Skitest: wat zijn de beste allmountain pisteski's van 2022?

Redactie op 09 november 2022· 20 reacties

null

Zoals ieder jaar organiseren we vanuit de Nederlandse Ski Vereniging de nationale skitest piste. Ditmaal vond deze plaats in het Oostenrijkse Ischgl. In totaal hebben we meer dan zeventig ski’s getest, met als doel je zo goed mogelijk te helpen bij het zoeken naar de juiste ski. Dit is het eerste deel van onze test van allmountainski’s, waarbij het gaat om wat bredere pisteski’s. Dit zijn geen modellen die ook heel goed buiten de piste uit de voeten kunnen, die vind je in het andere deel van onze allmountaintest. Nu dus eerst latten waarbij het draait om reguliere pisteprestaties.

Allrounders voor reguliere afdalingen

Sinds vorig jaar splitsen we de test van de allmountainski’s op in twee delen: allmountain piste en allmountain off-piste. De term allmountain is in de loop der jaren een vergaarbak geworden met daarin heel verschillende soorten ski’s en vandaar dat we hiervoor gekozen hebben.

Breder dan wie?

De meeste allmountainmodellen zijn weliswaar iets breder – tussen de 75 en 85 mm onder de binding –, maar zijn primair gebouwd voor gebruik op de piste. Wat betekent eigenlijk ‘breder’? Breder dan wat? Om heel eerlijk te zijn werd er oorspronkelijk ‘breder dan de ski’s van vroeger’, mee bedoeld. Waarbij ‘vroeger’ refereert aan de traditionele niet-carveski. Tegenwoordig betekent het: breder dan de race- en wedstrijdski’s. Maar waarom zou je een pisteski breder maken? De race- en wedstrijdski’s zijn toch de beste ski’s? Dat laatste klopt als je kijkt naar de pure prestaties. Zo is een Formule 1-auto ook de beste auto. Het zal echter duidelijk zijn dat de auto van Max Verstappen niet ideaal is voor de normale autorijder.

Zo is het ook met ski’s. De bredere ski’s zijn vergevingsgezinder dan de nerveuze F1-versies en bovendien is het eenvoudiger om een brede ski te maken die makkelijk draait en tegelijkertijd toch heel stabiel is. Het vergevingsgezinde karakter merk je bijvoorbeeld als de omstandigheden lastiger worden: papperige sneeuw of hopen sneeuw op een veel gebruikte piste. De allmountain pisteski’s zijn dus meer ontworpen voor gebruiksgemak dan voor de ideale hoge snelheid carvebocht.

De test

We vroegen de skimerken om een ski met een maximale breedte van 85 mm, met als extra uitleg: “Het gaat hier om sportieve, stabiele ski’s en echte allrounders. De eigenschappen buiten de piste zijn dus ondergeschikt en de ‘cruise-eigenschappen’ (lekker tochtjes door een skigebied maken) juist heel belangrijk.”
Wat opvalt is dat veel merken voor relatief dure modellen hebben gekozen (overigens zijn alle prijzen dit jaar fors gestegen, maar dat terzijde). Alleen Rossignol durfde het aan om een goedkoper model in te sturen, en met succes!

Verder hebben we in de praktijk gemerkt dat ski’s die (grofweg) smaller zijn dan 80 mm onder de binding meer op de racemodellen lijken, dan op een gebruiksvriendelijke allmountainski. Daar zitten evengoed fantastische ski’s tussen, maar ze passen minder goed in deze categorie. Er steken twee modellen met kop en schouders boven de rest uit: de Stöckli Montero AR en de Atomic Redster Q9.8. Zij zijn voor heel veel skiërs geschikt en zijn uitzonderlijk veelzijdig. Het slechte nieuws is dat het ook de twee duurste modellen uit de test zijn!

De allmountain piste skitestuitslag

Hieronder de testuitslag van de allmountain pistemodellen voor de winter 2022/2023. Het testeam bestond uit Agneta Stokhof, Dean Molenaar, Gerke Deekens, Isabeau Ladage, Niels van der Riet, technisch coördinator Richard Molenaar en testcoördinator Rolf Westerhof.

null

Armada / Declivity 82 Ti / € 799,95
Testlengte: 1,74 m
Breedte: 128-82-110 mm
Radius: 15,9 m
Terrein: 70% piste

De Armada Declivity 82 Ti is een interessante ski. Wat meteen opvalt is de soepele buiglijn. “Ik vind hem makkelijk en vergevingsgezind, maar mis wel een versnelling aan het einde van de bocht”, vertelt Isabeau. “De binding staat wat verder naar het midden, daardoor pivoteert hij heel makkelijk en ik vind het wel een relaxte cruiser”, vult Gerke aan. Gesneden middellange en lange bochten gaan lekker, korte bochten gaan alleen slippend gestuurd. De float buiten de piste is opvallend hoog voor deze categorie. Makkelijke ski die ook buiten de piste zijn mannetje/vrouwtje staat, voor beginners tot en met gevorderden, maar minder geschikt voor carveliefhebbers.

null

Atomic / Redster Q9.8 / € 1.099,99
Testlengte: 1,81 m
Breedte: 136-85-120,5 mm
Radius: 15,2 m
Terrein: 80% piste

De Redster Q9.8 is nieuw bij Atomic en hij valt meteen heel erg in de smaak! Ondanks zijn 85 mm onder de binding voelt de Q9.8 smal en tevens licht aan. Hij wil bij voorkeur carven, maar de overgang naar slippend sturen is geen probleem. De Q9.8 heeft duidelijk een voorkeur voor lange bochten; korte bochten kosten moeite. “Het is echt een Range Rover,” vindt Agneta, “hij voelt comfortabel aan en baggert overal doorheen.” Voor wat stevigere skiërs heeft de Q9.8 erg veel te bieden: als robuuste, snelle cruiser, of als een stevige lange bochtenski van hoog niveau. Voor gevorderden, vergevorderden en experts.

null

Black Crows / Vertis / *€ 799,95 *
Testlengte: 1,75 m
Breedte: 128-85-109 mm
Radius: 15 m
Terrein: 70% piste

De Black Crows Vertis is een allmountainski met slalomgenen. Hij is heel goed in korte bochten, heeft zeer veel grip en voelt heel licht aan. Voor sommige testers is dat laatste zelfs even wennen. “Hij is heel speels met een snelle kantenwissel’, aldus Agneta. “Met carven geeft hij vertrouwen, maar ik vind hem met slippend sturen een beetje vaag”, nuanceert Dean. Voor zijn breedte is de float opvallend goed en met zijn prima demping is een rondje buiten de piste zeker geen straf! De Vertis zal heel veel skiërs tevredenstellen: van licht- tot en met vergevorderden – voor experts is hij net niet uitdagend genoeg. Ook voor jeugd met interesse in freeriden!

null

Blizzard / Brahma 82 / € 599,95 exclusief binding
Testlengte: 1,80 m
Breedte: 121-82-105 mm
Radius: 19 m
Terrein: 80% piste

De Blizzard Brahma 82 is een ouwe getrouwe. Het is nog altijd een goede ski, maar misschien wel wat old school? De scores van de testers zijn met uitzondering van de jeugdige Dean prima. De grip is fantastisch en zijn sterke punt ligt bij snelle, lange bochten. “Je kunt er echt mee blazen”, vindt Richard. Maar de Brahma 82 is niet speels en vrij dwingend in zijn wens om te carven. Het is echt een ski voor sterke, technisch vaardige skiërs die van snelheid (en lange bochten) houden. Opvallend is dat het plafond toch ergens bij (ver)gevorderde skiërs ligt en niet hoger.

null

Dynastar / Speed 4x4 963 / € 869,95
Testlengte: 1,79 m
Breedte: 128-82-112 mm
Radius: 16 m
Terrein: 80% piste

De Dynastar 4x4 963 heeft voorin aardig wat rocker. Dat valt niet altijd in de smaak bij mensen die met druk op de voorkant van de ski willen skiën. “Het is echt een ski voor pisteurs,” vindt Dean, “makkelijk te draaien, geschikt voor veel soorten sneeuw en vergevingsgezind, maar niet geschikt voor scherp carvewerk.” Door de lange rocker stuurt hij met carven niet vlot in, maar draait hij wel heel eenvoudig. Hij slipt en rutscht heel makkelijk en de overgang van daaruit naar carvebochten is goed. De 4X4 963 heeft weinig rebound en dat is wat saai, maar daardoor wordt de ‘pisteur’ nooit verrast. Voor de gevorderde skiër die probleemloos wil cruisen.

null

Elan / Wingman 82 Ti / € 699,95
Testlengte: 1,78 m
Breedte: 129-82-112 mm
Radius: 15,5 m
Terrein: 80% piste

De Elan Wingman 82 Ti kan veel. “Hij voelt smal en kort aan,” zegt Richard, “en hij is heel speels.” Hij is heel gehoorzaam, verrast je nooit en de overgangen tussen slippend sturen en carven zijn echt Elan: soepel en boterzacht. Ook in wat lastigere sneeuwsoorten helpt de Wingman 82 Ti de skiër en blijft hij betrouwbaar. In diepe sneeuw float hij niet bijzonder, maar “hij is zo leuk op de piste dat je er toch nooit buiten gaat”, kwijlt Dean. Veel mensen zullen blij worden van deze ski; hij is ideaal om mee door skigebieden te cruisen, voor licht- tot vergevorderde skiërs. Tip: neem hem niet te kort!

null

Fischer / RC One 82 GT / € 599,99
Testlengte: 1,80 m
Breedte: 124-81-111 mm
Radius: 17 m
Terrein: 90% piste

De RC One 82 GT voelt, ondanks zijn forse lengte, toch kort aan en het is ook een echte lichtgewicht. Door dat lichte gewicht draait hij heel makkelijk, maar het voelt wat onwennig op hogere snelheden en met carven. Gerke vindt de ski “vriendelijk van karakter en makkelijk te besturen; eigenlijk is het een easy cruiser.” Niels is van mening dat de RC One 82 GT de bochten lastig oppakt in zachte sneeuw. Op harde sneeuw pakt hij de bochten juist razendsnel op en is hij zelfs ietwat dwingend. Leuke ski voor niet te zware en rustig cruisende (licht)gevorderde skiërs.

null

Head / Shape E-V8 / € 679,95
Testlengte: 1,77 m
Breedte: 130-75-112 mm
Radius: 13,2 m
Terrein: 100% piste

De Head Shape E-V8 is met 75 mm onder de binding smal in vergelijking met veel andere modellen in deze test. Daardoor voelt hij meer aan als een sport- dan als een allmountainski. Je mist het cruisekarakter en buiten de piste is hij kansloos. Daar staat zijn fijne carvekarakter tegenover. Hij pakt bochten soepel op en heeft een energieke rebound. “Echt een fijne rebound, hij geeft precies terug wat je erin stopt”, zegt Agneta. “Ik vind hem heel makkelijk in het gebruik,” vertelt Gerke, “hij nodigt uit tot carven, maar dwingt je niet.” De Shape E-V8 excelleert in lange, snellere bochten en is heel erg stabiel. Sportski voor (ver)gevorderde pisteskiërs.

null

K2 / Disruption 78 Ti / € 849,95
Testlengte: 1,77 m
Breedte: 123-78-109 mm
Radius: 17,8 m
Terrein: 100% piste*

De Disruption 78 Ti is met zijn 78 mm onder de binding niet heel breed voor een allmountainski. De flex (buiglijn) is bovendien stijf en daarom is het meer een sport- of zelfs pisteraceski, met een enorme stabiliteit. Hij voelt zich ook het beste thuis op hogere snelheden. De Disruption 78 Ti is van huis uit niet speels, maar zeker wel goed beïnvloedbaar door technisch vaardige skiërs. “Hij vraagt input van de skiër en heeft echt een baas nodig die hem vertelt wat te doen”, vindt Dean. Lange bochten gaan heerlijk, maar korte zijn zeker ook niet slecht. Voor technisch goede (ver)gevorderde pisteskiërs. Dames en lichte mannen: kies een relatief korte lengte!

null

Nordica / Spitfire RB 80 / € 899,95
Testlengte: 1,80 m
Breedte: 128-80-108 mm
Radius: 17 m
Terrein: 100% piste

De Nordica Spitfire RB 80 laat niet met zich spotten. Hij is ongelofelijk stabiel en wil eigenlijk ‘snel’, liever ‘sneller’ en het allerliefste ‘snelst’! De tuning is fantastisch goed en dat voel je meteen bij zo’n directe ski. Ondanks zijn breedte heeft hij een snelle kantenwissel. Toch zijn korte bochten zeker niet zijn specialiteit: die ligt bij lange bochten, “maar wel met mach 6”, aldus Niels. “Hij heeft een hele felle rebound en gooit je achterop”, legt Agneta uit. “Hij voelt voor mij als een wedstrijdski voor de afdaling.” De boodschap is duidelijk: deze pure pisteski is dwingend, stelt hoge eisen en houdt van grote snelheid. Experts only!

null

Rossignol / Experience 82 Basalt / € 579
Testlengte: 1,76 m
Breedte: 127-82-115 mm
Radius: 16 m
Terrein: 100% piste

De Rossignol Experience 82 Basalt is het vriendelijke en gunstiger geprijsde broertje van de Experience 82 Ti. Het blijkt een allemansvriend te zijn met een snelheidsbegrenzer. “Echt een ‘plug & play’-ski”, vertelt Richard. “Je skiet er zo op weg en het voelt meteen vertrouwd.” Korte bochten gaan heel goed en lange al net zo, carven gaat heel simpel, maar rutschen doet hij net zo graag; de Experience 82 Basalt klaagt nooit. Hij is heel vriendelijk en makkelijk in het gebruik en stelt nooit eisen. Een probleemloze cruiser, maar ook een fijne ski om (beter) mee te leren carven. Voor niet te zware (licht)gevorderde skiërs.

null

Salomon / S/Force Ti 80 / € 800
Testlengte: 1,77 m
Breedte: 128-80-112 mm
Radius: 16 m
Terrein: 90% piste

De Salomon S/Force Ti 80 is een sportieve rakker gemaakt voor hogere snelheden. Het is eerder een breed uitgevoerde reuzenslalomski dan een allmountainski. Hij is enorm stabiel en de demping is heel erg goed. De buiglijn is stijf, evenals de torsiestijfheid, en de grip is dus zeer goed. Hoewel hij erg race-achtig aanvoelt is deze ski niet dwingend: overgangen tussen carven en slippen/rutschen gaan soepel en carvebochten pakt hij makkelijk op. Korte bochten zijn niet aan hem besteed en om alles uit deze ski te halen is wel power en techniek nodig. “Een beetje een ‘dikke benen’-ski”, lacht Agneta. Voor stevige vergevorderden en experts.

null

Stöckli / Montero AR / € 1.419
Testlengte: 1,75 m
Breedte: 128-84-114 mm
Radius: 16,3 m
Terrein: 80% piste

Hij heet tegenwoordig Montero in plaats van Laser, maar we merkten geen verschil: het is nog steeds een topper! De Montero AR is een alleskunner en heel prettig in het gebruik. Hij verrast je nooit, doet precies wat je vraagt, is stabiel, goed gedempt en heeft veel grip. Lange bochten gaan top en korte bochten niet veel slechter. Slippend sturen of carven, het maakt de Montero AR niet uit en een wissel tussen beide verloopt satijnzacht. Snel of langzaam maakt ook al niet uit. De rebound is energiek, maar perfect te doseren. Voor veel mensen een heerlijke ski, van lichtgevorderden tot en met experts. Misschien iets minder geschikt voor lichte dames.

null

Völkl / Deacon 84 / € 899,95
Testlengte: 1,77 m
Breedte: 132-84-115 mm
Radius: 15 m
Terrein: 80% piste

De Deacon 84 is een stevige ski. Zijn liefhebberij zijn lange snelle bochten, maar hij kan (gelukkig) veel meer. Hij voelt wat zwaar aan, maar korte bochten gaan desondanks prima. Hij heeft veel grip en is zeer stabiel. Met carven pakt hij de bochten soepel en fijn doseerbaar op en wisselen tussen carven en slippen/rutschen gaat eenvoudig. Het aanpassen van de bochtgrootte met carven vraagt wel wat inspanning. Om alles uit de ski te halen heb je wel power en techniek nodig, maar met minder input doet de Deacon 84 ook keurig zijn werk. Hele goede ski voor stevige gevorderde tot en met expert skiërs. Minder geschikt voor lichtgewichten.

Met dank aan:
Ischgl | Helly Hansen | Giro | Komperdell | Skicentrum Heemskerk

Redactie

Plaats een reactie

Jammer dat er zo weinig plm 75 mm modellen zijn getest.
Atomic Q9, Rossignol Elite plus, Nordica spitfire pro 76, Deacon 74 etc.

Ik vind 85 mm toch nog wel vrij breed op de piste.

Wel fijne samenvattingen trouwens. Ook niet zo algemeen als vorogaande jaren om heel eerlijk te zijn.
Wat explicieter opgeschreven wat de pluspunten en de doelgroep van die specifieke ski’s zijn.

Totales Vollidiot

@Kdtl Ik kan je alleen maar zeggen hou de site komende weken in de gaten. Je gaat op je wenken bedient worden! :-)

Click. Click. Peace

Met deze info zou ik heel graag naar de verhuur shop stappen in januari, om dit zelf te ervaren.
Bedank testers!

Het is o zo hard genieten.

Ik heb de Elan Wingman 82 afgelopen weekend getest in Solden, tijdens het testevent. Wat een ontzettend fijne ski! Zaterdag door dikke sneeuw(hopen) op de piste stuurde hij soepel en moeiteloos, met een lekker float. Zondag op strakke pistes enorm veel grip. Je kan hem echt behoorlijk op zijn kant zetten als je even wil knallen. Ik heb ter vergelijking ook de Salomon S Force geskied, maar die voelde wat stijf en doods aan. Ook de Fischer RC One geskied, maar daar miste ik wat rebound met carven. Ik ga voor de Wingman! Ik ben een man, 46j, gevorderd skiër, 186 en 80kg en heb de Wingman geskied in lengte van 172. Ik heb nu vooral een stijve carve ski, en zocht een meer allround ski, zonder al te veel moeten inleveren als je wilt knallen.

*bericht bewerkt door Gerben.t.Z op 09 nov 2022 13:23

Jammer dat de all-mountain ski’s niet ook buiten de piste zijn getest. Ik kies een all-mountain ski om zijn eigenschappen op de gehele berg. Het heet toch niet voor niets zo?

Jammer dat de all-mountain ski’s niet ook buiten de piste zijn getest. Ik kies een all-mountain ski om zijn eigenschappen op de gehele berg. Het heet toch niet voor niets zo?

Mathijs6 op 09 nov 2022 15:38

Volgens mij is de meer de categorie “Piste die ook in de bende kan”. Een bochtje buiten de piste kan, maar ze zijn niet bedoeld voor veel buiten de piste, want dat is de allmountain categorie die nog volgt (als ik het magazine goed gelezen heb).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

@Gerben.t.Z Was de lengte goed voor jou?, ze schrijven neem hem niet te kort, jij had dus 14 cm korter dan je lengte.
En @Rogier wat is niet te kort, ik heb nu 161 w max 10 ben zelf 168.

Dienten Die Alte schule

Jammer dat de all-mountain ski’s niet ook buiten de piste zijn getest. Ik kies een all-mountain ski om zijn eigenschappen op de gehele berg. Het heet toch niet voor niets zo?

Mathijs6 op 09 nov 2022 15:38

Ook hier geldt, hou de site in de gaten.
En die naam: helaas houden de fabrikanten een nogal breed begrip aan voor all-mountain

Click. Click. Peace

@Gerben.t.Z Was de lengte goed voor jou?, ze schrijven neem hem niet te kort, jij had dus 14 cm korter dan je lengte.
En @Rogier wat is niet te kort, ik heb nu 161 w max 10 ben zelf 168.

Elly3 op 09 nov 2022 16:09

Ik kan zelf beter uit de voeten met een iets kortere ski, maar dat kan ook aan mijn techniek liggen 😀. Ik draai dan wat sneller lekkerder door buckels of verstoorde pistes. Lengte voelde iig goed.

Interessant.Ik begrijp alleen niet goed hoe Fischer GT 82 als lichtgewicht wordt genoemd. Het gewicht van de ski bedraagt volgens de site van Fischer bij 1m80 2400 g. Inclusief binding is dat zeg 3,4 kg. Dat is echt behoorlijk zwaar. (Ik ken er eigenlijk maar weinig die zwaarder zijn.)

*bericht bewerkt door DrPhil op 09 nov 2022 20:25

Laser AR; heerlijke ski… :-)

Welke ski’s komen nu, al dan niet gedeeltelijk, uit China? 🤔

Bla, bla, bla.

Zelf kijk ik naar de Elan Wingman 82©Ti. Nu zie ik de volgende opmerking bij die ski staan:

Tip: neem hem niet te kort!

Welke lengte is aan te bevelen voor iemand van 1.80 bij dit model?

Zelf kijk ik naar de Elan Wingman 82©Ti. Nu zie ik de volgende opmerking bij die ski staan:

Tip: neem hem niet te kort!

Welke lengte is aan te bevelen voor iemand van 1.80 bij dit model?

Pistenbully123 op 11 nov 2022 18:46

Ik ben 1.83 en heb hem in 1,72, bevalt uitstekend! Misschien iets aan de korte kant maar totaal niet zenuwachtig. Veel grip op strakke pistes en ijs en gaat mooi over buckels en slush etc

@Gerben.t.Z
Was het de Ti of Cti?

*bericht bewerkt door JeankeJB op 12 nov 2022 21:26

@Gerben.t.Z
Was het de Ti of Cti?

JeankeJB op 12 nov 2022 21:26

De TI, was eigenlijk in veronderstelling de cti, maar bleek dus de TI te zijn.

Wat is het verschil tussen de TI en CTI. Oftewel wanneer kies je voor de 1 of de ander?

Ik heb de Rossignol Experience 82ti gekocht. De variant voor de wat zwaardere skieer (95kg). Erg benieuwd!

Wat is het verschil tussen de TI en CTI. Oftewel wanneer kies je voor de 1 of de ander?

Robvanwinsen op 14 nov 2022 11:08

De CTI is stijver, dus die komt meer tot zijn recht op hogere snelheden. Beetje afhankelijk van je niveau en wat je er mee wilt. Ik kies voor de TI, voor meer cruisen met mijn gezin en heb nog een stijve pisteski als ik wil knallen op harde pistes.

@Kdtl Ik kan je alleen maar zeggen hou de site komende weken in de gaten. Je gaat op je wenken bedient worden! :-)

Rogier op 09 nov 2022 09:50

Kun je al een tipje van de sluier oplichten @Rogier?

Totales Vollidiot
Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie