Les op latere leeftijd: early bird

ChristopheJ op 02 maart 2022· 33 reacties

null

Ik ben net 40 jaar, heb al aardig wat weken op de ski’s gestaan en toch weer op les? De reden: ik heb het steeds moeilijker om mijn dochter bij te houden. Maar er is wel een probleem, ik wil niet dat de lessen van de kostbare quality-time met mijn familie afgaan. Daarom kies ik voor ‘early bird’ les in Saalbach Hinterglemm Leogang Fieberbrunn.

Waarom op skiles?

De reden is simpel: onze dochter skiet van jongsaf net als haar moeder. Ikzelf ben pas later begonnen met wintersport en ik heb dus steeds meer energie nodig om te kunnen volgen. Sinds enkele jaren neem ik daarom wat privéles. Maar ik wil ook liefst mijn vakantie met mijn familie doorbrengen. Het alternatief? Vroeg naar boven! Ik ben namelijk niet zo’n ‘ontbijtman’. Een lekkere tas koffie en wat ontbijtgranen en voor mij mag de dag beginnen.

Om 07.45u spreken we af om te ontbijten met onze vrienden. De kinderen worden om 09.30u boven verwacht maar ikzelf zal met de leraar al een uurtje op voorhand een les nemen. Ik ken mijn werkpunten:

  • niet achterover hangen
  • alle kracht op de dalski
  • agressiever in de bochten gaan
  • … en zo zijn er nog wel wat

null

Rust in hoogseizoen

En zo kwam ik per toeval in contact met unieke momenten in het hoogseizoen. De pistes nog lekker vlak, de grote massa nog aan het ontbijt. De racende locals razen van de piste af. Jawel … ik ben een ‘early bird’. Want zo heten deze lessen. Vroeg naar boven en les krijgen op quasi onbeskiede pistes. We kennen ondertussen onze skileraar Jozef redelijk goed. Een Nederlandse jongeman met als hoogste doel de wereld verkennen en de mensheid beter laten skiën.

Dat laatste lukt wat mij betreft al heerlijk. Onze kinderen duiken met hem het bos en de diepsneeuw in terwijl hij mij echte carvebochten laat maken. Van die bochten waar je achteraf graag een foto van maakt omdat het spoor zo prachtig is, maar daar laat Jozef geen tijd voor: op naar de volgende oefening!

Nooit te oud om te leren

Vandaag was ik meermaals heel blij dat ik deze lessen nam. Terwijl de kinderen dartelden over de rode pistes met hier en daar een sprongetje over een dikke hoop sneeuw, wist ik goed te volgen dankzij de raad van Jozef. Voorover hangen, bewegen vanuit de knieën, agressief in de bocht, alle kracht op de dalski. Win ik er een schoonheidsprijs mee? Helaas niet. Kan ik (tot vandaag) het jeugdelijk geweld volgen op de piste? Gelukkig wel.

En zo raad ik iedereen die wat twijfel heeft over techniek en/of houding om wat lessen te volgen. En laat dit samengaan met een unieke beleving: de ochtendpistes. Dubbel genieten wat mij betreft. Nemen jullie ook nog les op latere leeftijd? Volgen jullie de kids nog? En zijn er onder jullie nog early birds?

ChristopheJ
schrijft voor wintersport.be. Familiaal skiër, levensgenieter en Alpenfan.

Plaats een reactie

Leuk! Van dit wist ik het bestaan niet af. Ga ik ook uitzoeken.
Zou dit in andere gebieden ook bestaan?
Ben zelf ook zo’n vroege vogel, als de lift begint te draaien zit ik erin. De eerlijkheid zegt dat ik best wat lessen kan gebruiken om te leren carven (heb ik nooit geleerd) en het is leuk dat dit kan als eerste op de piste.
Dank voor de tip Christophe!

Van lessen wordt iedereen beter. Ongeacht niveau, leeftijd en welke activiteit het betreft.

Maar….je kinderen bij blijven houden kan je beter uit je hoofd zetten. Dat is slechts een kwestie van tijd dat dat voorbij is.
Zij worden beter, sneller en sterker. Jij (en ik net zo goed) wordt misschien nog wel beter, maar niet jonger. Natuurwet.

