Alternatief Kronplatz

Dit onderwerp gaat over de bestemming Kronplatz

Hallo allemaal!

Ik heb wat suggesties nodig voor onze volgende skibestemming, maar eerst even de situatie schetsen.

Een skigezelschap van 7 personen, waarvan er 3 (mijn vader, broer en mezelf) graag veel skiën, goed door skiën en wel van wat afwisseling houden, 3 (vriendinnen en moeder), graag terrasjes doen in de zon vanaf een uur of 2 namiddag, en mijn zus, die net tussen de twee groepen zit.

Met mijn ouders zijn we vroeger 10 + jaar naar Kronplatz geweest als kind en nu na +6j niet meer te skiën hebben we dat opnieuw gedaan met de vriendinnen erbij. Dat is zo goed meegevallen dat we reeds aan het uitkijken zijn om het volgend jaar over te doen.

Alleen; we zijn (sommige van ons) misschien wel een klein beetje uitgekeken op Kronplatz en toe aan een nieuw decor. Alleen blijkt dat niet zo makkelijk.

Vereisten:

  • Geschikt voor beginners en rustige skiërs;
  • Genoeg uitdaging voor gevorderden en km skiërs;
  • We splitsen smorgens, maar voor het middageten en namiddagdrankje komen we graag weer even samen;
  • Duurder als Kronplatz hoeft het niet te worden;
  • Après ski is geen vereiste.

Mijn broer had Ischgl reeds geopperd, staat gekend als een duur gebied, maar de skipas is zelfs wat goedkoper. Eten/drinken/verblijf mss heel erg duur?

SHLF lijkt me ook interessant wat betreft prijs van acco, maar mss wat minder sneeuwzeker en ingewikkeler qua skikaart?

Livignio, Zillertal, SkiWelt heb ik ook allemaal eens bekeken en zien er wel interessant uit. Maar ik hoor graag jullie suggesties, pro’s en con’s.

Alvast bedankt!
Mvg

Ik ben net terug uit Saalbach. Vond het oriënteren op de piste en op de kaart niet moeilijk. Uitstekend geschikt voor hetgeen je beschrijft: veel blauwe afdalingen die ik nog niet eens zo heel vlak vond, leuke tochtjes, toch overzichtelijk, en heel veel hutten waar je vanaf een uur of 2 lekker een biertje kunt drinken.

Ik ben er als gevorderde skiër na een paar dagen in ieder geval nog niet op uitgekeken. Hangt er wel vanaf wanneer je van plan bent te gaan, het gebied heeft veel zuidhellingen en ligt niet hoog. Wel langere afdalingen dan ik had verwacht omdat het dal ook laag ligt.

*bericht bewerkt door Quick op 12 feb 2023 13:54

Mr. Slow

Ik vind Ischgl ook een hele goede optie, mits jullie buiten de vakantie periodes gaan. De reden: veel km aan piste (van makkelijk tot moeilijk), maar je bent altijd weer binnen 2 liften terug op de Idalp. Je kunt dus makkelijk alle uithoeken opzoeken en zo weer terug gaan naar een centraal punt. Genoeg fijne terrassen ook daar. Eten en drinken vind ik op enkele uitzonderingen na niet heel erg duur.

Accommodatie zal wel wat duurder zijn, maar als je er geen bezwaar tegen hebt een stukje te rijden kun je in bijvoorbeeld Mathon wat huren.

Waarom ga je niet aan de kant van Pikolein zitten? Dan kun je zowel Kronplatz als Alta Badia/Arabba/Val Gardena/Val di Fassa doen. En eventueel nog naar Cortina. Van daaruit ook simpel te doen.

Alta badia is een goede optie, evenals Val di Fassa. Vond Skirama Dolomiti (Marilleva, Folgarida, Madonna di Campiglio en Pedrazzo) zeer aardig. Met name het dal rondom Daolasa en Marilleva is goed aan te rijden.
De terrassen in KitzSki vind ik trouwens ook heel prima. Wel een heel andere sfeer.

Skiwelt zou ik niet zo snel doen, je bent niet heel snel van de ene naar de andere kant vind ik. Wel een leuk gebied met veel gave hutten. Beter niet in de vakanties vanwege drukte.

