Gitschberg-Jochtal met de kinderen 02.01.22-09.01.22

Dit onderwerp gaat over de bestemming Gitschberg Jochtal

Na veel reisverslagen gelezen te hebben is het tijd voor een bijdrage van mijn kant. Net voorbij Ingolstadt op de terugweg; een geschikt moment om eens in de ‘digitale pen’ te klimmen.

De keuze
Voor het eerst met kinderen op wintersport. Doordat we met twee gezinnen op vakantie gaan en de voorjaarsvakantie niet gelijktijdig valt waren we tot de kerstvakantie veroordeeld. De drukste week van het jaar. In mijn herinnering was het veelal aanschuiven bij lange rijen voor de lift. Dat liever niet. De wensenlijst: rustig skigebied, bij voorkeur in Italië, kinderland in het dorp, appartement aan de piste en dat alles zonder de hoofdprijs te hoeven betalen. Om die reden gekozen voor Gitschberg-Jochtal. Een niet al te groot gebied, maar wel positieve recensies over kindvriendelijkheid.

Het dorp Meransen
We vonden geschikte accommodatie in Meransen. Een langgerekt almdorp met een zonnige ligging. Door het dorp slingert een verbindingspiste, die je met hulp van een sleeplift bij de gondel brengt. Hierdoor liggen veel accommodaties (bijna) aan de piste. Zo ook onze accommodatie Zi.ins (aanrader). We huurden beide appartementen.
Verder is er in het dorp niet veel te beleven. Relatief veel hotels en (misschien daardoor) minder restaurants.

De skiles
Het is een drukke week. Zeker bij de skiles. Dat resulteert in ‘Italiaanse chaos’, of ik heb de logica niet kunnen ontdekken… De drie kinderen (6, 5 en 5 jaar) die op les zouden gaan waren netjes vooraf digitaal ingeschreven. Dan alsnog een uur wachten bij de aanmelding voelt wat nutteloos. Zeker omdat we ook al zo lang gewacht hadden op het materiaal.
De drukte en chaos was er ook bij de start van de lessen. Echter werden de kinderen al snel op niveau ingedeeld en ontstond er een soort van structuur. Alle drie hebben uiteindelijk goede les gehad en plezier in het skiën.

Het skigebied
Met 55 pistenkilometers een kleiner skigebied. Dat was zoals gezegd een bewuste keuze. Een keuze die goed bevallen is. Door de lessen van de kinderen kom je zelf gewoon minder aan skiën toe. Een groot en uitgestrekt gebied hebben we dan ook niet gemist.
Persoonlijk vind ik het niet vervelend om een lekkere piste meerdere keren op een dag te doen. De pistes zijn speels en bieden afwisseling. De zijde van Gitschberg is wat uitdagender en de pistes net wat langer dan aan de zijde van Jochtal (dorp Vals).
Ondanks de hoge temperaturen voor de tijd van het jaar was de sneeuw goed. Wel wat zacht en bultig aan het einde van de dag, maar geen kale plekken. De Italianen bewijzen weer eens de basislaag met kunstsneeuw goed te kunnen fabriceren. Halverwege de week kwam er een flinke laag verse sneeuw. De dagen erna waren de pistes perfect.
De drukte viel alleszins mee. Of dit door de huidige coronatijd komt, of gebruikelijk is durf ik niet te zeggen. Wachtrijen bij de liften waren er eigenlijk niet en op de pistes kon lekker doorgeskied worden.
De rodelbaan is leuk en zeker een aanrader.

Conclusie
We kijken terug op een heerlijke vakantieweek met de kinderen. Een week waarin we veel minder sneeuw onder de latten door hebben laten glijden dan gebruikelijk. Wel een week met skiën met de kinderen, spelen in de sneeuw, tijd voor elkaar, een fijn dorpje en perfecte appartementen.
Is het dan allemaal positief? Als Nederlander moet er toch íets te zeuren zijn? Klopt, de kwaliteit van het eten in de restaurants (op de berg) viel ons wat tegen. In de andere skigebieden in de Dolomieten hebben we vaak heerlijk Italiaans gegeten. Hier merk je dat de menukaart een wat meer Oostenrijkse invloed heeft.

Teruglezend zie ik dat ik toch weer meer woorden heb gebruikt dan vooraf bedacht. Ik ben gewoon wat lang van stof. ;)

Een paar foto’s ter afsluiting:

null
null
null
null
null

Een vraagje; Waren er ook andere Nederlandse kindjes in de skiles? Wij willen in de voorjaarsvakantie misschien naar dit gebied.
Waren afgelopen week in Kronplatz, maar daar waren geen andere Nederlandse kindjes in de les, en vooral onze 4jarige vond dat niet zo leuk.

Een vraagje; Waren er ook andere Nederlandse kindjes in de skiles? Wij willen in de voorjaarsvakantie misschien naar dit gebied.
Waren afgelopen week in Kronplatz, maar daar waren geen andere Nederlandse kindjes in de les, en vooral onze 4jarige vond dat niet zo leuk.

Suuski op 09 jan 2022 11:51

Helaas waren er weinig/geen andere Nederlands(talige) kindjes. Bij ons was dit niet echt een probleem, maar kan me voorstellen dat ze dit soms lastig vinden.
Er kan overigens gekozen worden voor alleen de ochtend, of de ochtend en middag inclusief eten. Gezien de leeftijd en dat het de eerste keer was vonden wij alleen de ochtend voldoende.

e skiles Het is een drukke week. Zeker bij de skiles. Dat resulteert in ‘Italiaanse chaos’, of ik heb de logica niet kunnen ontdekken… De drie kinderen (6, 5 en 5 jaar) die op les zouden gaan waren netjes vooraf digitaal ingeschreven. Dan alsnog een uur wachten bij de aanmelding voelt wat nutteloos. Zeker omdat we ook al zo lang gewacht hadden op het materiaal. De drukte en chaos was er ook bij de start van de lessen. Echter werden de kinderen al snel op niveau ingedeeld en ontstond er een soort van structuur. Alle drie hebben uiteindelijk goede les gehad en plezier in het skiën. § MarkW op 09 jan 2022 11:05

Ahahaha zo herkenbaar aantal jaren geleden ( Corvara) in de voorjaarsvakantie dezelfde taferelen bij het indelen zeker een uur geduurd met verbazing naar zitten kijken, maar inderdaad daarna staat het als een huis en perfect skiles gehad ondanks geen NL sprekende leraar en NL kindjes.

Dank voor de info @mark. 20 februari verblijven wij ook in Meransen, ook met jonge kids. Prachtige foto’s. Zaten de drie kids in 1 klasje of werden ze opgedeeld? Sneeuwkettingen daar nodig? Zwembad nog bezocht?

Dank voor de info @mark. 20 februari verblijven wij ook in Meransen, ook met jonge kids. Prachtige foto’s. Zaten de drie kids in 1 klasje of werden ze opgedeeld? Sneeuwkettingen daar nodig? Zwembad nog bezocht?

kevin1983 op 25 jan 2022 16:51

@kevin1983 De kinderen werden al snel in verschillende klasjes ingedeeld. Gezien het niveauverschil ook een logische keuze. De sneeuwkettingen hebben wij niet nodig gehad. Ik denk dat die alleen bij hevige sneeuwval nodig zijn voor de klim van Mühlbach naar Meransen. Het zwembad wilden we wel bezoeken, maar uiteindelijk niet gedaan omdat de kinderen zich goed vermaakten in de sneeuw. Doen ze dat zwemmen in Nederland maar weer ;).

*bericht bewerkt door MarkW op 25 jan 2022 17:08

@MarkW, bedankt voor een leuk verslag. En lang? Van mij mag het altijd langer [ik haat instagram ;-) ]. Ik klik omdat ik iets leuks wil lezen.

Wij hebben een appartement geboekt in Meransen van zondag 20 februari tot zondag 27 februari. De huiseigenaar kwam met een aanbod van een groter huis voor zaterdag 19 februari tot zaterdag 26 februari. Groter appartement is verleidelijk. Echter zie ik op tegen het zaterdag rijden en de verwachte file met 2 jonge kids achterin. Ons plan was zondagochtend 5 uur (vanuit Rotterdam) te gaan rijden en ergens eind van de zondagmiddag in Meransen aan te komen. Iemand suggesties? Voor de zaterdag gaan? of vasthouden aan het kleiner appartement en wel op zondag rijden.

Op vrijdagmiddag een stuk rijden en ergens in Zuid-duitsland of Oostenrijk overnachten? Zo doen wij het eigenlijk altijd sinds we vastzitten aan de schoolvakanties. Zeker met slecht weer vind ik meer dan 1000 km op een dag rijden sowieso al vermoeiend.

Ik ben richting Italië met 2 hele jonge kinderen om 2 uur 's nachts gaan rijden zodat ze het eerste grote deel van de reis lagen te slapen. Dat deden ze gelukkig ook, dus dat ging goed. Was de eerste keer dus ik wist ook niet precies wat zou werken. Om echt de drukte voor te zijn kun je beter nog eerder vertrekken maar ja dat moet voor jezelf ook prettig zijn. Mijn vrouw kan en wil ook graag rijden dus we wisselen dan een keertje extra. Anders inderdaad een overnachting ergens onderweg.

Plaats een reactie