Sella Ronda voor gematigde skiërs

Dit onderwerp gaat over de bestemming Alta Badia

Vorig jaar in dit skigebied geweest en het is erg goed bevallen. Wij zijn redelijk gevorderde skiërs en konden de Sella Ronda skiën in 4-5 uur, met tussendoor koffiepauze, lunchpauze en theepauze. Als je 's ochtends op tijd weggaat hoef je je dus echt geen zorgen te maken dat je het einde niet haalt. En mocht dat onverhoopt (pech, slecht weer, weet ik veel) toch gebeuren dan staan er in elk dorp taxibusjes klaar om je naar je eindpunt te brengen :-)
Qua hotel: wij waren vorig jaar in hotel Freina in Selva/Wolkenstein. Ligt pal aan de Sella Ronda, naast een skilift en zeer goede service en lekker eten.

In 2005 en 2006 ben ik in dat skigebied geweest. De ronde is prima te doen. Zeker als je optijd gaat. Heb hem wel eens 2 x achter elkaar gedaan op 1 dag. Ligt er natuurlijk ook aan hoe druk het overal is.

Kan ik de Ronda bereiken vanaf de Seiseralm?

Ja dat kan! Je kunt op twee manieren dat doen. Of via de grote gondel naar ortisei naar beneden of via Altria met de bus weer naar beneden. Kost wel een beetje extra tijd, misschien is het beter om met de bus direct naar St Cristina of Selva te nemen en daar de Sella Ronda te starten.

Kleine correctie Wouter:

De bus vertrekt vanaf Saltria en niet Altria.
Kleine aanvulling nog: je kan ook vanuit Ortisei de gondel nemen naar de Seceda. Daar naar beneden skien en de metro nemen naar de Saslong. Dit gaat denk ik een stuk sneller dan met de Saltria bus.

Je hebt gelijk Marlene. De S was weggevallen…ik lees het net pas. Ik zou inderdaad de gondel vanuit Ortisei naar de Seceda nemen, heb je gelijk een heel mooie afdaling te pakken. Ik weet alleen niet waar Joop vandaan moet komen. Nog 1,5 week en dan mag ik weer naar Selva! Heb er zin in. Volgens mij zijn de condities best goed daar nu.

nog een vraagje marlene, misschien weet jij dat wel. De tocht naar Lagazuoi ga je terug naar armetarola met de paarden…hoe gaat dat? Want ik wil dit jaar de Lagazuoi route doen. Lijkt me een mooie tour. Ook de tour naar Kreuzkofel, het schijnt dat daar een erg goeie berghut zit. Weet jij daar ook meer van? Alvast bedankt

@ Wouter Je neemt vanaf Rif Pralongia de blauwe lange afdaling naar Armentarola. Daar staan taxibusjes, die je voor 5 euro pp naar de Passo Falzarego brengen. Duur van het ritje ongeveer 10 min. Daar neem je de gondel naar Lagazuoi. En dan een geweldig mooie en lange afdeling weer terug naar Armentarola. Het laatste stukje tot Armentarola is te vlak, dus voor 2 euro pp wordt je daar door een paardenkar teruggebracht naar Armentarola. Een mooie en spannende tocht. Een echte aanrader!!! Wij hebben hem vorige week gedaan!!!

@ Wouter Als je echt spannend wilt doen ga je de Marmolada tour doen. Echt geweldig. Ben je wel de hele dag onderweg en je maakt heel veel kilometers, maar zeker een aanrader!!!

Dank je Sietske. De marmolada hebben we al een paar keer gedaan. Die is inderdaad wel erg mooi! Lekkere lange stevige afdaling en meestal niet te druk. Ik kom al heel wat jaartjes in dit gebied maar sommige gebieden zoals de Lagazuoi hebben we nog nooit gedaan vandaar. Dus dank je voor je uitleg. Misschien nog meer tips?

Ik zie steeds meer goede afdalingen voorbij komen…
We zijn er maar 6 dagen, op het lijstje staat voorlopig:
Sella Ronde
Lagazuoi
Marmolade

Iemand nog meer tips?? lol

seceda

Kreuzkofel:

  • op zich een mooi plekje (zeker als je je hoofd eens ronddraait en omhoog kijkt ;-)). Boven een leuke hut, halverwege twee énorm lekkere hutten (één vooral grill, een andere meer pasta gericht)
  • afhankelijk van waar je vertrekt een mooie plek om 's middags te zitten of om 's avonds van ondergaande zon te genieten

Als je toch in de buurt van de Marmolada bent…de zwarte afdalingen vanaf Porta Vescovo zijn super gaaf!!! Ook de rode pistes trouwens daar…ze eindigen allemaal in Arabba en dan kun je weer omhoog met de gondel (01, en/of 20 +21), de Danterciepes pistes aan de wolkenstein(selva) kant moet je natuurlijk ook doen evenals de Saslong worldcup piste (zowel de saslong A als de saslong B is heel erg de moeite waard!)

Bedankt voor het snelle antwoord. Ik verblijf in de buurt van Kastelruth en kan dus beter direct met bus of auto naar St. Christina gaan om daar te starten begrijp ik uit jullie relaas. Dus NIET eerst vanuit mijn verblijf naar de seiseralm en dan verder zoals door jullie beschreven.

@ Wouter
Zoals hierboven gezegd is Lagazuoi die tocht met de paarden.
Als je boven komt bij Lagazuoi moet je niet gelijk richting Armentarola gaan, maar neem eerst de afslag rechtsaf. Dan kom je weer bij de grote gondel uit en kan je als je weer boven bent alsnog richting Armentarola. Halfverwege een heel goed restaurant: Scotoni.
Als je ruim in de tijd zit kan je ook nog een uitstapje maken naar Cinque Torri en dan weer terug naar Lagazuoi om naar Armentarola te gaan.

Kreuzkofel is toch de bedevaartsroute? Daar zitten inderdaad een paar goede restaurants. Helemaal boven, naast het kapelletje kookt de koster eenvoudige, maar voedzame kost. Let wel, de laatste 100 meter naar het kapelletje moet je lopen.

Halfverwege heb je nog twee uistekende restaurants. Ben de namen even vergeten, maar ze kunnen niet missen.\

@ Joop

Als je in Kastelruth verblijft dan is het inderdaad handiger om bijv. per auto naar St. Christina of Wolkenstein te rijden. Anders ben je wel heel lang onderweg.

Wij zitten in santa cristina. En hebben natuurlijk de superpas. Ik denk dat we nu wel aardig wat te doen hebben in 6 dagen habahsha.

Thanks luitjes

@ Joop:
http://www.altabadia.org/nl-NL/santa_croce_skitoer.html…
de restaurants even opgezocht:

  • Nagler (pasta)
  • Lèe (grill)

doet me eraan denken dat je met een klein zij-uistapje ook het Edelweisstal kan meenemen (colfosco) of naar de leuke zwarte boven corvara (°20)

Plaats een reactie