Skitest: wat zijn de makkelijkste en minst dure ski's van 2023?

Redactie op 06 januari 2023· 21 reacties

null

In deze testcategorie van de nationale skitest piste die in Ischgl plaatsvond, bespreken we de comfortski’s. Ondanks dat het hier geen exclusieve ski’s of topmodellen betreft, is dit toch een favoriete categorie bij de testers. Waarom? Omdat er veel verschil is en er altijd aangename verrassingen tussen zitten!

Makkelijk en niet duur

Jarenlang was de maximumprijs voor onze ‘Makkelijk-en-niet-duur’-test 449 euro. Maar corona en oorlog, met inflatie als gevolg, drijven alle prijzen hard op. Reken er komende winter op dat je zomaar 12 procent meer gaat betalen voor je skiset. Daarom was het ook niet meer dan logisch om ook de maximumprijs van de sets in deze testcategorie aan te passen van 449 naar 500 euro. De prijzen die in de test bij de sets vermeld worden, zijn de gangbare prijzen die je in de winkel zult betalen. In een enkel geval kan het zijn dat dit minder is dan in de folder (of op de website) van een fabrikant vermeld staat. Lang verhaal, maar fabrikanten houden de prijzen soms kunstmatig hoog om een skiset meer waard te laten lijken. De winkeliers berekenen echter een (redelijk) vaste marge ten opzichte van hun inkoopprijs en op deze manier is zo’n model dan ogenschijnlijk ook altijd ‘in de aanbieding’.

Interessante ski’s?

Wat voor ski’s kun je verwachten in deze testcategorie? Het zijn vooral comfort- en sportmodellen. Dat wil zeggen: makkelijk te bedienen ski’s, die geen, of weinig technische eisen stellen aan de skiër. De toppers kunnen daarnaast ook nog tot op flink tempo carven. Ze hebben uiteindelijk wel een duidelijk ‘plafond’ (zeg maar een maximumsnelheid), maar dat ligt soms echt hoog. Ter illustratie: Niels van der Riet was dit jaar voor het eerst mee als tester (evenals Agneta Stokhof en Isabeau Ladage overigens). Niels heeft een achtergrond in het wedstrijdskiën, eerst als atleet en later onder meer als bondscoach. Toen we na afloop van de testweek vroegen wat van iedereen de favoriete ski’s en categorieën waren, was Niels heel resoluut: bij deze comfortski’s zaten absoluut zijn interessantste opties! Dat baseerde hij vooral op de prijs-kwaliteitverhouding: een iets betere ski dan de toppers uit deze categorie was naar zijn mening meteen zoveel duurder, dat het voor hem nooit een interessante optie zou zijn. Dit oordeel van zo’n snelle, technische skiër, zegt veel over de kwaliteit die je bij deze skisets kunt tegenkomen!

De oogst van dit jaar

Het gekke is dat we voor deze categorie de minste inzendingen krijgen, terwijl in deze prijsklasse de meeste skisets worden verkocht! Dat verbaast ons dus zeer. We ontvingen slechts zeven (!) modellen. Bij andere onderdelen van onze skitest is dat bijna het dubbele. Sommige merken komen wat ongelukkig uit met de maximumprijs: ze hebben bijvoorbeeld een skiset voor 529 euro, en die kan dus niet meedoen. Een model goedkoper is dan bijvoorbeeld 419 euro en de angst heerst dat die set dan niet goed uit de verf komt. Völkl en Fischer laten echter zien dat je ook voor een iets lagere prijs hele interessante ski’s kunt maken. Misschien is dit dus wat koudwatervrees bij sommige merken?
We kwamen dit jaar weer een breed scala aan modellen tegen. De Atomic was een goede ski, maar eigenlijk te sportief voor deze categorie, omdat hij technische eisen stelt aan de skiër. K2 was voor het eerst vertegenwoordigd bij deze test en maakte meteen indruk met een heel sportief model met hoog plafond, dat toch erg licht aanvoelde en makkelijk te bedienen was. Rossignol viel erg positief op en behoort tot de drie favorieten, evenals de vaste waardes Salomon en Fischer: hun modellen gaan al jaren mee en scoren ook al jarenlang hoge ogen.

