Keuze tussen AWD + All Season banden of RWD + Winterbanden

Dit onderwerp gaat over de bestemming Zell am See

Hi iedereen,

komende kerstperiode vertrekken wij richting Kroatië om daar de kerst te vieren. Op de rit daarheen stoppen we enkele dagen in Zell am See om wat te wandelen en vrienden te bezoeken. Nu zit ik een beetje met een twijfel over welke wagen we het beste kunnen nemen.

Enerzijds kunnen we met een Range Rover Evoque die over all season banden beschikt vertrekken. De wagen is dus AWD maar beschikt over all season banden.

Anderzijds kunnen we met een BMW 420i vertrekken, deze beschikt over goede winterbanden, maar is dus een achterwiel aangedreven (RWD) BMW. Qua ruimte voor bagage en dergelijke maakt het allemaal weinig uit.

Het gaat mij vooral om jullie ervaringen tussen een AWD met All season banden en een RWD met winterbanden. Een groot deel hangt uiteraard af van de chauffeur, je rechtervoet is het belangrijkste in welke omstandigheden dan ook. Vooral de wegen in Duitsland, Oostenrijk en het kleine gedeelte bergen richting Zell am See.

Bedankt voor jullie input alvast!

Zijn de all season banden ook winter geschikt, d.w.z. met bergjes/sneeuwvlok symbool? Zo niet, dan valt die keuze af.

@RuudW Dit heb ik opgevraagd en hoop ik z.s.m. te horen, ik ben bekend met de limitaties voor all season banden in Duitsland. Los daarvan vroeg ik mij af of mensen ervaringen hadden met de twee opties waarover ik beschik ervan uitgaande dat de band toegelaten is.

En of de all seasons een profieldiepte van minimaal 4mm hebben is waarschijnlijk ook nog van belang. Voor de winterbanden sowieso.

Aftellen maar!

Zonder meer winterbanden. 4wd helpt met tractie, waardoor je harder kan. Echter, met remmen en bochten helpt het niet en dan kan het feit dat je harder rijdt alleen maar tegen je werken.

No brainer.

Hoe oud zijn de banden?
Merk en type van de banden?
Verder als je toch de keuze hebt zou ik zeker even het weerbericht afwachten.

Übung macht den meister!!!

Zell am See is makkelijk te bereiken, daar kom je wel met 4 seizoen banden. Zeker als je ook AWD hebt…

Als je het hebt over luxe problemen😂

Ik als BMW liefhebber zeg neem de BMW😉

Zonder meer winterbanden. 4wd helpt met tractie, waardoor je harder kan. Echter, met remmen en bochten helpt het niet en dan kan het feit dat je harder rijdt alleen maar tegen je werken.

No brainer.

DSvier op 29 nov 2023 17:42

hehe t venijn zit ook in de afdaling, niet in de klim over het algemeen.

Edwin van Riel

Volgens mij erg afhankelijk welke merk band er onder elke auto ligt en de staat ervan. Met een goed merk band in goede staat zou ik kiezen van de Evoque. Zeker als je voornamelijk over hoofdwegen rijdt.
Met all seasons heb je gemiddeld wel een langere remweg op gladde ondergronden, mede ook afhankelijk van het gewicht van de auto. En de Evoque zal wel zwaarder zijn dan de BMW.
Er staan op Youtube wel paar leuke vergelijkingen.

No brainer, de AWD!
Veel meer tractie dan een RWD.
Afdalen en remmen gaat echt wel lukken met All seasons.
Ik verkies ook altijd de Bentayga tov de Phantom…

Uitgaande dat het vergelijkbare bandenkwaliteit is qua merk/slijtage, zou ik 100% voor de AWD gaan.

Simpelweg omdat zolang je rustig rijdt je met remmen en de bochten wel goed weg komt met all seasons, maar juist de stukjes dat je omhoog moet rijden, bv naar het dorp toe, of in het dorp net een stukje omhoog naar het hotel, daar ga je de AWD nodig hebben.
Dát zijn de stukjes waar ik altijd moeite had met FWD en met sneeuwkettingen moest gaan klooien. Rij zelf met Allseasons+FWD nu paar jaar en geen enkel probleem (los van die stukjes omhoog bij veel sneeuw/gladheid). Vroeger gehad, en vanaf januari met de nieuwe auto winterbanden+AWD en met die combo ben je uiteraard king of the hill.

Als laatste, als je met allseasons op ‘vlakke’ weg niet meer weg komt dan komt bijna niemand meer weg dus dan is het wachten op de sneeuwschuiver en graven.

*bericht bewerkt door CD2015 op 30 nov 2023 10:50

Valt ook te zien welke breedte van band/velg de RWD heeft.
Met 295’ers natuurlijk veel minder grip dan 195’ers in de sneeuw

RWD vind ik best “vermakelijk” als het glad wordt of er sneeuw op straat ligt.
Ik zou zeker de AWD meenemen.

Totales Vollidiot

Ik zou deze eens kijken ;)

Deze geeft een eerlijker vergelijk. Die 2 Audi’s verschillen nogal van gewicht. en is vergelijk tussen zomer- en winterbanden.
Wel leuke video verder.

Oeps, ik heb me vergist met die zomer, winter en all seasons…

Deze bedoelde ik.

Ik had hem inderdaad net ook al gevonden. Wilde hem net sturen.

Deze bedoelde ik.

Folski op 30 nov 2023 11:06

Wat staat die vogel de hele tijd te ‘wippen’ op z’n voeten. Moet ie pissen of heeft ie koude voeten…? :-)
Zonder gekheid: leuk filmpje toch wel.

RWD vind ik best “vermakelijk” als het glad wordt of er sneeuw op straat ligt.
Ik zou zeker de AWD meenemen.

Kdtl op 30 nov 2023 10:51

Da’s een no brainer natuurlijk.

at staat die vogel de hele tijd te 'wippen' op z'n benen. Moet ie pissen of heeft ie koude voeten....? :-) § Rene4000 op 30 nov 2023 12:03

Ha, ha, ha, ja, die doet best vreemd maar ik denk dat ie koud heeft. :)

*bericht bewerkt door bartvwg op 30 nov 2023 12:11

Bla, bla, bla.

All season BFG, en als het echt nodig is difflock aan…
Nog nooit de kettingen nodig gehad, nadeel met een LR defender is alleen dat je altijd permanente 4x4 hebt. Dus ook dan altijd 4 kettingen nodig.
Kost even tijd maar voordeel is dan weer wel enorm veel ruimte in de wielkasten!

Neerslag maakt niet gelukkig, gelukkig maken ze sneeuw...

Er vanuit gaande dat beiden autos op kwaliteitsbanden staan met beiden voldoende profiel zou ik lekker gaan met de auto waarin je het zelf ziet zitten. Zell am See is een bestemmings waar je prima zonder kettingen met beiden autos zou moeten kunnen komen.

Zou je naar een uitdagendere locatie willen waarbij je een besneeuwde bergpas op moet zou ik persoonlijk de awd aangedreven auto pakken. Goede all seasons zitten tegenwoordig dicht bij winterbanden qua tractie en remmen.

Ik zou ook eerder denken aan de all seasons, mits ze aan de diverse (Duitse) eisen voldoen. Maar ik dacht dat je daar sowieso winterbanden nodig had?

Of omgekeerd, hoe erg ‘winters’ zijn die winter banden? Als dat niet zo extreem is, dan lijkt me dat ook een prima keuze, aangezien mensen hier al aangeven dat je ski bestemming niet zo lastig rijden is.

Als ik het goed lees is het een hele lange auto vakantie, waarvan slechts een heel klein deel in de winterse bergen is, en volgens de opmerkingen hier valt het daar wel mee. In Kroatië in de warmte zijn de all seasons weer beter.

*bericht bewerkt door Slim op 02 dec 2023 01:56

Plaats een reactie