Kirchberg (aan de kant van Kirchberg, niet de kant van de resterhohe) vind ik dan juist wel weer geschikt. Veel leuke hutten met terrasjes in de zon. Vanuit ieder punt in het gebied ski je in no-time naar een afgesproken terrasje.

Totales Vollidiot

Ik ben net terug uit Saalbach. Vond het oriënteren op de piste en op de kaart niet moeilijk. Uitstekend geschikt voor hetgeen je beschrijft: veel blauwe afdalingen die ik nog niet eens zo heel vlak vond, leuke tochtjes, toch overzichtelijk, en heel veel hutten waar je vanaf een uur of 2 lekker een biertje kunt drinken.

Ik ben er als gevorderde skiër na een paar dagen in ieder geval nog niet op uitgekeken. Hangt er wel vanaf wanneer je van plan bent te gaan, het gebied heeft veel zuidhellingen en ligt niet hoog. Wel langere afdalingen dan ik had verwacht omdat het dal ook laag ligt.

Quick op 12 feb 2023 13:53

Fijn te horen! Waar verbleef je ergens? Effectief in Saalbach?

Ik was hier ook al even aan het kijken naar Leogang, lijkt me net een tikkeltje goedkoper om acco te vinden voor 7 personen, al weet ik niet of het hier ook zo makkelijk is om elkaar 's middags even te vinden voor de lunch. Als hier ervaringen rond zijn, shoot!

Periode is normaal terug de 1ste of 2de week van februari, dus dat zou wel goed moeten zitten wet betreft sneeuwzekerheid lijkt me.

*bericht bewerkt door BoboB op 13 feb 2023 19:33

Ik vind Ischgl ook een hele goede optie, mits jullie buiten de vakantie periodes gaan. De reden: veel km aan piste (van makkelijk tot moeilijk), maar je bent altijd weer binnen 2 liften terug op de Idalp. Je kunt dus makkelijk alle uithoeken opzoeken en zo weer terug gaan naar een centraal punt. Genoeg fijne terrassen ook daar. Eten en drinken vind ik op enkele uitzonderingen na niet heel erg duur.

Accommodatie zal wel wat duurder zijn, maar als je er geen bezwaar tegen hebt een stukje te rijden kun je in bijvoorbeeld Mathon wat huren.

Tiny-M op 12 feb 2023 13:58

We kunnen normaal buiten de std vakantieperiodes gaan, dus dat zit wel goed. Ook het binnen de twee pistes terug op het centrale punt staan klinkt eigenlijk als muziek in de oren.

Op het eerste zicht niet meteen wat gevonden in Mathon of Ischl zelf wat betaalbaar is, maar daar zal ik dan nog eens wat dieper naar opzoek moeten. Via welke sites boeken jullie gewoonlijk? Mijn kennis beperkt zich tot booking.com, airbnb en Bellevilla.

Waarom ga je niet aan de kant van Pikolein zitten? Dan kun je zowel Kronplatz als Alta Badia/Arabba/Val Gardena/Val di Fassa doen. En eventueel nog naar Cortina. Van daaruit ook simpel te doen.

DSvier op 12 feb 2023 14:11

Alta badia is een goede optie, evenals Val di Fassa. Vond Skirama Dolomiti (Marilleva, Folgarida, Madonna di Campiglio en Pedrazzo) zeer aardig. Met name het dal rondom Daolasa en Marilleva is goed aan te rijden.
De terrassen in KitzSki vind ik trouwens ook heel prima. Wel een heel andere sfeer.

Bennie op 12 feb 2023 14:23

Alta Badia en Val Gardena staan sowieso hoog op het lijstje om mooie tochten te maken, maar dan eerder eens met een groep vrienden van allemaal goede skiërs. Het lijkt me hier moeilijker om 's middags even samen te lunchen of namiddag samen wat te drinken, of vergis ik me?

Skiwelt zou ik niet zo snel doen, je bent niet heel snel van de ene naar de andere kant vind ik. Wel een leuk gebied met veel gave hutten. Beter niet in de vakanties vanwege drukte.

irchberg (aan de kant van Kirchberg, niet de kant van de resterhohe) vind ik dan juist wel weer geschikt. Veel leuke hutten met terrasjes in de zon. Vanuit ieder punt in het gebied ski je in no-time naar een afgesproken terrasje. § Kdtl op 12 feb 2023 14:27

Bedankt! Kirchberg ga ik ook even verder naar opzoek. Kan je even aangeven waarom je de kant van ‘Resterhohe’ (ik veronderstel dat Kitsbühel hieronder valt?) minder geschikt vind?

