Reisverslag Aosta vallei

Dit onderwerp gaat over de bestemming Aosta, Pila, Courmayeur en La Thuile

Het plan is om deze week een aantal ski gebieden te bezoeken vanuit de Aosta vallei. We rijden op vrijdag zodat we het mooie weekend kunnen mee pakken. We willen 7 dagen op de latten staan en in drie landen te skiën.

Even wat over ons. We zijn een koppel van 44 en 45 jaar. Mijn man skiet graag op hoog tempo met lange bochten. Hij kan elke piste prima aan, maar hij vindt helaas de weg niet terug vanwege een notoir slecht gevoel voor richting. Ik hou van cruisen op blauw/rode pistes en ken de piste kaarten van buiten.

We zijn beiden Fischer liefhebbers, maar we zijn ook toe aan nieuwe skies, want de staalkanten zijn op. We gaan elke winter minimaal 3x op ski vakantie dus het is hard gegaan met het materiaal. De zomervakantie slaan we meestal over, want het houdt ook ergens op.

We zijn (uiteraard met de navigatie) vanuit Limburg naar La Thuile gereden. Bij vertrek lag er 20 cm sneeuw in zuid Nederland, maar de rit was prima. Droog, zonnig en rustig. (Behalve het welbekende stukje bij Luxemburg).

Ik vind het deel van de Franse Alpen vlak voor de Mont Blanc tunnel altijd prachtig.

null

*bericht bewerkt door moderator (Roel) op 21 jan 2024 09:54: Bestemmingen toegevoegd

sneeuw witje en de 7 bergen

De Aiguille du midi baadt in het zonlicht en het Mont Blanc massif lonkt naar ons.

sneeuw witje en de 7 bergen

null
null

sneeuw witje en de 7 bergen

Maar we laten Chamonix links liggen en rijden door richting Aosta. Onze eerste bestemming is La Thuile. We hebben een kabouter model (maar goede) B&B kamer. Om er te komen volgen we natuurlijk trouw Waze en die leidt ons via bizar smalle straatjes naar een buitenwijkje van La Thuile. We hoeven de spiegels net niet in te klappen, maar het is wel meteen duidelijk. Dit is Italië…

sneeuw witje en de 7 bergen

Leuk dat jullie dit gaan delen! Alvast mooie beelden

Poah, wat een plaatjes! Ik lees met belangstelling mee, lijkt mij ook nog eens een mooie regio om te ontdekken.

Maar we laten Chamonix links liggen en rijden door richting Aosta. Onze eerste bestemming is La Thuile. We hebben een kabouter model (maar goede) B&B kamer. Om er te komen volgen we natuurlijk trouw Waze en die leidt ons via bizar smalle straatjes naar een buitenwijkje van La Thuile. We hoeven de spiegels net niet in te klappen, maar het is wel meteen duidelijk. Dit is Italië…

SandraSki op 20 jan 2024 21:25

Herkenbaar haha

*bericht bewerkt door Jesper op 20 jan 2024 21:40

Gang is alles

Na een prima nacht gaan we zaterdagochtend op weg naar de parkeerplaats bij de lift. Deze blijkt vol te zijn, net zoals parkeerplaats nummer twee.
We twijfelen of we de auto aan de straat gaan parkeren, half op de stoep. Maar we komen niet uit de Italiaanse instructies en zetten hem dus maar op een parkeerplaats verder weg. Dat wordt lopen. Onze ski schoenen zijn ijskoud na een nacht in de auto. Dus een beetje opwarming is niet verkeerd.

We gaan de berg op met de Les Suches lift. Voor iemand met lichte claustrofobie is dit meer de Les Sucks lift. We worden met 20 personen in een gele doodskist geschoven waarna we vrolijk naar boven vertrekken het Espace Grand st Bernard in.

null

sneeuw witje en de 7 bergen

Dit skigebied loopt van Frankrijk (La Rosière) naar Italië. De verbinding is wat gekunsteld en regelmatig gesloten vanwege wind. Helaas is dat vandaag ook het geval. Wat ook speelt is de kou. Bij het liftstation in het dal is het -14,7 gr. Gelukkig schijnt de zon en is daardoor de gevoelstemperatuur te doen. Goed ingepakt starten we met de rode 6.

Het Italiaanse gedeelte van Grand stB bestaat o.a. uit speelse pistes tussen de bomen. Wel doet het een beetje sleets aan. Die sfeer komen we meer tegen in de gebieden van de Italiaanse Alpen binnenboog. (Via Lattea is er ook zo een). Wat oudere liften, oudere reclame. De tijd is er een beetje stil blijven staan. Zaterdag skiën betekend minder toeristen en meer locals. In het geval van La Thuile is dat nog best druk. We horen alleen maar zangerig Italiaans om ons heen. En we zijn meteen in vakantie stemming.

*bericht bewerkt door SandraSki op 20 jan 2024 22:08

sneeuw witje en de 7 bergen

null

In de ochtend hangt er nog wat lichte bewolking, maar de pistes zijn fantastisch. Het heeft dinsdag en woensdag nog goed gesneeuwd hier. Er ligt dus een heerlijk fluffy laagje op de pistes.

sneeuw witje en de 7 bergen

null
null
null

sneeuw witje en de 7 bergen

De bijtende kou kan de pret niet drukken en we zijn gecharmeerd van de rode pistes rond de Arnouvaz lift en de Argillien express.
Maar om deze week in drie landen te kunnen skiën moeten we ook in Frankrijk zien te komen. De verbinding met La Rosière is dan wel dicht, maar de blauwe 26 steekt de grens over. Eerlijk is eerlijk, het is niet echt skiën in Frankrijk, maar we kunnen hem toch aftikken. Gelukkig is het een leuke piste die ook nog eens naar een fijne pauze plek leidt.

sneeuw witje en de 7 bergen

null

sneeuw witje en de 7 bergen

We komen in ligstoelen met dit uitzicht even bij.
We nemen een typisch Italiaanse warme chocolademelk. Dat is meer warme pudding dan melk en wij zijn er gek op. We kunnen opgewarmd weer verder. We dalen af naar La Thuile en op die hoogte zijn de pistes behoorlijk ijzig. Om niet opnieuw in de gondel te hoeven, pakken we nu de stoeltjeslift omhoog. We hebben nog energie voor een laatste ronde.

null

*bericht bewerkt door SandraSki op 20 jan 2024 22:09

sneeuw witje en de 7 bergen

Al meer dan 30 jaar mijn favoriete regio van de Alpen. Net een eikenblad, met vrijwel alleen maar 4000’ers op de randen. En de nerf, het hoofddal, een aaneenschakeling van de mooiste kastelen en burchten. Zucht …

Gaan jullie ook de kleine gebiedjes doen? Crevacol, Champorcher…

The older I get, the better I was

We pakken 3 liften kort achter elkaar zodat we vanaf de Mont Belevedere (2641m) kunnen afdalen tot in het dorp. Wat is dit genieten!
We skiën op een lekker tempo 4 pistes achter elkaar. Het is ondertussen steeds rustiger geworden waardoor we het rijk (bijna) voor ons alleen hebben.

sneeuw witje en de 7 bergen

null
null

Op de grens van zon en schaduw zien jullie de blauwe 19 liggen die overgaat in de rode 16. Aanraders!

sneeuw witje en de 7 bergen

Prachtige beelden! Tijd geleden dat ik in monte rosa ben geweest, maar was echt fantastisch. Ook leuk om de andere gebieden daar te zien!

Via de rode 6 dalen we af tot in La Thuile. Op weg naar de auto zien we bij de voertuigen die aan de straat staan de bekeuringen onder de ruitenwisser zitten. We vinden het spontaan niet erg meer dat we een stukje moeten lopen.

We vervolgen onze reis naar de volgende locatie. Een chalet in Pila. Vanwege zijn hoge ligging misschien niet de meest ideale uitvalsbasis voor andere gebieden in de Aosta vallei. Maar het chalet is zo mooi dat we de klim er voor over hebben. Dus morgen eerst Pila. Hopelijk volgen er daarna nog meer gebieden.

*bericht bewerkt door SandraSki op 20 jan 2024 22:25

sneeuw witje en de 7 bergen

Al meer dan 30 jaar mijn favoriete regio van de Alpen. Net een eikenblad, met vrijwel alleen maar 4000’ers op de randen. En de nerf, het hoofddal, een aaneenschakeling van de mooiste kastelen en burchten. Zucht …

Gaan jullie ook de kleine gebiedjes doen? Crevacol, Champorcher…

Het is inderdaad een prachtige regio. Crevacol straat
op de lijst. Misschien ook Cogne. Ook zouden we Valtournenche graag nog eens doen. Dan kunnen we Zwitserland mee pakken. Als je nog tips hebt horen we het graag!

*bericht bewerkt door SandraSki op 20 jan 2024 22:28

sneeuw witje en de 7 bergen

Afhankelijk van wat je wil. Jullie hebben toch een week?

Cogne zou ik niet doen, qua skiën niet de moeite. Courmayeur zou ik normaal overslaan, maar er ligt nu echt bezopen veel sneeuw, de pistes bij val veny zijn nu fenomenaal mooi. En met wat geluk is dat bovenste gondeltje naar Cresta d’arp open.

Hier is een verslag van afgelopen December.

https://www.alpinforum.com/forum/viewtopic.php?t=69180…

En zelf zou ik altijd Gressoney kiezen boven Valtournenche. Ook al mis je dan de grens met CH. Monterosa-Ski heeft wat bijzonders wat je nergens anders vindt, maar kan het niet over eisen brengen. Sfeer, de 3000 meter hoge zuidwand van de Monterosa, de historie van de Walser, en qua skieën, de laaaaaange afdalingen

The older I get, the better I was

Pila en Monte Rosa zijn geweldig. Valtournenche ook de moeite. Benieuwd naar de komende dagen! Stiekem ook mijn favoriete regio, hoewel La Thuile me niet zo trekt.

Zijn de foto’s gemaakt met een aardappel, of is er iets misgegaan met uploaden?

Mr. Slow

Aosta, na een zuid(west)kantdump, mijn favoriet. Altijd betaalbare accommodatie te vinden, topskigebieden in de buurt en dikwijls ook goedkoop vliegen op Turijn.
Pila zou ik wel niet op een zondag doen. Heel de stad lijkt dan in het skigebied te zitten. Zeker bij mooi weer.
Tijdens weekdagen buiten de vakantieperiodes, zalig rustig.

*bericht bewerkt door FrankB op 21 jan 2024 04:09

Al meer dan 30 jaar mijn favoriete regio van de Alpen. Net een eikenblad, met vrijwel alleen maar 4000’ers op de randen. En de nerf, het hoofddal, een aaneenschakeling van de mooiste kastelen en burchten. Zucht …

Gaan jullie ook de kleine gebiedjes doen? Crevacol, Champorcher…

Eens, komen er niet zo lang als @onnem maar wat een gebied!

Onnem op 20 jan 2024 22:10
Edwin van Riel

Zijn de foto’s gemaakt met een aardappel, of is er iets misgegaan met uploaden?

Quick op 20 jan 2024 23:22

Er zijn heel wat telefoonmerken die de foto’s softwarematig straktrekken. Op het telefoonscherm lijkt het heel wat, maar bij inzoomen zijn er veel pixels aan elkaar geplakt. Of het zijn foto’s vanuit WhatsApp-compressie.

null

Ik heb een goede camera (Samsung S23 Ultra).
Maar ik krijg ze in 80 of 100% resolutie niet geupload. Dat zal aan de slechte verbinding liggen.

*bericht bewerkt door SandraSki op 21 jan 2024 09:17

sneeuw witje en de 7 bergen

Er zit een grootte-limiet aan de foto’s voor op het forum helaas. Houd zo rond de 4MB per foto en het gaat goed.
Je kunt ook je camera-instellingen aanpassen zodat die op één niveau onder maximum opslaat. Goed genoeg voor je naslagwerk. Ff naar max voor een kiek die je het inlijsten waard vind. Ik heb de mazzel dat ik die twee standen als snelkeuzes heb in mijn telefoon.

Laat je er verder totaal niet door tegenhouden en blijf ons alsjeblieft verlekkeren met die mooie plaatjes! 🤍

*bericht bewerkt door Bennie op 21 jan 2024 09:27

.

*bericht bewerkt door SandraSki op 21 jan 2024 09:35

sneeuw witje en de 7 bergen

Ik heb wat dingen uitgeprobeerd. Dpi aanpassen, afmeting, bestandsnaam. Met 2,5 Mb is de kwaliteit redelijk, maar dan krijg ik al een foutmelding. Vanavond probeer ik het eens via de laptop. Nu skiën.

*bericht bewerkt door SandraSki op 21 jan 2024 09:39

sneeuw witje en de 7 bergen

Voor de iPhone/Ipad gebruik ik een app genaamd Compress. Mooie foto’s!
Edit: de app “Resize image” is nog handiger. Die werkte bij mij niet meer (toen dus compress gaan gebruiken), maar hij doet het weer. Die heeft allerlei presets voor de hoeveelheid MB. Supersnel.

*bericht bewerkt door DrPhil op 21 jan 2024 10:01

Leuk verslag! 👍👍

Bla, bla, bla.

Chalet in Pila ? Mag ik weten welk Chalet ? Misschien voor de komende jaren weer een keertje naar Pila. Voor mij een van de verassingen van de afgelopen jaren.

Plaats een reactie