De comfort skitestuitslag

Hieronder de testuitslag van de comfortskimodellen voor de winter 2022/2023. Het testeam bestond uit Agneta Stokhof, Dean Molenaar, Gerke Deekens, Isabeau Ladage, Niels van der Riet, technisch coördinator Richard Molenaar en testcoördinator Rolf Westerhof.

null

Atomic | Redster Q5 | € 499,99
Testlengte: 1,77 m
Breedte: 124,5-77-109 mm
Radius: 16 m

De Q5 van Atomic maakt terecht deel uit van de Redster-familie. Het is in deze flinke testlengte namelijk een hele sportieve ski die veel in zijn mars heeft. Hij voelt zich het prettigst op wat hogere snelheid en stelt enige eisen aan zijn chauffeur. Als je te veel voor- of achterop hangt, dan draait hij niet zo makkelijk in en kun je hem ook lastig laten slippen. Maar met een goede ‘centrale positie’ is de balans tussen slippen en carven prima. “Hij voelt wel zwaar aan”, vindt Isa. Daartegenover staat zijn enorme stabiliteit en spoorvastheid. Een sportieve cruiser voor stevige (ver)gevorderde skiërs die van tempo houden.

null

Elan | Wingman 78C | € 499,99
Testlengte: 1,68 m
Breedte: 125-78-104 mm
Radius: 14,6 m

De Elan Wingman 78C is een echte comfortski. Hij voelt zich het lekkerst op gemiddelde snelheid, lekker ‘cruisend’. “Hij voelt licht aan,” merkt Gerke op, “hij is speels en de bediening kost nooit kracht.” Carven gaat heel erg makkelijk, zelfs als je lui rechtop staat met alle druk op je hakken. Nadeel is dat hij in dat geval wel wat lastiger slippend stuurt: daarvoor moet je de druk wel netjes verdelen. Op gemiddeld tempo cruisend wat langere bochten carvend, daar is hij op zijn best. Voor beginners tot en met gevorderde skiërs.

null

Fischer | RC One F18 | € 449
Testlengte: 1,67 m
Breedte: 122-74-103 mm
Radius: 12-15 m

De Fischer RC One F18 doet al jarenlang mee onder steeds een net iets andere naam. Waarom Fischer er geen afscheid van wil nemen, blijkt uit de top 3-notering. Het is een echte alleskunner op de piste! “Hij voelt licht, maar niet kort aan”, zegt Dean. “Hij is geschikt als comfortski, maar kan net zo goed als sportski dienstdoen,” vindt Richard, “alleen op absolute topsnelheid doet hij niet mee.” De rebound is heel precies te doseren, de kantenwissel is snel en de stabiliteit prima (maar wel minder dan bij de Atomic bijvoorbeeld). Voor beginners, gemakzuchtige maar net zo goed sportieve skiërs tot (ver)gevorderd niveau.

null

K2 | Disruption 76X | € 479,95
Testlengte: 1,70 m
Breedte: 126-76-110 mm
Radius: 14,4 m

K2 was eigenlijk nooit aanwezig in deze categorie. Onterecht blijkt dit jaar! De Disruption 76X verrast aangenaam. “Het is echt een hele goede ski,” lacht Gerke, “heel speels en sportief.” De Disruption 76X draait heel makkelijk en voelt kort en licht aan. Onder de motorkap blijkt echter een carvemachine schuil te gaan. Hij is carvend zeer stabiel en geeft veel rebound. Die is gelukkig wel heel goed te doseren, mits je daar de technische skills voor hebt. Hij is dan ook het best geschikt voor sportieve gevorderde en vergevorderde skiërs die graag willen carven.