Ik vind Ischgl ook een hele goede optie, mits jullie buiten de vakantie periodes gaan. De reden: veel km aan piste (van makkelijk tot moeilijk), maar je bent altijd weer binnen 2 liften terug op de Idalp. Je kunt dus makkelijk alle uithoeken opzoeken en zo weer terug gaan naar een centraal punt. Genoeg fijne terrassen ook daar. Eten en drinken vind ik op enkele uitzonderingen na niet heel erg duur.

Accommodatie zal wel wat duurder zijn, maar als je er geen bezwaar tegen hebt een stukje te rijden kun je in bijvoorbeeld Mathon wat huren.

Tiny-M op 12 feb 2023 13:58

We kunnen normaal buiten de std vakantieperiodes gaan, dus dat zit wel goed. Ook het binnen de twee pistes terug op het centrale punt staan klinkt eigenlijk als muziek in de oren.

Op het eerste zicht niet meteen wat gevonden in Mathon of Ischl zelf wat betaalbaar is, maar daar zal ik dan nog eens wat dieper naar opzoek moeten. Via welke sites boeken jullie gewoonlijk? Mijn kennis beperkt zich tot booking.com, airbnb en Bellevilla.

BoboB op 13 feb 2023 19:44

Ischgl doe ik meestal via de site van Ischgl zelf. Zie meestal maar weinig op sites als booking etc. voor daar.

Grappig hoor, hoe voorspelbaar de reacties zijn.
Vooral reacties van mensen die hun eigen favoriete gebied promoten, zonder rekening te houden met wat de TO wil en nodig heeft.

In Tirol betaal je voor vergelijkbare kwaliteit 30 (Saalbach) tot 50 (Ischgl) procent meer.

In de Dolomieten is Sexten een mooi alternatief.
Moet het toch perse Oostenrijk zijn, dan bijv. Schladming en Rohrmoos.
In Frankrijk, Valloire of Val Cenis.
Zwitserland genoeg opties, bijv Grimentz,maar helaas wel erg duur geworden.

*bericht bewerkt door Onnem op 13 feb 2023 22:23

The older I get, the better I was

Grappig hoor, hoe voorspelbaar de reacties zijn.
Vooral reacties van mensen die hun eigen favoriete gebied promoten, zonder rekening te houden met wat de TO wil en nodig heeft.

In Tirol betaal je voor vergelijkbare kwaliteit 30 (Saalbach) tot 50 (Ischgl) procent meer.

In de Dolomieten is Sexten een mooi alternatief.
Moet het toch perse Oostenrijk zijn, dan bijv. Schladming en Rohrmoos.
In Frankrijk, Valloire of Val Cenis.
Zwitserland genoeg opties, bijv Grimentz,maar helaas wel erg duur geworden.

Onnem op 13 feb 2023 22:23

In mijn ervaring zijn de Dolomieten echt niet goedkoper dan de gemiddelde Oostenrijkse bestemming. Tirol is misschien nog iets duurder, Salzburg eerder het tegendeel.

Daarbij sluit jouw rijtje ook niet goed aan op de wensen van TS. Neem bijvoorbeeld Schladming. Kost veel tijd om het gebied te doorkruisen, wat niet handig is als je na een dagdeel terug bij elkaar wil komen, en buiten anderhalve piste in Rohrmoos zitten de betere blauwe pistes op de Hauser Kaibling, die toch niet echt centraal ligt. Vind het persoonlijk een geweldig gebied, maar hier geen ideale keuze.

Niet het makkelijkste gebied om betaalbare accommodatie te vinden, maar Sölden zou hier ook goed passen. Qua grootte vergelijkbaar, goede mix van makkelijke en uitdagende pistes en met een paar liften kom je van de ene naar de andere kant. Direct alternatief voor Ischgl (en vice versa). Alta Badia past an sich ook, maar zonder de mogelijkheid tot lange tochten gaan de meeste paradepaardjes van de Sella Ronda en omgeving inderdaad wel aan je voorbij.

❄️

Sja, zo’n beetje alle andere gebieden waar ik ben geweest waren of vrij uitgestrekt waardoor je niet even makkelijk tussen de middag afspreekt of vrij klein, waardoor je het met een dag 2 a 3 wel gezien hebt als je wel wat km op een dag maakt 🤷‍♀️
Roep niet zomaar wat.

Grappig hoor, hoe voorspelbaar de reacties zijn.
Vooral reacties van mensen die hun eigen favoriete gebied promoten, zonder rekening te houden met wat de TO wil en nodig heeft.

In Tirol betaal je voor vergelijkbare kwaliteit 30 (Saalbach) tot 50 (Ischgl) procent meer.

In de Dolomieten is Sexten een mooi alternatief.
Moet het toch perse Oostenrijk zijn, dan bijv. Schladming en Rohrmoos.
In Frankrijk, Valloire of Val Cenis.
Zwitserland genoeg opties, bijv Grimentz,maar helaas wel erg duur geworden.

Onnem op 13 feb 2023 22:23

Wat een onzin. Ik was voor het eerst in Saalbach en het is zeker niet een van mijn favoriete gebieden, maar ik vond het wel een leuk gebied en zeker geschikt voor de wensen van de vraagsteller.

Zelf verbleven wij in Vorderglemm, vlakbij de Schönleitenbahn. Vanaf de top van die lift kun je via een blauwe piste helemaal tot in Saalbach afdalen en daar de Bernkogelbahn pakken om verder het gebied in te gaan. Vanuit Leogang ben je in drie liften op hetzelfde punt. En leuke dalafdalingen naar Leogang. Zou zelf alleen niet zo snel in Fieberbrunn gaan zitten omdat dat echt wat meer tijd kost om te komen, en Leogang is ook een beetje een uithoek, maar wel beter dan Fieberbrunn qua bereikbaarheid in het skigebied zelf. Overigens vond ik de afdalingen in Fieberbrunn wel erg leuk en het was daar ook een stuk rustiger dan in de rest van het skigebied.

Ik boek vrijwel altijd via de website van het skigebied zelf. In dit geval Saalbach.com.

*bericht bewerkt door Quick op 13 feb 2023 23:38

Mr. Slow

Ik vind Ischgl ook een hele goede optie, mits jullie buiten de vakantie periodes gaan. De reden: veel km aan piste (van makkelijk tot moeilijk), maar je bent altijd weer binnen 2 liften terug op de Idalp. Je kunt dus makkelijk alle uithoeken opzoeken en zo weer terug gaan naar een centraal punt. Genoeg fijne terrassen ook daar. Eten en drinken vind ik op enkele uitzonderingen na niet heel erg duur.

Accommodatie zal wel wat duurder zijn, maar als je er geen bezwaar tegen hebt een stukje te rijden kun je in bijvoorbeeld Mathon wat huren.

Tiny-M op 12 feb 2023 13:58

We kunnen normaal buiten de std vakantieperiodes gaan, dus dat zit wel goed. Ook het binnen de twee pistes terug op het centrale punt staan klinkt eigenlijk als muziek in de oren.

Op het eerste zicht niet meteen wat gevonden in Mathon of Ischl zelf wat betaalbaar is, maar daar zal ik dan nog eens wat dieper naar opzoek moeten. Via welke sites boeken jullie gewoonlijk? Mijn kennis beperkt zich tot booking.com, airbnb en Bellevilla.

BoboB op 13 feb 2023 19:44

fe-wodirekt (duits) staan ook nog wel eens pareltjes op.

Verder inderdaad -1 voor Skiwelt, flinke afstanden tussen de verschillende uithoeken van het skigebied.
Kaltenbach (Zillertal) kan ook nog, hier ben je via piste Z(entral) altijd weer vlug terug op het centrale punt. Ook is het vanuit Hochfügen maar 2 liften om terug te geraken in het Kaltenbach deel.
Zillertal Arena & Zillertal 3000 zijn wel een stuk uitgestrekter, vooral de eerstgenoemde.

