Val Cenis of La Norma

Dit onderwerp gaat over de bestemming Val Cenis en La Norma

Hoi,

wij willen de 2e kerstweek naar frankrijk toe, kind 4 jaar 1e keer les dus een leuk kinderland is een must, wij 2 snowboarders en 1 skiester (9 jaar). Nu lijkt La Norma of Val Cenis ons wel wat.
Iemand ervaring met deze 2 gebieden ? Welke heeft de leukste skischool voor de kleine ? Ook wel belangrijk dat het appartement dichtbij het kinderland ligt.

*bericht bewerkt door moderator (Rogier) op 01 sep 2021 10:03: In goede subforum geplaatst en aan de betreffende skigebieden gehangen.

LA NORMA!!!

La norma is erg leuk, maar…

Je gaat in de kerstweek. Dan schijnt de zon niet of amper op pistes. Kinderland zal volledig in de schaduw liggen.

Weet niet hoe dat in val Cenis is.

Zo te zien vergelijkbaar (Google maps). Ook allemaal noord oriëntatie.

*bericht bewerkt door evr66 op 01 sep 2021 11:57

Edwin van Riel

Zijn er andere bestemmingen die meer zuidhellingen hebben ?

Die zijn er wel, maar dan moet je hoog zitten of geen behoefte aan sneeuw hebben.

Ik zou me niet zo’n zorgen maken over noordhellingen. Beide gebieden zijn compact genoeg om dicht bij het kinderland te zitten. Zoek de acco die je wilt op Google maps en vergelijk het met de pistekaart.

Zijn er andere bestemmingen die meer zuidhellingen hebben ?

snowy1978 op 01 sep 2021 12:00

Saint francois longchamp of saint jean d’arves bijvoorbeeld.

Ik zou echt geen La norma doen met de kerst, maar dat moet je zelf weten natuurlijk.

Saint jean d’arves was ik niet zo te spreken over het kinderland trouwens. Saint francois longchamp heb ik betere dingen over gehoord, maar ben ik zelf nog niet geweest. Ligt wel boven de 1600 meter op een zuidhelling.

Aussois, ligt tegenover La Norma, ligt op een zuid helling. Erg leuk voor kleine kinderen. Kinderland is in Frankrijk niet heel uitgebreid, er wordt 2 uur les gegeven, soms 2,5 uur en zodra het kan worden de kinderen meegenomen de piste op. Aussois heeft boven een groene piste, die is makkelijk te doen na een paar dagen les. Met een leuk restaurant dat toen nog betaalbaar was. Wij zaten daarin appartement les flacons d’argent (goelia.com) ligt aan einde van de pistes.

Beide liggen flink in de schaduw in begin van het seizoen.
Val Cenis vind ik als gebied mooier, en is ook een echt authentiek groot dorp met alles erop en eraan. Val Cenis is toch een tekentafel-dorp, zij het wel van menselijke proporties en geen extreme hoogbouw.

Wanneer je zon belangrijk vindt zijn er wel een paar goede alternatieven, die niet zo bekend zijn.
(1) La Rosiere, direct boven bourg saint maurice. Mooi gebied, zeker sinds de uitbreiding naar de Mont Valaisan. Extreem sneeuwzeker, meestal in de top-3 sneeuw van Frankrijk. https://www.skipass.com/stations/la-rosiere.html
(2) Les Karellis. Ook in die buurt, onterecht onbekend. https://www.skipass.com/stations/les-karellis.html
(3) Sauze d’Oulx (Piemonte). Extreem makkelijk aan te rijden (1000 km vrijwel alleen snelweg). Onbekend pareltje, midden in Via Lattea 400 km pistes. Tussen de bossen en zonnig. Prijspeil echt enorm veel lager dan Frankrijk (30%?). Zat leuke accomodaties, zelfs OP de piste. Ook boekbaar via sommige touroperators. Prima voor kinderen ook. Wanneer je het treft dat je er bent tijdens een retour d’est, vergeet je dat je leven niet meer.
(4) Bardonecchia (IT). Vlakbij Sauze d’Oulx (zelfde reistijd, prijzen, retour d’est). Nog onbekender, wel kleiner, erg mooi gebied voor gezinnen. Echt klein stadje met mooie pistes tussen de larixen.https://www.wintersport.nl/skigebieden/bardonecchia/ervaring…

*bericht bewerkt door Onnem op 01 sep 2021 14:29

The older I get, the better I was

La Norma en Val Cenis zijn beiden inderdaad schaduwrijk met de kerst.
Ze liggen beiden in het Maurienne dal. Een goede keuze wat mij betreft want de gebieden in dit dal zijn relatief rustig (ook qua route), authentiek en betaalbaar.

