skitips zell am see

Dit onderwerp gaat over de bestemming Zell am See

Hallo,
met de krokusvakantie trekken wij naar voor de 1e maal naar zell am see.

Heeft iemand tips voor ons wat betreft
-het gebied en zijn hutten

  • de aprèsski
  • waar we het best onze lessen boeken voor zowel kids als volwassenen (op voorhand?)
  • waar we het best onze latten huren (op voorhand?)
  • de leukste pistes voor beginners tot halfgevorderden
    andere tips…?
    alvast bedankt

Skihuur is het goedkoopst online te regelen. Intersport biedt dit aan, maar de meeste skiverhuren doen dat. Welk verhuur in Zell am See het beste is ligt denk ik vooral aan de locatie. Ik zou even zoeken op de website van Zell am See en dan op de websites van de verhuurders wat de prijzen zijn. Je kan dan ski’s reserveren en vooraf betalen. Scheelt veel handelingen als je de latten gaat ophalen.

  • Vroeg naar de gondel (voor half 10) bij de Areithbahn (als je die moet nemen, cityexpress is nooit druk)
  • Eten bij Pingzauer hutte, spotgoedkoop, prachtig uitzicht en terug achter de sneeuwscooter.
  • Pistes vielen mij een beetje tegen, het is er erg druk (waar je overigens bij de liften niet veel last van hebt) en na de middag veel heuvels en ijs. Zeker niet de dalafdaling nemen naar de Areithbah einde van de dag, een grote ijsplaat!
    -Naar de Gletsjer in Kaprun (10/15 min rijden)

Wat ik iedereen kan aanbevelen is ook eens in Saalbach een dag te gaan skien. Het is amper 20 min rijden maar een geweldig gebied om op 1 dag een rondje te skien (ook voor beginners)

spam verwijdert door redactie

wat jan10 zegt klopt volledig, wij zaten dit jaar met de krokus in kaprun en zijn een paar keer naar zell am see geweest.
De areithbahn kan sochtends snel een half uurtje tot drie kwartier file staan.
de dalafdaling is ook een redelijk pittige rode piste die op het einde van de dag redelijk druk is.(als beginner zeker geen aanrader)

Verder hebben wij het grootste deel van de week in Kaprun geskied en dit is ons wel zeer goed bevallen, vooral als je aan je techniek wil werken is de piste boven aan de gletsjer echt een aanrader( de sleeplift die je boven brengt moet je er wel bijnemen).
Een mooie brede vlakke piste waar echt weinig volk is.
Zeker ook eens naar de top van de gletsjer gaan bij goed weer dan heb je echt een prachtig uitzicht!

Aan de lift voor naar beneden te gaan is er een ronder hut met een dj voor de aprés ski waar een toffe sfeer hangt

er is een intersport net naast de Cityexpress-gondel, tarieven voor huur zijn wel schandalig. Misschien toch in Belgie of Nederland je materiaal huren. Verder… Zell am See is heel gezellig, fijne hutten, de pistes zijn ok voor alle niveaus. Zeker de sonnenalm eens doen. Beneden is er een heel fijn terras met heerlijk eten. Het is langs die kant ook veel rustiger skien trouwens. Met kinderen zou ik Kaprun laten voor wat het is.

Zell Am See - Kaprun bestaat eigenlijk uit 3 gebieden en voor elk niveau vind je wel wat. Wij zaten zelf in Kaprun wat dan ook een geweldige uitvalsbasis is. Van wachtrijen hebben wij totaal geen last gehad, maar dit kwam waarschijnlijk doordat we buiten de verlofperiodes zijn geweest. In Kaprun heb je een kleiner gebied (Maiskogel) met slechts een 3 of 4-tal liften, ik vind dit persoonlijk geweldig om met kinderen te doen, veel rustiger en eenvoudige pisten (pas wel op voor de eerste paar meters op het bovenste gedeelte). Eten kan je hier lekker en vooral niet duur en op een aangenaam terras. De Schmitten is inderdaad een pak drukker, maar hier is ook meer variatie, maar eerlijk gezegd had ik het op 2 dagen wel gezien. De gletsjer daarentegen is ongelooflijk, prachtig snowpark, super voor buiten piste (opgelet, dit is een gletsjer he) en veel meer kans op goed weer als het beneden in de wolken hangt. Hier is het inderdaad geweldig om aan de techniek te werken (vandaar dat het ook heel populair is bij skiclubs, die dan ook geregeld pistes gedeeltelijk innemen).
Zell is echt een klein stadje, dus op een slechte dag kan je hier ook rustig wat gaan shoppen. Wij zijn ook een avond naar de Tauern Spa geweest, een heerlijke avond gehad (verschillende baden, binnen en buiten en een restaurant).
Ben reeds een 4-tal keren in dit gebied geweest (3 x als training op de gletsjer en 1 x een midweek). Op deze manier vond ik dit steeds een heel leuk gebied. Voor een week is het misschien een beetje beperkt maar je kan ook nog altijd naar Saalbach wat eigenlijk vlakbij is.

better to be off piste, then to be pisted off

verder nog:

après ski: baumbar in Kaprun en in Zell is er genoeg keuze, op de gletsjer heb je ook enkele leuke kroegen (vooral als je moet wachten aan de sonnenalm)

pistes: zelfs zwart vond ik hier niet super zwaar, dus voor halfgevorderd lijkt me geen enkel probleem. Voor beginners heb je maiskogel zoals gezegd of de blauwe piste die langs de areitbahn gaat.

liften: de city-express was beduidend vlotter (hoewel volledig vertekend beeld want nooit moeten aanschuiven)

better to be off piste, then to be pisted off

Skihuur:
Wij huren onze spullen altijd in het plaatsje Piesendorf (net even buiten kaprun).
Omdat deze skiverhuur die tevens lessen geeft net even buiten het drukke gebied ligt, is hij het goedkoopst van allemaal. Skihuur voor Hetzelfde materiaal voor 5 dagen is 55 euro per persoon goedkoper dan bij intersport.

Leukste pistes voor beginners:
Aangezien je als beginner niet de eerste dag gelijk 130km aan piste nodig hebt zou ik het eerst even proberen op de erlebnisberg in Piesendorf. Voor dit snowfunpark met 2km aan piste kan je een voordelige aparte skipas voor halen. Maar een skipas van het skigebied Zell am see/ Kaprun van meer dan 2 dagen is hier ook geldig.

Plaats een reactie