Monte Rosa

Dit onderwerp gaat over de bestemming Monte Rosa

We (koppel) gaan in de week voor kerstmis afzakken naar de Alpen. We pikken iemand op in Geneva en dus zoek ik iets in de ‘nabijheid’. Monte Rosa leek me wel charmant en budgetvriendelijk. Tweede keus is Breuil-Cervinia. Heeft iemand ervaring met deze locaties qua budget, gezelligheid en skigebied/sneeuwzekerheid?

De keuze voor Italië ipv Frankrijk is ingegeven door nadruk op meer charme en budget-vriendelijkheid. Ik ben reeds in Oostenrijk (Obertauern) en Frankrijk (dHuez) geweest en Frankrijk vond ik echt niet gezellig qua accomodatie/eten/charme.

We zijn drie beginners (tweede/derde skivakantie) die ook gezellig op een terras willen zitten en genieten van een heerlijke maaltijd. Après hoeft niet echt.

Groeten,

Taman

Dan zou ik, gezien de moeilijkheidsgraad van de pistes, voor Breuil-Cervinia gaan. Qua sneeuwzekerheid is dat ook helemaal goed en er is voor die week nog genoeg aan huisjes te vinden.

Zelf nog geen ervaring met monte rosa, staat wel op de planning. Maar als je iets in de buurt zoekt met gezelligheid zou ik zeker eens naar morzine of les gets kijken. Is echt om de hoek en zijn zeker geen betondorpen.

@taman Breul-cervinia is een superlelijk dorp met vrijwel alleen maar appartementencomplexen. Denk Frankrijk.
Het skigebied is echter prima en ligtop het zuiden wat hartje winter ook wel fijn is, maar misschien wat te gemakkelijk voor (ver)gevorderden. Daarnaast heb je wel de optie om een dagje Zermatt erbij te pakken wat zeker een aanrader is, echter niet budgetvriendelijk ;p. Dat is als skigebied wel uitdagender.

Als je voor dit skigebied wilt gaan: Kijk eens of je wat kunt vinden in Valtournenche, zelfde vallei als breul, alleen een stuk gezelliger.

Monte rosa is ook zeker een aanrader. Vraag @49 anders even om tips over dat gebied.

to ski or not to ski, thats no question

Qua charmant wint Gressoney met straatlengtes voorsprong op Cervinia. Beide zijn prima ook voor beginners, hoewel Cervinia misschien iets beter. Sneeuw is sowieso geen probleem, de zuidalpen dumps hebben hun werk al gedaan en er komt nog meer.
http://www.lovevda.it/it/prima-di-partire/bollettino-neve-sc…

null

La Thuile is ook erg goed geschikt. Pakt minder mee van de zuidalpen dumps, maar wel van west stroming. Leuk authentiek dorp. Mooie brede pistes met prettige hellingshoek bovenop het plateau, en lekker lange dalafdaling die ook voor beginners goed te doen is.

The older I get, the better I was

Dank je voor alle suggesties!
Ik ben nu aan het rondkijken in Valtournenche en Champoluc/Frachey.

Monte Rosa deelt gratis skipassen uit bij een verblijf van minimum 4 nachten dus dat is mooi meegenomen.

Ik mag er gerust in zijn dat er genoeg sneeuw zal liggen in Monte Rosa in Mid december?
Op de toppen ziet het er inderdaad al mooi wit uit maar in de dorpen zelf zie ik nog niets…

waar heb de gratis ski pass aanbieding gezien? Ik ga ook in de tijd, en monterosa heeft al een mooi basis, dus het lijkt mij dat ze in mijn top 3 blijft…

Misschein zien wij elkaar toch in de week!

Uitgebreid verslag met mooie foto’s van Monterosa, vanuit Champoluc
https://www.j2ski.com/ski-chat-forum/posts/list/13758.page…

En nog een tweede
https://www.j2ski.com/ski-chat-forum/posts/list/14025.page…

The older I get, the better I was

Heidi, zie hier : http://www.monterosa-ski.com/dormire/sciare-gratis-2/?lang=e…
En mooie verslagen Menno!

Wat denken jullie van Bardonecchia tegenover Monte Rosa of Breuil-Cervinia?

Want tot zover ben ik het volgende te weten gekomen:

  • Cervinia: mooie brede pistes goed voor beginners/early intermediates. Vaak sterke wind die liften sluit.
  • Monte Rosa: beter voor gevorderden, beginners/intermediates vooral rond Antagnod? wel mooie scenery en top value for money.

Klopt dit wat?

Cervinia is niet bepaald goedkoop hoor. Wat zijn je verwachtingen m.b.t. budget-vriendelijkheid? Het is wel er mooi gebied, zeker met Zermatt erbij. Aanrader.

Prijzen die ik gevonden heb voor deze periode voor 4 nachten half-pension en 4 dagen skipass:
Monte Rosa: €250-300 per persoon.
Cervinia: €300-350 per persoon.

Dat vind ik meer dan schappelijk.

