Van Kronplatz naar Val Gardena skiën?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Kronplatz

Ik ga binnekort naar Kronplatz met een studentenvereniging, nu mijn ouders gaan al jaren naar Val Gardena (dorpje Ortisei). ik ging vroeger altijd mee, behalve dit jaar dus.

ik zou graag willen weten of het mogelijk en doenbaar is om van Kronplatz naar Ortisei/Val Gardena te skiën.

Moet ik dan naar de Sella Ronda gaan via Alta Badia en het kleine stuk ervan afleggen en zo via Wolkenstein naar st. christina gaan? want ik denk dat ik in st. Christina een lift kan nemen naar de piste “Col Raiser” en zo kan ik wel denk ik via de “Seceda” doorskieën naar Ortisei… maar ik zou op de piste “Monte Piz” moeten geraken…

zo zou ik een keer dag kunnen zeggen tegen mijn ouders en de lekkerste pasta eten.

zou dit mogelijk zijn om dit traject te doen op 1 dagen EN terug? zijn er snellere manieren? maar het moet wel betaalbaar blijven… ik zou het liefst al Skiënd willen doen…

Heeft er iemand dit nog gedaan of ervaring ermee? kan u mij dan helpen? danku! :)

ps: ik ben een ervaren Skieër van 20 jaar, ik ski al zeker 15 jaar. dus ik heb geen schrik van zwarte pistes of eventuele routes die ik zou moeten nemen die sneller zijn. ik ski redelijk goed door en stop maar zelden. tenzij voor te plassen.

Hoi Jerzy, Er is inderdaad een mogelijkheid om van Kronplatz / Plan de Corones naar St. Ulrich / Ortisei te skiën. Je hebt echter wel een stukje skibus nodig tussen het skigebied van Kronplatz en het skigebied van Alta Badia.

Vanaf de top van de Kronplatz moet je richting St. Vigil skiën en vandaar uit richting Pikolein / Piccolino. Vervolgens neem je de skibus naar La Villa / Sompunt. Je moet dan zorgen dat je via Corvara de Grödnerjoch over komt en dan bij Wolkenstein oversteken naar Ciampinoi. Vanuit Ciampinoi kan je dan naar beneden richtig St. Ulrich / Ortisei skiën.

Let wel: Begin 's ochtends op tijd. Heen en terug neemt veel tijd in beslag. Het is wel te halen, maar je moet dezelfde weg terug nemen. Je kan bijv. niet echt leuk een rondje doen als je echt helemaal tot St. Ulrich wilt.

Dienstregeling 2011-2012 van de skibus: http://www.altabadia.org/547.pdf

Ik denk dat het krap wordt. Vraag me trouwens af of je niet beter via ciampinoi naar Monte Pana kunt skieen en daar de bus naar de Seiseralm nemen. Mischien neemt dat wel minder tijd in beslag dan de afdaling Ciampinoi-st. Cristina, want dan zit je een hele tijd in de lift (col Raiser, Seceda)En dan nog de afdaling naar Ortisei. Vervolgens een kwartier door het dorp lopen en dan nog eens de gondel omhoog naar de Seiseralm.

Als je ouders in hotel Monte Piz zitten zou ik gewoon een nachtje daar blijven.

Van de Ciampinoi kun je niet rechtstreeks naar Ortisei. Je gaat via Santa Cristina naar Col Raiser, naar de Seceda en neemt daar de lange dalafdaling naar Ortisei.
Een shortcut door in Santa Cristina de skibus te nemen is lastig aangezien die overdag maar heel beperkt rijden. Zou wel veel tijd besparen.

Monte Piz ligt op de Seiseralm. Dat betekent dat je, als je in Ortisei bent, nog het hele dorp moet doorlopen om de lift naar de Seiseralm te nemen. Mogelijk nog een liftje als je op de Seiseralm bent.

Al met al een flinke afstand die je heen en terug moet afleggen. Ik weet niet of het allemaal lukt qua tijd om dat heen en terug te doen. Het lijkt me op z’n minst errug uitdagend. Ik zou goed plannen en in de gaten houden hoe laat de laatste liften en de skibus terug gaan. Is overnachten bij je ouders geen optie?

Als je een dolomitisuperski pas hebt (die niet veel duurder is dan de pas voor alleen de Kronplatz) kun je alle liften gewoon gebruiken. Ik weet niet of je moet betalen voor de bus tussen Kronplatz en La Villa.

