Drukke weken wintersportseizoen 2023/2024

Goed overzicht en belangrijk dat nu ook Polen en Tsjechië zijn meegenomen. Merk in Oostenrijk (en Dolomieten) toch dat dat een telkens grotere groep wintersporters is waar je zeker rekening mee moet houden. Als je goed wil zitten in de Dolomieten moet je de Kroaten ook nog wel bekijken 😉

Amelm op 14 feb 2023 16:04

Slovenen ook dan.

DSvier op 15 feb 2023 08:53

Klopt, ik heb deze week navraag gedaan ivm de drukte in de dolomieten in Januari-Februari, en hoorde van verschillende mensen dat het wegens oost-europese toerisme toch behoorlijk druk was.
Zou leuk zijn mochten Slovenië, Croatië, Hongarije en Slovakije kunnen toegevoegd worden.
Voor 2023 was Slovenië bv 30/1 tot 10/2.

@Roel
ik neem aan zo goed als zeker een copy paste van de voorjaarsvakantie 2022/2023

Net als dit jaar hebben Noord en midden tegelijk vakantie maar blijft het voor hen ook relatief rustig.

Net als dit jaar hebben Belgie gelijk vakantie met Zuid Nederland maar wordt het relatief druk omdat de meeste (grote) deelgebieden in Duitsland en Oostenrijk vakantie hebben.

Ik merk geen verschil tussen 2022/2023 en 2023/2024
Klopt dit?

Alvast bedankt,

Gelukkig ons verblijf voor volgend jaar al vastgelegd, viel me dit jaar op hoeveel afwijzingen ik heb gekregen. Wellicht in de ‘verkeerde gebieden’? KWT en Lofer, geslaagd in Lofer.

Chris1985 op 14 feb 2023 16:29

KWT is een redelijke ramp idd tijdens de drukke periodes om plaats te vinden.

Goed overzicht en belangrijk dat nu ook Polen en Tsjechië zijn meegenomen. Merk in Oostenrijk (en Dolomieten) toch dat dat een telkens grotere groep wintersporters is waar je zeker rekening mee moet houden. Als je goed wil zitten in de Dolomieten moet je de Kroaten ook nog wel bekijken 😉

Amelm op 14 feb 2023 16:04

Slovenen ook dan.

Hongaren waren idd in grote aantallen aanwezig in karinthie… vast vanwege Oekraine? Skien ze anders meer richting die kant?

DSvier op 15 feb 2023 08:53

Klopt, ik heb deze week navraag gedaan ivm de drukte in de dolomieten in Januari-Februari, en hoorde van verschillende mensen dat het wegens oost-europese toerisme toch behoorlijk druk was.
Zou leuk zijn mochten Slovenië, Croatië, Hongarije en Slovakije kunnen toegevoegd worden.
Voor 2023 was Slovenië bv 30/1 tot 10/2.

steefan op 26 feb 2023 18:56

@Gerrit het is zeker geen copy paste. Heb je het diagram goed bekeken?

null
null

Weerman, redacteur, skiër, Limburger

@Roel
Ik merk toch weinig verschil voor carnaval dit jaar en volgend jaar. Ik doel dan op de periode dit jaar 18/02 - 25/02 en periode 10/02 - 17/02 volgend jaar. Om en bij de 6000000 skiërs, aantal Belgen, Nederlanders en Duitsers ongeveer hetzelfde en kleine variatie overige landen.

Wij overwegen voorjaarsvakantie regio Noord 2024 (17-24 feb) voor het eerst naar Via Lattea te gaan.
De Italianen hebben dan zelf geen vakantie, voor de Fransen is het wel een piekweek. Voor de Britten niet.
Volgens de algemene informatie is Via Lattea “redelijk druk” en vooral in weekenden.
Wat is jullie ervaring in de voorjaarsvakantie?

We hebben accomodatie op het oog in Sauze d’Oulx, Jouvenceaux.
Zal het mee kunnen vallen met de drukte omdat het aan de Italiaanse zijde is?

❄️

@Roel hoe kan het dat 16-23 maart het minder druk zou zijn dan de week ervoor (met name Duitsland waar toch de meeste bezoekers vanaf komen), terwijl het volgens jou vakantieperiode tabel week 9-16 maart een rustigere week zou moeten zijn.