Als je dus in dit dal wilt verblijven, maar wel meer zon wilt hebben is Valloire wellicht een optie. (skigebied Galibier Thabor).
Gezellig dorp en prachtig, skirustig gebied. Andere optie in hetzelfde gebied is Valmeinier. Met een verblijf in Valmeinier (1800) is het dorp planmatig, maar wel sneeuwzeker.

sneeuw witje en de 7 bergen

Zijn er andere bestemmingen die meer zuidhellingen hebben ?

snowy1978 op 01 sep 2021 12:00

Er is ook wat anders dan zuid of noord ;-) Oost zon in de ochtend, west zon in de middag… :-)

Click. Click. Peace

Zon is toch wel belangrijk gezien de tijd van het jaar, dus heel de dag kinderland in de schaduw is niet ideaal mocht het koud worden. Zit nu ook te kijken naar Valloire , iemand tips qua appartementen ?

Zon is toch wel belangrijk gezien de tijd van het jaar, dus heel de dag kinderland in de schaduw is niet ideaal mocht het koud worden. Zit nu ook te kijken naar Valloire , iemand tips qua appartementen ?

snowy1978 op 02 sep 2021 10:25

1 keer in valloire geweest. Leuk authentiek dorp. Als ik het mij goed herinner is het kinder gedeelte niet beneden wat hoger gelegen. Even terug naar het appartement (afhankelijk van de ligging uiteraard) is daar wat lastiger.
Valmenier eens doorheen geskied, was toen wat minder weer (warm en vrij mistig), gaf toen een wat treurige indruk. Minder authentiek, maar ik denk qua ligging tov kinderland wel beter.

Zon is toch wel belangrijk gezien de tijd van het jaar, dus heel de dag kinderland in de schaduw is niet ideaal mocht het koud worden. Zit nu ook te kijken naar Valloire , iemand tips qua appartementen ?

snowy1978 op 02 sep 2021 10:25

1 keer in valloire geweest. Leuk authentiek dorp. Als ik het mij goed herinner is het kinder gedeelte niet beneden wat hoger gelegen. Even terug naar het appartement (afhankelijk van de ligging uiteraard) is daar wat lastiger.
Valmenier eens doorheen geskied, was toen wat minder weer (warm en vrij mistig), gaf toen een wat treurige indruk. Minder authentiek, maar ik denk qua ligging tov kinderland wel beter.

aartstyle op 02 sep 2021 11:02

Valmenier 1800 ? Waar zit daar het kinderland ? Hoor daar weer meer matige verhalen over.

Ik zat te kijken naar les chalets du galibier maar zie dat die bij de moulin piste liggen, boven welke piste ligt het kinderland in valloire?

In Valloire zijn er kinderlandjes beneden in het dorp bij de Brive-gondel en beneden in Verneys. In Valmeinier 1800 zijn twee kinderlandjes (boven in het dorp en beneden).

@snowy1978 Valmeinier 1800 is inderdaad een stuk minder sfeervol, maar ik heb zeker ergere kunstmatige dorpen gezien. Er staan geen flats, de planmatige bouw is van hout en in chalet vorm. Alle accommodaties liggen naast of dichtbij de pistes en het kinderland ligt zonnig en centraal met daar omheen shops, restaurants en wat terrassen.

Valloire is een echt dorp en daardoor mooier en gezelliger. Maar het ligt ook lager en is daardoor minder sneeuwzeker.

sneeuw witje en de 7 bergen

@snowy1978 Valmeinier 1800 is inderdaad een stuk minder sfeervol, maar ik heb zeker ergere kunstmatige dorpen gezien. Er staan geen flats, de planmatige bouw is van hout en in chalet vorm. Alle accommodaties liggen naast of dichtbij de pistes en het kinderland ligt zonnig en centraal met daar omheen shops, restaurants en wat terrassen.

Valloire is een echt dorp en daardoor mooier en gezelliger. Maar het ligt ook lager en is daardoor minder sneeuwzeker.

SandraSki op 02 sep 2021 13:12

klopt het dat Valmeinier geen gondels heeft ?

Valmeinier zelf niet, het skigebied heeft er wel twee, in Valloire. Maar als je geen dalafdaling maakt, hoef je die niet te nemen.

Valmeinier ligt iets zonniger met kerst, en ook iets hoger waardoor er vaak iets meer sneeuw ligt dan in Valloire. Wij waren heel blij over de esf-lessen ourson en flocon daar. Ze gaan snel op de eenvoudige, lange groene piste. Sinds kerst 2019 is er de nieuwe Sandonièrelift waardoor het gebied een stuk aantrekkelijker geworden is. Keer wel zeker met Pasen eens terug om naar Val Cenis te gaan, want dat is echt een heel aangenaam gebied.

Nog wat nieuwe aanbiedingen van deze en andere leuke gebieden (Puy Saint Vincent ligt ook goed in de zon!)
https://www.wintersport.nl/weblog/06/06/2021/waarom-je-deze-…

Click. Click. Peace

Ik ben lang geleden in Valloire geweest. Ik herinner me vrij veel vlakke stukken waar je met een snowboard moest lopen.

Ik ben lang geleden in Valloire geweest. Ik herinner me vrij veel vlakke stukken waar je met een snowboard moest lopen.

Taan op 03 sep 2021 23:40

Ik ben er een paar jaar geleden geweest om te snowboarden. Als je gewoon goed vaart houdt en je board goed in de war hebt staan hoef je eigenlijk bijna nergens te lopen.

Born to Ride

Ik haak graag even in op dit topic. Wij zitten met de zelfde overwegingen als snowy 1978.(Bedankt voor het aanmaken en alle nuttige reacties!)
Alleen doet mijn vrouw niet aan wintersport, dus moet het dorpje ook nog wat te bieden hebben. Verder staan de meiden op de eerste plaats! inverstering in de toekomst😁. ze zijn 6 en 9 jaar en moeten het nog leren. Ik heb geen speciale wensen. Ga toch nog een keer met vrienden later in het jaar. een wit dorp zou wel fijn zijn.
Nu kwam ik in mijn zoektocht Valmorel ook tegen. Kent iemand dit dorp een beetje. staat dat het gezelliger is dan Saint François Longchamp. Ik kan van googlemaps niet makkelijk opmaken de pistes in de zon liggen.

Volmorel is gezelliger ogend dan St. François, maar dat is ook niet zo moeilijk. Echter haalt het dorp het bij lange na niet bij de bovengenoemde dorpen. Daarnaast ligt het dorpje zelf wat meer in de schaduw begin januari.

dank je wel Bennie,

De twijfel is nu nog een beetje tussen Aussois, Valloire en ik heb ook leuke aanbiedingen gezien in st Sorlin d` Arves. tips zijn welkom. Ik slaap r nog even een nachtje over.

dank je wel Bennie,

De twijfel is nu nog een beetje tussen Aussois, Valloire en ik heb ook leuke aanbiedingen gezien in st Sorlin d` Arves. tips zijn welkom. Ik slaap r nog even een nachtje over.

thimzon op 04 sep 2021 17:09

Ik denk dat wij voor valloire gaan, zon is toch een dingetje,vooral als het erg koud wordt voor de kids

*bericht bewerkt door snowy1978 op 04 sep 2021 18:32

dank je wel Bennie,

De twijfel is nu nog een beetje tussen Aussois, Valloire en ik heb ook leuke aanbiedingen gezien in st Sorlin d` Arves. tips zijn welkom. Ik slaap r nog even een nachtje over.

thimzon op 04 sep 2021 17:09

Ik denk dat wij voor valloire gaan, zon is toch een dingetje,vooral als het erg koud wordt voor de kids

snowy1978 op 04 sep 2021 18:31

Helemaal mee eens. Aussois en st Sorlin d` Arves liggen volgens mij ook goed in de zon. maar Valloire spreekt ons ook erg aan.

Aussois, ligt tegenover La Norma, ligt op een zuid helling. Erg leuk voor kleine kinderen. Kinderland is in Frankrijk niet heel uitgebreid, er wordt 2 uur les gegeven, soms 2,5 uur en zodra het kan worden de kinderen meegenomen de piste op. Aussois heeft boven een groene piste, die is makkelijk te doen na een paar dagen les. Met een leuk restaurant dat toen nog betaalbaar was. Wij zaten daarin appartement les flacons d’argent (goelia.com) ligt aan einde van de pistes.

MirjamP op 01 sep 2021 12:52

Waren jullie tevreden over de appartementen? Het lijkt echt alles te hebben maar ze geven er maar 2 sterren voor en het is echt spotgoedkoop. 😲

Lees dan eens de recensies op
-zoover
-tripadvisor

The older I get, the better I was

Aussois, ligt tegenover La Norma, ligt op een zuid helling. Erg leuk voor kleine kinderen. Kinderland is in Frankrijk niet heel uitgebreid, er wordt 2 uur les gegeven, soms 2,5 uur en zodra het kan worden de kinderen meegenomen de piste op. Aussois heeft boven een groene piste, die is makkelijk te doen na een paar dagen les. Met een leuk restaurant dat toen nog betaalbaar was. Wij zaten daarin appartement les flacons d’argent (goelia.com) ligt aan einde van de pistes.

MirjamP op 01 sep 2021 12:52

Waren jullie tevreden over de appartementen? Het lijkt echt alles te hebben maar ze geven er maar 2 sterren voor en het is echt spotgoedkoop. 😲

thimzon op 05 sep 2021 11:41

Voor ons is Aussois al een tijdje geleden, 2007😳 twee keer geweest. appartementen zijn redelijk basic, zwembad hebben we veel gebruikt, onze jongste was beide keren 3 jaar en het was voor ons de eerste keer wintersport met de kinderen. Er zijn idd mooiere appartementen te vinden, maar onze vakanties waren goed daar. Valmeinier wat hier genoemd wordt zijn we ook geweest, is groter qua gebied, appartementen P&V gezeten, is ook redelijk basic. Super fijne ski in en out, dat wel.

Plaats een reactie