Helemaal naar Monte Piz via Seceda is absoluut niet te doen. Ik ski al 25 jaar, op hoge snelheid, maar voor deze tocht ben je echt veel te veel tijd kwijt. Via Monte Pane en de bus gaat wellicht nog wel lukken, maar zal toch ook al krap worden.

Vraag me trouwens af of je niet beter via ciampinoi naar Monte Pana kunt skieen en daar de bus naar de Seiseralm nemen.

Walter op 4 jan. 2012 16:20

Walter, je was me voor. ;-)

Van Saltria naar Monte Piz skien kost echt veel tijd… Vorig jaar heb ik me daarop in de omgekeerde richting flink verkeken.

Helemaal naar Monte Piz via Seceda is absoluut niet te doen. Ik ski al 25 jaar, op hoge snelheid, maar voor deze tocht ben je echt veel te veel tijd kwijt. Via Monte Pane en de bus gaat wellicht nog wel lukken, maar zal toch ook al krap worden.

Paul op 4 jan. 2012 16:35

Hey paul,

de seceda gaat toch redelijk snel denk ik…
ik heb em al een paar keer gedaan.
nu als je beneden komt in ortisei, is er een heel stuk aangelegd met van die automatische roltrappen enzo. ik weet niet of je dat al gezien hebt?
het ligt er nog maar een paar jaar.
tegen ik ben aan de lift voor de Seiser Alm, gaat er niet veel volk zijn aan die lift, weet ik zo al, en als het middag is gaat er veel volk naar het dorp ofzo, of ze zitten op restaurant. ik moet eigenlijk 2 liften nemen voor aan de Monte Piz te komen… 1 ervan is lang wachten, maar ik kan die mss overslaan door een stukje te voet te gaan… spaar ik wel tijd uit maar is vermoeiend…

ik kan idd wel vnuit Monte Pana de bus nemen naar Saltria denk ik. maar dan moet ik 4 liften nemen, minimum… dus ben ik weer tijd kwijt…

Goed dat jullie mij gecorrigeerd hebben. De afdaling vanaf Ciampinoi gaat inderdaad naar St. Christina en niet naar St. Ulrich. De tip om via de Val Gardena Ronda Express naar de Seceda te gaan (via Col Raiser) is inderdaad een goede, maar dat allemaal neemt weer een hoop tijd in beslag. Dan wordt het heen+terug een heel avontuur! Wie niet waagt, wie niet wint! ;)

hoe langer ik erover nadenk hoe meer ik ervan overtuigd ben dat het je niet gaat lukken. Als je perse je ouders wilt zien stap dan in Selva in de skibus naar Ortisei, dan doe je een kwartier/twintig minuten over het stuk Selva-St Ullrich. Dat gaat je op skies nooit lukken.

Ik zou overnachten. Hotel Monte Piz is prima. Goede maaltijden, zwembad en sauna. Het blijft een kwestie van smaak. De keuken is goed, maar zeker niet de beste van de Seiseralm.

Kunnen je ouders je niet tegemoet skieen? Dan hoef jij niet helemaal naar Ortisei en blijven jullie samen in Alta badia. Daar hebben ze ook wel lekker eten :-)

Ik zou er niet aan beginnen. Het voorstel van Pien vind ik ook wel wat. Gewoon een "meet & great" regelen ergens in Alta Badia. Een lunch in Punta Trieste en dan kan de dag niet meer stuk.

Ik zou er niet aan beginnen. Het voorstel van Pien vind ik ook wel wat. Gewoon een "meet & great" regelen ergens in Alta Badia. Een lunch in Punta Trieste en dan kan de dag niet meer stuk.

Marlene op 4 jan. 2012 22:29

mja, maar het probleem is dat mijn moeder niet kan Skieën omdat ze een ongeval heeft gehad 2 jaar geleden… haar kruisbanden waren over enja, dat is nooit deftig hersteld geweest…

Dus je zou moeten afspreken op een plek waar je makkelijk met de auto kan komen en ook nog lekker kan lunchen. Begrijp ik het goed?

Van de Ciampinoi kun je niet rechtstreeks naar Ortisei. Je gaat via Santa Cristina naar Col Raiser, naar de Seceda en neemt daar de lange dalafdaling naar Ortisei.
Een shortcut door in Santa Cristina de skibus te nemen is lastig aangezien die overdag maar heel beperkt rijden. Zou wel veel tijd besparen.