@Jeer1 in maart loopt het bezoek per week sterk terug, vooral als de krokus vrij vroeg valt. Verder heeft maar een klein gedeelte van (Noord-)Duitsland van 16-23 maart vakantie. De week erna (Pasen) is die groep veel groter.

Weerman, redacteur, skiër, Limburger

De eerste twee weken van maart (en in mindere mate ook de laatste week januari/eerste week februari) zijn echter wel altijd heel populair bij mensen die niet gebonden zijn aan schoolvakanties, almede bij grotere groepen vrienden, studenten of bedrijfsuitjes. Dat blijkt op deze manier niet zo uit de grafiek van Roel. Met name de wat grotere gebieden met veel après ski zijn tijdens die weken soms bijna net zo druk als tijdens de krokusweken.

*bericht bewerkt door paolie op 20 mrt 2023 15:11

Op de piste of in de apres-ski?
Dat laatste wil ik best geloven, en een (te) rustige apres-ski bar geeft niet echt een feestelijk gevoel. maar al die feestbeesten staan vaak laat op en stoppen vroeg om weer aan het bier en de schnapps te gaan, dus op de piste zou je ze niet teveel moeten zien.
En als het warm is en de laaggelegen pistes worden slecht, kan ik me zo voorstllen dat het op de hoger gelegen pistes ook drukker is, maar in het hele gebied zo druk als de carnavalsweek, daar geloof ik niets van.

@paolie die ervaring had ik afgelopen week in SFL absoluut niet wat toch ook bekend staat als groot gebied met de nodige après ski. Kan dit jaar ook te maken hebben gehad met de hoeveelheid sneeuw.
Laatste jaren ook in andere grote gebieden geweest in dezelfde periode (Ischgl,Mayrhofen) en overigens dezelfde ervaring. Het is zeker gezellig druk, maar zo druk als tijdens de krokusweken absoluut niet.

@paolie die ervaring had ik afgelopen week in SFL absoluut niet wat toch ook bekend staat als groot gebied met de nodige après ski. Kan dit jaar ook te maken hebben gehad met de hoeveelheid sneeuw.
Laatste jaren ook in andere grote gebieden geweest in dezelfde periode (Ischgl,Mayrhofen) en overigens dezelfde ervaring. Het is zeker gezellig druk, maar zo druk als tijdens de krokusweken absoluut niet.

Jeer1 op 20 mrt 2023 16:40

SFL is wel een apart gebied. Ik denk dat er geen enkel gebied zo overlopen wordt door gezinnen met kinderen tijdens de krokus als SFL. Maar ik vond het gebied van Mayrhofen tijdens de krokusvakantie bijvoorbeeld zelfs rustiger dan toen ik er een keer half maart was. St. Anton was de tweede week van maart zelfs zo ongelooflijk druk, dat ik me überhaupt niet kon voorstellen dat het er met de krokus nog drukker zou zijn. En iets dergelijks gold ook voor Val Gardena toen ik er de tweede week van maart was. Volgens velen zou het er rustig zijn, maar ik vond het er juist ontzettend druk met lange wachttijden bij veel liften.
Feit is natuurlijk dat het schema van Roel volledig uitgaat van schoolvakanties, terwijl een groot deel van de wintersporters juist bewust buiten de schoolvakanties op vakantie gaat.

@paolie die ervaring had ik afgelopen week in SFL absoluut niet wat toch ook bekend staat als groot gebied met de nodige après ski. Kan dit jaar ook te maken hebben gehad met de hoeveelheid sneeuw.
Laatste jaren ook in andere grote gebieden geweest in dezelfde periode (Ischgl,Mayrhofen) en overigens dezelfde ervaring. Het is zeker gezellig druk, maar zo druk als tijdens de krokusweken absoluut niet.

Jeer1 op 20 mrt 2023 16:40

SFL is in de 1e plaats, in de 2e plaats en in de 3e plaats een familiegebied. De apresski is echt maar klein vergeleken met de focus op families. SFL is daarom dus ook vooral in de vakanties echt mega druk.

Born to Ride

@roel de Belgische krokusvakantie klopt niet. Je bent de Walen vergeten.

monoskito op 14 feb 2023 10:56

Staat er toch wel hè, de 2 gele balkjes, 24 februari tot 2 maart, da’s voor de walen, de vlamen hebben een oranje balkje in februari. ;)

bartvwg op 14 feb 2023 11:02

Erg belangrijk zijn die twee balkjes niet, Walen gaan liever vissen in de krokusvakantie.

