's Nachts autorijden: waarom (niet)?

ChristopheJ op 15 februari 2022· 77 reacties

null

Zowel op vakantie naar Oostenrijk in de winter als verder naar het zuiden in de zomer, rijden wij 's nachts. 's Nachts rijden is voor ons een heel bewuste keuze. Hoe verloopt zo’n rit en waar hou je het best rekening mee wanneer je overweegt om de nacht door te brengen op de autosnelweg?

Verloop van de reis

Vrijdagnamiddag bekijk ik gedetailleerd de sneeuwradar voor Europa en tegen vertrek de laatste verkeersberichten. We vertrekken thuis rond 20u, de Belgische avondspits is dan over zijn hoogtepunt. Onze dochter goed gezind op de achterbank, de après-ski afspeellijst op, dekentjes, kussens, tablet en proviand in de aanslag. Mijn echtgenote neemt de komende uren voor haar rekening. Na anderhalf uur maken we een korte stop om onze vrienden te begroeten. Een welkomstknuffel, nog even plassen en dan voor de volgende 3 uur de Autobahn op. Iets na middernacht even de benen strekken en allen naar toilet.

Dan heb ik een aantal uren relaxed meegereden en af en toe ingedut. Ik ben dus prima uitgerust om de nachtelijke uren aan te vatten. Hier moet de dochter verplicht gaan slapen, vermits zij overal goed slaapt is dit geen enkel probleem. Ook vrouwlief is een goede slaper, ook in de wagen. Mijn favoriete afspeellijst (van de jaren '60 tot vandaag) gaat stilletjes op. We rijden steeds rustig op de rechterrijstrook tegen 110 tot 120 kilometer per uur. Tijd genoeg, en dit rijdt zeer ontspannen voor ons. Uiteraard is dat een persoonlijke keuze. Rond 04u30 een volgende stop. Soms slaapt de dochter gewoon verder. Naargelang de vermoeidheid rijdt vrouwlief of ikzelf de laatste 250 tot 300 kilometer en rond 07u30 rijden we de parking op van het hotel. Daar verwacht men ons voor het ontbijt.

Rustige eerste dag

De aankomstdag gebruiken we vervolgens om uitgebreid en lang te ontbijten, het skimateriaal en de skilessen te regelen, alles uit te laden en in de namiddag praten we gezellig bij (met wat geluk op het terras). Na een vroeg avondmaal gaan we vervolgens lekker vroeg naar bed.

Lees ook: de paklijst wintersport

Tips voor 's nachts rijden

Eender wanneer je rijdt, het energiepeil en de veiligheid moeten altijd prioriteit zijn. Graag geef ik je enkele tips mee uit persoonlijke ervaring als je 's nachts wilt gaan rijden:

  • kleed je makkelijk en comfortabel voor zowel het rijden als het slapen;
  • vertrek uitgerust en ontspannen, de vakantie begint op de oprit;
  • voorzie veel dekens en kussens zodat je comfortabel kan rusten;
  • rijd rustig en geconcentreerd;
  • zorg voor een aangename temperatuur, te warm zorgt voor sufheid;
  • op bochtige wegen of aangekomen in de Alpen kunnen de reflectorpaaltjes goed de richting aangeven;
  • zet je telefoon én je smartwatch op ‘niet storen’;
  • wissel van chauffeur en hou rekening met elkaars energiepeil;
  • wees eerlijk, probeer geen vermoeidheid te onderdrukken maar wissel of doe een powernap als je slechts 1 chauffeur hebt;
  • hou drank en versnaperingen bij de hand;
  • beleef de dag na de reis op je eigen tempo;
  • ga op tijd slapen de dag voor vertrek en de dag van aankomst;

Zijn er onder jullie ook ‘nightriders’ of toch maar de daguren? En waarom (niet)?

Noot van de redactie

Het merendeel van de artikelen op Wintersport.nl is volledig onafhankelijk geschreven. Dat geldt ook voor dit artikel. Er is geen enkele vorm van bemoeienis geweest, wél ondersteun je ons door op de links in dit artikel te klikken en een aankoop te doen. » Lees meer

ChristopheJ
schrijft voor wintersport.be. Familiaal skiër, levensgenieter en Alpenfan.

Plaats een reactie

Altijd 's nachts. Bevalt ons ook prima. Mijn vrouw kan ook goed slapen in de auto en is ook een goede chauffeur dus we wisselen gewoon af. Soms wat vaker, soms wat minder. Net hoe fit we zijn. Belangrijkste is inderdaad dat je eerlijk bent. Gaat het even niet, hup wisselen of even de benen strekken. Ik zelf heb wat meer moeite met slapen in de auto maar je rust toch uit als je niet rijdt en even nergens op hoeft te letten.

Wij vertrekken altijd om 4 uur 's ochtends, zodat we naar het licht toe rijden. Vind ik wel prettig. Ik merk dat ik 's nachts veel minder geconcentreerd kan rijden. Mijn partner hoeft niet perse te rijden, dus meestal rij ik de hele route. We hoeven niet ver Oostenrijk in (Zugspitze), dus qua afstand is het prima te doen als enige chauffeur.
En omdat we vrijdags rijden, valt het qua drukte meestal ook nog mee en zijn we mmestal rond 13.00 uur op de plaats van bestemming en kunnen we lekker rustig aan doen, want we hebben ook nog de hele zaterdag om spullen te regelen en misschien al wat skimeters te maken met de kids.

Niet lullen, skiën!!!

Wij vertrekken ook altijd 's nachts. Meestal rij ik aan één stuk door tot ongeveer in Stuttgart. Dat zijn ca. 4 uurtjes vanaf thuis. Dan meestal tanken en dan rijdt mijn vrouw verder tot ergens achter München. In die 2 uurtjes slaap ik meestal. Daarna ben ik weer fit en rij ik door tot de eindbestemming.

Woensdag op donderdag nacht gaan we met een paar collega’s. Na een compromis vertrekken we om 1u. Nu hoef ik in elk geval het eerste stuk niet te rijden. Dat wordt weer een andere ervaring. Ik ben benieuwd of ik dan in de auto ook ga slapen of dat we dan al veel lol gaan hebben met après ski muziek… gelukkig kan ik altijd en overal slapen als ik dat wil. Dus woensdagavond om 20u duik ik even in bed tot 0:30u en dan heb ik al ruim 2/3 van mijn normale nachtrust gehad. Zin in…

Liefhebber van sneeuw, bergen en extreem weer.

ieder zijn keuze. Ik vind het verschrikkelijk. De dag er na is ook volledig verloren.

Ik doe het niet meer. Ik had het ooit over een trein die naast ons reed terwijl er geen spoor lag… Dat was wel een momentje van bewustwording zegmaar… Toen grepen de bijrijders wel in gelukkig maar mijn ervaring is dat ik op deze ritten niet fit genoeg blijf. Dus dit doen we eigenlijk niet meer.

Als ik savonds wat vroeger ga slapen en dan tussen 3 en 5 vertrek rij ik de dag tegemoet en voel ik me wel fris en fruitig. Dan rij ik ook bijna altijd de hele rit zelf.

🏂

Verschrikkelijk. Ik heb een week nodig om bij te komen als ik een nacht oversla. Even wegsukkelen in de auto telt voor mij niet als slapen.
Voor korte skitrips rijden we midden in de week, buiten de schoolvakanties. Dus rustig onderweg dus waarom zou ik 's nachts rijden?
Met de krokusvakantie vertrekken we al jaren op vrijdag om zo de ergste drukte voor te zijn. Dat lukt prima! Bovendien is het een lekker ontspannen begin van de vakantie op zaterdag.
Dit jaar valt het samen met carnaval dus zal het nog wel iets drukker zijn. Dan vertrek ik liever heel vroeg, zodat ik in ieder geval geslapen heb en nog in een normaal ritme zit.

Helemaal niet slapen doe ik niet meer: ik loop, of erger nog ski, de hele dag erna dan precies als een Zatte Zwitser met een ijl hoofd rond…

De laatste jaren vertrekken we meestal in de late middag om dan ergens tussen 23u en 2u te stoppen aan een (budget)hotel op maximaal 2u rijden van de eindbestemming.
Paar uurtjes lekker slapen in een bed, vroeg uit de veren en dan weer voor de grote drukte door om uitgerust in de eerste skilift te springen.
Die 100 euro extra voor een kamer zijn hun geld dan meer dan waard.

Voor de terugrit skiën we ook meestal nog tot na de middag, douchke pakken en dan op weg. Dan zitten we na de grote drukte en files en rijden we gewoon door tot we thuis zijn, meestal ergens tussen middernacht en 2u

's Nachts rijden is heerlijk, lege snelwegen en de ochtend tegemoet rijden.

Alleen mogelijk als je eerlijk bent naar jezelf en naar je medepassagiers. Als je door blijft rijden tot je een trein ziet rijden toch eens afvragen of je niet te eigenwijs bent.

Ik heb ook wel eens last van een trein naast mij, maar dat is mijn bijrijder die ligt te ronken…

Wij hebben het 20 jaar gedaan. 's nachts rijden, 's morgens vroeg aankomen, skieen en daarna lekker apres-skieen.
Als je jong bent gaat dat prima. Tegenwoordig (we zijn inmiddels 45+) rijden we overdag na de drukte; zo’n nachtje overslaan gaat je toch steeds meer opbreken.

zeker een nachtrijder. Op 1 voorwaarde, dat je af kan wisselen met bestuurders. 2 man voorin blijft wakker en houdt elkaar in de gaten, 1 achterin kan slapen. Op zo’n manier de hele nacht afwisselen, en je bent zo op bestemming. Doordat je achterin je ogen af en toe dicht kan doen, kom ik enigszins uitgerust aan.

Let it snow

Verschrikkelijk, want ik slaap niet in de auto…

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Helaas, ook ik kan niet slapen in een auto. Voor mij dus ook geen nacht rijden.
Ga meestal vroeg naar bed de nacht voordat we weggaan, dan ergens rondom 5 uur rijden we meestal weg. Meestal rijdt man eerste stuk en navigeer ik, daarna pak ik het over. Laatste stukje wisselen we nog weleens af.

Mocht ik nou wel een goede slaper zijn geweest, had het me heerlijk geleken een uurtje of 10 a 11 in de avond te vertrekken om de volgende ochtend vroeg aan te komen.

's Nachts rij ik het liefste ! Rustige wegen, leuke muziek lijst.
We wisselen elkaar af, maar het grootste deel van de reis neem ik voor mijn rekening.
De dag erna is zeer rustig. De omgeving wat verkennen, wat inkopen gaan doen, en uiteraard een terrasje!

In de nacht doorrijden was fijn toen ik nog geen eigen auto had en de busschauffeur reed.
In de auto slaap ik slecht tot niet, en de kinderen, die normaal gesproken bij een tochtje naar de supermarkt al op de achterbank in slaap vallen, blijven op wonderbaarlijke wijze dan de hele nacht wakker.
En idd nu ik ouder wrdt trek ik die gebroken nachten met slechts hazeslaapjes toch minder goed.
Dus nu vertrekken we vrijdagmiddag, rijden door tot 23 uur en dan de volgende ochtend het laatste stukje.
We wisselen om de 2 uur, waarbij we wel zorgen dat man het laatste stuk rijdt, want ik hou niet van smalle bergwegen.

*bericht bewerkt door Suuski op 15 feb 2022 09:50

Heerlijk, ‘s nachts rijden.

Vanuit oost Brabant om 01.00 vertrekken, meestal Ischgl. Rustige wegen, muziekje op, bijpraten met de vrienden. Soms wisselen maar lang niet altijd. Rond 08.00u aanschuiven aan het ontbijt.

Een fatsoenlijke wagen draagt m.i. ook wel bij. Goede stoelen, geen tochterige Klima, weinig windgeruis, voldoende beenruimte etc etc…

Stoppen alleen om te tanken. Gezien het verbruik regelmatig dus… meteen koffie erin en gaan!

‘s Ochtends na het ontbijt de piste op. Even uitwaaien. Eerste dag niet te gek aan de bar, dat dan weer wel.

*bericht bewerkt door Luuk3 op 15 feb 2022 09:54

Sportieve groet, Luuk

Hier ook zeker geen nachtrijder meer. Zie de voordelen niet als je de aankomstdag toch niet skied (eigen spullen dus geen gezeur met huren etc.). Wij rijden altijd smiddag weg rond 15.00 tot16.00 uur. Eerste stuk vaak file maar meestal wel omheen te rijden. Boeken dan 24/7 overnachtingshotel bijv net na lyon, of net na de tunnel voor, of net over de fernpass of na munchen. Rond 24.00 uur daar, 6-7 uurtjes tukkken, nog 1-2 uur rijden en je pakt nog een top dag op de zaterdag mee. Als vrijdagmiddag vertrekken geen optie rijden we er lekker achteraan om rond 20.00 uur aan te komen. Pizza, tukken en de volgende dag skien. Niet nadoen by the way, wordt het zo druk bij die overnachtingshotels 😀

Wij rijden ook altijd 's nachts om 2 redenen:

  1. Ik heb een hekel aan files/drukte op de weg, dus 's nachts ontwijk je veel verkeer.
  2. Je kunt de meeste tijd doorbrengen op de piste.
    Punt 2 gaat natuurlijk alleen op als je niet al te veel last hebt van een de nacht die je gereden hebt. Ik wil meestal zo snel mogelijk na het eten gaan rijden. Dan komen we diep in de nacht aan op de plaats van bestemming, zo rond 2:00 of 3:00.

Jaren gedaan toen de kinderen nog peuters waren. Nu meestal vrijdagavond een hotelletje in zuid duitsland (of zuid frankrijk) en dan de volgende dag weer verder voor het laatste stukje. Bevalt toch een stuk beter, zaterdag gaan wij toch nooit al de berg op.

Heenweg naar Oostenrijk altijd 's nachts, terugweg wel overdag, omdat je toch wat minder energie hebt na een ski trip.

Wij rijden op de vrijdag altijd in de ochtend rond een uur of 10 a 11 weg, dan zijn voor de spits net voorbij Nancy en draaien dan daar de peage op, op die manier hebben we eigenlijk nooit last van drukte. We komen dan rond een uur of 8 a 9 's avonds aan aan de voet van de alpen om daar een eenvoudig hotel of b&b te boeken. 's Avonds dan lekker op tijd ons bed in en de zaterdagochtend vroeg er uit om op tijd bij de liften in een kleiner gebied op route naar onze vakantiebestemming een dag van de sneeuw te genieten.

Born to Ride

Wij rijden al jaren s nachts eigenlijk vooral om files te vermijden.
Voordat we kinderen hadden gingen we rond 20u weg, rond 7u bij hotel lekker ontbijten en dan de ski’s op. (1 keer met kinderen in geprobeerd, maar dat was drama met vermoeide kinderen)

Nu met kinderen gaan we eind 23u weg, heel rustig aan onder weg en als we dan ter plaatste zijn, skipassen regelen etc. lekker wat sleeën en rustig wat eten en dan richting appartement vroeg slapen en de volgende dag ski’s.

M’n man rijdt meestal de hele rit. Hij slaapt de dag ervoor flink uit (echt tot 12u). Werkt voor ons prima. Één keer overdag gereden toen schoonouders ook meegingen en die zagen s nachts rijden niet zitten, maar wat een drama, uren file. Dan toch maar de nacht doorbikkelen.

Ik deed het ook nooit, maar nu we een baby hebben is tijdens de nacht rijden echt een luxe. Ze slaapt de hele tijd. Ik ben ook enige chauffeur, maar heb eigenlijk nergens last van. Wel neem ik de dag van vertrek vakantie om uitgerust te vertrekken. Ook `s avonds geen zware maaltijd en onderweg gewoon water drinken. Voel je de moeheid opkomen is een frisse neus halen voldoende. Een powernap heeft bij mij het omgekeerde effect, ik wordt er ziek van. De dag erna merk ik eigenlijk best weinig van dat 1 nachtje… En een normale, gezonde conditie door een beetje sport maakt ook een enorm verschil! Wat ik wel nooit zal doen, is een dag de latten aandoen en dan naar huis vertrekken, dat kan ik echt niet.

*bericht bewerkt door Joy85 op 15 feb 2022 10:26

Qua rijden ben ik er een voorstander van maar qua aankomen aldaar niet.

  1. chauffeurs zijn brak maar de kinderen niet dus die willen van alles doen (skiën)
  2. meestal mag je pas veel later in het appartement en je bent al moe en dan moet je ook nog eens uren ergens doorbrengen
  3. Je kan al van alles regelen ski’s en zo maar je mag het appartement nog niet in dus dan sta je daar met al die spullen.

Voorkeur voor een nachtelijk hotel, maar als dat niet lukt laat ik het van de weersvoorspellingen/sneeuwcondities afhangen. Die zaterdag wil ik namelijk dan wel gebruiken als skidag, en dat vind ik alleen de moeite waard als de omstandigheden goed zijn, niet voor zware bewolking, regen of andere ellende.

Ik rij niet ‘s nachts. Ik vind een nacht overslaan niet zo prettig meer en de reden dat ik het zou doen is een dag eerder te kunnen skiën, en eigenlijk vind ik dat (in ieder geval voor mezelf) onverantwoord na een nacht niet slapen.

Ik los het anders op, zoals een aantal anderen hierboven ook, ik rij gewoon op vrijdag weg, uurtje of negen, overnacht ergens diep in het zuiden van
Duitsland en rij dan zaterdagochtend nog een stukje en sta dan nog een paar uur op de piste.

Vroeger heel goedkope hotelletjes, dan ben je voor € 70,- klaar, tegenwoordig zoeken we juist iets comfortabelers met een goed restaurant op en zien we het echt als een dagje extra vakantie.

Dit is allemaal wel in het laagseizoen.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Hier ook geen groot voorstander van het rijden in de nacht. Ook al is het veel rustiger, vind ik het wel erg inspannend.

We vertrekken op vrijdag (tot op heden laat de agenda van school dat toe) vroeg in de ochtend om op tijd voorbij Antwerpen en Brussel te zijn. Aangezien we al wat jaartjes elektrisch rijden zijn we helemaal gewend aan 2-2.5 uur rijden en 25min pauzeren. Aan het einde van de middag arriveren we dan bij hotel op circa 80km van eindbestemming. Hapje eten, op tijd naar bed en de volgende dag vroeg uit de veren: uurtje rijden, auto parkeren bij skiverhuur/liftpasverkoop, 9.30 op de piste, tijdens lunch auto verplaatsen naar huisje naast piste, en rond 16.00 op de ski’s bij huisje terugkomen.

Zaterdag daarop pakken we de auto in, zet ik die weer bij skiverhuur, skiën we tot 16.00 en rijden we weer 80km naar hotel om op zondag in alle rust terug te rijden.

Zo halen we het maximale uit onze wintersport en ook nog eens rustig en ontspannen……

Ik begrijp niet goed waarom je je hele ritme omgooit terwijl je op zaterdag niet gaat skiën.
Ik wil ook graag zaterdagochtend in het skigebied zijn. Lessen, materiaal en skipassen regelen en dan de eerste meters maken. Bij de skishops, liftpasbalies is het dan ook niet druk. Ik vind het vreselijk om een dag te hangen en te wachten, bijvoorbeeld totdat je je appartement in kan. Of vroeger op de laatste dag totdat je met de bus mee kunt.

Echt de nacht doorrijden doe ik niet. Ik kan namelijk niet slapen in de auto.
Ik maak wel graag gebruik van de rustige vrijdagavond en rij dan tot maximaal middernacht door. Zelfs dan duurt het even totdat ik mijn alertheid los kan laten.
Op de terugreis vertrekken we extreem vroeg, 3:30. Dan ben je ook al thuis voordat de drukte begint.
Dit jaar hebben we de hele vrijdag om te reizen, dus vertrekken na de ochtendspits en doen rustig aan.

Ook een nachtrijder tot 2-3 jaar geleden, rond 1:00 wegrijden en om 9:30 op de piste. Alleen het vroeg naar bed gaan (om de hele nacht door te gaan) was mission impossible… Dus tegenwoordig 18:00 weg; slapen in Ulm (75 EUR) en dan om 10:30 heerlijk uitgeslapen op de piste.

Met de hond vertrekken we om 4:00; omdat het eerste uitlaatmoment dan al ver voorbij Keulen (Frankfurt soms al bijna) is :)

Met de jaren geëvolueerd van nachtrijder naar avondrijder met overnachting rond middernacht. Je hebt de meeste voordelen van ‘s nachts te rijden, maar niet de nadelen. Het heeft ook wel wat om zaterdag uit te slapen, rustig te ontbijten en bv te gaan zwemmen met de kinderen en een lunch mee te pakken. Als je dan bv bij Munchen zit (of Lyon Frankrijk) in het hoogseizoen, dan ben je mooi op tijd als je rond 14u vertrekt in de staart van de files. Het tegen de klok rijden en rushen om zaterdag nog een halve dag op de latten te kunnen staan … het sop is me de kolen niet meer waard. Het is nog altijd vakantie en ontspanning.

Vroeg in de morgen vertrekken rond 4:00 bevalt wel goed. De dag ervoor zit je al ongeduldig uit te kijken naar het moment dat je weer weg rijdt richting de Alpen. Maar toch maar even slaap pakken voor vertrek zodat je de dag van aankomst nog redelijk fit uit de auto stapt en nog wat van de aankomst dag kan maken.

Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie