Afstanden Wintersport.nl/ Ervaringen Champoluc

Dit onderwerp gaat over de bestemming Champoluc

Hoi,

Omdat ons vaste stekkie in de Dolomieten (La Villa/ Alta Badia) voor volgend jaar niet beschikbaar is (het wordt nu “helaas” wel erg populair daar), ben ik op zoek naar een andere locatie. Liefst in Italië. Zo kwam ik uit op Champoluc. IK zag echter op de website van wintersport nl een afstand vanaf Utrecht van 1191 kilometer staan, als ik zelf google aan het werk zet, kom ik op 1060. Dat laatste is nog wel aanvaardbaar. Zie ik iets over het hoofd? Verder hoor ik ook graag ervaringen van mensen die Chamopluc kennen. Vergelijkbaar met de Dolomieten/Alta Badia? Tips?

Thx!

*bericht bewerkt door moderator (Roel) op 09 mrt 2023 13:25

Best een eind weg, schitterend gebied!

Qua route zou ik gaan voor Basel, Martigny, Aosta. Gaat het snelste meestal. Maar goed, het blijft een eind weg. Andere opties zijn Gotthard tunnel (kans op drukte) of Simplon pas. In beide gevallen ben je nog (tegenvallend) vrij lang onderweg over het laatste stuk.

Simplon is wel erg mooi om te rijden trouwens ;)

Edwin van Riel

Heb zelf ook de route gedaan die @evr66 benoemd. Aardig stuk rijden inderdaad een als het slecht weer is heb je de kans dat je ook heel erg lang onderweg bent.
Dit afstand hangt er waarschijnlijk vanaf of je door Frankrijk of Duitsland/ Zwitserland rijdt.

Leuk gebied Monte Rosa!

Altijd Fr pakken qua route. Noordoost Frankrijk is gewoon doorrijden, geen verkeer, geen baustellen. Gas er op ;)

Edwin van Riel

Dank! En nog tips over het gebied zelf. Wij zijn 2 families met 3 puberkinderen. Stappen hoeft niet zo tijdens de wintersport. Beetje gezellig dorpje is wel leuk. Voor wat betreft het niveau, blauwe en (af en toe) rode pistes is prima. Niet iedereen skiet, dus als er mooie wandelingen (ook in de winter) gemaakt kunnen worden, en/of geklommenkan worden… Ik lees over Champoluc en Gressoney. Welke past het beste?

Het is wel een stuk meer rood dan blauw en het is een keteldal met 1 liftverbinding omhoog. Maakt dit het dan wel zo geschikt voor jullie groepssamenstelling vraag ik mij af. Niet te vergelijken met Alta Badia.

Dat vraag ik mij eigenlijk ook af. In Alta Badia (La Villa) hadden we nog onze eigen “huisbergen”, voor iedereen die (nog even) dichtbij het appartement wat afdalingen wilde doen bijvoorbeeld. Hier moet je als ik het goed begrijp, met 1 lift naar boven en ben je “vertrokken”. Dat is wel een dingetje gezien de groepssamenstelling.

@Hjdijk
Zoek je toch 'n ander stekje in La Villa🤔🤔

Born to run. B.S.

Seiser Alm???

En dan lekker in Ortisei gaan zitten. Leuk dorpje.

Totales Vollidiot

Of nog ietsje lager, in Badia? Bij het dalstation van La Crusc. Geen idee wat jullie zoeken qua acco maar is flink wat te krijgen daar.

Of inderdaad wat Kdtl zegt, Seiseralm. Zie ook het verslagje van @Henrike in het Dolomiti topic

*bericht bewerkt door HN65 op 10 mrt 2023 12:32

Ver weg, maar een fantastisch gebied. Echt hooggebergte, ik houd ervan. Wij verbleven in Stafal (Gressoney). Apres ski is er niet, al werd het in het enige lokale kroegje aan het eind van de dag toch erg gezellig met een glas wijn.

Ik ben ook fan.

Mr. Slow

We zoeken verder omdat Alta Badia volgend jaar in die week een grote uitdaging is. Onze huisbaas had voor die specifieke week al vele aanvragen gehad. Kon ze ook niet helemaal verklaren. Iets met Slovenen enzo. Denk dat veel Nederlanders nu ook zien hoe gaaf het daar is. Was een stuk drukker met landgenoten dan een jaar of 6 geleden. Heb al veel andere accommodaties aangeschreven … allemaal nee, vol. Maar bedankt voor de tips, misschien lukt het nog ergens anders.

Vond het ook een fantastisch gebied. Maar, zoals al eerder genoemd, moet je wel fatsoenlijk van een rode piste af kunnen komen en daar ook je plezier uit kunnen halen. Ze zijn over het algemeen niet al te moeilijk, maar op elke rode piste zit wel een stuk wat ik een beginnend skiër niet zou aanraden. Eigenlijk zijn er aan de Champoluc-Frachey kant maar 2 blauwe pistes. Die bij Frachey (waar je ook omhoog kan, 5 min rijden vanaf Champoluc) is wel mooi en lang. Om bij de blauwe piste aan de Champoluc zijde te komen zul je altijd eerst rood moeten skiën.

Gebied is erg rustig, vooral doordeweeks. Waren er in de Nederlandse voorjaarsvakantie en er waren weinig Nederlanders te bekennen. Voornamelijk Scandinaviërs. Aantal hele goede restaurants in het dorp en echt ook wel betaalbaar.

Met een beetje pech onderweg kan het wel een serieus lange rit zijn, wat bij ons de heenweg het geval was. Terugweg ging het heel soepel en is het goed te doen. Vond de positieve kanten ruimschoots tegen de afstand opwegen.

Je kunt ook de Brenta dolomieten eens overwegen. Rondom Madonna di Campiglio/Folgarida/Marilleva/Commezzaduro (kies dan in de buurt van de Daolasa of Mezzana) of Ponte di Legno.
Of La Thuile en als het niet al te groot hoeft te zijn, Aosta (Pila) zelf.

Niet iedereen naar aosta sturen @bennie 😉

Heerlijk gebiedje (Pila), dat wel! En veel leuke gebieden zijn van daaruit prima aan te rijden. Binnen een uur heb je dan la thuile, courmayeur, valtournenche, cervino, Champoluc en nog wat kleintjes liggen.

*bericht bewerkt door evr66 op 10 mrt 2023 18:32

Edwin van Riel

Vond het ook een fantastisch gebied. Maar, zoals al eerder genoemd, moet je wel fatsoenlijk van een rode piste af kunnen komen en daar ook je plezier uit kunnen halen. Ze zijn over het algemeen niet al te moeilijk, maar op elke rode piste zit wel een stuk wat ik een beginnend skiër niet zou aanraden. Eigenlijk zijn er aan de Champoluc-Frachey kant maar 2 blauwe pistes. Die bij Frachey (waar je ook omhoog kan, 5 min rijden vanaf Champoluc) is wel mooi en lang. Om bij de blauwe piste aan de Champoluc zijde te komen zul je altijd eerst rood moeten skiën.

Gebied is erg rustig, vooral doordeweeks. Waren er in de Nederlandse voorjaarsvakantie en er waren weinig Nederlanders te bekennen. Voornamelijk Scandinaviërs. Aantal hele goede restaurants in het dorp en echt ook wel betaalbaar.

Met een beetje pech onderweg kan het wel een serieus lange rit zijn, wat bij ons de heenweg het geval was. Terugweg ging het heel soepel en is het goed te doen. Vond de positieve kanten ruimschoots tegen de afstand opwegen.

Bramdehaas op 10 mrt 2023 15:06

Ik was er in December, deze review verwoordt het treffend

Plaats een reactie