Flaine. Ze werd hard geraakt door een skiër die, volgens de Franse krant Le Dauphine, zijn snelheid niet onder controle hield. Het kleine meisje is in de helikopter van de bergredding aan haar verwondingen overleden.

Onderzoek ingesteld

De skiër die de botsing heeft veroorzaakt is een man van in de veertig uit de Haute-Savoie. Hij is door de gendarmerie in hechtenis genomen. Er is een onderzoek ingesteld.

Rogier
woont in de Franse Alpen. Als er maar een beetje sneeuw ligt, is hij buiten te vinden, om ons daarna bij te praten.

Plaats een reactie

Wat verschrikkelijk dit. Het verrast me gek genoeg niet dat dit juist in Flaine gebeurt. Ik was daar anderhalve week geleden en heb me verbaasd over het grote aantal mensen dat met idiote snelheden de blauwe pistes afraast, inderdaad ongecontroleerd en zonder rekening te houden met andere mensen. Ik word hier echt verdrietig van.

Wat verschrikkelijk en verdrietig!

:(

Hoe te voorkomen?

Liever wintersport dan zomervakantie.

Wat verschrikkelijk dit. Het verrast me gek genoeg niet dat dit juist in Flaine gebeurt. Ik was daar anderhalve week geleden en heb me verbaasd over het grote aantal mensen dat met idiote snelheden de blauwe pistes afraast, inderdaad ongecontroleerd en zonder rekening te houden met andere mensen. Ik word hier echt verdrietig van.

IR op 16 jan 2022 07:50

Ik ben hier ook vorige week geweest (eerste keer in Frankrijk) en mij viel exact hetzelfde op! Veel blauwe pistes in het gebied, maar sommige zijn toch best pittig voor een beginner.
Ik ken de piste ook. Het is een piste die uitnodigt om hard vanaf te knallen en gaat een beetje op en neer. Kan me zomaar voorstellen dat het klasje net achter een bult zat en er iemand ongecontroleerd hard naar beneden kwam en het klasje niet heeft gezien.

*bericht bewerkt door bram82 op 16 jan 2022 09:10

Wat verschrikkelijk voor de familie van dat meisje… Dan ben je lekker op wintersport met je kleine kinderen om de passie van de sneeuw over te brengen en krijg je dit te horen terwijl jij waarschijnlijk ergens anders op de berg bent.

Door zo’n compleet gestoord figuur die denkt dat hij alleen op de piste is wordt je kind van 5 uit het leven gerukt.

🏂

Wat vreselijk triest. Je voorkomt er niet alles mee maar ik ben wel voor een soort van skibewijs net als een rijbewijs. Anders ben je met een leraar in een klasje of privé les en je moet minimaal een bepaald niveau kunnen laten zien en pisteregels kennen om zelf zonder leraar te mogen skiën.

Wat vreselijk triest. Je voorkomt er niet alles mee maar ik ben wel voor een soort van skibewijs net als een rijbewijs. Anders ben je met een leraar in een klasje of privé les en je moet minimaal een bepaald niveau kunnen laten zien en pisteregels kennen om zelf zonder leraar te mogen skiën.

Ronski op 16 jan 2022 09:23

Deze discussie laait wel vaker op maar ik zou dit niet zo wenselijk vinden. Ik denk dat het overgrote deel van de mensen zich wel gedraagt. En in een privé ‘examen’ zullen de meesten wel kunnen laten zien dat ze goed kunnen skiën of boarden. Dat je daarna op de piste met idiote snelheden kan skiën voorkom je er niet mee.

Zie het als het behalen van je rijbewijs en daarna met 180 over de A4 racen…

Misschien zou een soort ski patrol zoals in de VS bijvoorbeeld wel een idee kunnen zijn. Maar dan nog voorkom je er niet direct zulke ongelukken mee.

🏂

Wat vreselijk triest. Je voorkomt er niet alles mee maar ik ben wel voor een soort van skibewijs net als een rijbewijs. Anders ben je met een leraar in een klasje of privé les en je moet minimaal een bepaald niveau kunnen laten zien en pisteregels kennen om zelf zonder leraar te mogen skiën.

Ronski op 16 jan 2022 09:23

Deze discussie laait wel vaker op maar ik zou dit niet zo wenselijk vinden. Ik denk dat het overgrote deel van de mensen zich wel gedraagt. En in een privé ‘examen’ zullen de meesten wel kunnen laten zien dat ze goed kunnen skiën of boarden. Dat je daarna op de piste met idiote snelheden kan skiën voorkom je er niet mee.

Zie het als het behalen van je rijbewijs en daarna met 180 over de A4 racen…

Misschien zou een soort ski patrol zoals in de VS bijvoorbeeld wel een idee kunnen zijn. Maar dan nog voorkom je er niet direct zulke ongelukken mee.

Martin9 op 16 jan 2022 09:33

Nee je voorkomt er van bepaalde figuren zeker geen wangedrag mee. Ook in het verkeer heb je idioten die als een gek rijden. Maar op zich vind ik het niet zo gek. Als je.met een brommer wil rijden max 45 km p.u. moet je ook een bewijs halen maar met skiën kom je makkelijk boven deze snelheden uit en mag je er zonder enige les of ervaring zo maar op stappen en gaan.

Ik ga eigenlijk altijd naar Oostenrijk maar sta soms echt met verbazing te kijken dat mensen zo hun dure wintersport willen besteden. Ploeterend van de berg met gevaar van zichzelf en omstanders.

wat een verdrietig nieuws!

Afschuwelijk, wat intens verdrietig.
In een klasje op een blauwe piste, je zou zeggen de veiligste situatie binnen het pisteskien.
Traumatisch voor de kinderen en leraar van het klasje.
Zo onbeschrijfelijk heftig voor de ouders; je kind verliezen door een ongeval, en niet op dat moment bij je kind kon zijn. Van grootste droom, skiënd in het zonnetje, glunderende snoetje van je kind in gedachten, naar grootste nachtmerrie.

Ben er stil van

❄️

Wat vreselijk triest. Je voorkomt er niet alles mee maar ik ben wel voor een soort van skibewijs net als een rijbewijs. Anders ben je met een leraar in een klasje of privé les en je moet minimaal een bepaald niveau kunnen laten zien en pisteregels kennen om zelf zonder leraar te mogen skiën.

Ronski op 16 jan 2022 09:23

Deze discussie laait wel vaker op maar ik zou dit niet zo wenselijk vinden. Ik denk dat het overgrote deel van de mensen zich wel gedraagt. En in een privé ‘examen’ zullen de meesten wel kunnen laten zien dat ze goed kunnen skiën of boarden. Dat je daarna op de piste met idiote snelheden kan skiën voorkom je er niet mee.

Zie het als het behalen van je rijbewijs en daarna met 180 over de A4 racen…

Misschien zou een soort ski patrol zoals in de VS bijvoorbeeld wel een idee kunnen zijn. Maar dan nog voorkom je er niet direct zulke ongelukken mee.

Martin9 op 16 jan 2022 09:33

Nee je voorkomt er van bepaalde figuren zeker geen wangedrag mee. Ook in het verkeer heb je idioten die als een gek rijden. Maar op zich vind ik het niet zo gek. Als je.met een brommer wil rijden max 45 km p.u. moet je ook een bewijs halen maar met skiën kom je makkelijk boven deze snelheden uit en mag je er zonder enige les of ervaring zo maar op stappen en gaan.

Ik ga eigenlijk altijd naar Oostenrijk maar sta soms echt met verbazing te kijken dat mensen zo hun dure wintersport willen besteden. Ploeterend van de berg met gevaar van zichzelf en omstanders.

Ronski op 16 jan 2022 09:56

Ja bizar hè? En dat noemen ze dan vakantie…

*bericht bewerkt door Martin9 op 16 jan 2022 11:13

🏂

Vreselijk. Je zal het maar meemaken … wat een drama voor die familie en toch ook voor die man. Blijkt een brandweerman te zijn die haar nog de eerste zorgen heeft toegediend.
Het kan in een klein hoekje zitten. Toch wat vreemd dat een lokale Savoyard van in de veertig zijn snelheid niet zou kunnen controleren op ski’s en dan op een brede blauwe piste in een klasje skiet. Misschien toch eerder een heel spijtig ongeluk met grote gevolgen, dan dat het over roekeloos gedrag gaat.

