Reisverslag Aosta vallei

Dit onderwerp gaat over de bestemming Aosta, Pila, Courmayeur en La Thuile

De pistes zijn aan die kant best leuk, maar we missen de afwisseling. Wat niet mee werkt is dat de pistes in de schaduw zeer hard en ijzig zijn. We moeten het uiterste van onze ski techniek vragen. Als beloning lunchen we met een authentieke pizza bij een tentje op de enige zonnig plek aan deze kant van het gebied.

null
null
null

sneeuw witje en de 7 bergen

In de middag gaan we weer terug naar de teletubbie kant. Hier hebben de pistes inmiddels een ochtend liggen bakken in de zon. Ze beginnen van slush naar bruin te gaan. Deze volgorde van skiën was dus niet handig van ons. Ook hier weer hard werken, maar ook genieten.

Wat ik mis in het gebied is overzicht. Normaal kan je vanuit een lift de pistes zien liggen (in de verte) en een plan maken. In Courmayeur ligt alles ‘om de hoek’. Wat we wel leuk vinden is het freeride sfeertje. Het publiek is veel internationaler en we worden aangesproken in het Engels met veel ‘guys’ en ‘dudes’. Leuk voor een dag, maar van de gebieden die we bezocht hebben de minste.

null
null
uploading: 1000012343.jpg

*bericht bewerkt door SandraSki op 26 jan 2024 16:33

sneeuw witje en de 7 bergen

Vandaag (vrijdag) sluiten we af met Pila. Klein maar fijn en weer zonnig. Piste 1, 2 en 3 hebben gewedijverd voor de titel ‘leukste piste van Pila’. Voor ons is piste 1 de winnaar.

We hebben weinig foto’s meer gemaakt. Alleen deze van de Mont Blanc in de ochtend.

null

sneeuw witje en de 7 bergen

Daarom een samenvatting van de Skipassen.

Onze aanpak:

  • Losse dag La Thuile.
    Dag pas €55,- p.p.
  • 6 dagen Pila
    €257,50 p.p.
    Hiervan kan je twee dagen in een ander gebied skiën. Wij hebben voor Crévacol en Courmayeur gekozen. Kijk voor alle opties op https://www.skilife.ski/en/

Op deze manier hebben we 7 dagen kunnen skiën in 4 verschillende gebieden voor €312,50 p.p. (excl. overnachtingen natuurlijk).

Wil je in een week meer dan 4 gebieden bezoeken in Aosta dan is de Aosta pas een goede optie. (Deze is inclusief de grotere gebieden). 374,- € voor 7 dagen. En voor €485,- heb je de internationale 7-daagse pas. Dan kan je ook twee dagen in Zermatt skiën.

Wij hebben in ieder geval genoten van deze omgeving. We wilden graag in Pila verblijven, maar dat is natuurlijk niet de meest centrale locatie in de vallei. De hoogte en het mooie uitzicht waren het waard voor ons. Maar als je zoveel mogelijk skigebieden wilt aandoen dan kan je beter in het dal gaan zitten en dan wat meer naar het oosten. Veel ski plezier! Wij kijken alweer uit naar maart.

null

sneeuw witje en de 7 bergen

Courmayeur vind ik qua offpiste heel gaaf, pistes wat minder. Van Val Veny is het bovenste stukje wel erg aardig (youla en Arp), veen mogelijkheden. De geprepareerde pistes op de noordkant zijn inderdaad heel vaak knetterhard.

Edwin van Riel

Heerlijk om te lezen @Sandraski!
Vorig jaar ook in the Aosta vallei geweest, om te toerskien, en bijzonder gecharmeerd van het gebied.

Als vraag, ik zag vooral pasta voorbij komen op de restaurant foto’s. Wij kregen (als hoofdgerecht) veel stoofschotels. Jullie niet?

Die stoofpotten hebben we inderdaad gezien @slim
Runder stoof met polenta of gestoofde kippenbouten met gebakken aardappels. We waren bang dat we daarna niet meer zouden kunnen skiën : )
Dus we hebben deze Secondo piatto maar niet genomen. Ik heb overigens frêle italiaanse antipasta én pasta én stoofpot met polenta én een dessert zien eten. Respect!

*bericht bewerkt door SandraSki op 26 jan 2024 20:59

sneeuw witje en de 7 bergen

Courmayeur vind ik qua offpiste heel gaaf, pistes wat minder. Van Val Veny is het bovenste stukje wel erg aardig (youla en Arp), veen mogelijkheden. De geprepareerde pistes op de noordkant zijn inderdaad heel vaak knetterhard.

evr66 op 26 jan 2024 16:48

Herkenbaar. Het was leuk om een keer mee te maken. Ik heb met bewondering naar de freeriders en hun routes gekeken. Als dat je pakkie an is lijkt Courmayeur me een mooie start locatie.

sneeuw witje en de 7 bergen

Zeker! Nmm
Meer freeride dan piste-topper

Edwin van Riel

Ik verbleef ook telkens iets te oosten van Aosta stad.
Pila, La Thuile, Cervinia en zelfs Monte Rosa zijn dan vlotjes te doen met de auto. Accommodatie vinden in het laagseizoen is ook geen probleem.
Alleen moet het meezitten met de sneeuw. Sommigen jaren wat minder maar het kan hier ook enorm dumpen…
Als dat nu eens zou gebeuren over een goede maand…

Yup, had ook eens een appt in de oude stad van Aosta, ook echt een heerlijke uitvalsbasis.

Edwin van Riel

Schitterende foto’s en het was een leuk topic om te volgen Sandra, bedankt daarvoor!

Bedankt @Amelm!

sneeuw witje en de 7 bergen

Yup, had ook eens een appt in de oude stad van Aosta, ook echt een heerlijke uitvalsbasis.

evr66 op 27 jan 2024 08:32

Ik ook, ski & stad is leuke combi

Moet er snel maar weer een keer heen! De twee keer dat ik een dagje in Pila was, was de rode 1 helaas niet geopend vanwege te weinig sneeuw… vond de rode 2 en 3 wel heel leuk, net als de zwarte pistes bovenin het gebied! Leuke verslagen.

*bericht bewerkt door Quick op 28 jan 2024 02:15

Mr. Slow

Plaats een reactie