@taman

Antagnod zou ik niet naar toe gaan, ligt pal op het zuiden. Gressoney heeft als voordeel dat het in het middelste dal ligt, is wel 30-40 minuten verder rijden dan Champoluc. Qua pistes voor beginners zijn beide uitstekend. Vooral rond Gabiet mooie brede pistes. Groot voordeel ook dat het meestal erg rustig is, dus niet dat onprettige gevoel dat je steeds over je schouder moet kijken.

Budgetvriendelijk, is maar net wat je verwacht. Cervinia is ca 40% goedkoper dan Zermatt voor dezelfde accomodatie. Monterosa is iets goedkoper dan Cervinia. Prijzen op de pistes zijn ook stukken goedkoper dan in FR en vooral dan in CH, espresso voor 1 EUR. En dan vooral - het eten is echt stukken lekkerder.

Ben wel benieuwd hoe lang dat nog zo blijft, hoe meer mensen enthousiast schrijven (ik heb nu al spijt) over deze gebieden, hoe eerder ze worden ontdekt door grootschalig toerisme. Den engelsen komen al in flinke getalen naar bijv. Champoluc ook omdat het makkelijk aan te vliegen is via Turijn en dan korte transfer.

The older I get, the better I was

Yep. I’m all about the mountain huts with yummy food in Italian ski resorts.

Bring on those Zuid Alpen dumps and a frothy cappuccino for less than 2 EUR

null

De kogel is door de kerk, mede dankzij alle tips hier gaan we van 16 tem 20 december naar champoluc.
Wat ook geholpen heeft zijn de youtube videos van de verschillende pistes. Terwijl deze van Champoluc uitdagend en mooi overkomen vond ik deze van Cervinia maar erg monotoon.
Geboekt aan 570 euro voor 2 personen halfpension 5 nachten met 5 dagen skipas Monte Rosa waarvan 1 dag in een ander ski gebied van Aosta mogelijk is.
Ben ik heel blij mee :-)

Top :

@taman ik zat vorig jaar een seizoen in Alagna, Monte Rosa. Ik zou zeggen dat als jullie echte beginners zijn je wat betreft Monte Rosa het beste naar Champoluc kan gaan. De pistes rond Gressoney zijn al echte rode pistes, bij Champoluc heb je ook eenvoudigere rode pistes en blauw. Dat Antagnod pal op het zuiden ligt lijkt mij voor jullie periode, niveau en wensen geen bezwaar, dus dat kan je volgens mij ook overwegen (en je bent dan ook zo in Champoluc voor het ‘echte’ gebied). Je zou trouwens ook eens naar Les Contamines (Frankrijk, maar wel charmant, eenvoudig, budgetvriendelijk en prima eten op de berg) kunnen kijken. Voordeel van Monte Rosa is dat je er nu wel vanuit mag gaan dat boven 1800-2000m de sneeuw voor de pistes gegarandeerd is!

@taman, nog een dingetje: verheug je niet heel veel op terras zitten voor de week voor kerst. Dan staat de zon op zijn laagst (21 december) en heb je het kortste licht. Maar het kan juist wel supergezellig zijn!

@taman, goed geregeld! Waar hebben jullie geboekt want het reisaanbod is maar klein, zo op het eerste gezicht?

Ik heb nog niet geboekt, maar ik heb een reservering en nog niet hoeft te betalen voor half pension berghut, dus ski in-out voor 45 euro per person per nacht… in Gressoney.

Volgens mij, qua sneeuw, zit ik al goed.

Misschein toch wat eerder gaan, lol!

@Userd via de officiële website monterosa-ski bij de accomodaties die meedoen met ‘sciare gratis’ @Heidi Volgende dagen wordt het daar wel weer heel zacht. Ik vraag me af hoeveel sneeuw er over zal zijn volgende week.

Dus, ik blijf in afwachting…nog geen geld voor uitgegeven… maar het lijkt dat ze beginnen te openen.

@ HeidilnTheAlps

Ik zit eraan te denken om in maart Monte Rosa te bezoeken, ik ben wel benieuwd welke locatie jij hebt gereserveerd voor € 45 p.n. En is dat voor een hele week, of ook voor een paar nachten?

Albergo Ristoro Sitten, but there are a couple of others in and around Gressoney and Champoluc. You see them if you type refugio monterosa in google maps… there are a couple other that around the same price.

Dank je voor de info. Kun je albergo ristor sitten alleen voor een hele week huren of ook voor een aantal nachten? weet jij dat toevallig?

ik weet het niet…

The older I get, the better I was

wij een groep van circa 6 man willen ook midden maart richting Monte Rosa (indien de condities goed zijn). We willen eigenlijk niet eerder boeken dan half januari.
Heeft er iemand nog tips voor een goed appartement dichtbij de piste?

Hoor graag.

"respect the mountains"

Hangt er vanaf wat je wilt, Tripadvisor is redelijk compleet incl. bruikbare recencies
http://www.tripadvisor.nl/Hotels-g608940-Gressoney_la_Trinit…

Deze ligt pal naast de lift in Stafal
http://www.tripadvisor.nl/Hotel_Review-g608940-d1236838-Revi…

The older I get, the better I was

Plaats een reactie