*bericht bewerkt door Hupla op 16 jan 2022 11:23

Gruwelijk nieuws, wat een nachtmerrie. Skileraren en pistedienst zouden de mogelijkheid moeten krijgen om skipassen van roekelozen (tijdelijk / voorwaardelijk / permanent) te blokkeren.

Wat een nachtmerrie, je zal als ouders dat bericht krijgen…

V

Ik zie toch regelmatig hoe onervaren skiêrs zomaar midden doorheen een klasje vliegen, fier op hun eigen “kunstjes”.😨😭

Ik zeg NIET dat dit hier 't geval is.😥

Born to run. B.S.

Zeer verdrietig.
Een ongeluk zit in een klein hoekje. Natuurlijk kan je bewust te hard op een drukke piste. Maar zoals mij overkwam 2 weken geleden, rustig cruisend op een blauwe zodat ik ook mijn dochter in de gaten kon houden. Toch een moment van onoplettendheid, juist omdat mijn dochter bruusk werd afgesneden, even te veel aandacht daar naar toe. Vervolgens bijna een botsing met (God zij dank) een zeer handige skileraar en klas erachter. Dit ging maar net goed en schrok me kapot dat mij dit overkwam. Nogmaals een ongeluk zit echt in een klein hoekje.

Wat verschrikkelijk dit. Het verrast me gek genoeg niet dat dit juist in Flaine gebeurt. Ik was daar anderhalve week geleden en heb me verbaasd over het grote aantal mensen dat met idiote snelheden de blauwe pistes afraast, inderdaad ongecontroleerd en zonder rekening te houden met andere mensen. Ik word hier echt verdrietig van.

IR op 16 jan 2022 07:50

Ik ben hier ook vorige week geweest (eerste keer in Frankrijk) en mij viel exact hetzelfde op! Veel blauwe pistes in het gebied, maar sommige zijn toch best pittig voor een beginner.
Ik ken de piste ook. Het is een piste die uitnodigt om hard vanaf te knallen en gaat een beetje op en neer. Kan me zomaar voorstellen dat het klasje net achter een bult zat en er iemand ongecontroleerd hard naar beneden kwam en het klasje niet heeft gezien.

bram82 op 16 jan 2022 08:54

Het middenstuk heeft inderdaad grote onoverzichtelijke bulten, waar je zelfs op matige snelheid ongelukken kunt krijgen. Daar moet je niet met een klasje gaan skien; dat zullen ze ook wel niet gedaan hebben. Het laatste stuk nodigt uit tot snelheid maken, maar is heel overzichtelijk. Alleen waar de piste met de quartz piste samenkomt is het tricky en heb ik wel eens iemand met grote snelheid op een ander zien botsen. Er staan waarschuwingsborden, maar niet iedereen houdt daar rekening mee.

Vreselijk dit, heel erg verdrietig en hartverscheurend. Ik snap ook reacties als een soort van rijbewijs voor het skiën in te willen voeren. Maar er gaan jaarlijks letterlijk miljoenen mensen op wintersport in Frankrijk. Het aantal dodelijke botsingen is denk ik niet te vergelijken met auto-ongevallen. Ik zou het jammer vinden als het wintersporten kapot gereguleerd wordt. Er zal altijd een risico kleven aan wintersporten.

Ik hoop vooral dat die borden/doeken met Slow en Ralentir gerespecteerd worden. Ik schrik me soms kapot met wat voor snelheid skiërs/boarders onderaan de piste aan komen scheuren, terwijl daar ook dreumesjes iets proberen op skies, of ik.

Idioten en ongelukken zul je helaas altijd houden en ik hoop niet dat de pistes iets gaan worden als speeltuinen met rubberen tegels, terwijl het overgrote deel wel op let en rekening houdt met anderen.

Het middenstuk heeft inderdaad grote onoverzichtelijke bulten, waar je zelfs op matige snelheid ongelukken kunt krijgen. Daar moet je niet met een klasje gaan skien; dat zullen ze ook wel niet gedaan hebben.

Martin7182 op 16 jan 2022 11:53

Nee, daar moet je als skiër zo skiën dat je altijd uit kunt wijken. Een blinde heuvel: je remt af!

Click. Click. Peace

Verschrikkelijk.

Wat vreselijk triest. Je voorkomt er niet alles mee maar ik ben wel voor een soort van skibewijs net als een rijbewijs. Anders ben je met een leraar in een klasje of privé les en je moet minimaal een bepaald niveau kunnen laten zien en pisteregels kennen om zelf zonder leraar te mogen skiën.

Ronski op 16 jan 2022 09:23

Deze discussie laait wel vaker op maar ik zou dit niet zo wenselijk vinden. Ik denk dat het overgrote deel van de mensen zich wel gedraagt. En in een privé ‘examen’ zullen de meesten wel kunnen laten zien dat ze goed kunnen skiën of boarden. Dat je daarna op de piste met idiote snelheden kan skiën voorkom je er niet mee.

Zie het als het behalen van je rijbewijs en daarna met 180 over de A4 racen…

Misschien zou een soort ski patrol zoals in de VS bijvoorbeeld wel een idee kunnen zijn. Maar dan nog voorkom je er niet direct zulke ongelukken mee.

Martin9 op 16 jan 2022 09:33

Nee je voorkomt er van bepaalde figuren zeker geen wangedrag mee. Ook in het verkeer heb je idioten die als een gek rijden. Maar op zich vind ik het niet zo gek. Als je.met een brommer wil rijden max 45 km p.u. moet je ook een bewijs halen maar met skiën kom je makkelijk boven deze snelheden uit en mag je er zonder enige les of ervaring zo maar op stappen en gaan.

Ik ga eigenlijk altijd naar Oostenrijk maar sta soms echt met verbazing te kijken dat mensen zo hun dure wintersport willen besteden. Ploeterend van de berg met gevaar van zichzelf en omstanders.

Ronski op 16 jan 2022 09:56

In mijn optiek mag er meer gecontroleerd en gewaarschuwd worden, zodat mensen zich meer bewust worden.
Dit in combinatie met camera surveillance en gps tracker op de skipas.

Wat verschrikkelijk dit. Het verrast me gek genoeg niet dat dit juist in Flaine gebeurt. Ik was daar anderhalve week geleden en heb me verbaasd over het grote aantal mensen dat met idiote snelheden de blauwe pistes afraast, inderdaad ongecontroleerd en zonder rekening te houden met andere mensen. Ik word hier echt verdrietig van.

Ik dacht dat de bovenste skiër z’n snelheid moet aanpassen aan degene die onder hem)haar skiet. Als je ziet dat het onoverzichtelijk wordt dan matig je jouw snelheid. Skiën door een klasje is niet done. Overlaatst nog iemand aangesproken die in Aspen (indoorpiste) met hoge snelheid door een klasje ging. Dan krijg je een reactie als ‘wij kunnen dees’.

*bericht bewerkt door JDC op 16 jan 2022 13:09

Las net dat het ongeluk aan de rand van de piste gebeurde waar het arme ding als laatste van het klasje haar bocht inzette 😟
In de beginjaren kreeg ik ooit het advies om als beginner eerder in het midden te blijven zodat er ruimte is voor anderen om langs de zijkanten in te halen. Daar zouden ze misschien een afspraak of gedragscode van kunnen maken. Ik vind het zelf ook lastig wanneer grote skiklasjes tegen de rand van de piste draaien waardoor je in een soort fuik terecht komt. Laat het geen excuus zijn om onaangepaste snelheid goed te praten of dit ongeval. De aankomende skiër blijft verantwoordelijk natuurlijk, maar het kan wel helpen om botsingen te vermijden.

*bericht bewerkt door Hupla op 16 jan 2022 13:20

:(

Hoe te voorkomen?

coendostres op 16 jan 2022 08:19

Ik heb meld het vaker en nu weer, ik ben van mening dat iedereen verplicht les moet nemen. En niet een paar dagen de eerste week, en dan kunnen we het al wel. Ik kan toch remmen.
Ik ski zelf minimaal 2 weken per seizoen waarvan een week minimaal 3 dagen een ochtend les. Al meer als 20 jaar nu.
Buiten dat het leuk is leer je elke keer weer bij. En vooral de does en don’t op de piste.
Als deze man de piste regels kende en toe zou passen was dit dus voorkomen.

Je bent niet alleen voor jezelf verantwoordelijk maar zeker ook voor de andere op de piste.

Ik verbaas me er altijd over hoe sommige over wintersport denk, en als er bij mij iets gebeurd dan spreek ik die persoon erop aan en vaak krijg je of een grote bek terug of men toont geen respect.

William & José

Los van alle meningen hier over idioten en pisteregels een concrete tip voor ouders: koop voor je kinderen een backprotector naast de helm. Ik ken de achtergrond van dit ongeluk niet en weet dus niet of dat in dit geval had geholpen. Wat ik wel weet is dat hoofd en rug kwetsbaar zijn. Naast een goede helm heb je voor niet heel veel geld een rugbeschermer.

Als ouder hoop je natuurlijk dat je kind niks overkomt en dat niet een of andere idioot met hoge snelheid op jouw kind klapt. Maar als het gebeurt dan kan je beter zorgen voor een goed zittende helm en zo’n backprotector dus.

The mountains are calling and I must go ~ John Muir

Wat een nachtmerrie! ik ben niet bang aangelegd maar dat mijn kind aan geskied wordt en ernstig letsel oploopt is wel 1 van de dingen waar ik altijd huiverig voor ben. Los van dat ie zijn klasje kwijt raakt in slecht weer. Ik vertrouw er wel op dat andere opletten maar zie op blauwe pistes enerzijds beginners die de snelheid niet onder controle hebben, anderzijds goede skiers die er af racen

Binnen ons gezin hebben we wel eens besproken dat blauwe pistes zich niet lenen voor hard skiën. Je kan er beginners verwachten en klasjes. En dus passen we ons daar aan op die skiërs. Meer dan dat kunnen wij niet doen. Ik weet niet wat hier precies is gebeurd maar alles wat er uit het onderzoek komt zal het leed niet verzachten.

Er is iets meer nieuws naar buiten gekomen. Het is duidelijk dat de skIêr die het ongeluk veroorzaakt heeft te hard heeft geskied, en deze snelheid niet onder controle had. Het was een verschrikkelijk harde klap. Het meisje is nooit meer bij bewustzijn geweest.
De skilerares is als getuige gehoord, zij heeft niets fout gedaan, ze was met vijf kinderen onderweg en de condities op de piste waren perfect.

Click. Click. Peace

Het enige wat in mij op komt zijn vloeken en scheldwoorden… wat erg dit. En wat is het voorspelvaar met zoveel mensen die er echt heel weinig van kunnen. Bij skilessen leer je juist dat je je snelheid aan je eigen kunnen moet aanpassen. Meerdere keren een bijna klapper meegemaakt met mijn zoontje op een blauwe piste met een malloot… ik weet zeker dat 2 ervan daarna erg goed zijn gaan opletten. In beide gevallen konden ze er geen reet van en heb ze enigszins dwingend verteld dat ze beter even wat lessen konden gaan volgen.

Het middenstuk heeft inderdaad grote onoverzichtelijke bulten, waar je zelfs op matige snelheid ongelukken kunt krijgen. Daar moet je niet met een klasje gaan skien; dat zullen ze ook wel niet gedaan hebben.

Martin7182 op 16 jan 2022 11:53

Nee, daar moet je als skiër zo skiën dat je altijd uit kunt wijken. Een blinde heuvel: je remt af!

Rogier op 16 jan 2022 12:34

Natuurlijk, maar voor je eigen veiligheid kun je ook beter niet achter een heuvel stil gaan staan, sowieso niet midden op de piste. Je staat in je recht als langzame deelnemer, alleen heb je daar niet zoveel aan als het te laat is.
Net als onregelmatig skien en/of tot de uiterste rand v.d piste. Helemaal prima, maar je verkleint de kans op problemen als je het niet doet.

Plaats een reactie