Monte Piz ligt op de Seiseralm. Dat betekent dat je, als je in Ortisei bent, nog het hele dorp moet doorlopen om de lift naar de Seiseralm te nemen. Mogelijk nog een liftje als je op de Seiseralm bent.

Al met al een flinke afstand die je heen en terug moet afleggen. Ik weet niet of het allemaal lukt qua tijd om dat heen en terug te doen. Het lijkt me op z’n minst errug uitdagend. Ik zou goed plannen en in de gaten houden hoe laat de laatste liften en de skibus terug gaan. Is overnachten bij je ouders geen optie?

Als je een dolomitisuperski pas hebt (die niet veel duurder is dan de pas voor alleen de Kronplatz) kun je alle liften gewoon gebruiken. Ik weet niet of je moet betalen voor de bus tussen Kronplatz en La Villa.

Richard I op 4 jan. 2012 16:35

bedankt voor je mening en tips, ik heb al een keer de dolimitisuperski genomen, is wel de moeite. overnachten is idd geen optie. ze verblijven niet op de Monte Piz, ze zitten daar overdag, en daar wil ik dan een pasta eten XD

ik heb ook wel een groot voordeel, de lift van Ortisei-dorp naar de Seiser Alm, die moet ik maar 1 keer nemen, normaal moet je die ook nemen voor terug naar beneden te gaan, maar ik ken een zwarte piste (die niet meer op de kaart staat) naar beneden tot in het dorp, dus dat bespaard me ook al tijd.

Dus je zou moeten afspreken op een plek waar je makkelijk met de auto kan komen en ook nog lekker kan lunchen. Begrijp ik het goed?

Marlene op 4 jan. 2012 23:08

hmm nee, ik zou egt naar die Monte Piz moeten gaan… maar ik heb gelezen van die bussen… die rijden pas om 09:00 als ik het goed voorheb… weet er iemand tot welk uur de liften open blijven?

hoe langer ik erover nadenk hoe meer ik ervan overtuigd ben dat het je niet gaat lukken. Als je perse je ouders wilt zien stap dan in Selva in de skibus naar Ortisei, dan doe je een kwartier/twintig minuten over het stuk Selva-St Ullrich. Dat gaat je op skies nooit lukken.

Ik zou overnachten. Hotel Monte Piz is prima. Goede maaltijden, zwembad en sauna. Het blijft een kwestie van smaak. De keuken is goed, maar zeker niet de beste van de Seiseralm.

Walter op 4 jan. 2012 19:12

lol, ik moet zeggen, je steunt mij echt enorm! :p
het hotel ken ik, maar mijn ouder verblijven daar niet, ze zitten daar overdag op terras. men moeder gaat te voet of met zo’n paard en stiefvader gaat met de skies, nuja, de keuken is daar niet de beste van de Seiseralm, maar tog één van de betere :) vooral hun Hexenpfanne is uitstekend! de beste keuken vind je in Ortisei in het hotel Sureghes, die hoteluitbater heeft elk jaar de beste chef van héél het dorp, maar je betaald er ook de prijs voor. het hotel is eigenlijk de duurste voor zijn categorie, maar je hebt een goede service, altijd top kwaliteit van eten, en je zit dicht aan de lift voor naar de Seiser Alm te gaan.

maar als ik die bus neem, moet iik daar dan voor bijbetalen? want dat kan wel een goede tip zijn… idd je bespaard super veel tijd uit daarmee… nu ik erover nadenk…

en is er een bus van Kronplatz naar Corvara fzo?

maar als ik die bus neem, moet iik daar dan voor bijbetalen? want dat kan wel een goede tip zijn… idd je bespaard super veel tijd uit daarmee… nu ik erover nadenk…

op 4 jan. 2012 23:23

Je moet voor de bus in Val Gardena inderdaad een aparte kaart hebben. Je kunt die niet in de bus kopen, maar er hangen her en der automaten. Ik geloof overigens niet dat er veel wordt gecontroleerd.

Probleem is dat er midden op de dag weinig tot geen bussen rijden. Van pakweg 11 tot 4 uur sowieso geen geen bussen dacht ik.

@jerzy: de bus vanaf Picolin gaat niet tot Corvara maar stopt al bij de eerste lift in La Villa.

Ik gun het je van harte, maar als je het niet haalt kon het wel eens een dure grap worden afhankelijk van waar je strandt.

Plaats een reactie