Gewoon blijven genieten. Ook van t feit dat je kinderen je voorbij streven.
En dat laatste geldt niet alleen voor skien.

👍🏻😀

Eerste moment op de piste als early bird is gewoon “carve heaven”, wij maken er (als we niet op stap zijn met onze kleine zoon) een punt van om te proberen met de eerste lift naar boven te gaan. Het eerste uurtje, anderhalf uurtje is dan geweldig. Bijna geen andere mensen op de pistes, dus je kan volluit gassen zonder te hoeven rekening houden met die ergens achter een drop off staan, lekker grippy corduroy…er is niets beter.

En wat betreft lessen, doe exact hetzelfde… ik ben 45 jaar en neem nog elk seizoen wat prive les in 't begin van 't seizoen en dan wanneer het past. Mijn vriendin staat op de skis sinds 3 jaar en onze 3 jarige zoon nu ook. Ik maak me volstrekt geen illusies dat ik pak over een jaar of 7 hem nog kan bijhouden ;-)

Ik ski/board al een jaar of 35 en nadat mijn ouders stopten met skiles betalen heb ik er geen meer genomen. Tot mijn, nu vrouw, mee begon te komen die minder ervaring had. Eerst in skiklas, voor mij minder leuk en later in het begin van de vakantie privé les. Sinds een jaar of 10 doe ik mee onder het mom van gezelligheid. De skileraar gaat elk jaar vrolijk met ons op pad en is blij 2 uur te kunnen racen. Elk jaar heb ik toch weer wat geleerd. Dus voor elk niveau heeft het nut om soms een lesje te pakken.

Eerst skier, toen snowboarder en nu weer skier

Ik ski al jaren, maar ben een aantal jaren geleden begonnen met lessen op een borstelbaan en dat bevalt erg goed. Om mijn techniek te blijven verbeteren (precies de punten zoals je zelf ook aangeeft). Het is voor mij ook onderdeel van de voorpret, gewoon het idee om in oktober al weer je skischoenen onder te doen, zo van: het skiseizoen gaat weer beginnen. En als midden veertiger leer ik nog steeds bij!

Christoph, wat mij betreft een aanrader is alvast skiles nemen in eigen land. Ik ben in 1975 begonnen op een borstelbaan en later doorgegaan op indoor rollenbanen. Tevens zo’n jaar of 25 les in de sneeuw gehad. (Ook toen het eigenlijk niet meer nodig was, maar gewoon heel leuk) Thuis alvast lessen geeft heel veel voorsprong in de sneeuw en is bovendien perfect voor de skiconditie. 40 jaar is echt niet (te) oud! Mijn vader begon pas met 50 en heeft tot op zijn 80ste geskied. Mijn vrouw begon ook pas op haar 40ste… kortom, les nemen en vooral doorgaan met lessen. ;) en conditie opbouwen.

Ik snowboard vanaf mijn 20e en ben nu 40. Daarvoor nooit wintersport gedaan. Afgelopen wintersport heb ik 3 ochtenden skilessen genomen en daarvoor al een beginnerscursus bij snowworld. 3 ochtenden omdat ik ook nog wat van het gebied wilde zien op mijn snowboard met vrouwlief en onze zoon die sinds dit jaar al mee een blauwe piste af kan. Reden dat ik skiles ben gaan volgen? Ik wilde wat nieuws leren en ik hoop dat ik nu gelijk met mijn 6 jarige zoon mee kan groeien. Ik besef mij wel dat zijn leercurve sneller zal stijgen dan die van mij maar de complimenten die ik na 3 ochtenden van de leraar kreeg deden mij wel goed. Ik ga nu doorpakken en hier verder lessen, Snowworld of een rolbaan maar ik heb de smaak te pakken met skiën.

Ik nam overigens ook nog wel eens snowboard privélessen. Om weer een beetje bij te schaven. Mocht ik trouwens het idee hebben dat mijn zoon mij voorbij gaat skiën geef ik hem wel een snowboard… Dan weet ik in ieder geval dat ik hem weer een tijdje voor kan blijven maar uiteindelijk zal hij ‘die ouwe’ wel inhalen😁

🏂

Inderdaad een prima idee, zo vroeg de piste op. Erg verstandig ook om te blijven lessen. Nooit te oud om te leren. Een interessant lesprogramma, maar carving met alle gewicht op de dalski is een illusie.
Probeer wat meer fun uit skivakanties te halen door niet alleen pistes af te razen. Maak eens een skitour met een goede gids . omhoog op ski’s en dan door ongerepte tiefschnee afdalen. Dat is nog veel meer genieten met je familie.

