Turbo-weekend-ski Innsbruck en omstreken 31 maart - 2 april

Dit onderwerp gaat over de bestemming Innsbruck

Van vrijdag tot en met zondag staat er een klein uitstapje naar de Alpen op de planning. Reden: broerlief heeft zijn Landes snowboard intake examen aanstaande zaterdag en benut graag zijn vaders en mijn drang om te skiën.

Vannacht om 00:00 vertrekken we richting Axamer Lizum, de plek waar een dag later het examen plaats zal vinden. Het is te hopen dat de sneeuwgrens meevalt en het zicht OK is. Ach ja, vaak ben je te bang.

De planning is verder als volgt:
Zaterdag: Stubaier Gletscher / Glungezer / Schlick 2000 afhankelijk van het weer die dag
Zondag: Ochtendje Schlick en 's middags weer naar huis.

null

Het grootste deel van de opstelling dit weekend… Voor mij het eerste Alpentripje zonder de geliefde Salomon 24 hours, die hebben inmiddels een nieuwe eigenaar. Hoop dan ook op de Stubaier Gletscher wat consumenten reuzenslalom ski’s te testen voor mijn volgende aankoop.
null

Zowaar het een keer voor elkaar gekregen om de auto niet compleet vol te rammen : )

Voor nu is het aftellen tot middernacht

Gang is alles

Veel plezier!

Goede reis en veel plezier @jesper

mama on a mission in the snow

Veel plezier en rij voorzichtig.

Dank!


Dag 1: Regen en zonneschijn in Axamer Lizum


Na een kleine 8 uur rijden arriveerden we in het altijd “sfeervolle” Axamer Lizum. Een paar vergane gebouwen en de gloedjenieuwe Hoadlbahn begroetten ons met een ochtendzonnetje.

null

Actuele omstandigheden:
Zoals verwacht was het Birgitzköpfl deel nog altijd gesloten evenals het treintje en enkele varianten / skiroutes.
Wat wel geopend was: Piste 1,3, 4(a), 5(a), 6, 7, 9 en skiroute 15. Tezamen 17 van de 38 piste km’s.
Verder vonden er vandaag verschillende examens plaats van het Tiroler Skilehrerverband. Niet geheel verwonderlijk gezien ons reisdoel ook zo’n examen betreft, maar dan zaterdag (morgen).

De skipas heb ik op de kop kunnen tikken voor het studententarief: een magere €35,- mocht er afgerekend worden. Toch mooi meegenomen.

Dan het meest gevreesde punt voor vandaag van mijn kant: het weer… Gelukkig bleef het tot het middaguur kurkdroog en heeft zelfs de zon zich meermaals laten zien. Daarna begon het echter te sneeuwen / regenen… Sneeuwgrens wapperde tussen de 1600 en 1800 meter met als gevolg een doordrenkt skipak om 16:00. Wat ook niet hielp is dat ik de rits van mijn jas een half uur lang voor een klein stukje open had staan.

null

^Boven aan de Hoadlbahn doemde deze boze wolken op
null

^Maar toen was daar… blauwe lucht!
null

^Bluebird?!
null

^Landschappelijk mistaat het gebied zeker niet
null

^Al het hele seizoen gesloten: de Birgitzköpfl 2-zitter
null

^Innsbruck in het dal
null

^Tijd voor de knusse Pleisingbahn
null

^De enige (geopende) piste die niet vanaf de Hoadl te bereiken is. Zeker de moeite waard.
null

^Na warmgedraaid te zijn was het tijd voor skiroute 15. Enkele ogenblikken geleden was het op deze foto zichtbare deel van de skiroute nog decor geweest voor de “buckel fahrt” van het Landes 2 examen.
Hoedje af naar de deelnemers, mij is het bij lange na niet gelukt om in een fatsoenlijk ritme naar beneden te skiën.
null

^Vanuit de lift
null

^Na deze wereldse inspanning was het tijd voor een lichte beloning: een radler + mineraalwater
null

^Na nog wat afdalingen begon de neerslag dan toch echt Axamer Lizum te bereiken, gepaard met een sterk verminderd zicht. Mijn compagnons besloten 1 voor 1 de handdoek in de ring te gooien waarna het nog aan mij was om de skidag solo vol te maken.
null

^Dit kwam niet geheel zonder prijs… Na een viertal afdalingen begon het water door mijn skikleren heen te sijpelen…
null

^Om wat oude herinneringen op te halen heb ik het ankerliftje nog maar even aangedaan. In een ver verleden (2017) heb ik hier namelijk pflugdrehen & -steuern voor mijn ski Anwärter mogen demonstreren.
null

^In mijn volgende gondelrit zag ik tot mijn verbazing vaders en broerlief een poging doen om de helling richting Lizum1600 op te rijden… Na 3 pogingen schijnt het gelukt te zijn.

Hierna nog een paar keer de blauwe 1 en rode 3 gedaan en daarna aangeschoven bij Lizum1600 voor een biertje te midden van tientallen aanstaande Landes leraren die vol verwachting op de uitslag zaten te wachten.

Skiline:

null

Morgen hopelijk wat reuzenslalom ski’s testen op de Stubaier Gletscher!

*bericht bewerkt door Jesper op 31 mrt 2023 22:10

Gang is alles

Die handdoek hadden ze beter naar jou toe kunnen gooien voor je natte pak. Ochtend zag er wel goed uit!
Benieuwd of het morgen goed wit zal zijn.

Leuke foto’s en verhaal Jesper! Axamer staat zeker op mijn lijstje om nog een keer heen te gaan omdat het om de hoek is van mijn ‘‘huis’’ gebiedje HochOetz-Kühtai.

Toch nog deels best een prima sneeuwgrens als de parkeerplaats wit is, die is op 1500m daar toch?

Weet je waarom de Birgkitzlift het hele seizoen dicht was?

Ziet er weer goed uit👌

Die handdoek hadden ze beter naar jou toe kunnen gooien voor je natte pak. Ochtend zag er wel goed uit!
Benieuwd of het morgen goed wit zal zijn.

Tiny-M op 01 apr 2023 01:51

Cosmetisch laagje hier en daar
@amelm klopt! De foto is wel echt op precies het goede moment genomen, 3 kwartier eerder lag er nog alleen maar water en een uur later was alles alweer gesmolten tot 1700m

Weet je waarom de Birgkitzlift het hele seizoen dicht was?

Frank66 op 01 apr 2023 09:32

Heb ergens iets gelezen dat de Birg Axamer Lizum enkel geld kost omdat het vooral mensen na een ander skigebied stuurt zonder dat ze per lift terug kunnen komen. Of dit ook echt de reden Is, weet ik niet…
@verschuuren Dank!

*bericht bewerkt door Jesper op 01 apr 2023 18:59

Gang is alles

Oké, maar deze is al een waardevolle toevoeging aan de Lizum dus m.i. een andere reden.
Maar des te meer een reden om een liftverbinding te maken tussen de Mutteralm en de Lizum. Dan wordt het een echt serieus skigebied.

Oké, maar deze is al een waardevolle toevoeging aan de Lizum dus m.i. een andere reden.
Maar des te meer een reden om een liftverbinding te maken tussen de Mutteralm en de Lizum. Dan wordt het een echt serieus skigebied.

Frank66 op 01 apr 2023 19:47

Absoluut! Zou echt een toevoeging zijn. Wat is de daadwerkelijke reden dan voor het gesloten houden voor de Birgkitzlift?

Gang is alles

Dag 2: Zelf geknutselde skitest @ Stubaier Gletscher 1-4-2023


Omstreeks 8:10 broerlief vlug afgezet bij Lizum 1600 waarna het tijd was voor ons om de weg te vervolgen naar de Stubaier Gletscher. Helemaal niet over nagedacht dat je dan een 2stukje Brenner meepakt en dus naast langzaam rijdende vrachtwagens passeren ook €3,50 moet betalen bij het verlaten ervan. Ach ja, het was toch rustig dus die extra 30 seconden die ik nodig had om m’n portemonnee uit de broekzak te vissen zal niemand tot last zijn geweest.

Algemeen
Weer 4,5 uur zonuren voorspeld, later aangescherpt naar 6. Temperatuur tussen ver in de min en iets in de plus vanaf het laatste deel Wilde Grub’n.
Geopend Alle noemenswaardige pistes, liften en verbindingen waren geopend met uitzondering van Daunjoch. Deze piste is echt een week open geweest en daarna direct weer gesloten… Iemand een idee waarom? Kostensparing?
Ook de geprepareerde skiroute naar het dal was geopend en in zeer degelijke conditie.
Drukte Geen! Nergens langer dan 1 à 2 stoeltjes / cabines hoeven wachten. Ik had het eigenlijk veel drukker voor een gebied zo vlakbij de snelweg op een zaterdag met redelijk wat zon voorspeld.

null

Na in totaal 90 minuten reistijd aangekomen bij dalstation Eisgratbahn om 09:00. Knap staaltje bouwwerk!
null

Verplichte “poah”
null

Zicht op de gesloten Fernaulift. Jammer maar begrijpelijk: de pistes zijn vanaf deze kant prima ontsloten door Eisgratbahn II.
null

Poederski’s vastgezet aan een hekkie en een paar Atomic G9 Revo’s op de kop getikt bij de intersport. Vol goede moed stapten we de Eisjochlift in.
null

Besloten richting de DSB Wildspitz te gaan om zo meteen de langste afdaling van het gebied te doen, helemaal terug naar de Eisgratbahn. Onderweg kwamen we de gesloten Windachfernerlift tegen. Niet heel verwonderlijk, vanwege de gletsjerteruggang is het traject op z’n minst gezegd discutabel geworden. Gelukkig bieden de Eisjoch- en Schaufeljochbahn een goed alternatief.
null

Spectaculaire lift overigens, die DSB Wildspitz.
null

Bergstations van de twee Daunferner liften
null

Beginstuk van de rode 9. Aan landschappelijk schoon geen gebrek op de Stubaier.
null

Typische gletsjerpistes bij de Daunferner I & II. In mijn hoofd waren de pistes een stuk vlakker. De hellingshoek van de rode 9 in combinatie met de uitstekende preparatie en de breedte maakte het tot de ideale piste om eens wat gesneden, lange bochten te proberen. Voor de G9s -zoals verwacht- geen enkel probleem.
null

: (
null

Tijd voor de geprepareerde skiroute naar het dal: Wilde Grub’n. Eigenlijk precies zoals ik verwacht had: lang, wat smallere stukken en wisselende condities. Al met al een erg variërende skiroute, zeker aan te bevelen voor vroeg op de dag wanneer je hem nog helemaal voor jezelf hebt.
null

De wind had wederom veel sporen achter gelaten in het landschap
null

Boven verwachting goed weer tot dusver met perfecte pistes en een degelijk paar ski’s.
null

Tijd om richting Fernau te gaan, maar niet zonder eerst een kijkje te nemen bij de Stubai Zoo die een dezer dagen zijn deuren weer opent voor al het freestyle talent van de wereld.
null

Fernaubahn ontsluit een drietal gevarieerde pistes en tal van varianten in het off piste terrein. Wij hielden heb vandaag bij de pistes.
null

Na de lunch was het tijd voor een skiwissel. De Fischer reuzenslalom ski’s waren echter op… daarom deze slalom-ish ski’s meegekregen met de instructie dat de Intersport bij Gamsgarten nog wel genoeg had liggen. Leuk voor 2 afdalingen maar daarna had ik het wel weer gehad met deze ski’s. Slalomski’s blijven in mijn optiek ontzettende one-trick-ponies.
null

Vervolgens 2 trappen naar beneden gelopen, niet wetende dat er ook een lift was. 10 minuten later konden mijn ski’s dan eindelijk afgesteld worden en was het tijd om de piste weer op te gaan. De Völkl Racetiger GS was mijn volgende uitprobeersel.
null

Drie kwartier later verslechterde het zicht helaas en viel er niet heel veel meer te testen. Gelukkig had ik daarvoor wel alles kunnen uitproberen wat ik wilde uitproberen bij goed zicht.
null

Vaders maakte gebruik van de gelegenheid door even bij te tanken op de Eisgrat. Rond dit tijdstip bereikte ons het positieve nieuws dat broerlief de Landes-intake gehaald had! Doel van de trip in ieder geval behaald.
null

Omstreeks 15:00 de Racetigers maar ingeleverd en de poederski’s nog even aangetrokken voor wat op-de-tast-skiën op de Daunscharte. Gelukkig is goed zicht geen vereiste voor deze ski’s, ze absorberen toch alles wat je tegen komt. Ideaal!
null

15:55 de laatste bergrit omhoog gepakt met als gevolg deze privé piste. Mezelf voorgenomen om de hele rit naar beneden zonder pauze te doen om de benen en mezelf nog eens een goede oefening te geven. Gelukt!
null

Onderin was de voorjaarsstemming terug
null

Samenvattend Stubaier Gletscher heeft mij positief verrast. Op internet las ik nog wel eens wat narigheid over matige preparering, drukte en onnodig gesloten liften. Afgezien van de Daunjoch was dit geenszins het geval vandaag. Wat ik ook erg kan waarderen is het rondskiën door het gebied. Elke keer dezelfde lift werd een beetje langdradig gisteren aan de Hoadl.

Morgen (2 april) nog een ochtendje Schlick 2000 en dan is het alweer tijd om de wagen richting Nederland te karren. Voor nu de ogen maar eens sluiten.

Gang is alles

Ik vind het zicht nog alleszins meevallen op de foto. Je kan gewoon nog dingen onderscheiden!
En de skitest: gewoon voor de leuk of ook op zoek naar een nieuw setje?
Benieuwd of het in het paasweekend nog altijd rustig is op de gletsjer of niet. Oh en ook naar de ervaringen in Schlick. Vond het een leuk klein gebiedje.
Gefeliciteerd ook met broerlief!

Ik vind het zicht nog alleszins meevallen op de foto. Je kan gewoon nog dingen onderscheiden!
En de skitest: gewoon voor de leuk of ook op zoek naar een nieuw setje?
Benieuwd of het in het paasweekend nog altijd rustig is op de gletsjer of niet. Oh en ook naar de ervaringen in Schlick. Vond het een leuk klein gebiedje.
Gefeliciteerd ook met broerlief!

Tiny-M op 02 apr 2023 00:27

Het viel in verhouding ook wel mee, heb het wel eens veel beroerder gehad. Alleen het bodemzicht was sub optimaal.
Ben wel daadwerkelijk op zoek naar een nieuw setje gs ski’s. Mijn vroegere piste ski’s zijn ook al verkocht dus heb nu enkel nog de Kore 105s. Niet heel ideaal voor de harde pistes in de morgen zoals vandaag haha

Gang is alles

Dag 3: Schlick 2000 + terugreis


Tot slot een ochtendje Schlick 2000 om het weekend mee af te sluiten. Afgelopen jaren heb ik eigenlijk alleen maar lof over skigebied. De verwachtingen waren dan ook bovengemiddeld hoog voor vandaag. Benieuwd of deze waargemaakt kunnen worden…
Algemeen
Weer
De voorspelde sneeuwval had wat vertraging, zondagochtend stonden er ineens 4,5 zonuren op de planning. Helemaal prima! Bovenin was het frisjes en de pistes bleven dan ook de hele tijd lekker hard. Vinden mijn ski’s wat minder, maar ze hielden het prima uit.
Geopend
Alle liften en pistes met uitzondering van sleeplift G met bijbehorende piste en de dalafdaling vanaf het middenstation. Piste 3b sloot vanaf 11 uur, deze was namelijk niet geprepareerd met als gevolg knoeperd harde, opgevroren sneeuwhopen. Ik denk vergeten te prepareren (?).
Drukte Tussen 09:30 en 11:30 was het even gevuld in het skigebied, maar nergens langer dan 1 stoeltje hoeven te wachten.
Condities Harde, griffige pistes met later in de morgen van die korrels op de piste waardoor het af en toe ff stuiteren was. Vanaf dalstation Sennjochbahn tot het middenstation al vroeg in de morgen wat zachtere sneeuw.

Stipt 8:30 namen we de Kreuzjochbahn omhoog. Dit ging niet zonder slag of stoot, mijn 105 mm latten pasten op geen manier niet in de skibakjes en in het snowboardvak vind ik weer te ruim… dan maar mee de cabine in.
Zo’n 20 minuten later zet de Kreuzjochbahn je in 1x bij de hoofdkom van het skigebied. Vanaf 2136 meter kunnen alle drie de stoeltjesliften bereikt worden.

null

Hier het skigebied van Elfer te zien vanuit de Kreuzjochbahn. Ook maar weer op de to-do list…
null

Markante portaalpyloon gespot
null

Standaardbeeld vanaf bergstation Kreuzjochbahn. De “Oostenrijkse Dolomieten” doen hun naam zeker eer aan.
null

in 2022 gebouwde Panoramabahn die twee leuke, speelse en ook wat kortere pistes ontsluit plus een skiroute. Over die skiroute later meer…
null

Eerste kennismaking met de Sennjochbahn. Er waren nog maar weinig mensen onderweg om 08:45
null

Aangekomen bij de Zirmachbahn, toch wel het paradeliftje van Schlick 2000. Eerste indruk van het gebied: Super! Perfect geprepareerd, speels verloop van de piste en een fenomenaal uitzicht in een winterse wereld.
null

“Rillen killen”
null

Na een tweede rit met de Zirmarchbahn kennisgemaakt met het dalletje waar de meeste pistes eindigen. Echt een onwerkelijke ervaring om hier helemaal alleen te skiën, de hele piste voor jezelf hebbende.
null

Oké… we waren misschien niet helemaal alleen
null

Favoriete lift van de dag. Bouwjaar van 1988 maar toch brengt de lift je met een zeer acceptabele maximumsnelheid van 5 m/s omhoog. Tel de oldschool stationsgebouwen en de betonpalen bij op en je hebt een persoonlijke favoriet te pakken :)
null

Skiën is een serieuze aangelegenheid, dat blijkt maar weer eens uit deze selfie.
null

Af en toe prikte de zon even door de megawolk heen die de hele ochtend boven het Stubaital hing.
null

Afdaling naar het middenstation van de Kreuzjochbahn. Gewoon een lekker lang glijpad waar af en toe ook wel een gesneden bochtje gemaakt kan worden. Goede oefening voor de bovenbenen om hem van boven tot beneden zonder pauze in de höcke te doen : )
null

Eenmaal bij het bergstation van de Kreuzjochbahn ons maar eens gewaagd aan de nieuwe zwarte 8 en rode 9. Vooral de zwarte 8 beviel mij erg goed: steil, smalle passage en een mooie uitloop. Echt een pareltje!
null

Start van de zwarte 8, ook hier meer dan prima piste omstandigheden.
null

Dalstation van de Panoramabahn.
null

Zwarte 8 vanuit de Panoramabahn. Vanuit de lift kreeg ik heb briljante idee om mezelf eens te gaan wagen aan de skiroute onder de Sennjochbahn door.
null

Zo gezegd, zo gedaan. Mijn compagnons sloegen respectvol over en we spraken af elkaar weer boven aan de Sennjoch te meeten. De condities op de skiroute waren erbarmelijk, dus ik geef ze groot gelijk.
null

Kleine terugblik voordat de marteling begint
null

Eenmaal op de skiroute trof ik precies aan wat ik in de Sennjochbahn gedacht had te zien: knoeperd hard, smal, opgevroren sneeuwhopen en graspassages. Sub optimaal maar uiteindelijk wel heel beneden gekomen.
null

Boven aangekomen besloten mijn compagnons even op te warmen met een warm drankje bij de Sennjochhütte. Gezien de skipas slechts tot 13:00 geldig was en de klok alweer 11 uur sloeg, heb ik maar van de gelegenheid gebruik gemaakt om nog wat extra afdalingen te maken. Rond 12 uur snel een hapje naar binnen geschoven bij het middenstation en nog even snel omhoog gegaan naar het bergstation.
null

Daar kwam de zon zowaar weer tevoorschijn, wat een genot voor de laatste afdalingen!
null

null

2 bergritten later was het gedaan met de zon en stond de laatste afdaling op het menu. Zo goed als het hele gebied had het zonnetje als uitnodiging genomen om maar eens naar het terras te verhuizen met een uitgestorven gebied als gevolg. Voor mij reden genoeg om maar eens zo hard mogelijk van boven naar beneden te racen.
null

De dalafdaling was ondertussen al een week gesloten, maar ik had nog wat witte stroken gespot uit de lift dus waagde het er maar op. Met de lift naar beneden is ook zo’n anti-climax als je net zo snel mogelijk van boven naar het middenstation bent geskied…
null

Het eerste stukje ging zeer degelijk, daarna 2 maal een sneeuwvrij strook gehad waar ik even moest de ski’s uit moest trekken.
null

Sneeuw tot aan het dal! In totaal 3 keer de ski’s uit mogen trekken. Het is wel eens erger geweest. Ahem Golm 2016
(voor de niet-ingewijden: https://www.wintersport.nl/skigebieden/brandnertal/forum/top… )
Fazit
Echt een fantastisch knalgebied. Pistes zijn speels, afwisselend met een efficiënt liftensysteem, goede preparering en genoeg ruimte op de piste, ook als het iets drukker is.
Ook stonden alle liften hier gemiddeld sneller dan op de Stubaier Gletscher het geval was, ook niet geheel onbelangrijk voor de kilometervreters onder ons.
null

Over kilometers gesproken, hier de papieren skiline van vandaag. https://strava.app.link/WZEsoBSkGyb
En de strava.

Om 13:40 dan weggereden vanuit Fulpmes en 7 uur en 45 minuten later weer thuis gearriveerd. Onderweg nog deze foto gemaakt bij Würzburg in de buurt:

null

Hartelijk dank voor het lezen en de reacties allemaal, ik heb weer ontzettend genoten dit weekend. Wie weet tot snel : )

Gang is alles

Lekker verslagje weer Jesper, bedankt voor het laten meegenieten:)

Mooi gebied(je) is Schlick inderdaad! En helemaal terecht dat ze het de dolomieten van Oostenrijk noemen, schitterende uitzichten, met name op dat ‘‘kommetje’’ met die hoge toppen erachter ri de Ötztal kant.

Mooi verslag. 90 minuten rijtijd van axams naar de gletsjer, dacht dat dit veel sneller was.

Lekker verslagje weer Jesper, bedankt voor het laten meegenieten:)

Mooi gebied(je) is Schlick inderdaad! En helemaal terecht dat ze het de dolomieten van Oostenrijk noemen, schitterende uitzichten, met name op dat ‘‘kommetje’’ met die hoge toppen erachter ri de Ötztal kant.

Amelm op 03 apr 2023 07:23

Dank! Ja je weet echt niet wat je ziet als je de eerste keer boven komt.> Mooi verslag. 90 minuten rijtijd van axams naar de gletsjer, dacht dat dit veel sneller was.

Frank66 op 03 apr 2023 09:04

Klopt, het is maar 45 minuten vanaf Götzens (onze verblijfplaats) maar wij moesten eerst nog een kwartier naar Axamer Lizum heen en terug

Gang is alles

Plaats een reactie