skiën in Kals-Matrei

Dit onderwerp gaat over de bestemming Großglockner Resort Kals - Matrei

Beste vraagsteller,

Wij zijn meerdere jaren naar Matrei geweest. Vele jaren genoten van het skigebied. Een nadeel is de ligging van de plaats. Vanaf de snelweg moet je nog een eind binnen door. Zelf verbleven wij de vrijdagnacht in een hotel in Ingolstadt om zo 's zaterdags morgens vroeg te kunnen vertrekken.

Zoals je hebt kunnen lezen ligt Kals aan de schaduwzijde. Om die reden kiezen de meeste mensen voor de Matrei kant. Vanaf de bovenste lift is er aan de Matrei kant een leuke afdaling. Omdat die vanaf de Matrei kant wordt vooraf gegaan aan een rode afdaling is het daar minder druk.
Veel wandelaars maken tevens gebruik van deze lift om zo richting het Matrei dal te wandelen.

Een leuke tip is het avond rodelen in Virgen. Vanaf de parkeerplaats bij het rodelen wordt je door een trekker met een grote arrenslee opgehaald om daarna per slee een leuke afdaling te maken. Boek dit wel van te voren. (Wurfle Hutte)

Ik denk niet dat je gelijk een verkeerde keus hebt gemaakt, alleen moet je je verwachtingen wat bijstellen. Vorig jaar zijn wij naar Arlberg geweest. Persoonlijk geef ik dan meer de voorkeur aan het kleinere en gemütlichkeit dan aan het massale.

Een fijne vakantie.

Sneeuw genoeg daar trouwens… Net bericht van ‘ons’ huis in Grosskirchheim dat ze voorlopig de laatste zonnige dag deze week hebben gehad. De komende dagen wordt er door het plaatselijke weerbericht 1,5m nieuwe poeder voorspeld! Zal in Matrei wel niet veel anders zijn gok ik, evenals Lienz…

Over 2 weken genieten dus!

Grappig trouwens om te zien dat de pistekilometers en hoogte op wintersporters.nl niet naar beneden is bijgesteld.

Ik ben in seizoen 2009/2010 in Kals-Matrei geweest. Geen onaardig skigebied, maar je verwachtingen vooraf zijn wel belangrijk. Wij wilde vooral de vakantiedrukte ontlopen en dat is gelukt, tevens wilde we de mogelijkheid hebben om regelmatig even langs te wippen bij onze lessende vrienden. Het is inderdaad geen 110 km groot en voor tochten is het echt te klein, er zit echter best wel wat lekkere pistes tussen. Ik heb trouwens idee dat er nu een aantal pistes op de kaart staan die er toen nu op stonden, maar daarin kan ik mij vergissen.

Dank je Steven en dank je voor de tip ivm. sleeën gast 946!
En Nemrah, jij kijkt er ook naar uit nietwaar :)

Jups, absoluut! Aftellen is al weken geleden begonnen!

Wij zijn dus in Kals-Matrei geweest van 1 tem. 8 maart en hebben ons prima vermaakt! Elke dag stonden we als eersten aan de lift (9 u) en pas na half vijf waren we terug in het hotel (lag op de piste). De eerste dagen hadden we elke ochtend een verse laag poeder (first track :) )en de tweede helft van de week zon. De pistes lagen er prima bij vermits de temperatuur toch nog vrij laag bleef (vanaf 7 maart was dat een ander verhaal en begon de sneeuw in het dal toch te slinken). We hebben de liften voornamelijk gedeeld met Belgen en Nederlanders en hebben nog nooit zoveel gesprekken aangeknoopt. Mijn zoon deed dagelijks gemiddeld 75 km pistes, maar miste wel een funpark (alhoewel die wel op het pisteplan stond), desondanks ik mijn pubers al lang niet meer kan volgen ben ik er toch in geslaagd om een gemiddelde van 55 km per dag te skiën. De zwarte pistes langs de kant van Kals vonden mijn voorkeur, alsook piste 3 en 4 aan de Matrei kant. De dalafdaling naar Matrei heb ik één keer gedaan, het eerst deel van piste 1 was echt prachtig, maar het laatste stuk was slecht, je moest 2 keer de baan oversteken én de bus nemen terug naar de gondel. 's Middags kon je iets lekkers eten op de berg in één van de restaurantjes (Matrei) aan een aanvaardbare prijs (nergens picknicken toegelaten op de terrassen, maar dat vonden wij niet erg). Ook mijn man kon goed uit de voeten op zijn sneeuwraketten, de zetellift in Kals kon hij ook gratis nemen, de gondel naar Matrei koste 17 € voor op en af. Er was ook een heel mooie geleide wandeling vanuit het Lucknerhaus wat hem zeer goed bevallen is (met wildspotting). Samengevat: een klein maar leuk gebied, zeer rustig in Kals, iets drukker in Matrei, zeer goed onderhouden pistes, goede wandelmogelijkheden, zeer weinig aprés-ski in de dorpen. We overwegen zelfs om nog eens terug te gaan, ondanks mijn verwachtingen vooraf :)

Wij hebben dezelfde ervaring als gast 456 gehad. Vorig jaar waren we in Kals (met twee puberzonen), We hadden toen ook wel het idee dat van die 110 kilometer piste niet veel klopte, maar we hebben zeker niet het gevoel gehad ‘maar’ 40 kilometer tot onze beschikking te hebben. Het was geweldig om daar te skiën. Mooie, strakke pistes, prima accommodatie vlakbij de piste, goede snowboardjuf, aardige mensen, prima restaurantjes. Hoewel wij dit jaar een ander gebied bezocht hebben, zijn we zeker van plan nog een keer naar Kals te gaan. Overigens vind ik het niet echt een gebied voor beginners (en dan vooral voor snowboarders). Er zijn wel blauwe pistes, maar dat zijn de ‘wegen’ naar het dalstation en die vergen veel van je beenspieren (zeker aan het eind van de dag niet zo fijn).

Ik ben het eens met het feit dat het geen echt beginnersgebied is. Beginners kunnen weliswaar uit de voeten in het dalstation van Kals (waar enkele sleepliften zijn) of op het bergstation van Matrei (kinderterrein én wederom enkele sleepliften), maar verder zijn er vooral rode en ook behoorlijk wat zwarte pistes. Ook om weg te geraken uit het Gradonna hotel in Kals moet je een geoefende skiër zijn. Als je nog geen rode piste af komt, dan moet je eerst de skibus nemen naar het dalstation.

En gast 595, waar heb je dit jaar geskied?

@ Nemrah: ook een fijne skivakantie gehad?

Gast 456, wij waren dit jaar in Sankt Anton (verblijf in Pettneu, want betaalbaar). We waren hier twee jaar geleden met oud & nieuw tijdens een enorme sneeuwdump. Toen konden we een deel van de week niet overal skiën, omdat veel liften gesloten waren. We hadden dus voor ons gevoel niet het hele gebied goed verkend. Nu hebben we een fantastische week gehad met twee uitstapjes naar Zürs/Lech (Weisse Ring!).
Zo’n groot gebied is superleuk, maar ik kan ook heel erg genieten van een wat kleiner (en vaak gemoedelijker) gebied, juist omdat ik me daar dan echt ‘thuis’ ga voelen.

@gast456 ik ben Nemrah.

Ja onze vakantie was ook super! Een dal verder naar het oosten was het weer denk ik niet anders? Aankomst zaterdag zonnig, kinderpiste opgezocht.
Zondag een super mooie dag! In de loop van de middag wat wolken en savonds en snachts sneeuw.
Maandag 1/2 meter sneeuw erbij, flink moeten schoonmaken om weg te kunnen komen. Smiddags de pistes opgezocht. Dinsdag een gehele zonnige dag, vrouw en dochter van 22maanden zijn ook naar boven gekomen wat super leuk was! Woensdag hebben we een dag met regen gehad, het zwembad in Lienz was een uitstekend alternatief! Hele familie mee. Donderdag begonnen met mist, op de pistes skieden we tussen de wolken in. Vrijdag de laatste dag was wederom (3e keer) een super mooie dag. Vrouw en dochter waren weer mee naar boven en we hebben echt een super dag gehad!

De temp was heerlijk. Vaak is het er fris, nu heb ik geen thermo ondergoed aan gehad behalve een zweetshirt. Weinig tot geen wind. 1,5m sneeuw in het dal, ruim 2,5m op de berg.

De heen weg veel vertraging gehad door pech/ongevallen vlak voor ons. Geen files vanwege drukte. We hebben een hotel genomen in Rosenheim. De terugweg zaterdagochtend rond 09h gaan rijden, hopelijk achter de files aan. Via Lienz door matrei naar de felbertauern met veel sneeuw op de weg. Daarna werd het groen aan de andere (noord) kant. Mijn broer was net aangekomen in Ellmau, daar onze eerste pauze genomen en samen koffie gedronken met kuchen. Vanaf daar 12:30 doorgereden naar huis zonder files. Druk vanaf de snelweg kufstein/munchen, door munchen heen gereden richting Ulm, toen de A7 naar Würzburg en via Frankfurt (avondeten) en koln naar huis.

Volgend jaar zoeken we waarschijnlijk een ander gebied waar we dichterbij de pistes zitten en we tussen de middag of thuis kunnen lunchen en weer verder of de oppas kunnen afwisselen. We hebben dan een dochter van bijna 3 en 1 baby van 8maanden… Suggesties?

Plaats een reactie