Inmiddels 56 jaar. Zoon van 16(geadopteerd) en inmiddels niet meer bij te houden. Hij board en wij skiën. Wij gaan altijd met jongeren en die Kids gaan als een jekko, bij ons kan daar geen les meer tegenop. Leeftijd speelt mee en worden voorzichtiger met nu al die kamikaze op de pistes, kijken nergens meer naar. Wij hobbelen erachteraan. Wij tevree en de Kids ook. Hopen op deze manier nog lang te kunnen genieten.

Een jaar of 5 terug met dezelfde motivatie (lekker skiënde dochter) begonnen met lessen. Beetje uit de hand gelopen, nog nooit zo fanatiek geweest met een sterke voorkeur voor freeride 😂

Edwin van Riel

Ik heb jarenlang een seizoen kaart op de roller aan gehad
Iedere week een uurtje les
En ook jarenlang geskied bij een skiclub
Van september tot eind maa
Ik zag het ook gewoon als sporten
In de maanden april tot en met augustus gingen we iedere maand wel minstens 1x vrij skiën
Nu is het al weer 2 jaar geleden dat ik in de zitski heb gezeten
Hopelijk kan ik van de zomer weer beginnen, als mijn been genoeg is opgeknapt
Op mijn 18de begonnen met skiën, toen 4 x geweest
Vanaf mijn 33ste jaarlijks gegaan en ook in de vakantie a!tijd op les, omdat ik gewoon in mijn eentje ging
En ik was bijna 47 toen ik overgestapt ben op zitskiën

*bericht bewerkt door niekniek op 03 mrt 2022 07:15

Inderdaad een prima idee, zo vroeg de piste op. Erg verstandig ook om te blijven lessen. Nooit te oud om te leren. Een interessant lesprogramma, maar carving met alle gewicht op de dalski is een illusie.
Probeer wat meer fun uit skivakanties te halen door niet alleen pistes af te razen. Maak eens een skitour met een goede gids . omhoog op ski’s en dan door ongerepte tiefschnee afdalen. Dat is nog veel meer genieten met je familie.

OttoSkilehrer op 03 mrt 2022 02:05

Zo’n skitour lijkt mij serieus een geweldige ervaring trouwens alleen mijn vriendin staat daar helemaal niet voor open. Ziet er te vermoeiend uit 🙈

*bericht bewerkt door Martin9 op 03 mrt 2022 08:43

🏂

Mijn man en ik zijn begin 60 en beiden waren 40 toen we begonnen met skiën. We hebben beiden lessen gehad op de rollerbaan. En daar gaan we ieder jaar nog naar toe voorafgaand aan onze vakantie. Gewoon even een paar lessen ter voorbereiding.
Onze kinderen zijn ook niet bij te houden, maar dat interesseert ons niet. We skiën en daar gaat het om.

Vroeg op de piste, graag! Ik ben geen ochtendmens, maar ik kom graag vroeg mijn bed uit om in een van de eerste liften te zitten, gewoon omdat de pistes dan op hun best zijn. Liever wat eerder beginnen dan tot laat doorgaan. Die afgetrapte pistes laat ik graag aan een ander. 😃

Beter worden (of in conditie blijven) en vol van je skiweek genieten (met familie) doe ik al vanaf het tweede jaar dat ik ski. Ben pas op m’n 30ste begonnen en na ruim 50 skiweken ben ik nog steeds niet uitgeleerd. Eerste jaar in de sneeuw les genomen (groepsles). Daarna uitsluitend indoor (rollerbaan) in Nederland lessen gevolgd en nauwelijks meer in de sneeuw. Dus geen tijd verspild met lessen tijdens m’n vakanties, geen dure pistepas die deels verloren gaat aan lessen in de sneeuw, die (mits je privéles neemt) sowieso bedroevend weinig toevoegen.