Gang is alles

Skiwelt zou ik niet zo snel doen, je bent niet heel snel van de ene naar de andere kant vind ik. Wel een leuk gebied met veel gave hutten. Beter niet in de vakanties vanwege drukte.

irchberg (aan de kant van Kirchberg, niet de kant van de resterhohe) vind ik dan juist wel weer geschikt. Veel leuke hutten met terrasjes in de zon. Vanuit ieder punt in het gebied ski je in no-time naar een afgesproken terrasje. § Kdtl op 12 feb 2023 14:27

Bedankt! Kirchberg ga ik ook even verder naar opzoek. Kan je even aangeven waarom je de kant van ‘Resterhohe’ (ik veronderstel dat Kitsbühel hieronder valt?) minder geschikt vind?

BoboB op 13 feb 2023 19:47

Ik bedoel het deel aan de kant van Jochberg en passthurn. Je gaat daar heen met de 3S gondel. Daar kun je niet gemakkelijk het gebied doorkruisen.

Als je aan de kant van Kirchberg bent (Maierl, Pengelstein, Fleck, Brunn) kun je volgens mij zo ongeveer altijd met 2 liften op ieder punt komen.
Dan zijn koffiestops, lunches etc gemakkelijk af te spreken.
Kitzbuhel is eigenlijk maar een heel klein deel van het Kitzski gebied (maar wel leuk om even een ochtend te doen)

Totales Vollidiot

Van alle skigebieden die ik al heb bezocht zou ik ook het Val di Sole met de Skirama Brenta skipas aanraden. De skigebieden van Madonna di Campiglio en Passo Tonale - Ponte di Legno lenen zich het meestal tot de voorwaarden gesteld in de openingspost.

Het grootste deelgebied tussen Madonna, Folgarida, Marilleva en Pinzolo heeft eigenlijk overal wel een gezonde mix tussen eenvoudigere en moeilijkere pistes, waarbij dat laatste zelden verplicht is. Veel mogelijkheden voor gevorderden, maar rond Madonna ben je snel op een gezamenlijke plaats.

Ook op de Passo Tonale zijn er veel mogelijkheden voor beginners op de pashoogte, terwijl gevorderde skiërs zich echt kunnen uitleven op de pistes tussen Ponte en Temu. Je schakelt ook snel van de ene naar de andere locatie binnen het skigebied. Vergeet het skigebied van Peio ook niet over te slaan, ook werkelijk de moeite.

Ik lees hier ook enkele suggesties die mij (uit eigen ervaring) minder geschikt lijken: Grimentz, Schladming en Drei Zinnen. Stuk voor stuk steengoede skigebieden, maar niet voor de vereisten door jou gesteld.

Ik vind zelf Kaltenbach wel een goede optie voor de TS; goed te doen voor beginners, makkelijk terug te komen bij midenstation, een tochtje naar Hochfugen is goed te doen voor als je toch wat verder wil.

Zell am Ziller vind ik dan ook wel een leuke stek, al is hier minder blauw als bij Kaltenbach. Rosenalm is een mooie stek om te pauzeren en iedereen kan dan makkelijk terug komen of nog wat rond skien, genoeg te doen vanaf de Rosenalm. Wil je de oversteek maken naar Gerlos dan kan dat ook nog. Langs de Schnitzelhutte voor een heerlijk zonnig terras, de rest gaat gewoon nog 1 of 2 rondjes en vanaf daar het dal opzoeken met de dalafdaling of de kabelbaan, je komt tegenwoordig met blauw bij het station vanwaar je naar het dal gebracht kan worden als je al vanaf 14:00 op het terras zit… ;)

Zillertal heeft zo wel meer plekjes waar je met dezelfde pas heen kan gaan… Spieljoch (Fugen) is ook zoiets; zou ik niet de hele week willen zijn maar echt een leuk gebiedje met uitdaging voor iedereen en een fantastiche plek heel centraal voor de mensen die eerder willen pauzeren/stoppen…

Alta Badia en Val Gardena staan sowieso hoog op het lijstje om mooie tochten te maken, maar dan eerder eens met een groep vrienden van allemaal goede skiërs. Het lijkt me hier moeilijker om 's middags even samen te lunchen of namiddag samen wat te drinken, of vergis ik me?

BoboB op 13 feb 2023 19:46

Zoals Kronplatz ga je eigenlijk nergens vinden, omdat daar vrijwel alles bovenin bij elkaar komt.

Samen drinken in de namiddag zal zelden een probleem zijn. En je kan prima met de goede skiërs in de ochtend een Sella Ronda doen en dan samen aan de lunch gaat ergens in Alta Badia.

Mijn punt was meer dat je zo in de groep de mensen die wat anders willen richting Alta Badia kan laten gaan (heeft zeer veel pistes die voor de minder gevorderden leuk zijn) en degenen die wel naar Kronplatz willen kunnen dat dan ook.

Als het vooral gaat om samen te kunnen komen, dan komen er natuurlijk veel gebieden in aanmerking, mits ze redelijk compact zijn. Je zou eens kunnen kijken naar Cortina, van waaruit je tegenwoordig nu ook naar het Sella gebied kan, of alleen maar 5 Torri erbij.

Of een gebied als Passo San Pellegrino, al heeft dat weer minder te bieden voor gevorderden.

Je kan ook in Moena of Pozza di Fassa gaan zitten en van daaruit diverse kleinere gebieden doen.

Ik ben zelf ook jaren naar Kronplatz gegaan. Samen met mijn vriend heb ik het dan een keer of 3 ingeruild voor Zillertal 3000. Ik denk dat dit voor jou ook een aanrader kan zijn. Wij verbleven in Finkenberg wat veel rustiger is dan Mayrhofen en je zit meteen midden in het gebied als je boven komt. Je kan altijd is een dag naar de Hintertuxer gletsjer uitwijken, wat zeker bij mooi weer een aanrader is. Maar om heel eerlijk te zijn: we zijn uiteindelijk naar Kronplatz teruggekeerd. Voor mij blijft dat iets speciaals hebben, noem het jeugdsentiment 😉

Vanuit Kronplatz kun je richting Drei Zinnen, richting Alta Badia of Val Gardena, Marmolada, Lagazuoi, Gitschberg-Jochtal, hoeveel keuze wil je hebben? Mits je het niet erg vind om een stukje te rijden. Wij doen dat elk jaar, elke dag andere kant op. Startpunt vlakbij Brunico.

De echte combo van Kronplatz ga je niet veel vinden omdat quasi alle pistes zich bevinden op 1 berg (panetone) die samenkomen op de top. Langs de andere kant als jij, je broer en je paps graag goed doorskieen dan is een iets uitgestrekter gebied toch geen probleem, zolang de verbindingen maar goed zijn. Je skiet (als er geen files zijn) de hele sella ronda echt wel in 2,5 tot 3 u hoor, de dames kunnen in Alta Badia hun blauwe piste hartje laten gaan en jullie trekken de ene dag richting Arabba (pittigere pistes) en de andere dag richting Val Gardena, de Marmolada, Cortina, what not, en je bent als je wilt na 4 u skieen echt wel terug.

Sesto(sexten) is vernoemd maar zou ik ook niet doen (fantastisch gebied wel). Ik volg Dsvier wel qua Cortina, daar heb je alles, makkelijke pistes (onderste van de Tofana kant) of Cinque Torri en Col Galina, tot lekker zwart (Forcella Rossa, Virtigine Biancha, Labyrinto) en je hebt de connectie naar Alta Badia als je wilt verder gaan. Alpe Lusia en San Pellegrino is te klein voor echte km vreters. Civetta zou kunnen maar niet super beginner vriendelijk. De brenta dolomieten (Madonna di Campiglio, etc) zijn zeker een aanrader en passen ook in 't plaatje.

*bericht bewerkt door Asterino op 22 feb 2023 23:44

Een gebied dat aan al je wensen voldoet is Montgenvre: het ‘basis’ skigebied ligt rond het dorp dus met een piste of twee ben je altijd terug in het dorp. Het dorp zelf is autoluw en is vrij veel te beleven voor mensen die niet elke dag op de piste willen staan (fantastische spa, briancon vlak bij om stad te bezoeken, sneeuwschoenwandel kaarten beschikbaar,…) Voor de gevorderden is er de italiaanse kant die je bij in de skipas kan nemen. Tot aan sagnalonga heerlijke pistes, om verder Italie te ontdekken best korte rit met auto om enorm vervelende verbindingspistes te vermijden. Skipas is overigens echt goedkoop (een 40 per dag voor een dikke 100km). Nadelen zou ik zeggen is de afstand voor Nederlanders en de hutten op de piste (er zijn er maar twee en prijzen zijn op zen frans. les terasse is wel echt een heel mooie moderne hut met fantastisch eten). Maar als je tot in italie geraakt (vlot rood kunnen skien) dan kan je daar een paar van de beste berghutten van de alpen vinden (baita gimont is een pareltje qua eten en uitbaters).

Dag allen,
Bekend met Kronplatz, ongeëvenaard, voor diversiteit in skipistes voor een ieder en toch binnen 30 min bij afgesproken hut.Een mogelijk alternatief is Dienten am Hochkonig.Precies centraal in het gebied dus wie de hochkonig tour doet komt er halverege weer langs. Daar is naar mijn mening redelijk te voldoen aan de eisen v d vraagsteller. Succes

Ik ben net terug uit Saalbach. Vond het oriënteren op de piste en op de kaart niet moeilijk. Uitstekend geschikt voor hetgeen je beschrijft: veel blauwe afdalingen die ik nog niet eens zo heel vlak vond, leuke tochtjes, toch overzichtelijk, en heel veel hutten waar je vanaf een uur of 2 lekker een biertje kunt drinken.

Ik ben er als gevorderde skiër na een paar dagen in ieder geval nog niet op uitgekeken. Hangt er wel vanaf wanneer je van plan bent te gaan, het gebied heeft veel zuidhellingen en ligt niet hoog. Wel langere afdalingen dan ik had verwacht omdat het dal ook laag ligt.

Quick op 12 feb 2023 13:53

Fijn te horen! Waar verbleef je ergens? Effectief in Saalbach?

Ik was hier ook al even aan het kijken naar Leogang, lijkt me net een tikkeltje goedkoper om acco te vinden voor 7 personen, al weet ik niet of het hier ook zo makkelijk is om elkaar 's middags even te vinden voor de lunch. Als hier ervaringen rond zijn, shoot!

Periode is normaal terug de 1ste of 2de week van februari, dus dat zou wel goed moeten zitten wet betreft sneeuwzekerheid lijkt me.

BoboB op 13 feb 2023 19:33

Haus pilch is simpel maar goed. Ontbijt is prima maar niet overdreven. In de hoofdstraat, 200m van de zwolferkogelbahn. Prijs voor dat alles is prima.

Ik vind Ischgl ook een hele goede optie, mits jullie buiten de vakantie periodes gaan. De reden: veel km aan piste (van makkelijk tot moeilijk), maar je bent altijd weer binnen 2 liften terug op de Idalp. Je kunt dus makkelijk alle uithoeken opzoeken en zo weer terug gaan naar een centraal punt. Genoeg fijne terrassen ook daar. Eten en drinken vind ik op enkele uitzonderingen na niet heel erg duur.

Accommodatie zal wel wat duurder zijn, maar als je er geen bezwaar tegen hebt een stukje te rijden kun je in bijvoorbeeld Mathon wat huren.

Tiny-M op 12 feb 2023 13:58

We kunnen normaal buiten de std vakantieperiodes gaan, dus dat zit wel goed. Ook het binnen de twee pistes terug op het centrale punt staan klinkt eigenlijk als muziek in de oren.

Op het eerste zicht niet meteen wat gevonden in Mathon of Ischl zelf wat betaalbaar is, maar daar zal ik dan nog eens wat dieper naar opzoek moeten. Via welke sites boeken jullie gewoonlijk? Mijn kennis beperkt zich tot booking.com, airbnb en Bellevilla.

BoboB op 13 feb 2023 15:44

In Galtür vind je hotel Zontaja, dat ontbijt, diner (incl. drankjes!!) en aan het eind van de middag cake en koekjes heeft klaar staan, kost ongeveer 750 -800 euro p.p. per week.
In Galtür-centrum kun je gratis gebruikmaken van het indoorcentrum met zwembad, jacuzzi, gym, enz… Galtür ligt op nog geen 10 minuten rijden voorbij Ischgl.
Verder heb je Haus Birkheim, tussen Kappl en Ischgl, dat B&B biedt voor ongeveer 350 euro p.p. per week
Als skigebied kan ik Val Gardena aanraden: biedt voor iedereen voldoende uitdaging met heerlijke restaurants op de berg, evenals Saalbach-Hinterglemm.

Plaats een reactie