null

Rossignol | React 6 | € 499
Testlengte: 1,70 m
Breedte: 126-73-110 mm
Radius: 16 m

De React 6 haalt met gemak de top 3 van deze test en schrijft ‘comfort’ met een hoofdletter. “Hij voelt om te beginnen heel lekker licht aan je voeten”, begint Isa. “Hij draait makkelijk, is heel voorspelbaar en hij beloont goede input”, merkt Dean op. Met andere woorden: ga jij technisch beter skiën, dan doet de React 6 mee. De stabiliteit is prima, maar hele hoge snelheden zitten er niet in. Rutschen en slippen kan hij als de beste, maar soms is het lastig van daaruit over te gaan naar carven. Andersom gaat veel vloeiender. Voor beginners, lichtgevorderde en gevorderde skiërs.

null

Salomon | S/Max 8 | € 499,99
Testlengte: 1,65 m
Breedte: 120-73-103 mm
Radius: 15 m

De Salomon S/Max 8 is een vaste waarde in de top 3 van de comfortabele, betaalbare ski’s. Dat komt onder meer omdat de ski je steeds precies laat voelen wat je doet. “Het is een perfecte ski voor mensen die willen leren carven, voor sportieve mensen die het skiën net ontdekken, maar net zo goed voor mensen met ervaring die lekker willen carven”, vat Richard het samen. De S/Max 8 is zeker comfortabel (dan wel kortere lengte dan normaal kiezen!), maar de sportieve neigingen zijn nooit ver weg en hij daagt je uit en geeft het vertrouwen om te (gaan) carven. Topper voor beginners tot en met (ver)gevorderden.

null

Völkl | Deacon XT | € 429,95
Testlengte: 1,68 m
Breedte: 124-76-105 mm
Radius: 15,7 m

De Völkl Deacon XT is een ski met twee gezichten. “Het is een beetje een onlogische ski”, zegt Gerke. De Deacon XT presteert namelijk heel goed als je op tempo carvet; geschikt voor (ver)gevorderde skiërs met techniek dus. Hij presteert ook heel goed op rustig tempo en slippend sturend; heel geschikt voor (net niet meer) beginners dus. Het ‘onlogische’ is dat de Deacon XT daar tussenin geen raad weet met zichzelf. Het is dus ofwel knallen met carven, ofwel relaxen en slippen. Hij voelt licht aan, heeft goede demping, is speels met een snelle kantenwissel. Interessante prijs-kwaliteit voor met name de gevorderde temposkiër die graag carvet.

Met dank aan:

Ischgl | Helly Hansen | Giro | Komperdell | Skicentrum Heemskerk

null

Redactie

Plaats een reactie

Dank, voor mij persoonlijk de meest interessante categorie dit. Ik ga 1 of maximaal twee keer per jaar op wintersport, wil dan maximaal genieten en heb dan geen zin om met moeilijke ski’s te worstelen.

Ik heb vorig seizoen ook een K2 Disruption getest. Was toen, na even wennen door de hele lichte voorkant, heel tevreden van de ski!

Ben benieuwd of ik er dit seizoen één of meerdere van kan testen.

Het is o zo hard genieten.

Interessante test, eigenlijk dus gewoon een Fisher F18 uit het voorgaande jaar kopen bij sport-robl.at of zo voor rond de 250€, als je in deze categorie shopt.

Ik heb vorig jaar aldaar een nieuwsetje Völkl RTM76 gescoord voor zo’n bedrag uit seizoen 2018-2019. Van wat ik begrepen heb is deze ski al jarenlang hetzelfde qua opbouw en heet deze nu de Deacon XT (RTM76 Elite = Deacon XTD). Inderdaad is dit een super carvebak met supersnelle kantenwissel, en kan je rustig slippend de kids voorskiën. Wel uitkijken dat je centraal staat en niet een beetje achterover anders gaat 'ie er gelijk met je vandoor.

Recent heb ik tien verschillende ski’s getest in Zoetermeer en daar viel mij ook al op dat bijna alle ski’s die ik testte een veel langzamere kantenwissel en amper rebound hadden, terwijl de meesten toch een stuk tot veel smaller waren dan 76 mm. Alleen de Rossignol Hero Elite LT Ti vond ik toen een fijnere ski dan mijn RTM’s, de K2 Disruption Mti vond ik vergelijkbaar carven en de rest viel mij allemaal (zeer) tegen.

volkl rtm76 2019 staat op MP te koop voor 129euro

Da’s toch echt eentje van seizoen 2017-2018. Seizoen 2018-2019 heeft een andere print, zie: https://www.snow-online.com/ski/voelkl-rtm-76-2018.htmlp…

Maar is ook dezelfde ski.

dan klopt de advertentie niet, daar staat bij 2019…

ach als ie nieuw is dan heb je een prima ski voor 129eu

Bij die advertentie staat toch echt dat het een gebruikte ski is, kijk maar eens bij de Marktplaats kenmerken.

Ok wat betreft de titel ‘skitest’. Maar, er wordt niks gezegd over de bindingen… Toch een heel belangrijk onderdeel, waar ook veel over geschreven kan worden! Jammer…

One ski, more fun.

Ok wat betreft de titel ‘skitest’. Maar, er wordt niks gezegd over de bindingen… Toch een heel belangrijk onderdeel, waar ook veel over geschreven kan worden! Jammer…

sl3chtv4lk_ op 06 jan 2023 19:48

Wat zouden ze over bindingen moeten schrijven dan? Denk dat deze categorie ski’s allemaal nagenoeg dezelfde soort bindingen hebben. Maximale DIN van 10, 11 of 12, gripwalk en verstelbaar qua zoollengte.

Wat is eigenlijk de marge op een ski set? Valt me altijd op dat er behoorlijk op afgeprijsd wordt. ( Nou Is het ook vervelende voorraad)

Wat is eigenlijk de marge op een ski set? Valt me altijd op dat er behoorlijk op afgeprijsd wordt. ( Nou Is het ook vervelende voorraad)

Ivo- op 06 jan 2023 22:04

Hoe duurder de ski hoe groter de marge? De productieprijs van een gemiddelde stockli is denk ik niet wezenlijk veel hoger dan die van een gemiddelde rossignol ( ik noem maar een dwarsstraat). Veel mensen kopen denk ik niet op basis van een prijs kwaliteit verhouding, maar op basis van een goed gevoel (al dan niet gevoed door marketing of groupthink)

*bericht bewerkt door yoguido op 06 jan 2023 22:26

Inkoopprijs winkelier is (ex btw) ongeveer 50% van de bruto adviesprijs (incl btw) bij “gemiddeld” geprijsde merken.

Dit is wel info van een jaar of 10-15 terug en bij kleine aantallen, geen idee of daar nog veel in veranderd is 😉

*bericht bewerkt door evr66 op 07 jan 2023 07:47

Edwin van Riel

Kunnen jullie (de auteurs) uitleggen wat jullie definitie van sportief skiën is qua snelheden? Ik lees veel over ‘bij hogere snelheden wordt het minder’, maar wat zijn die snelheden dan?

In het testteam zaten meerdere vrouwen lees ik. Betekent dit dat vrouwen ook goed overweg kunnen met deze skies? Als je geen hoog niveau hebt bedoel ik dan. Mijn skiniveau is bijvoorbeeld 6 à 7, ik ski uitsluitend op de piste, ik ben 36 jaar en weeg rond de 60 kilo.

Kunnen jullie (de auteurs) uitleggen wat jullie definitie van sportief skiën is qua snelheden? Ik lees veel over ‘bij hogere snelheden wordt het minder’, maar wat zijn die snelheden dan?

AartvanEs op 07 jan 2023 09:11

Bump @redactie

*bericht bewerkt door AartvanEs op 08 jan 2023 11:25

Kunnen jullie (de auteurs) uitleggen wat jullie definitie van sportief skiën is qua snelheden? Ik lees veel over ‘bij hogere snelheden wordt het minder’, maar wat zijn die snelheden dan?

AartvanEs op 07 jan 2023 09:11

Bump @redactie

AartvanEs op 08 jan 2023 11:22

Als deze testers het over hogere snelheden hebben dan is dat echt stevig doorskiën, snelheden waarmee je op een gewone piste bij de allersnelste (maar gecontroleerd) skiënde skiërs hoort.

Click. Click. Peace

In het testteam zaten meerdere vrouwen lees ik. Betekent dit dat vrouwen ook goed overweg kunnen met deze skies? Als je geen hoog niveau hebt bedoel ik dan. Mijn skiniveau is bijvoorbeeld 6 à 7, ik ski uitsluitend op de piste, ik ben 36 jaar en weeg rond de 60 kilo.

Fleur_ op 07 jan 2023 20:57

Ja, en als dat niet zo is, of als de ski echt alleen is voor een bepaalde lichaamsbouw dan zetten we het er zeker bij.

Click. Click. Peace

Wat is eigenlijk de marge op een ski set? Valt me altijd op dat er behoorlijk op afgeprijsd wordt. ( Nou Is het ook vervelende voorraad)

Ivo- op 06 jan 2023 22:04

Hoe duurder de ski hoe groter de marge? De productieprijs van een gemiddelde stockli is denk ik niet wezenlijk veel hoger dan die van een gemiddelde rossignol ( ik noem maar een dwarsstraat). Veel mensen kopen denk ik niet op basis van een prijs kwaliteit verhouding, maar op basis van een goed gevoel (al dan niet gevoed door marketing of groupthink)

yoguido op 06 jan 2023 22:24

Dat is niet helemaal waar. Veel goedkope ski’s komen uit goedkope fabrieken en vaak ook uit ver weg landen, en het duurdere segment komt uit fabrieken in Europa.

Click. Click. Peace

Waar moet ik aan denken bij sportief skiën? Wat voor snelheden hebben we het dan over?

En welke invloed heeft postuur op de eigenschappen? Als je wat langer bent en >100kg weegt, moet je dan ook stevigere ski’s hebben of kom je met deze modellen ook prima weg?

In het testteam zaten meerdere vrouwen lees ik. Betekent dit dat vrouwen ook goed overweg kunnen met deze skies? Als je geen hoog niveau hebt bedoel ik dan. Mijn skiniveau is bijvoorbeeld 6 à 7, ik ski uitsluitend op de piste, ik ben 36 jaar en weeg rond de 60 kilo.

Fleur_ op 07 jan 2023 20:57

@Rogier
Het zou interessant zijn om te weten of er ook 1-op-1 copie’s van deze ski’s bestaan gericht op vrouwen.
Ik kan me voorstellen dat ze vertrekkende uit eenzelfde mal (zelfde maat onder de voet, zelfde radius, zelfde breedte voor+achter, zelfde opbouw qua hout+metaallagen) ook ski’s bouwen met een andere print + eventueel met de bindingen een klein beetje meer naar voren gemonteerd + eventueel lichtere bindingen.

Dit zou van toepassing kunnen zijn op bepaalde Atomic (Cloud) of Fischer (My Turn) op vrouwen gerichte ski’s, maar ik ben zelf niet in de specs gedoken.

(meestel zou je dan op niet-esthetisch aspect beter bediend zijn met de lager geprijsde + van betere bindingen voorziene unisex ski’s)

*bericht bewerkt door Vivace op 10 jan 2023 12:50

Glide on!
Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie