4 februari, Aussois of La Norma

Dit onderwerp gaat over de bestemming Aussois

4 februari komen wij in de Alpen aan voor een ruime week wintersport. Nu willen wij de eerste dag in een kleiner gebied in de Maurienne gaan skien. Aussois en La Norma zijn de enige 2 kleinere gebieden in de Maurienne waar we nog niet zijn geweest. Nu is dus het plan om de eerste zaterdag een dag in 1 van deze 2 gebieden te gaan skien.

Nu is het mij bekend dat La Norma vooral op noordhellingen ligt en Aussois juist op zuidhellingen. Bij zonnig weer en er van uitgaande dat de sneeuwcondities tegen die tijd in beide gebieden gewoon top zijn heb ik voorlopig een lichte voorkeur voor Aussois omdat we dan lekker in de zon kunnen skien. Echter is mijn vraag, zijn er bijvoorbeeld veel pistes tussen de bomen in Aussois, om wanneer het sneeuwt tussen de bomen te kunnen skien, of zit je dan beter in La Norma? Daarnaast willen we graag op de berg lunchen, wat zijn de beste tips voor zowel Aussois als La Norma?

Zijn er daarnaast nog andere punten waardoor we juist wel of juist niet naar 1 van beide gebieden moeten gaan? kan je bijvoorbeeld in beide gebieden dicht bij de lift parkeren?

Born to Ride

Je benoemd zelf eigenlijk alles al😃

Om tussen de bomen te kunnen skiën ben je veel beter af in La Norma!

Voor de lunch in La Norma heb je Eterlou en Grizzly, voor het uitzicht moet je bij Eterlou zijn de kaart is wel vergelijkbaar bij beide.
In Aussois had je altijd een goed restaurant met heerlijke burgers wat hoger op de berg lag maar dat is nu dicht en ziet er niet naar uit dat dat nog open gaat, weet de nam zo niet maar zou dan het hoogste restaurant op de berg zijn, kan niet missen, verder zit er een groter restaurant als je boven komt met de eerste stoeltjeslift en net daaronder nog een kleinere, geen idee verder want alleen nog maar wat gedronken bij beide.

Parkeren is bij beide geen probleem en dichtbij, het voordeel in deze wat Aussois heeft is dat je een paar meter omhoog loopt en zo naar de lift glijd en ook, mits je bij de laatste afdaling oplet😅, zo weer bij je auto terug bent. Er ook vanuit gaande dat dan alles vol sneeuw ligt want nu met de huidige condities loop je eerst nog een stuk door de koeienweide😁

Maaarrrrr waarom niet een dag naar beide als je toch daar in de buurt verblijft? Kun je daarna zelf vertellen welk gebied je het meest aanspreekt😉☃️

LA NORMA😍☃️

@piefke dankjewel voor je input. We doen er bewust maar 1 van de 2. De rest van de week zitten we in val Cenis, rechtstreeks aan de piste. Dan heb ik weinig zin meer om nog in de auto te stappen om een ander gebied in te gaan. Zoals het er nu naar uit ziet word het bij sneeuwval, of bij matige sneeuwcondities La Norma, aangezien daar door de ligging op noordhellingen de sneeuw langer goed blijft. Bij zonnig weer en goede sneeuw gaat het dus Aussois worden. Er zijn in ieder geval nog geen punten voorbij gekomen wat het ene gebied een groot voordeel geeft tov het andere gebied. Ze zijn in ieder geval beide ook ruim groot genoeg om een dag heerlijk te kunnen skien.

Born to Ride

Ik zou het inderdaad laten afhangen van de hoeveelheid sneeuw en het weer. Vanuit La norma kan je aussois prima zien liggen en dat ziet er dan vaak wat minder uit qua sneeuwhoeveelheden omdat het op de zuidhelling ligt. Maar wellicht zijn de pistes wel prima.
La norma is nu in deze tijd van het jaar echt vrijwel zonder zon. Begin februari zal dat al wel beter zijn. De pistes hogerop liggen dan wel in de zon denk ik. Dalafdalingen nog in de schaduw.

Ik zou de beslissing pas net voor dat je aankomt nemen.

De pistes zijn vaak in Aussois prima of zelfs nu beter ook al heb je alleen maar die witte linten die je vanuit La Norma ziet liggen, ze maken in Aussois standaard veel meer kunstsneeuw dus is de basis beter! Door de zon is het vaak wel sneller slush-puppy skiën/boarden.
Heb ook het idee dat er minder stenen zijn en meer gras hellingen in Aussois.

Mocht op jullie eerste dag de zon eindelijk weer eens schijnen, deze valt in een weekend, kunnen er wel zeer veel locals op Aussois af komen door de zon, die zie je dan veel minder in La Norma wat je ook nog in je keuze kunt meenemen.

Heeft het net gesneeuwd is het plaatje in La Norma veel meer compleet omdat je veel meer tussen de bomen skiet/board ook al schijnt de zon in Aussois.

Snap je keuze om de auto niet meer te pakken. Wie weet als je er bent dat je toch nog een dagje ermee op pad gaat om alle gebieden af te kunnen strepen☃️

LA NORMA😍☃️

Plaats een reactie