Beter worden (of in conditie blijven) en vol van je skiweek genieten (met familie) doe ik al vanaf het tweede jaar dat ik ski. Ben pas op m’n 30ste begonnen en na ruim 50 skiweken ben ik nog steeds niet uitgeleerd. Eerste jaar in de sneeuw les genomen (groepsles). Daarna uitsluitend indoor (rollerbaan) in Nederland lessen gevolgd en nauwelijks meer in de sneeuw. Dus geen tijd verspild met lessen tijdens m’n vakanties, geen dure pistepas die deels verloren gaat aan lessen in de sneeuw, die (mits je privéles neemt) sowieso bedroevend weinig toevoegen.

Vinci69_ op 03 mrt 2022 20:29

Das wel een heel aparte voorstelling van zaken. Lessen in de sneeuw voegen zeker wat toe (mits goed gegeven) en zie ik echt niet als verspilling van een lift pas 😂😂😂

Heb er net 3 dagen “les” in de sneeuw op zitten en als ik kijk wat ik nu doe tov een week terug

Of je bedoelt “tenzij” ipv “mits”???

Edwin van Riel

Beter worden (of in conditie blijven) en vol van je skiweek genieten (met familie) doe ik al vanaf het tweede jaar dat ik ski. Ben pas op m’n 30ste begonnen en na ruim 50 skiweken ben ik nog steeds niet uitgeleerd. Eerste jaar in de sneeuw les genomen (groepsles). Daarna uitsluitend indoor (rollerbaan) in Nederland lessen gevolgd en nauwelijks meer in de sneeuw. Dus geen tijd verspild met lessen tijdens m’n vakanties, geen dure pistepas die deels verloren gaat aan lessen in de sneeuw, die (mits je privéles neemt) sowieso bedroevend weinig toevoegen.

Vinci69_ op 03 mrt 2022 20:29

Das wel een heel aparte voorstelling van zaken. Lessen in de sneeuw voegen zeker wat toe (mits goed gegeven) en zie ik echt niet als verspilling van een lift pas 😂😂😂

Heb er net 3 dagen “les” in de sneeuw op zitten en als ik kijk wat ik nu doe tov een week terug

Of je bedoelt “tenzij” ipv “mits”???

evr66 op 03 mrt 2022 21:05

Het zal inderdaad wel tenzij i.p.v. mits zijn, die fout wordt wel vaker gemaakt. Maakt het er niet veel duidelijker op nee😉

Juist het lessen in de sneeuw vind ik veel toevoegen. De buckels, slush, ijzige pistes of verse sneeuw kan je indoor toch een stuk lastiger trainen. Daarnaast is het vaak niet zozeer een bepaalde steile hellingshoek, maar meer de verandering van hellingshoek i.c.m. ijzige pistes of buckels wat voor de problemen zorgt bij veel mensen.

Zelf zit ik ook te denken aan een tourski les i.c.m. off piste training, lijkt me erg leerzaam. Wellicht in de komende 3 weken ergens in Gasteiner dal waar ik dan zit.

Das wel een heel aparte voorstelling van zaken. Lessen in de sneeuw voegen zeker wat toe (mits goed gegeven) en zie ik echt niet als verspilling van een lift pas 😂😂😂

Heb er net 3 dagen “les” in de sneeuw op zitten en als ik kijk wat ik nu doe tov een week terug

Of je bedoelt “tenzij” ipv “mits”???

evr66 op 03 mrt 2022 21:05 Groepsles met meer dan 10 deelnemers betekent dat de eerste drie wat oppikken, de rest hobbelt er wat achteraan en zien niet wat de leraar doet. De leraar heeft geen ogen achterop zijn hoofd dus ziet slecht enkele momenten welke vaardigheden je nodig hebt. Je betaalt er extra voor, bovenop je skipas en is geen vrij skiën dus dat is de verspilling. Het is wel leuk hoor, maar echt veel leren? Kan je m.i. net zo goed een ski guide boeken, die laat je ook leuk door het gebied crossen en geeft ook wel tips als je vragen hebt. Veel vrijer en minder kostbaar.

Ik ben pas op mijn 30ste begonnen met skiën. Leerde het mijzelf aan door naar anderen te kijken. Totdat mijn oudste dochter 5 jaar was en op skiles ging in Nederland bij de Wolfskamer. Skiën op een plastic borstelbaan. Ik was toen inmiddels 39 jaar. Sindsdien heb ik ieder jaar, 21 lessen op de Plastic borstelbaan. De lessen zijn van September t/m maart. En geloof mij, als je kunt skiën op Plastic ( vergelijkbaar met ijs), dan kun je zeker skiën op sneeuw. Zo kan ik in Oostenrijk, gewoon samen met mijn gezin skiën. En hoef ik geen dure lessen of privé lessen in Oostenrijk te nemen. Ben je ook niet afhankelijk van de lestijden . En kun je weg voordat het spitsuur wordt.
Plastic borstelbanen zijn in heel Nederland te vinden en de prijzen zijn echt schappelijk. Ik raad het echt iedereen aan.

Ik ben pas op mijn 30ste begonnen met skiën. Leerde het mijzelf aan door naar anderen te kijken. Totdat mijn oudste dochter 5 jaar was en op skiles ging in Nederland bij de Wolfskamer. Skiën op een plastic borstelbaan. Ik was toen inmiddels 39 jaar. Sindsdien heb ik ieder jaar, 21 lessen op de Plastic borstelbaan. De lessen zijn van September t/m maart. En geloof mij, als je kunt skiën op Plastic ( vergelijkbaar met ijs), dan kun je zeker skiën op sneeuw. Zo kan ik in Oostenrijk, gewoon samen met mijn gezin skiën. En hoef ik geen dure lessen of privé lessen in Oostenrijk te nemen. Ben je ook niet afhankelijk van de lestijden . En kun je weg voordat het spitsuur wordt.
Plastic borstelbanen zijn in heel Nederland te vinden en de prijzen zijn echt schappelijk. Ik raad het echt iedereen aan.

Bigpoint op 04 mrt 2022 17:08

Maw je bent een beginner.

Beter worden (of in conditie blijven) en vol van je skiweek genieten (met familie) doe ik al vanaf het tweede jaar dat ik ski. Ben pas op m’n 30ste begonnen en na ruim 50 skiweken ben ik nog steeds niet uitgeleerd. Eerste jaar in de sneeuw les genomen (groepsles). Daarna uitsluitend indoor (rollerbaan) in Nederland lessen gevolgd en nauwelijks meer in de sneeuw. Dus geen tijd verspild met lessen tijdens m’n vakanties, geen dure pistepas die deels verloren gaat aan lessen in de sneeuw, die (mits je privéles neemt) sowieso bedroevend weinig toevoegen.

Vinci69_ op 03 mrt 2022 20:29

Das wel een heel aparte voorstelling van zaken. Lessen in de sneeuw voegen zeker wat toe (mits goed gegeven) en zie ik echt niet als verspilling van een lift pas 😂😂😂

Heb er net 3 dagen “les” in de sneeuw op zitten en als ik kijk wat ik nu doe tov een week terug

Of je bedoelt “tenzij” ipv “mits”???

evr66 op 03 mrt 2022 21:05

Het zal inderdaad wel tenzij i.p.v. mits zijn, die fout wordt wel vaker gemaakt. Maakt het er niet veel duidelijker op nee😉

Juist het lessen in de sneeuw vind ik veel toevoegen. De buckels, slush, ijzige pistes of verse sneeuw kan je indoor toch een stuk lastiger trainen. Daarnaast is het vaak niet zozeer een bepaalde steile hellingshoek, maar meer de verandering van hellingshoek i.c.m. ijzige pistes of buckels wat voor de problemen zorgt bij veel mensen.

Zelf zit ik ook te denken aan een tourski les i.c.m. off piste training, lijkt me erg leerzaam. Wellicht in de komende 3 weken ergens in Gasteiner dal waar ik dan zit.

Amelm op 03 mrt 2022 22:15

Ja, tenzij. Je kan allerlei omstandigheden opnoemen, maar als je basistechniek halfbakken is, doordat je bijvoorbeeld te veel achterop zit of je bochten draait middels rotatie, zal je nooit lekker van al die omstandigheden kunnen genieten. Hoe vaak je ook in de sneeuw dat probeert, al dan niet in een groepsles. En ik vind dat juist de rollerbaan lessen in Nederland dat gemis rechttrekken, zonder dat dit ten koste gaat van mijn vakantie in de echte sneeuw. En de instructies zijn dan ook tenminste goed begrijpbaar. Veel beter dan die van een Fransoos die halfbakken Engels spreekt met een zwaar dialect. Maar ieder zijn ding hoor, wat je zelf fijn vind, vooral blijven doen.

Das wel een heel aparte voorstelling van zaken. Lessen in de sneeuw voegen zeker wat toe (mits goed gegeven) en zie ik echt niet als verspilling van een lift pas 😂😂😂

Heb er net 3 dagen “les” in de sneeuw op zitten en als ik kijk wat ik nu doe tov een week terug

Of je bedoelt “tenzij” ipv “mits”???

evr66 op 03 mrt 2022 21:05 Groepsles met meer dan 10 deelnemers betekent dat de eerste drie wat oppikken, de rest hobbelt er wat achteraan en zien niet wat de leraar doet. De leraar heeft geen ogen achterop zijn hoofd dus ziet slecht enkele momenten welke vaardigheden je nodig hebt. Je betaalt er extra voor, bovenop je skipas en is geen vrij skiën dus dat is de verspilling. Het is wel leuk hoor, maar echt veel leren? Kan je m.i. net zo goed een ski guide boeken, die laat je ook leuk door het gebied crossen en geeft ook wel tips als je vragen hebt. Veel vrijer en minder kostbaar.
Vinci69_ op 04 mrt 2022 09:33

10 of meer in een les vind ik sowieso bizar en niet vallen in de categorie “goed gegeven”. Tot een man of 6 kan prima, mits je een hele goede leraar hebt. Van de intensiteit die bereikt kan worden (voor iedereen), zou je kunnen schrikken. Moet je er wel iemand voor hebben staan die echt wat kan.

Ze zijn er, maar kans dat je die treft als je je gewoon aanmeld bij een gemiddelde skischool is niet groot.

Edwin van Riel

@StefVC … ja hoor, wordt op vele plaatsen aangeboden. Een volleerd carver ben ik nog zeker niet maar het is wel een fijne oefening op wat minder steile pistes
@Pim4 … klopt hoor … maar ik hoop voorlopig de wachttijd voor de kids nog te beperken
@Djiebie … yes … did them all … borstelpistes, rolbanen in NL, privéles op Aspen … het werkt heel aanvullend
@Ottoskilehler … volg je helemaal… diepsneeuwwandeling en tourskiën staan zeker op het verlanglijstje. En kracht op de dalski wordt me waarschijnlijk toegefluisterd bij andere bochten dan carving inderdaad :-)

Blogt voor wintersport.be - familiaal skiër, levensgenieter en Alpenfan.

Puur uit interesse hoe voelt dat dan verschillend rollen of borstel piste vs sneeuw?

Puur uit interesse hoe voelt dat dan verschillend rollen of borstel piste vs sneeuw?

Asterino op 05 mrt 2022 08:47

Op een borstelbaan ski je je eigen snelheid en maakt gebruik van ‘natuurlijke’ hobbels in de baan. Het glijdt wat minder dan in de echte sneeuw en je wordt eerder ‘afgestraft’ voor foute bewegingen oftewel het is iets moeilijker omdat de sneeuw wat meer vergevingsgezind is. Op een rollenbaan ski je de snelheid vd baan (is wel instelbaar) en er zitten geen hobbels in. De leraar staat echt naast of voor je en je ziet jezelf in de spiegel. Kortom voor alle finesses is dit perfect. Daarnaast kun je op de rollenbaan ‘afdalingen’ van bijv 10 minuten maken en keer op keer opnieuw die bocht proberen goed te doen. Die 10 minuten aan een stuk zijn een aanrader voor de conditie…
En weer in de sneeuw gaat alles dan zooo soepel en makkelijk… ik ben fan van indoor rollenbanen😀
Helder?

Puur uit interesse hoe voelt dat dan verschillend rollen of borstel piste vs sneeuw?

Asterino op 05 mrt 2022 08:47

Op een borstelbaan ski je je eigen snelheid en maakt gebruik van ‘natuurlijke’ hobbels in de baan. Het glijdt wat minder dan in de echte sneeuw en je wordt eerder ‘afgestraft’ voor foute bewegingen oftewel het is iets moeilijker omdat de sneeuw wat meer vergevingsgezind is. Op een rollenbaan ski je de snelheid vd baan (is wel instelbaar) en er zitten geen hobbels in. De leraar staat echt naast of voor je en je ziet jezelf in de spiegel. Kortom voor alle finesses is dit perfect. Daarnaast kun je op de rollenbaan ‘afdalingen’ van bijv 10 minuten maken en keer op keer opnieuw die bocht proberen goed te doen. Die 10 minuten aan een stuk zijn een aanrader voor de conditie…
En weer in de sneeuw gaat alles dan zooo soepel en makkelijk… ik ben fan van indoor rollenbanen😀
Helder?

Djiebie op 05 mrt 2022 11:17

Ik ben ook fan van de roller banen. Mijn hele gezin heeft het daarop geleerd. Mijn man en ik waren 40+, onze kinderen leeftijd middelbare school.
Als je die ziet skiën……. 😍

En inderdaad, als het op de rollerbaan lukt, dan gaat het in de sneeuw meestal ook wel. Andersom is echter een heel ander verhaal.

Ik ben pas op mijn 30ste begonnen met skiën. Leerde het mijzelf aan door naar anderen te kijken. Totdat mijn oudste dochter 5 jaar was en op skiles ging in Nederland bij de Wolfskamer. Skiën op een plastic borstelbaan. Ik was toen inmiddels 39 jaar. Sindsdien heb ik ieder jaar, 21 lessen op de Plastic borstelbaan. De lessen zijn van September t/m maart. En geloof mij, als je kunt skiën op Plastic ( vergelijkbaar met ijs), dan kun je zeker skiën op sneeuw. Zo kan ik in Oostenrijk, gewoon samen met mijn gezin skiën. En hoef ik geen dure lessen of privé lessen in Oostenrijk te nemen. Ben je ook niet afhankelijk van de lestijden . En kun je weg voordat het spitsuur wordt.
Plastic borstelbanen zijn in heel Nederland te vinden en de prijzen zijn echt schappelijk. Ik raad het echt iedereen aan.

Bigpoint op 04 mrt 2022 17:08

Maw je bent een beginner.

monoskito op 04 mrt 2022 20:23

Ik ben pas op mijn 30ste begonnen met skiën. Leerde het mijzelf aan door naar anderen te kijken. Totdat mijn oudste dochter 5 jaar was en op skiles ging in Nederland bij de Wolfskamer. Skiën op een plastic borstelbaan. Ik was toen inmiddels 39 jaar. Sindsdien heb ik ieder jaar, 21 lessen op de Plastic borstelbaan. De lessen zijn van September t/m maart. En geloof mij, als je kunt skiën op Plastic ( vergelijkbaar met ijs), dan kun je zeker skiën op sneeuw. Zo kan ik in Oostenrijk, gewoon samen met mijn gezin skiën. En hoef ik geen dure lessen of privé lessen in Oostenrijk te nemen. Ben je ook niet afhankelijk van de lestijden . En kun je weg voordat het spitsuur wordt.
Plastic borstelbanen zijn in heel Nederland te vinden en de prijzen zijn echt schappelijk. Ik raad het echt iedereen aan.

Bigpoint op 04 mrt 2022 17:08

Maw je bent een beginner.

monoskito op 04 mrt 2022 20:23

Nee, @monoskito ik ben geen beginner. Ik ben nu 52 jaar en heb dus al 12 jaar lang, 21 lessen per jaar op platic. Daarbij gaan wij 2x per jaar een week naar Oostenrijk. Dus ik durf van mijzelf te zeggen:" ik kan skiën ".
Mijn oudste dochter waaraan ik refereer in mijn verhaal, inmiddels 18 jaar, die geeft zelf skiles op plastic en skiet in het wedstrijd team. Mijn dochter van nu 13 jaar, heeft inmiddels 8 jaar les bij de Wolfskamer. En mijn man skiet al 13 jaar op plastic in de slalom groep. Wij zijn geen beginners meer.

Puur uit interesse hoe voelt dat dan verschillend rollen of borstel piste vs sneeuw?

Asterino op 05 mrt 2022 08:47

Op een borstelbaan ski je je eigen snelheid en maakt gebruik van ‘natuurlijke’ hobbels in de baan. Het glijdt wat minder dan in de echte sneeuw en je wordt eerder ‘afgestraft’ voor foute bewegingen oftewel het is iets moeilijker omdat de sneeuw wat meer vergevingsgezind is. Op een rollenbaan ski je de snelheid vd baan (is wel instelbaar) en er zitten geen hobbels in. De leraar staat echt naast of voor je en je ziet jezelf in de spiegel. Kortom voor alle finesses is dit perfect. Daarnaast kun je op de rollenbaan ‘afdalingen’ van bijv 10 minuten maken en keer op keer opnieuw die bocht proberen goed te doen. Die 10 minuten aan een stuk zijn een aanrader voor de conditie…
En weer in de sneeuw gaat alles dan zooo soepel en makkelijk… ik ben fan van indoor rollenbanen😀
Helder?

Djiebie op 05 mrt 2022 11:17

Helemaal zoals ik het ook ervaar. Je bent je eigen leraar (spiegel) en er staat voor je nog een leraar die roept wat je moet doen om beter te worden. Hij/zij ziet alle facetten van je bewegingen en je houding. Is niet vergelijkbaar met lessen in de sneeuw. Het is ook lastiger (strenger) dan in de sneeuw. Kom je in de sneeuw nog wel weg met heupgestuurde bochten, op de rollerbaan worden die fouten gelijk afgestraft.
En groot voordeel, je hoeft er geen 10 uur voor te rijden en kan het elke week doen.

Puur uit interesse hoe voelt dat dan verschillend rollen of borstel piste vs sneeuw?

Asterino op 05 mrt 2022 08:47

Op een borstelbaan ski je je eigen snelheid en maakt gebruik van ‘natuurlijke’ hobbels in de baan. Het glijdt wat minder dan in de echte sneeuw en je wordt eerder ‘afgestraft’ voor foute bewegingen oftewel het is iets moeilijker omdat de sneeuw wat meer vergevingsgezind is. Op een rollenbaan ski je de snelheid vd baan (is wel instelbaar) en er zitten geen hobbels in. De leraar staat echt naast of voor je en je ziet jezelf in de spiegel. Kortom voor alle finesses is dit perfect. Daarnaast kun je op de rollenbaan ‘afdalingen’ van bijv 10 minuten maken en keer op keer opnieuw die bocht proberen goed te doen. Die 10 minuten aan een stuk zijn een aanrader voor de conditie…
En weer in de sneeuw gaat alles dan zooo soepel en makkelijk… ik ben fan van indoor rollenbanen😀
Helder?

Djiebie op 05 mrt 2022 11:17

Helemaal zoals ik het ook ervaar. Je bent je eigen leraar (spiegel) en er staat voor je nog een leraar die roept wat je moet doen om beter te worden. Hij/zij ziet alle facetten van je bewegingen en je houding. Is niet vergelijkbaar met lessen in de sneeuw. Het is ook lastiger (strenger) dan in de sneeuw. Kom je in de sneeuw nog wel weg met heupgestuurde bochten, op de rollerbaan worden die fouten gelijk afgestraft.
En groot voordeel, je hoeft er geen 10 uur voor te rijden en kan het elke week doen.

Vinci69_ op 06 mrt 2022 15:38

Best wel interesse, het grote voordeel lijkt me 3 punten:

  • Je verliest geen lift tijd, dus een half uurtje op de rollerbaan is ook een half uur skieen, terwijl 1 uur op sneeuw in praktijk ws 20 min skien is en 40 min lift.
  • Je kan het 't heel jaar door doen
  • Foutieve techniek wordt afgestraft.

Ga eens surfen of zoiets bestaat in mijn buurt voor in de zomer… ze gaan me voor gek verklaren ws. (ik woon in de dolomieten, dus in de winter is 't aanrijden om op de latten te staan beperkt tot een klein uurtje).

Ik begrijp eigenlijk nooit waarom mensen niet zouden willen lessen. Het is hartstikke leuk en je doet er echt de rest van de tijd je voordeel mee. Wij zijn ook late instromers en zeer enthousiast over les. Zo enthousiast dat we een techniekreis op n gletsjer in de zomer aan het overwegen zijn (als mijn blessure het toelaat)… :-)

Liever technisch mooi van blauw dan krampachtig van rood :-D
Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie