Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Om zeker te zijn dat helmen veilig genoeg zijn moet je testen, testen en nog meer testen. Giro weet dit als geen ander. In de Dome, hun vooruitstrevende R&D testlocatie, test (en dus breekt) Giro meer helmen dan verschillende andere helmfabrikanten überhaupt produceren. Dit alles met één doel: om jou als wintersporter de beste, meest comfortabele, maar vooral veiligste helm aan te kunnen bieden.

De Dome

De Dome is dé autoriteit op het gebied van het testen, onderzoeken en ontwikkelen van helmen. De Dome is gevestigd in Scotts Valley, Californië en beschikt over meer dan 50 testopstellingen, 3D-printers, injectie- en thermische spuitgietapparatuur, een eigen windtunnel, CNC-machines en andere apparatuur die nodig is voor het ontwerpen, ontwikkelen en evalueren van nieuwe ideeën op het gebied van hoofdbescherming.

Lange geschiedenis van testen

Het testlaboratorium en het bijbehorende personeel begon in 1954 met het testen van helmen. In de daaropvolgende decennia heeft dit testcentrum vele helmtypes getest waaronder fiets-, wintersport-, militaire-, ijshockey-, honkbal- en paardensporthelmen. De faciliteit kreeg in 2011 officieel de naam Dome. Vandaag de dag is de Dome gericht op R&D van helmen voor voornamelijk wielrennen en wintersport. Verschillende merken gebruiken de Dome, welke compleet objectief test. Giro is een van de merken die veelvuldig gebruik maakt van deze indrukwekkende testlocatie.

Design is de start van alles

Om tot een goede helm te komen heb je natuurlijk als eerste een goed design nodig. De ontwerpers bij Giro ontwerpen, net als alle andere merken de helm achter de tekentafel. Meteen daarna is er de Dome nodig om die tekeningen in de praktijk te brengen. Alles kan in de Dome getest worden. Van veiligheid (prioriteit één) tot aerodynamica en ventilatie. Dankzij dit veelvuldig testen weten de ontwerpers van Giro precies hoe hun helm in de praktijk zal werken. Als een helm niet werkt zoals verwacht en gehoopt, gaat Giro terug naar de tekentafel en schaven ze net zolang bij tot de perfecte helm er is!

De helm die perfect zit… in de sneeuw

Bij Giro weten ze één ding zeker: de perfecte pasvorm wordt niet bepaald door wat je voelt in een kleedkamer - het is hoe die helm buiten voelt, terwijl je in de sneeuw bent. Want een goede wintersporthelm moet perfect zitten tijdens de wintersport. Dat klinkt natuurlijk logisch, maar het maakt vooral dat ze bij Giro altijd een stap vooruit willen denken. Zodat ze zeker weten dat de helm goed zit en zo veilig mogelijk is.

Al jarenlang het bewijs van gedegen innovatie

Voor 1999 werden helmen alleen gedragen door wedstrijdskiërs, die verplicht zo’n zwaar en warm ding op hun hoofd moesten. Het was niet zo dat wintersporters zulke dare-devils waren dat ze geen helm op wilden, maar niemand wilde een veel te warm en oncomfortabel ding op z’n hoofd. Daar kwam in 1999 verandering in met de Nine van Giro. Een in-mold helm die licht was met een zeer goede ventilatie. Het begin van de moderne comfortabele skihelm. Er komt tegenwoordig geen helm meer op de markt zonder de ideeën die Giro al in 1999 heeft bedacht.

Onderzoek voordat nieuwe technieken worden overgenomen

Tegenwoordig hebben alle Giro-wintersporthelmen het beroemde MIPS-systeem. Het systeem dat hersenbeschadigingen tegengaat bij een roterende impact (eigenlijk alle wintersportongelukken). Giro was in 2014 niet het eerste merk welke MIPS gebruikte, maar daar is ook een reden voor. Voordat de ontwerpers meespringen bij elke rage, wordt alles eerst uitvoerig getest. Want zoals ze bij Giro zeggen, “helmen zijn veiligheid en daar springen we niet lichtzinnig mee om”. Dus voordat ze MIPS gingen gebruiken, heeft Giro het eerst volop getest.

Kortom als je een Giro-helm koopt, dan weet je zeker dat je een goede, weldoordachte en ongekend uitgebreid geteste helm op je hoofd zet. Wel zo prettig als het om je veiligheid gaat!

Noot van de redactie

Je hebt zojuist een advertorial gelezen. Dat betekent dat een partner ruimte inkoopt om zijn boodschap over te brengen. De redactie heeft hier geen invloed op. Dat betekent niet dat een advertorial geen interessante informatie bevat, maar houd wel in je achterhoofd dat het eigenlijk een advertentie is. Daar ontvangen we dan ook een bedrag voor. » Lees meer