Oude pendelbaan Kaprun?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Kaprun

null

in Kaprun op de Kitzsteinhorn zag ik vanuit de gondel deze pendelbaan op de foto. Leek niet meer in gebruik en ook niet te vinden op de pistekaart. Hij deelt zijn bergstation qua gebouw met het dalstation van de Gipfelbahn.

Ik vroeg mij af of er iemand hier meer over deze (prachtige) oude lift weet. Wat googlen heeft me niet geholpen maar ik ben dol op oude skiliften dus wil graag meer weten.

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

Ik ging er vanuit dat deze nog dienst deed als service / transportlift. Er hing vaak lading onder de cabine om naar boven te transporteren. Heel apart om te zien, zo’n soort grote zak hangend onder de bak. Ook wel van die bagagebakken gezien zoals aan een cabinebaan gehangen kunnen worden onder de bak.

Al eens op het alpinforum rondgeneusd?

*bericht bewerkt door Bennie op 07 aug 2023 15:17

Volgens mij is dit gewoon de gipfelbahn en is deze nog open in het hoogseizoen.

Dit was de Gipfelbahn Sektion 1. Zoals hierboven vermeld, waarschijnlijk nog in gebruik als transportlift.

Dit is zeker niet de actuele Gipfelbahn. Al in 1988 toen ik daar was, was die moderner dan dit.
Wel was er toen nog een vergelijkbare pendelbaan vanuit het dal, naast de -latere- ramptrein.
Ook op de Maiskogel was er zo’n oude pendelbaan, met dalstation buiten het dorp, aan de weg richting de gletcherbahnen.
Maar ja, lang geleden dus. Toen kon je in augustus nog zomerskiën…

*bericht bewerkt door Liezen op 08 aug 2023 18:15

null

Hier heb je een kaart uit 1981.
De pendelbaan vanuit het dal heette Gletscherbahn 1. Die bestond oorspronkelijk uit drie delen. Deel 2 is vervangen door een stoeltjeslift. Deel 3 heet nu Gipfelbahn (aldus Wikipedia).
Het lijkt me dus het oude middenstation.
Het oude treintje heette Gletscherbahn 2.

*bericht bewerkt door DrPhil op 08 aug 2023 20:32

Dus normaal nummertje 2 op het plan van dokter Phil volgens mij… Op opensnowmap staat deze nog netjes op de kaart ingetekend (als Gipfelbahn - sektion 1) zoals uit de foto`s van de topicstarter te zien is. Dalstation met daarin de liftpaal van de Panoramabahn en bergstation gedeeld met de huidige Gipfelbahn.

Bedankt voor alle reacties! Superleuk om te lezen en het helpt mij heel erg met het vinden van meer informatie! Het gaat inderdaad om de nummer 2 op de kaart die @DrPhil deelt. Deze was te zien vanuit de huidige Gletsjerjet 2.

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

Plaats een reactie