Mathijs! op 14 feb 2023 11:29

Als ze gaan skiën doen ze dat overigens ook in Frankrijk, dus wie naar Oostenrijk kijkt moet daar amper rekening mee houden. Altijd bijzonder vreemd gevonden dat Duitsers zo extreem hard vasthouden aan Oostenrijk/Sud-Tirol en de Fransen aan Frankrijk.

Gemiddeld genomen begrijp ik dat uiteraard (je spreekt de taal, en dus zeker skiles voor de kids is dan makkelijk), maar afgelopen december (17-24) stonden we (bij wijze van spreke) moederziel alleen op de pistes in Oostenrijk, voor een geweldige prijs. En dat terwijl de Franse scholen op dat moment gesloten waren, de Franse skigebieden overvol en de prijzen dus navenant…

Zou je toch denken dat er inmiddels een paar Fransen zijn die dan doorsteken; maar OK… Nuja, maakt het voor ons makkelijker inschatten waar we (relatieve) rust kunnen vinden ^^

mgelade op 14 feb 2023 13:46

De afstand zal ook wel meespelen zeker

Voor ons uit België of Nederland maakt Frankrijk of Oostenrijk geen enorm verschil uit qua reistijd.
Als je vanuit Parijs of München (of Stütgart) vertrekt is dat wel ineens een verschil van 4 tot 5 uur extra rijtijd en er zit ook nog ergens een berg tussen met extra tol en zo om de pas of tunnel te mogen gebruiken.

Glide on!
@Roel](/profiel/roel) ik neem aan zo goed als zeker een copy paste van de voorjaarsvakantie 2022/2023 Net als dit jaar hebben Noord en midden tegelijk vakantie maar blijft het voor hen ook relatief rustig. ... Ik merk geen verschil tussen 2022/2023 en 2023/2024 § Gerrit op 03 mrt 2023 13:17

Nou Gerrit, ik ben beide carnavalsweken geweest omdat… nou, omdat het kan :)

De eerste week die dus heeeel druk zou moeten zijn was eigenlijk vrij rustig in Sölden. Er waren veel Belgen maar over het algemeen prima te doen, wachttijd echt maximaal 2 minuten.

De week erna die 2x zo rustig zou moeten zijn, heb ik dagelijks uren in de rij gestaan, en leek Sölden wel één grote Nederlandse enclave.

Er zit dus een vrij groot verschil in boekingsgedrag van Nederlanders blijkbaar tussen de regios, en een bestemming als Solden is blijkbaar erg geliefd onder Nederlanders. Zo geliefd dat het gebied de toestroom amper aan kon. Het verschil was echt dag en nacht, en precies andersom dan de grafiek doet vermoeden voor Oostenrijk.

@tss68nl

ik hoop dat je toch overdreven hebt als je zegt uren in de rij gestaan. Dan is de skidag amper om en je hebt maar één afdaling in de benen?
Ik ben laatste jaren steeds naar Leogang geweest (tijdens krokus Belgie) en ik moet zeggen dat het wachten aan liften behoorlijk meevalt. Van Fieberbrunn afgezien omdat je daar nog met treintje gondel zit… max ongeveer 15 minuten en dat is maar zelden. Meestal tussen de 5 en 10 minuten. Uitvalsbasis Leogang.

Per gebied kun je inderdaad wel een redelijke concentratie van mensen hebben inderdaad.

Ik vind dat je in SkiWelt en Kitzski altijd relatief veel noord- en middennederlanders tegenkomt. Dus die maken een “rustige” krokusweek in het tabelletje alsnog druk omdat er zoveel van naar dezelfde bestemming gaan.

Waarom weet ik niet, maar Gerlos associeer ik juist altijd met Brabanders en Limburgers.

Totales Vollidiot

SFL wordt tijdens de krokus zowat volledig overgenomen door Amsterdam Zuid. Al is het in die contreien momenteel nog veel hipper om te zeggen dat je naar de “Dolo’s” gaat.

Bij een verblijf in de Krokus in Montafon veel RotterdammerTs in de verschillende plaatsen.

Beste topic van seizoen 2023/2024, thnx!

Wij gaan de derde en vierde week van januari. Franse Alpen. Heerlijk rustig… :-)

Hmmmm, wat is er aan de hand in Oostenrijk? Ik probeer een appartement te vinden voor 6 in de voorjaarsvakantie, tussen 17 en 24feb voor ons, maar werkelijk alles zit vol. Beschikbare plekken vragen vanaf 3-3,5k voor een week. Ik weet dat ik laat ben, maar ik ging ervanuit dat het relatief rustig zou zijn gezien de Europese vakanties, maar mooi niet. Gek genoeg zie ik meer aanbod tijdens de carnavalsweek, die juist veel drukker zou moeten zijn.

Net na 4 volle avonden zoeken in Oostenrijk (alle uithoeken gehad), toch maar eens naar Frankrijk gaan kijken…en dan zie ik gelijk prijzen die nog wel te doen zijn. Huh? Misschien maar eens een rustig skigebied aldaar zoeken.

Ik heb ook geen idee. Ben ook opzoek geweest naar iets voor een groep die week maar het is niet te doen.
Ook groepsreizen zijn duur of komen laat online.
Niet wat ik herken van afgelopen jaren.

Hmmmm, wat is er aan de hand in Oostenrijk? Ik probeer een appartement te vinden voor 6 in de voorjaarsvakantie, tussen 17 en 24feb voor ons, maar werkelijk alles zit vol. Beschikbare plekken vragen vanaf 3-3,5k voor een week. Ik weet dat ik laat ben, maar ik ging ervanuit dat het relatief rustig zou zijn gezien de Europese vakanties, maar mooi niet. Gek genoeg zie ik meer aanbod tijdens de carnavalsweek, die juist veel drukker zou moeten zijn.

Net na 4 volle avonden zoeken in Oostenrijk (alle uithoeken gehad), toch maar eens naar Frankrijk gaan kijken…en dan zie ik gelijk prijzen die nog wel te doen zijn. Huh? Misschien maar eens een rustig skigebied aldaar zoeken.

Cascarsi op 31 aug 2023 21:55

Probeer eens Val Cenis, Valloire, Saint Sorlin d’Arves, La Toussuire of, als je het niet erg vindt om wat verder te rijden, bijvoorbeeld Vars of Risoul. Leuke gebieden waar het echt fijn skiën is en die prima alternatieven zijn voor Oostenrijk (met als voornaamste verschil rustigere après ski. Maar over het algemeen ook rustigere pistes).

Dienten Die Alte schule

@Rogier , Wij in het zuiden gaan in de week van 10 Februari naar L3V…
Ik zie in de diagram dat het dan toch redelijk wat rustiger moet zijn dan de week erna omdat enkel zone C vrij heeft?
Verwacht je nog steeds flinke drukte op de piste en wat kun je verwachten qua wachtrijen/tijden bij een skilift gemiddeld?
Zal het wel of niet enorm druk zijn op de wegen?

*bericht bewerkt door Freerider op 12 sep 2023 11:08

Ahaaaaaaaaa, daarom zijn hier zoveel Duitse families met kleine kinderen. Die hebben nog vakantie verdorie. 🙄
Kleine misrekening mijnentwege. 😁

Bla, bla, bla.

Met afgelopen kerst en oud & nieuw in SFL, Nauders, Kaunertaler Gletscher en Fendels geweest. Ondanks dat dit enorm drukke weken zouden zijn, nagenoeg geen wachttijden. In Nauders, Kaunertal en Fendels wachttijd max “1min” en in SFL bij bepaalde liften maar enkele minuten. Viel dus reuze mee.
Maar de volgende 2 wel lekker buiten de vakanties om, 1 februari en 14 maart weer die kant op…

Woont zo nu en dan in Kaunerberg

Ik ben in Adelboden-Lenk geweest van 29-12 t/m 2-1, dus overlappend in 2 “vakantieweken”. Alleen de zaterdag, de “wisseldag”, was het behoorlijk druk bij de liften, soms 15 min wachten. Op de pistes niets van te merken. Vrijdag ervoor en zondag en maandag er na eigenlijk gewoon niet druk.
Veel locals (BE op kenteken) op de parkeerplaats.
Had het heel veel erger verwacht. Was nog nooit op wintersport geweest in een schoolvakantie.

Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie