skiën in Kals-Matrei

Dit onderwerp gaat over de bestemming Großglockner Resort Kals - Matrei

Wij zijn een gezin met 2 tieners die de afgelopen jaren in Frankrijk gingen skiën, dus we zijn wel verwend wat kilometers piste betreft (Paradiski). Omdat iedereen zo de mond vol heeft van "gemütlichkeit" hebben we besloten om dit jaar Oostenrijk te bezoeken. Via deze site zochten we een vrij groot skigebied (+ 100 km) en kwamen terecht bij Kals-Matrei. Maar na wat opzoekingswerk heb ik ontdekt dat het gebied echt wel véél kleiner is dan aangegeven, dus begin ik te vrezen dat ik een verkeerde keuze heb gemaakt… Wie is daar onlangs geweest en kan zijn mening geven over dit gebied? Hetgeen ik in het forum lees is niet meer up to date. Mijn zoon van 16 houdt van snelheid en gaat graag off-piste, mijn dochter en ik blijven netjes op de piste, wij skiën graag rood en zwart. Mijn man gaat schneeschoewandelen. We verblijven in hotel Gradonna Kals. Ik hoop zo dat jullie mij kunnen warm maken!!!

Afgelopen jaar in Kals-Matrei geweest. Het is inderdaad veel kleiner dan aangegeven op de website alhoewel zeker aan de kant van Matrei genoeg te doen is. De kant van Kals was in onze periode ijzig (schaduw) en daar zijn we dus niet veel geweest. Wij zaten zelf in Matrei en ik vond dit dorp aardig maar niet mijn mooiste wintersport plaats. Op de berg wel genoeg afwisseling gehad in de pistes maar wij wisten dat het geen enorm groot gebied was (verwachtingen waren ws dus anders).

Ondanks dat we ons goed vermaakt hebben kiezen we dit jaar toch voor een ander gebied (Silvretta Montafon).

Raadpleeg altijd meerdere bronnen voor de keuze van een skigebied en ook voor de keuze van een accommodatie. Lees verder veel reviews en bekijk YouTube filmpjes van het gebied. Filter de onzin er uit. Als je dat doet, kun je zelf een redelijk beeld vormen van zo’n gebied. Misschien een ideetje voor de volgende skivakantie;-)

Dank je voor je reactie gast 116! Het stelt me gerust dat er voldoende afwisseling is aan de Matrei-kant. Waarschijnlijk zal het daar ook drukker zijn dan aan de Kals-kant waar misschien wel wat off-piste mogelijkheden zijn?
Veel plezier in Montafon gewenst!

Zijn er nog skiërs met Kals-Matrei ervaring?

Dank je joepiedepoepie, je hebt gelijk, maar je kent het wel… je vindt een mooi hotel in die streek en je moet vlug beslissen of het is volboekt… en je hebt wel vertrouwen in een site als deze…
Volgend jaar wordt het vermoedelijk toch terug Frankrijk, tenzij Oostenrijk ons natuurlijk bijzonder zou bevallen…
Wat is jouw favoriete bestemming?

Tja… dit jaar was ik ook een keer begonnen op die manier. Kijken naar een goed onderkomen maar dan moet je ook steeds het skigebied erbij zoeken. Dan is het te laag, dan weer te klein of te ver weg. Uiteindelijk heb ik mijn oude methode maar weer gebruikt. Eerst een aantal geschikte skigebieden zoeken via deze site. Dan checken op de manier zoals ik in een eerdere post schreef. Pas daarna zoek ik er een acco bij. Op dit moment is mijn favoriet nog steeds Obergurgl/ Hochgurgl(Oostenrijk). Hoog, sneeuwzeker, gezellig en vooral erg mooi en rustig.
Dit seizoen ga ik naar Laax(,Zwitserland), daar ben ik nog niet eerder geweest, dus ik ben benieuwd.

Klinkt goed joepiedepoepie, ik denk dat ik jouw methode voor volgend jaar ga toepassen! Jouw favoriet klikt alvast veelbelovend.
Veel plezier in Laax, ik lees met plezier jouw ervaring daar!

@joepiedepoepie Vergeet niet over Laax even wat info te sturen danwel posten, niet vergeten want ben benieuwd!
@Topicstarter: Als je Paradiski gewend bent, was het misschien een beter idee om plaatsen zoals Ischgl, Sölden, Serfaus of Arlberg te boeken in plaats van Kals-Matrei. Kals-Matrei is in mijn ogen toch wat beperkt qua kilometers.

Mr. Slow

Koop een super ski pas voor zon beetje heel zuid Oostenrijk! Als je dan klaar bent binnen een week met dit skigebied, kan je nog ergens anders heen… Volgend mij heel Karinthië… Mölltaler gletscher, heiligenblut, Lienz, en nog veel meer! Niet zo druk maken, een paar x de mooie pistes pakken en eventueel volgend jaar ergens ander naartoe! Wij vermaken ons altijd opperbest in een klein skigebiedje om heel andere redenen dan alleen de vele km’s! Gemoedelijk, geen drukte, iedereen kan zijn eigen gang gaan want je vindt elkaar makkelijk terug… Enz enz

@ Quick Ik ga er heen van 13_28 februari. Als ik terug ben zal ik in ieder geval mijn ervaring delen hier op de site. Misschien een verslagje als ik er tijd voor heb maar PM-en kan dan ook altijd als je meer wil weten.

Gast036. Bedankt!
Jullie ook veel plezier!
Misschien is het voor jullie inderdaad wel handig om eens naar die super skipas te kijken zoals Nemrah zegt.

@quick: ja, dat is zo! ik had het beter moeten checken! Ik houd jouw voorstellen in gedachten voor volgend jaar, al ben ik niet zo gevonden voor Sölden of Ischgl, is dat niet heel erg druk? Paradiski heeft heel veel natuurpistes en afgelegen weinig beskiede pistes…. Zaaaalig!
@nemrah: ja, we zullen ons inderdaad wel amuseren, en we zullen mijn man dan makkelijker terugvinden bij zijn wandelingen. In een héél groot gebied is dat een kwestie van heel goed afspreken waar we 's middags samenkomen. En geen overbevolkte pistes kan ik absoluut appreciëren. Die uitgebreide skipas lijkt erg interessant, ik kijk het na! Bedankt!

Je zal vastzitten aan de krokus vanwege de kids? Ideaal, want lekker rustig in vergelijking met de drukke noordkant van de Alpen! Vaak ook mooier weer/meer zon!

De langere aanreis-tijd heb je zo terug verdiend door het niet hoeven wachten bij de liften! Matrei is een leuk dorp dus vermaken doe je je er wel!

@Gasto36: Ik vond vorig jaar Kals/Matrei een prima gebied!
Misschien niet even groot als het aantal km’s zou verwachten, maar groot zat.
Bovendien is het voordeel zoals al eerder aangehaald, dat je met de skipas naar alle andere gebieden in Ost-Tirol kunt en ook naar een paar in Karinthië. Bovendien ligt daar dit jaar de beste/meeste sneeuw van heel Oostenrijk, dus dat is ook een voordeel.

@Gast036: Vorig jaar ben ik in Kals-Matrei geweest voor één dagje. Ik vond het geen goed skigebied vanwegen enkele redenen. Het is er vrij druk, vooral aan de Matrei-kant. De sneeuwkwaliteit was niet zo goed (ga je dit jaar geen last van hebben, zoals hierboven al aangemerkt, er ligt veel meer sneeuw dan in het Noorden) en de verbinding zat een beetje slecht in elkaar (in verband met het blauwe pad naar beneden met allemaal beginners en ijzige bochten).

Wat wel goed was daar, waren de rustige zwarte pistes aan de kant van Kals, vreemd genoeg niemand die ze nam. Wij hadden het daar alleszins na één dagje wel gezien.

Als je liever wat minder pistekilometers hebt, maar veel rustiger (pistes voor je alleen) en vaak ook beter weer zit je in Osttirol wel goed. Vanuit Kals, rij je op 50 minuten naar Sankt Jakob in Defereggen. Dat is een leuk skigebied voor één dag met voldoende rood. Op 40 minuten ben je in Lienz, Zettersfeld is niet zo interessant (veel makkelijke pistes en geen dalafdaling), Hochstein is dat wel.

Hochstein is één geheimtip die je echt moet doen, zeker dit jaar met die vele verse sneeuw. Het gebiedje telt ocharme 15 kilometer en heeft niet de snelste liften, maar je krijgt er veel voor terug. Er is werkelijk niemand die daar skiet. Beginners vind je er niet. De pistes zijn allemaal redelijk stevig (enkel rood en zwart, alhoewel het ‘Oostenrijks’ zwart is), je skiet helemaal tussen de bomen en brede verlaten pistes, dat is top :) Wij hebben ons er 2,5 dag geamuseerd, gewoon omdat daar niemand was en omdat de pistes zo goed zijn daar. Bij Matthias Stubn waar de zetellift vertrekt kun je vrij goedkoop en lekker eten.

Verder kan je met je skipas ook nog naar Sillian. Dat is een leuk skigebied, vrij zonnig met een aantal vrij stevige rode pistes. De dalafdaling is daar ook zeer mooi. Ook een leuk skigebied om je één dag te amuseren. Iets verderop ligt ook nog Obertilliach, dat is nog een klein skigebiedje dat ook in je skipas zit. Op Sillian rij je vanuit Kals ongeveer 1u05. Mölltaler Gletsjer is wel te ver om vanuit Kals te doen, je bent zeker 2u onderweg, eer dat je werkelijk aan het skiën bent al 3u.

Zie dit verslag over Osttirol (Lienz Zettersfeld + Hochstein, Sillian, Sankt Jakob, plus een korte recensie over Kals-Matrei): https://www.wintersport.nl/forum/topic/103326

Waaaiw Ruben, echt waar? de meeste sneeuw in Oostenrijk.
En Nemrah véél zon daar kan ik ook van genieten :) in de krokusvakantie. En wat verder rijden dat vindt mijn man niet erg.

Jullie zijn erin geslaagd mij toch meer en meer zin te doen krijgen in dit gebied!

@Mathijs: dank je wel voor je tips, ook ivm. Hochstein, ik ga het direct eens opzoeken, weet je toevallig of er een skibus heengaat vanuit Kals? De zwarte pistes in Kals lijken mij ook wel interessant.

Wat een fijn forum, ik ben een paar uurtjes verder en kan mij nu al een veel beter beeld vormen van Ost-tirol! :) jullie zijn schatjes!

@Mathijs: dank je wel voor je tips, ook ivm. Hochstein, ik ga het direct eens opzoeken, weet je toevallig of er een skibus heengaat vanuit Kals? De zwarte pistes in Kals lijken mij ook wel interessant.

Gast036 op 28 jan. 2014 14:30

Een skibus niet, er rijden lijnbussen rond die wel naar Lienz-station rijden en dan zou je daar weer moeten overstappen (op een slome) skibus. Heel omslachtig allemaal. Met de auto ben je er veel vlugger. Een kwartiertje afdalen vanuit Kals naar de vallei en dan rij je quasi over een rechte baan naar Lienz (als je Lienz vanuit die kant binnenrijdt, zie je al snel Hochstein aan de rechterkant, nog voor het centrum van Lienz), waar de gemiddelde snelheid 110 km/u bedraagt. Vrij lekker doorrijden dus, idem voor Sillian.

Ok, met de auto lijkt inderdaad het gemakkelijkst, dank je Mathijs!

Het skigebied van Kals Matrei is de grootste bedrieger kwa kilometers. Vorig hadden ze naar eigen zeggen 110km piste, dit jaar opeens 37km.

Wij zijn er vorig jaar geweest, in Kals, de eerste dag hadden we al bijna het hele gebied gezien.

Kals is een uitgestorven dorp helemaal achteraan in een doodlopend dal.

Overige skigebiedjes van de Skihitpas (Sillian, St. Jacob, Lienz) zijn zeker aanrader voor dagtrips, echter zit je vanaf Kals al gauw een uur in de auto. Alleen al om het dal uit te komen moet je al 15-20minuten rijden.

Matrei ligt een stuk gunstiger.

Gezellige restaurantjes zijn er wel, maar niet veel.

We hebben er een leuke vakantie gehad, maar voelen ons wel bedrogen.

Hoogste berg is daar dit jaar ook opeens 200m gekrompen.

Het is gewoon bedrog, die ratten daar krijgen van mij geen stuiver meer.

@gast242: ik vind het ook jammer dat er (om volk te lokken??) verkeerde info op hun site stond, gelukkig is dat nu aangepast, en is de berg ook inderdaad gezakt :) Maar we zullen ons wel amuseren en Hochstein en Sillian staan alvast op ons programma!

Wij zitten in Heiligenblut (vlak voor eigenlijk) vanaf 14-2. We gaan aan de hand van dit topic en het genoemde reisverslag ook maar eens even bij hochstein kijken en dat andere gebiedje(iets groter) bij Lienz. Wij gaan zowiezo 1x naar Lienz voor shoppen, terrasje enzo in die week… De afgelopen jaren was het altijd goed vertoeven op t terras daar… Gevoelstemperatuur was zo’n 20gr in de stad! Verder de markt, de winkels en lekker skien! Tot nu toe alleen Mölltaler gletscher en Heiligenblut zelf gedaan… Wij hebben altijd de Kärntnerskipass…

@gast036 Sölden en Ischgl zijn inderdaad niet erg rustig. Ik weet natuurlijk niet wat je budget is, maar als je iets meer te besteden hebt kan je kijken naar onder meer Lech/St. Anton voor volgend jaar. En natuurlijk meerdere gebieden in Zwitserland! (naar mijn mening de mooiste landschappen en gebieden).

Mocht je dat nog willen overwegen, kijk dan onder meer naar Grindelwald, Flims/Laax, Zermatt en Lenzerheide. Ook Val d’Anniviers is top!

Mr. Slow

Wij zitten in Heiligenblut (vlak voor eigenlijk) vanaf 14-2. We gaan aan de hand van dit topic en het genoemde reisverslag ook maar eens even bij hochstein kijken en dat andere gebiedje(iets groter) bij Lienz. Wij gaan zowiezo 1x naar Lienz voor shoppen, terrasje enzo in die week… De afgelopen jaren was het altijd goed vertoeven op t terras daar… Gevoelstemperatuur was zo’n 20gr in de stad! Verder de markt, de winkels en lekker skien! Tot nu toe alleen Mölltaler gletscher en Heiligenblut zelf gedaan… Wij hebben altijd de Kärntnerskipass…

Nemrah op 28 jan. 2014 19:02

@Nemrah: Natuurlijk vervelend dat je enkel in Heiligenblut kunt skiën met de Kärnten-skipas en niet met de Skihit die voor heel Osttirol + Mölltaler + Ankogel geldt. Had Heiligenblut erin gezeten, hadden wij dat vorig jaar ook gedaan met de Skihit.

Over de skigebieden in Lienz: Zettersfeld is eigenlijk een zonneplateau (met prachtige uitzichten), daar schijnt de zon van 's morgens tot 's avond, ook half februari. Nog nooit meegemaakt in februari dat de liften stoppen met draaien en dat de zon nog schijnt. Je moet omhoog met een oudere gondel, die je in 10 minuutjes naar boven brengt. 's Morgens staat hier een vrij lange wachtrij voor, ook 's Avonds vanaf iets voor 16u heb je prijs, voor wel bijna een half uur. Dit is zo, omdat alle skiërs in Zettersfeld zitten en niemand in Hochstein. De overige liften in Zettersfeld kennen geen wachttijden, het zijn voornamelijk snelle liften, de keuze waarom ze geen kappen hebben lijkt me duidelijk ;) De pisten zijn er vrijwel allemaal makkelijk en er skiet redelijk wat volk rond, de liften en pisten zijn redelijk parallel opgebouwd, Zettersfeld is naar mijn mening zeer geschikt om te leren skiën, maar helemaal niet als gevorderde. Wij hadden het daar op 2u wel gezien.

Hochstein is eigenlijk het tegenovergestelde van Zettersfeld, hier is niemand, hier moet je nooit een halve seconde wachten, het ligt compleet tussen de bomen, minder zon als Zettersfeld en minder moderne liften. De grote sterkte ligt hem in het feit dat de pistekaart zo is opgezet dat je enkel met zwart naar beneden komt op een bepaald punt (zwart daar is niet ‘zwart-zwart’). Dit schrikt denk ik veel skiërs af, waardoor je er op één enkel skiklasje na enkel gevorderden ziet skiën. De pistes zijn echte autobanen overal en er skiet werkelijk niemand rond. Vooral de rode pistes naast de lange sleper (bijna twee kilometer) zijn leuk. De Gamsabfahrt is een leuke speelse piste met bochtenwerk en bij poeder een aanrader. De Kammaabfhart is zeer breed en de perfecte hellingsgraad om je ongevaarlijk met maximale snelheid naar beneden te gooien :) Als je de afdaling van helemaal boven naar beneden doet ski je van 2000 meter naar 600m recht de stad in, een mooie ervaring :)

Ook Val d’Anniviers is top!

Quick op 28 jan. 2014 19:36

Topgebied en ook wel vrij rustig :)

Quick en Mathijs, jullie hebben blijkbaar al heel veel skigebieden uitgeprobeerd, leuk om te lezen en het geeft ons een hoop mogelijkheden voor volgend jaar.
Als kleuter heb ik leren skiën in Zwitserland, maar ben er daarna niet meer geweest. Ik ga het wel bekijken, vermits jullie het ook als rustige gebieden aangeven :)

Mooi geschreven en zeer informatief Matthijs!

Volgens mij kan je met de superskipas vanaf heiligenblut ook in oost-Tirol terecht… Ff nakijken dus!

Ik ben meerdere keren in dit skigebied geweest. Als je elke dag van de week een nieuwe piste wilt doen dan is dit niet het goede gebied. Na een goede dag heb je alle pistes wel gedaan. Voordeel van de 2 kanten van de berg is dat je de hele dag zon kan hebben. s ochtends in Kals en smiddags in Matrei.
Ik heb me er altijd een week lang prima vermaakt. De pistes zijn goed geprepareerd, er is bij voldoende sneeuw ook wel wat off piste mogelijk en last but not least. Het is er rustig!! Heerlijk!! Voor mij dus geen reden om niet nog een keer te gaan, echter dit jaar naar Italië.
Kortom, voor de km vreter is dit niet het gebied, maar als je het niet erg vind om pistes dagelijks te doen is het een prima gebied met genoeg mogelijkheden. De nieuwe manier van meten maakt dat de piste km naar beneden gieren. Maar dat heb je nu ook in bijvoorbeeld deux alps die pisten km zijn ook bijna gehalveerd…
Viel Spaß!

Mooi geschreven en zeer informatief Matthijs!

Volgens mij kan je met de superskipas vanaf heiligenblut ook in oost-Tirol terecht… Ff nakijken dus!

Nemrah op 28 jan. 2014 22:13

Ja, ik zat fout, je hebt gelijk. Kärnten-skipas is ook geldig in Osttirol, maar Skihit Osttirol is niet geldig in Heiligenblut. :)

Ik ga het wel bekijken, vermits jullie het ook als rustige gebieden aangeven :)

Gast036 op 28 jan. 2014 21:58

@Gast036: Ik denk nu wel niet dat Quick bedoeld (@Quick, correct me if i’m wrong), dat Lenzerheide, Flims, Zermatt en Grindelwald heel rustig zijn in de vakantieperiodes, integendeel, dat Flims, Zermatt en Grindelwald vrij druk kunnen zijn (daar ben ik nog niet geweest, gewoon uit gehoorde ervaringen en verslagen). Val d’Anniviers is uit eigen ervaring erg rustig, ook in de vakantie.

Jup, Flims, Lenzerheide in vakanties erg druk i.v.m. Zwitsers uit onder meer regio Zürich die daar vaak heen gaan in de vakantie en natuurlijk de Duitsers e.d. Maar ondanks drukte zijn de gebieden toch zeker de moeite waard.

Grindelwald/Wengen valt qua drukte mee, Val d’Anniviers is relatief rustig.
Zermatt zelf geen ervaring mee (qua drukte) maar staat alom bekend als een zeer mooi en goed skigebied.

Mr. Slow

@Kees4 Dank je wel en ook veel plezier in Italië!!

Mathijs en Quick: Ok, ik noteer dus als relatief rustig: Hochgurgl en Val d’Anniviers en eventueel Grindelwald/Wengen. Komen Lech St Anton, Serfaus en Arlberg daarbij ook in aanmerking, of is het daar drukker?

Plaats een reactie