19-12-'15 Ratschings Jaufen

Dit onderwerp gaat over de bestemming Ratschings - Jaufen

Na een drukke periode heb ik eindelijk wat tijd gevonden om een verslag van mijn Kerst skitrip te maken. Een kerst die veel skiliefhebbers liever zo snel mogelijk vergeten door de magere sneeuwhoeveelheden. Bij onze bestemming in Gitschberg-Jochtal lag zelfs tot ongeveer 3000 meter helemaal geen natuursneeuw.
Tja en wat doe je dan? Alvast zelf een temperatuur-onafhankelijke sneeuwinstallatie bouwen? Blijven zeuren en mopperen tegen iedereen dat de sneeuw maar snel moet komen en dat er nog zo weinig ligt? Annuleren? Nee, natuurlijk niet! Gewoon er voor zorgen dat we een leuke vakantie hebben zoals altijd! Na wat webcams en skigebied-info kijken, zagen we dat het gebied van Gitschberg-Jochtal ongeveer de helft van de pistes open had. Nog steeds genoeg voor een paar leuke dagen skiën. Daarbij hebben mijn zus en ik ook nog een mooie wandeling uitgezocht om zo hoog mogelijk in de bergen te komen. Deze omstandigheden móesten we benutten, want op 2500+ meter hoogte wandelen in december, dat maak je ook niet zo vaak mee. :)

In plaats van op zaterdagochtend vertrekken (wat de rest van het gezin deed), wilden mijn zus en ik al op de vrijdagavond vertrekken om zo op de heenreis op zaterdag nog een mooi skigebiedje mee te pikken waar er een aantal leuke pistes open waren. Vanaf begin december hield ik Ratschings nauwlettend in de gaten, omdat de webcams er daar al vrij vroeg redelijk goed uitzagen. Nadat er de laatste week voordat we vertrokken erg veel extra pistes openden, stond het zo goed als vast dat we Ratschings gingen bezoeken.

Wat was het vermoeiend. 2 weken fulltime leren voor tentamens, de vrijdagmiddag voor vertrek nog even 2 tentamens knallen tot 17u en om daarna vanuit Wageningen snel naar Gemert te gaan om in te pakken. Natuurlijk duurde dat even en lag ik uiteindelijk om 22:30u in bed. Helaas ging de wekker al weer om 23:00u…De rit verliep erg vlot, ook al was het opvallend druk op de Autobahn voor midden in de nacht. Mede doordat we een aantal keer hebben gewisseld, bleven we beide goed fit.

!undefined
^Bijna bij onze bestemming voor vandaag! Hier komen we langs de vestiging van Leitner Ropeways in Sterzing/Vipiteno (I). De liften in Ratschings Jaufen zijn dus vanzelfsprekend allemaal van Leitner.

Info

Pistekaart:

http://www.weerplaza.nl/gdata/sneeuw/skiareaimages/79655.jpe...

Site skigebied:
undefined

Prijs skipas dagpas volwassenen: (voorseizoen)
€34,-

Geopende liften:
8-MGD Ratschings Jaufen + Kinderland bij het bergstation
1-SL Abrahamswiese
4-CLD Enzian
6-CLD/B Rinneralm
6-CLD/B Saxner
4-CLD/B Wasserfallalm

Geopende pistes:

  • Rode 1
  • Rode 2
  • Rode 11
  • Rode 13
  • Blauwe 13a
  • Rode 14
  • Rode 16
  • Blauwe 20

Een leuk aanbod!

Weer/Temperatuur:
Prachtig lente weer. De zon scheen weer flink, ik was zelfs licht verbrand in m’n gezicht aan het einde van de dag.

Wachttijden:
Alleen bij de Saxner stoeltjeslift af en toe een minuutje wachten, maar voor de rest was er niets te doen bij de liften!

Sneeuwcondities:
De pistes lagen er de hele dag hartstikke goed bij!! Doordat het eigenlijk alleen maar noordhellingen zijn, werd het zelfs bij het redelijk warme weer geen papsneeuw.

+/-:

  • Weer een nieuw gebied
  • Voorjaarscondities
  • Prachtig weer
  • Erg leuk gebiedje voor een dag
  • Alleen sneeuw op de pistes

Skidag rating:
:D:D:D:D:D van de :D:D:D:D:D:D

Foto’s:
!undefined
^Dramatische wachtrijen bij de gondel in het dal

!undefined
^Man man man, hier bij de 6-CLD/B Rinneralm is het ook al zo druk…

!undefined
^Zelfs tot 2800 meter nauwelijks natuursneeuw

Snel gingen we een keer helemaal naar beneden met de rode 2 en daarna de rode 1. Deze pistes bevielen meteen erg goed. Boven de boomgrens zijn de pistes zonder veel modellering aangelegd, zodat ze een erg speels karakter hebben.

!undefined
^Leuk klein kinderland boven aan de gondel.

!undefined
!undefined
^4-CLD Enzian

!undefined
^6-CLD/B Saxner met de Rode 16. Geen sneeuw naast de piste!

!undefined
^4-CLD Enzian. Links de geopende rode 11, rechts de natuurlijk gesloten rode 12.

!undefined
Rode 12, ja dit is zeker een geweldige funslope nu…

!undefined
^Bergstation 4-CLD Enzian

!undefined
^Uitzicht naar het oosten

!undefined
^Sarntaler Alpen met als hoogste punt het witte topje in het midden, de Penser Weißhorn (2705m).

!undefined
^6-CLD/B Rinneralm. Nog een voordeel van alle noordhellingen is dat je lekker in de zon zit tijdens de liftrit. :)

!undefined
^Bergstation Rinneralm

!undefined

!undefined
^4-CLD/B Wasserfallalm. April skiing!

!undefined
^De rode 14 ligt er erg goed bij, tussen al dat groen.

!undefined
^Wasserfallalm lift

!undefined
^Saxner stoeltjeslift…

!undefined
^…met de rode 16

!undefined
^De rode 15 had een flinke besneeuwingsfout. Eén grote ijsrivier.

!undefined
^Bergstation 4-CLD/B Wasserfallalm

!undefined
^Perfecte condities op de rode 14

!undefined
^Lunch bij de Saxnerhütte. Goed en niet duur. Buiten stonden ze lekker verse hamburgers te bakken en kippetjes te braden.

!undefined
^En ook de Nutellaknödel waren heerlijk :)

!undefined
^6-CLD/B Saxner ter hoogte van de Saxnerhütte

!undefined
^Het weer was heerlijk :)

!undefined
^Een witte streep tussen een bijna groen landschap op 2100 meter. Er waren hierdoor ook veel tourskiërs op de piste onderweg.

!undefined
^Uitzicht op de Hochwilde (3482m), een indrukwekkende wand!

!undefined
^Uitzicht op het Passeiertal. In het midden is San Martino In Passiria te zien.

!undefined
^Erg heiig vandaag! Achterin is het gebergte van Dolomiti di Brenta bij Madonna di Campiglio nog net te zien. (80km)

!undefined
^Sarntaler Alpen

!undefined
^Sarntaler Alpen

!undefined
^Bergstation 6-CLD/B Saxner

!undefined
^De rode 15 ligt er perfect bij ;)

!undefined
^Zoom naar het oostelijke gedeelte van het skigebied.

!undefined
^Zoom naar de Zillertaler Alpen met als hoogste top de Hochfeiler (3510m)

!undefined
!undefined
^De hele dag was het op de piste bij de Saxner lift het drukste.

!undefined
^Maar wanneer je even wachtte, had je de piste weer voor jezelf.

!undefined

!undefined
^Overzicht op bijna het gehele skigebied boven de boomgrens.

!undefined
^Zoom naar het dal bij Sterzing.

!undefined
^Hmm, wat was dat een prachtig skigebiedje: Hühnerspiel. Helaas nu LSAP :(
Meer info en foto’s hier: undefined
Zeker de moeite waard om even te kijken.

!undefined
^Richting de Brennerpass

!undefined
^Saxnerhütte

!undefined
^Uitzicht op de Gurgler bergkam in de Ötztaler Alpen.

!undefined
^Rode 13

!undefined
^Het gebied heeft veel van zo’n interessante pistes. Leuke hobbels in de piste waardoor het zelfs met een kleine hellingsgraad een erg interessante piste kan zijn. Vooral de rode 11 heeft flinke bulten die erg leuk zijn.

!undefined

!undefined
^Rode 14

!undefined
^Rode 14, mooie ligging in het bos

!undefined
^Wasserfallalm stoeltjeslift

!undefined
^Laatste gedeelte van de rode 14. Hier was het een beetje ijzig.

!undefined
!undefined
!undefined

!undefined
^Achterin zie je de Weißwandspitze (3017m). Erg interessant voor de geologen :)

!undefined
!undefined
!undefined
!undefined
^2100 meter op 19 december 2015…Maar toch was het heerlijk :)

!undefined
^Rode 13

!undefined
^Wasserfallalm stoeltjeslift

!undefined
^En nog maar eens de rode 14, om te laten zien dat de pistes écht heel goed waren! Zelfs tot laat in de middag.

!undefined
^De Abrahamswiese oefenlift in het dal. Deze hebben we overgeslagen.

!undefined
!undefined

!undefined
^Rechts de 6-CLD/B Rinneralm. In het midden de Jaufenpass/Passo Giovo. Nog steeds geopend! Tja, waarom niet hè, als er toch geen sneeuw ligt…

!undefined
^Ziet er uit als een LSAP-gedeelte. Het lijkt in ieder geval op een oude piste. Iemand die dit toevallig weet?

!undefined

!undefined

!undefined

!undefined

Conclusie:

Ratschings-Jaufen was verrassend goed! Het heeft een leuk aanbod voor een dag (of twee) skiën voor gevorderden. Leuk om een keer te bezoeken op de heen- of terugweg van de grotere Italiaanse gebieden.
Je hebt de mogelijkheid om bijna 1000 hoogtemeters te maken, de sneeuw is goed en de liften zijn erg modern voor zo’n klein gebied. Allemaal erg positieve factoren die het gebied erg leuk maken.

*bericht bewerkt door moderator (JessicaKroef) op 07 jan 2021 13:31

Nice!

Ziet er prima uit

Gang is alles

Leek mij een vrij saai gebied (alleen maar rode pistes) maar dat is dus duidelijk niet het geval!

❄️

Pracies wat ik eerst ook dacht @David23, allemaal dezelfde steilheid en ligging, maar het was veel beter dan verwacht!

Mooi verslag @HensriS +1!

No sweat no glory

Mooi verslag!

Altijd fijn om jouw leuke, verrassende en informatieve verslagen van een (relatief onbekend) skigebied te lezen. Ik denk dat naar aanleiding van jouw verslagen sommigen hier op de site toch wel eens een andere keus maken. Blijf zo doorgaan. Ik geniet ervan.

linda

Mooi positief verslag van een leuk gebiedje!
Ben zelf met kerst naar Solda geweest. Daar lag buiten de piste ook nauwelijks sneeuw maar op de pistes lag genoeg (kunst)sneeuw om je te vermaken. Altijd nog stukken interessanter dan een indoor hal, toch? …En de hele week een lekker zonnetje gehad.

Die pistes liggen er idd primaaa bij.

Gotta go fast

Mooi gebied. Zie altijd de webcam langskomen, maar nog nooit geweest. Zo te zien weten ze goed met kunstsneeuw om te gaan.

Jouw vraag wat betreft de mogelijke piste aan de Jauferpas: vroeger heeft er aan de andere kant van de Jaufenpas een sleeplift gestaan, Jaufenpaß Sud: http://www.alpinforum.com/forum/viewtopic.php?f=32&t=131…

Even a bad day skiing is better then a good day at work

@linda5, dankjewel! :)
@joepiedepoepie, precies. Heerlijk weer én goeie pistes. Het was gewoon top! Het enige wat jammer is, is dat je geen winters plaatje hebt. Maar ik vond het geen ramp om dit een keer mee te maken.
@Thomas, super! Ik kon er niets over vinden, maar het zag er écht uit dat het een piste moest zijn geweest. Bedankt!
Interessant wat er daar in het dal allemaal LSAP is.

Mooi verslag weer @HenriS :)

Nooit echt verdiept in 't gebiedje ook al zie ik de camera erg vaak langskomen op de Belgische zenders, ziet er best leuk uit :)
Wat een heerlijk weer had je en wat kunnen ze in Italië toch goed met die sneeuwkanonnen overweg, mooie witte strepen in een verder zomers landschap :p

Certified ski-boy, glijbewijs

Plaats een reactie