Winterverwachting 2022/2023 Alpen: zacht en droog?

Roel op 15 november 2022· 22 reacties

null

Nu langzaam de eerste niet-gletsjerskigebieden openen is het weer tijd voor de jaarlijkse winterverwachtingen voor de Alpen. Verschillende weermodellen hebben berekeningen gemaakt hoe de winter 2022/2023 eruit komt te zien. De eerste tekenen zijn niet heel hoopgevend, maar er is geen man overboord. Hieronder lees je waarom.

Opvallend

We kunnen er dit topic bijna jaarlijks mee beginnen. Altijd zijn er websites en instituten die een (zeer) koude winter verwachten. Bijna standaard wordt er door deze of gene een ‘Beast from the East’ aangekondigd of wacht ons de ‘koudste winter in 100 jaar’. Maar dit jaar is het opvallend rustig. Ze zijn er wel de sensationele koppen, maar beduidend minder dan andere jaren. Realiseert men zich dat al die extreme winters nooit zijn uitgekomen? Of zou het met de energiecrisis te maken hebben, aangezien die kou ons nu eigenlijk heel slecht uitkomt? Ik weet het niet. Laten we daarom gewoon nuchter kijken naar wat de modellen op dit moment berekenen voor de komende winter.

Grootschalige luchtdrukverdeling

Als we naar de verwachte grootschalige luchtdruksituatie boven Europa kijken zoals die door het Europese model (ECMWF) wordt berekend, dan zien we de komende maanden positieve luchtdrukafwijkingen in een gebied dwars over Europa. Dit wijst op meer hogedrukgebieden en relatief rustige, zonnige condities. Niet direct een sneeuwrijke setting, eerder een stabiele (inversie)winter.

null

Het past in een situatie met een La Niña op de kaart. Voor het derde opeenvolgende jaar zien we dit fenomeen trouwens, wat uitzonderlijk is. Bij een La Niña zijn de zeewatertemperaturen in een deel van de Stille Oceaan nabij de evenaar lager dan gemiddeld. Dit veroorzaakt droogte in Zuid-Amerika en natter weer in Australië maar de effecten in Europa zijn maar zwak. Over het algemeen resulteert het in iets droger weer bij ons.

ECMWF: zacht en relatief droog

Van de maandkaarten van ECMWF worden we als winterliefhebber niet direct warm. Alle wintermaanden verlopen volgens de berekeningen zachter dan normaal. De afwijkingen zijn het grootst in het oostelijke Alpen. Oostenrijk zou in februari 1 tot 1,5 graad warmer verlopen dan normaal.

Daarnaast is het relatief droog. In februari valt er een normale hoeveelheid tot iets meer dan normaal (in de Zuid-Alpen). Maart zou juist in Oostenrijk wat meer sneeuw kunnen geven.

CFSv2: zacht en droog voor- en naseizoen

Het Amerikaanse National Oceanic and Atmospheric Administration (NOAA) gebruikt het Coupled Forecast System (CFSv2) voor seizoensberekeningen. Qua temperatuurberekeningen presteert dit model al twee jaar vrij goed. Vorig jaar ging de neerslagverwachting wel de mist in, in plaats van veel neerslag kregen we een vrij droge winter.

Voor de winter 2022/2023 berekent het model structureel warmer weer dan normaal. Geen enkele maand verloopt kouder dan het langjarig gemiddelde. De kleinste afwijking is voor december; dan zou het een halve tot een hele graad zachter zijn dan normaal. Alle andere wintermaanden (januari t/m maart) zijn 1 tot 2 graden warmer dan normaal.

CFSv2 berekent wel een relatief natte januari en februari, wat kan duiden op meer sneeuw voor het hooggebergte en door de hogere temperaturen ook regelmatig regen in de dalen. Maar alleen als de neerslag in zo’n zachte fase valt, is het tijdelijk even wat kouder dan kan het gewoon sneeuwen. December en maart daarentegen worden droog ingetekend en zijn waarschijnlijk zonnig, zeker in Italië en de zuidelijke Franse Alpen.

CanSIPS: zacht en relatief droog

Ook het Canadese CanSIPS berekent een winter die warmer dan normaal verloopt, gemiddeld 1 tot 1,5 graad te zacht. Wel zijn de afwijkingen minder groot dan in de huidige maand november waarvoor een verschil van +1,5 tot +2 graden werd berekend. Die verwachting klopt heel aardig tot nu toe.

Qua sneeuw moeten we het vooral van het voor- en naseizoen hebben. December is aan de zuidkant van de Alpen natter dan normaal, elders is de neerslag vrij normaal. Maart is overal aan de natte kant met het zwaartepunt opnieuw aan de zuidkant (Italië). Aan de noordkant van de Alpen is het een groot deel van de winter droog, zeker in januari en februari.

Conclusie

Als we één conclusie kunnen trekken, dan is het dat de modellen opvallend gelijkgestemd zijn over een warme winter. Zonder uitzondering wordt een winter berekend die duidelijk zachter is dan normaal. In tijden van klimaatverandering is dat niet heel verrassend, maar opvallend is wel dat alle modellen voor zo’n groot gebied (bijna heel Europa) te warm weer intekenen. Dat geldt trouwens ook voor de seizoensberekening van de Duitse weerdienst (DWD).

Wat betreft de neerslag liggen de modellen veel minder op een lijn. Geen enkel weermodel voorziet een sneeuwrijke winter. De meeste berekeningen wijzen op een vrij droog seizoen, met tussen de modellen onderling veel nuanceverschillen. Van de andere kant is veel neerslag en hoge temperaturen geen fijne combi en ligt met deze prognoses een zonnig skiseizoen eerder voor de hand. Als de sneeuw tussendoor in een iets koudere fase valt, kan zich evengoed een aardig sneeuwdek vormen en zou het een prima skiwinter kunnen worden. Vergelijk het met vorig jaar toen het na een zeer onbestendige februari precies tijdens de voorjaarsvakantie van Midden- en Zuid-Nederland zonnig werd. De rest van de winter scheen de zon bijna onafgebroken. We moeten gewoon wat geluk hebben.

Tot slot, het weer in de komende maanden wordt óók bepaald door invloeden die nu nog niet bekend of aanwezig zijn en dus niet in deze seizoensberekeningen zijn meegenomen. Wat dat betreft zijn seizoensvoorspellingen zeker nog niet 100% betrouwbaar. Maar goed ook, want dan houd ik werk als weerman :-). Want vanaf morgen starten onze dagelijkse weerberichten weer!

Roel
is redacteur en sinds 2009 onze vertrouwde wintersportweerman. In het seizoen schrijft hij dagelijks over sneeuw en achtergronden van de wintersport.

Plaats een reactie

Had ik toch maar naar Canada moeten gaan dit seizoen. Triest vooruitzicht dit

Freeride = Life

De vraag blijft staan: wat zegt de Gele Gentiaan? :-)

Had ik toch maar naar Canada moeten gaan dit seizoen. Triest vooruitzicht dit

Arnie777 op 15 nov 2022 09:59

Gewoon hoog genoeg gaan zitten, 1500 is het nieuwe 1000 (qua ondergrens skigebied dat ik zou kiezen).

Vijftienhonderd is het nieuwe duizend

De vraag blijft staan: wat zegt de Gele Gentiaan? :-)

Claire op 15 nov 2022 10:14

Voor het eind van de week heb je antwoord!

Click. Click. Peace

Blegh…

Had ik toch maar naar Canada moeten gaan dit seizoen. Triest vooruitzicht dit

Arnie777 op 15 nov 2022 09:59

Gewoon hoog genoeg gaan zitten, 1500 is het nieuwe 1000 (qua ondergrens skigebied dat ik zou kiezen).

KrisWeer op 15 nov 2022 10:16

Dit is inderdaad wel het meest verstandige op het moment:), echter worden deze skigebieden ook wat duurder in deze periode…

A Little party never killed nobody

Had ik toch maar naar Canada moeten gaan dit seizoen. Triest vooruitzicht dit

Arnie777 op 15 nov 2022 09:59

@arnie777 Heb je daarvan iets van een redelijk betrouwbare forecast gezien? Staat een weekje in RED op de planning eind januari/begin feb ;)

*bericht bewerkt door evr66 op 15 nov 2022 11:25

Edwin van Riel

Zo’n zinnetje als “Maart zou juist in Oostenrijk wat meer sneeuw kunnen geven”…
Dat is toch gewoon compleet zinloze kletskoek, fake, larie etc, etc,

Moet je zoiets dan op gaan schrijven?

Voor Nederland ziet het er relatief goed uit. Zacht is prima. Dat het hier winter wordt is toch een utopie en waarschijnlijk is het gewoon herfst tot half maart, dus dan liever 8-12 graden, dan 0-4. Nu nog hopen op wat meer zon en niet diep treurig grijs elke dag

Voor de Alpen wel jammer. dikke pakketten zou wel mooi zijn. Hopelijk hogerop boven de 1800 wel kouder en veel sneeuw

Not all who wander are lost

Als liefhebber van sneeuw, wintersport en geboren winterkind, voel ik veel moedeloosheid bij het zien van klimaatverandering.
Ik doe wat ik kan, maar het lijkt niet echt zoden aan de dijk te zetten.

I would rather be skiing.

Als liefhebber van sneeuw, wintersport en geboren winterkind, voel ik veel moedeloosheid bij het zien van klimaatverandering.
Ik doe wat ik kan, maar het lijkt niet echt zoden aan de dijk te zetten.

rcbootsman op 15 nov 2022 11:56

Ik ben het hier zo enorm mee eens…

Daarnaast liever 0-4 dan 8-12 😁.

Als liefhebber van sneeuw, wintersport en geboren winterkind, voel ik veel moedeloosheid bij het zien van klimaatverandering.
Ik doe wat ik kan, maar het lijkt niet echt zoden aan de dijk te zetten.

rcbootsman op 15 nov 2022 11:56

Ik ben het hier zo enorm mee eens…

Daarnaast liever 0-4 dan 8-12 😁.

Lenvv op 15 nov 2022 11:59

0-4 graden heb je ook precies niks aan hier. Zeg maar net niet. Heb je ook geen sneeuw. Dan nog liever 0/-4

Not all who wander are lost

Als de weersvoorspellingen kloppen wordt er voor de Pyreneeën vanaf volgende week toch behoorlijk wat sneeuw verwacht. Vorig seizoen was het hier wekenlang zonnig na een heerlijke dump in het begin van het seizoen. Die sneeuw heeft zeer lang stand gehouden door de lage dauwpunten.

Fijn om te horen dat er vanaf morgen weer een dagelijkse weerupdate komt! En wat die voorspelllingen betreft…we gaan het zien. Maar het verleden leert dat de modellen er vaak genoeg ook naast hebben gezeten.

Voor Nederland ziet het er relatief goed uit. Zacht is prima. Dat het hier winter wordt is toch een utopie en waarschijnlijk is het gewoon herfst tot half maart, dus dan liever 8-12 graden, dan 0-4. Nu nog hopen op wat meer zon en niet diep treurig grijs elke dag

Voor de Alpen wel jammer. dikke pakketten zou wel mooi zijn. Hopelijk hogerop boven de 1800 wel kouder en veel sneeuw

Edwin. op 15 nov 2022 11:32

Wel jammer dat de combinatie “zonnig” en “8-12 graden” niet heel vaak voorkomt in de winter. Zonnig weer in dit jaargetijde gaat meestal gepaard met fris weer. En laten we wel zijn: rond de 10 graden met wind en regen voelt gewoon aan als 4 graden. Doe dan maar 4 graden zonder regen…

Beter één piste onder mijn ski's dan 10 op de webcam

Die droogte is voor (Noord)Italië zeker een probleem, de droogte die Europa geplaagd heeft is daar nog steeds niet voorbij las ik vandaag op Wetteronline. Beelden van rivieren met droge beddingen, mislukte oogsten. En juist nu, in de herfst zou het moeten regenen, en straks natuurlijk gaan sneeuwen. Fingers crossed dan maar, ‘hoog gaan zitten’ is niet altijd een garantie voor een wit landschap, en al is kunstsneeuw een mooie oplossing voor de pistes, het heeft toch iets triests.

Life is what happens while you were checking your phone

Voor Nederland ziet het er relatief goed uit. Zacht is prima. Dat het hier winter wordt is toch een utopie en waarschijnlijk is het gewoon herfst tot half maart, dus dan liever 8-12 graden, dan 0-4. Nu nog hopen op wat meer zon en niet diep treurig grijs elke dag

Voor de Alpen wel jammer. dikke pakketten zou wel mooi zijn. Hopelijk hogerop boven de 1800 wel kouder en veel sneeuw

Edwin. op 15 nov 2022 11:32

Wel jammer dat de combinatie “zonnig” en “8-12 graden” niet heel vaak voorkomt in de winter. Zonnig weer in dit jaargetijde gaat meestal gepaard met fris weer. En laten we wel zijn: rond de 10 graden met wind en regen voelt gewoon aan als 4 graden. Doe dan maar 4 graden zonder regen…

Snowy1970 op 15 nov 2022 13:34

Nee, klopt. Meestal is het in de herfst 80/90% van de tijd intens depressief en treurig grijs ohne ende. Meestal duurt dat van eind oktober t/m half maart. Eigenlijk wel een triest klimaat. Dit jaar gelukkig wel veel zon uren en valt het niet tegen. Volgend jaar weer. Maar als het niet vriest of er geen sneeuw mag vallen, dan heb ik liever 10-14 graden, dan 0-6. Onder nul mag ook wel ff, maar duurt hier nooit lang.

Laten we hopen op een sneeuwrijke winter in de Alpen.

Not all who wander are lost

Als liefhebber van sneeuw, wintersport en geboren winterkind, voel ik veel moedeloosheid bij het zien van klimaatverandering.
Ik doe wat ik kan, maar het lijkt niet echt zoden aan de dijk te zetten.

rcbootsman op 15 nov 2022 11:56

Ik ben het hier zo enorm mee eens…

Daarnaast liever 0-4 dan 8-12 😁.

Lenvv op 15 nov 2022 11:59

0-4 graden heb je ook precies niks aan hier. Zeg maar net niet. Heb je ook geen sneeuw. Dan nog liever 0/-4

Edwin. op 15 nov 2022 12:40

Hahaha ja maar die optie had ik eerder niet 😁. Als ik dan mag wensdenken, doe dan maar -2 met verse sneeuw, dik pak ijs en een prachtig zonnetje

De vraag blijft staan: wat zegt de Gele Gentiaan? :-)

Claire op 15 nov 2022 10:14

Voor het eind van de week heb je antwoord!

Rogier op 15 nov 2022 10:39

Excellent! 😉

Seriously snow addicted family!

Hier wordt een mens niet echt vrolijk van. Gelukkig is de voorspellende waarde van dit soort modellen vrij beperkt.

Een beetje hopium dan maar: GFS run nu vergeleken met vorig jaar ziet een 15% koudere luchtmassa boven het noordpoolgebied. Als geïntegreerd totaal zo’n 25% meer koude lucht, wat juist zou hinten naar een koude winter. Fingers crossed!

null
null

Brand in Vorarlberg

Dank voor het op een rijtje zetten van de voorspellingen. Het ziet er helaas niet al te roos (wit) kleurig uit.

Gelukkig blijkt het allemaal ‘fake’ nieuws te zijn. Het medium op dit gebied de Libelle voorspelt een koude winter dus ik heb de winterkleding alvast te voorschijn gehaald:
https://www.libelle.nl/actueel/weerbericht-we-krijgen-een-ko…

Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie