snowboarden 1e week januari: St Sorlin d'Arves (Sybelles) of St François Longchamp (Grand domaine)

Dit onderwerp gaat over de bestemming Saint François Longchamp

De eerste week van januari ga ik met mijn zoon (11) snowboarden. Na heel veel gelezen te hebben hier kom ik uit op deze 2 dorpen. We zijn afhankelijk van busreizen, dus dat beperkt de keuze.
Wat zou voor ons het meest geschikt zijn? Ik heb enkele weken ervaring, maar hoef geen hele uitdagende pistes.

  • brede groene / blauwe pistes bij het dorp
  • zo min mogelijk sleepliften / smalle paden richting dorp
  • leuk, maar geen must: wat schansjes of halfpipe
  • fijn: beetje zon en enigszins kindvriendelijk (leuk als als er meer gezinnen met kinderen rond deze leeftijd zijn)
  • snowboardles voor kinderen mogelijk
    liever geen party locatie

Bij Sunweb krijg ik heel moeilijk goede communicatie op gang m.b.t. snowboardlessen. Deze beginnen doorgaans op zondag, maar ivm oud&nieuw is de aankomst een dag later. De les zou dus vanaf maandag moeten beginnen. Nu heeft de ESF van Saint François mij al laten weten dat er vanaf maandag ook les is. Maar door de communicatie bij Sunweb verlies ik wel een beetje mijn vertrouwen in deze club. Ik kan de les er dus ook niet bij boeken. Sportiek is wel duidelijk en snel in de communicatie, maar gaat niet per bus naar St François.

Ervaringen, tips en ideeën zijn welkom!

Je kunt de snowboardles toch gewoon los via de ESF boeken? Dan boek je via Sunweb alleen bus, appartement en skipas.

*bericht bewerkt door paolie op 17 sep 2021 14:36

Ja, dat kan zeker, al heeft het niet mijn voorkeur. Maar belangrijker nog is de vraag welke van de 2 dorpen/gebieden het meest past bij onze wensen.

Qua pistes is St. François prettiger snowboarden dan Valmorel als beginner. Wel wat studentikoos, maar ook zonniger dan de overkant van de Madeleine.

Qua pistes is St. François prettiger snowboarden dan Valmorel als beginner. Wel wat studentikoos, maar ook zonniger dan de overkant van de Madeleine.

Bennie op 17 sep 2021 15:38

Dat had ik inderdaad ook uitgevonden, maar hoe is het t.o.v. st sorlin d’arves/sybelles?

Sorry, dat stuk titel was weggevallen op de mobiel, en daarmee de vraag…
En die kan ik helaas niet beantwoorden. Wel biedt het gebied van St. Sorlin meer mogelijkheden.

St sorlin is voor de beginnende skiër echt top. 2 jaar geleden ook geweest met de kids.
Ik ga als moeder alleen ook met mijn 2 kids van 10 en 7 waarschijnlijk 1e week januari naar st sorlin.
Liften zijn prima te doen en mooie pistes voor de beginners. Ik denk dat ik ook met de bus ga dit jaar. We reizen trouwens met sportiek;)
Succes met kiezen maar st sorlin krijg je geen spijt van.

*bericht bewerkt door Jillcrijns op 17 sep 2021 23:49

St. Sorlin is uitdagender en biedt meer afwisseling, St. François heeft bredere pistes in de zon en is overzichtelijker. Beide gebieden hebben brede groene carve pistes tot in het dorp :)

Dank voor jullie reacties allemaal!

St sorlin is voor de beginnende skiër echt top. 2 jaar geleden ook geweest met de kids.
Ik ga als moeder alleen ook met mijn 2 kids van 10 en 7 waarschijnlijk 1e week januari naar st sorlin.
Liften zijn prima te doen en mooie pistes voor de beginners. Ik denk dat ik ook met de bus ga dit jaar. We reizen trouwens met sportiek;)
Succes met kiezen maar st sorlin krijg je geen spijt van.

Jillcrijns op 17 sep 2021 23:48

Ook als alleenstaande ouder op pad dus! Dan ben ik niet de enige. Maar je zegt geschikt voor beginnende skiërs. Hoe denk je dat het is voor beginnende snowboarders (liever geen sleeplift en smalle, vlakke paden)?

St. Sorlin is uitdagender en biedt meer afwisseling, St. François heeft bredere pistes in de zon en is overzichtelijker. Beide gebieden hebben brede groene carve pistes tot in het dorp :)

Martin7182 op 18 sep 2021 00:15

Aan wat voor soort uitdaging moet ik hier denken voor wat betreft st sorlin? Bredere pistes inde zo’n klinkt wel heel aantrekkelijk voor begin januari!

*bericht bewerkt door Boule_de_neige op 18 sep 2021 13:01

Ik ben in beide gebieden geweest begin januari met een mix aan beginners en wat verder gevorderden. Voor de licht gevorderde zou ik qua skigebied altijd Saint-Francois aanraden: vrijwel het hele skigebied is perfect voor dat niveau, en je kan dan direct het hele gebied door, ook richting Valmorel. Voor wat meer uitdaging moet je wat in de uithoeken van het gebied zijn, maar dat is er wel ook te vinden. Het gebied rondom Saint-Sorlin is landschappelijk een stuk mooier, bied wat meer afwisseling in niveau van de pistes, maar is mijns insziens ook wat meer beperkt omdat de verbinding naar de rest van Les Sybelles niet ideaal is. Als je bijvoorbeeld samen wil lunchen is dit ook wat minder, je bent niet zo snel op en neer richting La Toussuire en Le Combier. Tussen Saint-Francois en Valmorel heb je denk ik meer km tot je beschikking op een halve dag skitijd.

Als beginnende snowboarder is een gebied met een aantal sleepliften wellicht juist wel erg handig. Grote kans dat je tijdens de snowboardles dan ook meteen fatsoenlijk geleerd krijgt hoe je zo’n lift moet nemen, zodat je daar de rest van je snowboardcarrière alleen maar voordeel aan hebt ;-)

*bericht bewerkt door paolie op 18 sep 2021 14:53

Aan wat voor soort uitdaging moet ik hier denken voor wat betreft st sorlin?

Boule_de_neige op 18 sep 2021 13:00

Steiler, langer en meer afwisseling. Een piste zoals de Super-g of Perrons heb je in St François volgens mij niet. In St François vind ik dat veel pistes op elkaar lijken. Maar als je goed zoekt dan vind je natuurlijk altijd leuke pistes.
Les Sybelles is een stuk groter dan Le Grand Domaine, maar zoals gezegd, de verbinding naar de rest van het gebied is niet ideaal. In beide gebieden kun je je als beginner prima vermaken. Ze hebben prima pistes dicht bij het dorp.

*bericht bewerkt door Martin7182 op 18 sep 2021 21:41

Dank allemaal voor de info!

Als beginnende snowboarder is een gebied met een aantal sleepliften wellicht juist wel erg handig. Grote kans dat je tijdens de snowboardles dan ook meteen fatsoenlijk geleerd krijgt hoe je zo’n lift moet nemen, zodat je daar de rest van je snowboardcarrière alleen maar voordeel aan hebt ;-)

paolie op 18 sep 2021 14:51

Ik ga er vanuit dat mijn zoon dat inderdaad krijgt op les. Ik vind het echter als snowboarder gewoon niet fijn en vermoeiend. Geen ramp als we er af en toe één moeten pakken, hoor. Maar als ik kan kiezen tussen meer of minder sleepliften, dan graag minder.

Zoals ik het lees begint de weegschaal door te slaan naar St François. Bredere pistes bij het dorp en meer zon, en betere aansluiting op de rest van het gebied. Als mijn zoon op les is, zou ik graag wat verder willen boarden en wel binnen een uur of 2 weer terug kunnen zijn. Echt veel uitdaging ben ik niet naar op zoek, Belangrijker is dat ik met zoonlief wat makkelijke (brede en niet te steile) pistes kan pakken en misschien wat sprongetjes maken. Ik verwacht eerlijk gezegd niet dan zoon binnen 1 week al zo ver is dat we het hele gebied door kunnen (maar misschien heb ik het mis hoor).
Saint Sorlin is dan misschien geschikter voor een volgende trip.

Mocht iemand denken dat ik het helemaal mis heb en toch beter naar Saint Sorlin kan gaan: roept u maar!

Nee, ik denk inderdaad dat St. Francois een prima keuze is. Heb daar zelf in ieder geval een erg leuke week gehad en naast fantastische brede groene en blauwe pistes is er ook hier en daar best wat uitdagend (ongeprepareerd) zwart te vinden, dus geen zorgen daarover!

Plaats een reactie