Skitest 2023-2024: dit zijn de beste smalle freerideski's deze winter!

Rogier op 21 november 2023· 8 reacties

null

Skitestliefhebbers worden ook dit jaar weer op hun wenken bediend dankzij de nationale skitest piste en off-piste van de Nederlandse Ski Vereniging. Dit jaar werd hij georganiseerd in het Italiaanse Passo Tonale, onderdeel van Skirama Dolomiti. In dit blog vind je de reviews van de smalle freeridecategorie , onderdeel van de off-pistetest. Freerideski’s zijn doorgaans brede ski’s. Je hebt die breedte nodig voor drijfvermogen in verschillende sneeuwcondities. Maar na een jarenlange race naar zo breed mogelijke ski’s (met enkele absurde uitspattingen) is er eindelijk een keerpunt: het hoeft niet altijd heel breed te zijn. De fabrikanten komen ook dit seizoen met overtuigend bewijs. In deze categorie tussen de 95 en 105 mm onder de voet zitten namelijk geweldige freerideski’s!

Nieuwe indeling van off-pistecategorie

Dit jaar hebben we de categorieën aangepast. Waar we afgelopen jaren nog freeride- en lichtgewicht ski’s hanteerden voor de off-pistetest, zijn we dit jaar weer terug naar de basis gegaan. We hebben gekozen voor twee categorieën, ingegeven door breedte onder de voet. Dit omdat er bij de lichtgewichtcategorie steeds meer hele brede modellen werden ingestuurd en bij de freeridecategorie juist hele leuke smalle modellen buiten de testparameters vielen. Zonde. Bovendien kiezen veel off-pisteskiërs een ski op basis van breedte.

Overlap met allmountain

Hoe smaller de freeridelat, hoe meer deze ook geschikt is voor de piste. Veel van de ski’s uit deze categorie hebben dan ook een beetje overlap met de allmountaincategorie van de nationale skitest piste. Deze freerideski’s zijn dan ook niet alleen in de off-piste getest, maar ook kort op de piste. Eigenlijk niet zo vreemd, want je moet tenslotte ook terug naar de lift skiën onderaan een inbound poederrun. We noemen zo’n type ski dan ook wel eens een one quiver-ski. Welke condities de berg ook tegen je aan gooit, deze alleskunner staat zijn mannetje. Zij het diepe poeder, harde sneeuw, glooiende hellingen of steil terrein. In de test noemen wij dit ook vaak berggidsen- of skilerarenski’s. Dit zijn latten die je ’s ochtends meepakt als je niet zeker bent van de condities. Of gewoon een skiset die je koopt als je maar één paar ski’s wilt meenemen op vakantie. Soms komt dit ‘alles kunnen’ wel met een compromis. Deze ski’s zijn lang niet altijd de allerbeste in specifieke condities. Maar door de jaren heen lukt het de skifabrikanten steeds beter om ski’s neer te zetten die overal prima zijn. Of zoals Thijs het zegt: “One ski to rule them all.”

Freetoeren

In deze smallere freeridecategorie vind je ook verschillende latten waar een toerbinding niet op zou misstaan. Let wel: dit zijn niet toerski’s om duizenden hoogtemeters op een dag mee te maken of dagenlange huttentochten mee te lopen. Dit zijn de zogenaamde freetoerski’s. Ski’s om op zoek te gaan naar de beste sneeuw of mooie hellingen, waarbij de afdaling nog steeds het allerbelangrijkste is. Deze ski’s zijn wat betreft gewicht, flex en radius zo opgebouwd dat je er ook prettig en veilig mee omhoog kunt toeren. Dit is het werktuig voor avonturiers. In deze toerklasse heb je vervolgens ski’s die echt naar de toerkant hangen en ski’s die eigenlijk ook in een skigebied hun mannetje staan. Een aantal merken lukt het zelfs om een one quiver te produceren waar je zonder problemen ook een toerbinding op kan zetten.

De freeride smal skitestuitslag

Hieronder de testuitslag van de smalle freerideskimodellen voor de winter 2023/2024. Het testeam bestond uit Arjen de Graaf, Annelot Bartels, Gerke Deekens, Merijn Vunderink, Roel van der Laan, Thijs Kennis en testcoördinator Rogier van Rijn.

Armada Declivity 102 Ti

  • € 699,95
  • Testlengte: 1,88 m
  • Breedte: 136-102-125 mm
  • Radius: 18 m

“Dit is een speelse ski, echt geschikt voor de nieuwe generatie freeriders”, legt Annelot uit. Met de makkelijk te bedienen Declivity kun je inderdaad lekker in het terrein jibben en jumpen. Freeriders die snelle, perfecte bochten willen draaien, kijken beter even verder, want daarvoor is deze ski te onrustig. Met de Declivity is het puur dollen, en dan vooral vanuit een centrale stand. Als je graag door pillows heen springt, om boompjes heen draait en natuurlijke schansen wilt pakken dan is dit je vriend. Voor echte jonge honden!

Atomic Backland FR 100

  • € 749,99
  • Testlengte: 1,88 m
  • Breedte: 130,5-101-121 mm
  • Radius: 21,6 m

“Deze ski verlangt eigenlijk een toerbinding”, zegt Annelot. Dat is ook best logisch, want dit is een lichte ski die echt gemaakt is met (freeridende) toerskiërs in het achterhoofd. Dus geen krachtpatser, maar dat is in deze categorie ook niet raar. Je skiet er zo op weg en voor een toerski heeft de Backland een hoog plafond. Het is een fijne ski voor lichtgewichten, en voor speelse freeriders die graag een lichte ski onder hun voeten willen. Dankzij de stijve torsie houdt deze ski ook op de kant erg goed. En het is prettig omhooglopen. Kortom, een lat waarmee je de hele berg aankan, naar boven en beneden.

Black Crows Camox

  • € 749,95
  • Testlengte: 1,86 m
  • Breedte: 131-97-119 mm
  • Radius: 20 m

“Fantastische ski!”, roept Thijs als we over de Black Crows beginnen. “Een twin met performance”, voegt Annelot daaraan toe. De Camox heeft een geweldige buiglijn, waardoor ritmewisselingen heel makkelijk zijn. De ski is goed gedempt en is zodoende zeer allround in te zetten. De lat heeft veel grip, en daar moet je soms wel mee opletten als je nonchalant skiet. Maar dat maakt niet dat dit geen speelse ski is, want dat is hij zeker wel, evenals een goede carver. Een klassieke houding of een centrale houding kan allebei. Gerke zegt niet voor niets dat hij op deze ski eigenlijk alles wel aandurft. Geschikt voor bijna alle freeriders en freetoerders.

Black Diamond Impuls 104

  • € 799
  • Testlengte: 1,86 m
  • Breedte: 137-104-124 mm
  • Radius: 19 m

“Dit is nu een echte freerideski", meent Arjen. De Impuls 104 moet je actief skiën, maar daar krijg je een stevige ski voor terug. Hij staat zijn mannetje in off-pisteterrein, op de piste voelt de Impuls zich minder thuis. De ski is evengoed cruisend als op hogere snelheid te skiën, geeft vertrouwen en is vergevingsgezind. Het is een ideale ski voor toerskiërs die een brede poederbak willen of freeriders die niet per se de aller breedste ski zoeken en graag een lichte lat onder de voet hebben. Dus ook prima voor lichtgewichten. Voor beginners tot vergevorderde freeriders en freetoerders.

Blizzard Rustler 10

  • € 749,95
  • Testlengte: 1,86 m
  • Breedte: 134-102-123 mm
  • Radius: 18,5 m

“Wat is deze Rustler vriendelijk, en wat een goede ski”, zegt Gerke blij. De Rustler is inderdaad makkelijk te beïnvloeden. Maar toch is het in Roels woorden ook “erg veel ski.” Hij voelt aan als de Völkl Mantra uit deze categorie, maar dan zonder de scherpe randjes. Net wat vriendelijker, makkelijker en lichter. Het is een ski voor de lichtgevorderde tot expert skiër. Met een voorliefde voor een wat hogere snelheid is deze freeridelat eigenlijk meer een sportieve allmountainski die, ondanks zijn 102 mm onder de voet, het dus ook prima op de piste doet.

Dynastar M-Free 99

  • € 649
  • Testlengte: 1,85 m
  • Breedte: 128-99-120 mm
  • Radius: 18 m

De Dynastar M-Free is een gebruiksvriendelijke ski. Maar gooi niet het gas open, want dan wordt hij minder zuiver. Door deze ingebouwde snelheidsbegrenzer heeft hij wel een wat laag plafond. “Slippen gaat gelukkig wel prima”, zegt Annelot. Hij is gemakkelijk te skiën en de zachte tail voorkomt verrassingen. Hij verblijft het liefst in de diepe poeder waar het door zijn flex een speelse lat is. Voor skiërs die niet het uiterste zoeken maar gewoon rustig door het terrein willen cruisen, en die voor de dagen dat er geen poeder ligt een andere ski klaar hebben staan.

Elan Ripstick 96 Black Edition

  • € 799,99
  • Testlengte: 1,88 m
  • Breedte: 136-96-110 mm
  • Radius: 19,5 m

Over deze Ripstick 96 Black Edition zijn de testers het niet snel eens. Dat is best logisch, want het is een hele klassieke ski die graag technisch geskied wil worden. En dat moet je dus wel constant volhouden. Zoals Gerke zegt: “Koppie erbij, dan is het je beste vriend.” De ski is goed op zijn kant en daarmee ook zeer spoorvast. Hij heeft dan ook een voorkeur voor langere bochten. De Ripstick 96 is bijna even goed op harde sneeuw als in de poeder. Omdat hij lekker licht is, kun je er ook prima een toerbinding op zetten.

Head Kore 99

  • € 949,99
  • Testlengte: 1,84 m
  • Breedte: 134-99-120 mm
  • Radius: 17 m

“Ik kan deze ski aan bijna iedereen aanraden”, zegt Thijs enthousiast. De Kore 99 krijgt sowieso veel lof uit het testteam. Zoals we ondertussen gewend zijn met de Kore-serie heeft Head een echte one quiver op de markt gezet, eentje die goed is op de piste, in verspoorde sneeuw én in de poeder. De ski is heel fijn op zijn kant te skiën en slipt ook subliem. Daarmee is de Kore heel erg breed inzetbaar. Zo is het met een toerbinding erop een ski voor het uitdagende hooggebergte, maar met een alpinebinding is het net zo goed een lat voor aspirant freeriders. En dat kunnen zowel stevige mannen als lichte dames zijn.

K2 Mindbender 99 ti

  • € 780
  • Testlengte: 1,84 m
  • Breedte: 134-99-120 mm
  • Radius: 19,6 m

“Wat een lekkere rebound,” jubelt Gerke, “deze helpt je echt de bocht in.” De Mindbender heeft een opvallend laag instapniveau. Als je daarna op je techniek let, kun je ver doorgroeien op deze lat. De ski neemt je graag bij de hand om een betere skiër te worden. Kortom, een eenvoudige ski met een hoog plafond. De ski is speels en is tegelijkertijd stabiel op hogere snelheid. Zoals wel vaker in deze categorie is dit ook echt een hele fijne toerski voor freeriders die een goede afdaalski zoeken.

Kästle FX96 Ti

  • € 949,99
  • Testlengte: 1,80 m
  • Breedte: 133-96-119 mm
  • Radius: 18,1 m

“Traditioneel”, “degelijk” en “betrouwbaar”. De testers vallen over elkaar heen met nagenoeg dezelfde oordelen. De Kästle is hoe wij Kästle gewend zijn: een klassieke freerideski die graag op zijn kant geskied wordt. De demping is erg goed, de ski is zeer stabiel. De FX96 Ti voelt wat zwaar aan, dus is hij niet geschikt voor de lichtgewichten onder de freeriders. Het gebruik is verder heel simpel: je zet hem in de vallijn en skiet met ritmisch bochtenwerk naar beneden. Misschien niet heel speels of frivool, maar zeer effectief. En dat naast de piste, maar zeker ook op de piste.

Line Vision 98

  • € 700
  • Testlengte: 1,79 m
  • Breedte: 131-98-119 mm
  • Radius: 18 m

“Wat een lekker los skietje", zegt Gerke, om er meteen aan toe te voegen: “Als je te hard gaat, trap je wel door z’n tail heen.” Deze funski heeft een korte radius en dat maakt hem heel speels en wendbaar. Hij carvet ook verrassend goed, wat natuurlijk een pluspunt is voor op de piste. Arjen vindt het “een echte pisterand-ski.” De flex is heel progressief en dat maakt dat de Vision altijd lekker druk teruggeeft, tot een bepaald niveau. Technische skiërs en krachtpatsers zitten dan ook snel aan het plafond. Vooral beginnende en gevorderde freeriders die een speelse allmountain off-pisteski zoeken, kunnen hier veel lol aan beleven.

Movement Go 106

  • € 799
  • Testlengte: 1,86 m
  • Breedte: 134-106-122 mm
  • Radius: 22,5 m

“Dit is een wolf in schaapskleren", waarschuwt Arjen. De Go 106 is een veel stevigere ski dan je op het eerste gezicht zou verwachten. Trap hem gerust op z’n stijve staart om even flink hard te knallen. Zeker in de poeder, want daar heeft hij geen plafond. De ski is iets beter in lange bochten dan in de korte, maar met wat technische bagage doet deze lat alles gewoon goed. Geen new school ski om mee te spelen, maar eerder om serieus, en een tikkeltje klassiek, mee door de off-piste te knallen. Voor ervaren freeriders een zeer interessante keuze.

Nordica Enforcer 94

  • € 729,95
  • Testlengte: 1,86 m
  • Breedte: 127,5-94-115,5 mm
  • Radius: 18,2 m

“Dit is een van de uitblinkers in deze categorie,” vindt Thijs, “een zekerheidje voor ieder type off-pisteterrein.” De poederminnende Enforcer heeft een geweldige float voor de ‘maar’ 94 mm onder de voet. De zeer goed uitgevoerde rocker maakt dat deze ski eenvoudig draait. In zacht off-pisteterrein is hij makkelijk te bedienen en bestaat er nauwelijks een plafond. Op hard pack moet je iets meer werken. Qua inzetbereik kun je alle kanten op: gebruik hem met een alpineset-up voor dicht bij huis of met een toerbinding voor avontuurlijke tochten. Voor experts bestaan er dan ook geen grenzen met de Enforcer onder de voet.

Rossignol Sender 94 TI Konect

  • € 659,95
  • Testlengte: 1,87 m
  • Breedte: 128-94-118 mm
  • Radius: 19 m

“Dit is gewoon een prima ski”, aldus Arjen. De rest valt hem bij, alhoewel ook het woord saai wordt geopperd. Logisch, want de Sender doet alles gewoon goed, er is niets extravagant aan. In korte bochten en lange bochten is de ski spoorvast en stabiel. Slippen doet hij iets minder graag. Maar het blijft een rustige ski die je niet snel voor het blok zet. Deze ski hoeft dan ook minder bedwongen te worden dan andere in zijn categorie. Een toerbinding onderschroeven is dan ook helemaal geen gek idee, want het is een ideale lat om mee op avontuur te gaan. De Sender volgt je gedwee en zal nooit iets doen wat jij niet wilt. Voor beginnende tot gevorderde freeriders.

Salomon Stance 102

  • € 850
  • Testlengte: 1,83 m
  • Breedte: 134-102-121 mm
  • Radius: 23 m

“Wat een fijne ski en wat een heerlijke demping”, opent Merijn de discussie. “Misschien wel wat te goed, die demping”, mompelt Thijs meteen. De Salomon Stance is een gebruiksvriendelijke ski die eenvoudig draait in de diepe poeder. Dit maakt hem ideaal voor (licht)gevorderde freeriders die graag tree runs pakken. Ook is het heerlijk bochtendraaien als je hem op zijn kant zet. Op betonharde sneeuw mist hij wat grip. De ski wil graag centraal geskied worden en je hoeft geen technische uitblinker te zijn of dagenlang in de sportschool te zitten om hem onder bedwang te houden. Kortom, een gemoedelijke off-pisteski voor heel erg veel freeriders.

Scott Superguide 95

  • € 649,90
  • Testlengte: 1,84 m
  • Breedte: 130-95-115 mm
  • Radius: 21 m

De Superguide is een ski – de naam zegt het al – die gemaakt is om te toeren. De lat is licht en duidelijk niet gemaakt om keihard mee te knallen. De ski voelt zich dan ook meer thuis in off-pisteterrein dan op de piste. Daar mist hij namelijk demping. De Superguide versnelt echt rap voor een toerski en de goede rebound maakt het lekker bochten draaien. Maar de ski is net wat te stijf en daarmee niet meteen de eerste keuze voor beginnende toerders. De meer ervaren freetoerders die op zo licht mogelijk materiaal willen staan, hebben hier een prima lat aan!

Stöckli Stormrider 95

  • € 1.099
  • Testlengte: 1,84 m
  • Breedte: 132-95-123 mm
  • Radius: 19,4 m

“Dit lijkt wel een pisteracer die succesvol is omgekat naar een off-pistebak”, aldus Arjen. Deze pittige ski doet het inderdaad goed op snelheid, maar dan wel voor de ervaren en technische skiër. Want anders wordt de Stormrider onvriendelijk. Zoals Gerke het zegt: “Dit is een hele goede allrounder, goed gedempt en klassiek, een echte Stöckli.” Met al deze effectiviteit boet je wel in op speelsheid. Ben je op zoek naar een degelijke allmountainski die vooral uitblinkt in de off-piste dan is de Stormrider de perfecte match.

Völkl Mantra M6

  • € 799,95
  • Testlengte: 1,84 m
  • Breedte: 135-96-119 mm
  • Radius: 19 m

“De tank”, geint Merijn. De Mantra is inderdaad echt een bakbeest van een ski: zwaar en sterk. Als je genoeg overredingskracht hebt om deze ski mee te krijgen dan knal je echt overal doorheen. Extreem spoorvast en effectief. Een echt breekijzer, in kapot geskiede off-piste ben je heer en meester. Maar dan moet je wel technisch goed skiën en bij de les blijven, anders gaat hij met je aan de haal. Thijs is laaiend enthousiast: “Dit is een toplat, zeker vanwege de geweldige rebound.” Heb je de training en kracht niet dan zullen je knieën het zwaar te verduren krijgen. Vergeet het toerskiën, daar is dit afdaalmonster veel te zwaar voor.

Met dank aan:

Skirama Dolomiti - Giro - Komperdell - J Lindeberg - OutdoorXL

Rogier
woont in de Franse Alpen. Als er maar een beetje sneeuw ligt, is hij buiten te vinden, om ons daarna bij te praten.

Plaats een reactie

Mooi, dank! Zo te zien skiën jullie de ski’s allemaal op of iets boven lichaamslengte. Klopt dat? En zou je die lengte ook kiezen als je zo’n ski iets meer als all-mountain/ one ski quiver/ ski voor de hele dag incl slush zou nemen? Of dan iets korter?

Mooi, dank! Zo te zien skiën jullie de ski’s allemaal op of iets boven lichaamslengte. Klopt dat? En zou je die lengte ook kiezen als je zo’n ski iets meer als all-mountain/ one ski quiver/ ski voor de hele dag incl slush zou nemen? Of dan iets korter?

Claire op 21 nov 2023 09:58

Ik zou zeker bij deze smallere ski’s sowieso lichaamslengte aanhouden in off-piste terrein. Door de vaak lange rockers is de effectieve kantenlengte op de sneeuw minder en zorgt het voor meer stabiliteit en drijfvermogen. ‘Zelfs’ mijn toerski’s ski ik op lichaamslengte of langer.

Click. Click. Peace

Snap ik. Maar de vraag is meer of je ook lichaamslengte aanhoudt als je deze ski’s meer op de piste gebruikt dan off-piste. Zou je ze dan ook zo lang skiën of dan eerder wat korter?

Of omdat ze veel rocker hebben voelen ze toch al ‘korter’ aan (lees ik vaak in de reviews) en is het prima om ze ook voor gebruik op de piste lang te hebben?

Mooie test weer! Was benieuwd hoe dat dan werkt voor degenen onder ons die door de Nederlandse genen wat langer zijn uitgevallen?
Ik ben zelf 1.96, volgens mij haalt geen van de skis in de test die lengte. De Stockli komt met 1.93 nog redelijk in de buurt maar veel worden maximaal in 1.86 gemaakt.
Is het dan verstandig om wat breder te kiezen? Of maakt t bij dat soort lengtes allemaal wat minder uit?
Puur hypothetisch trouwens, staan voorlopig toch nog geen poederlatten op de planning.

Ik ski de enforcer 100 in de oude versie van 194 cm.
Ben zelf 194 en dat bevalt super goed.
De nieuwe enforcer 100 is 191 en zou ik zo weer kopen als de oude aan vervanging toe is.

Snap ik. Maar de vraag is meer of je ook lichaamslengte aanhoudt als je deze ski’s meer op de piste gebruikt dan off-piste. Zou je ze dan ook zo lang skiën of dan eerder wat korter?

Of omdat ze veel rocker hebben voelen ze toch al ‘korter’ aan (lees ik vaak in de reviews) en is het prima om ze ook voor gebruik op de piste lang te hebben?

Claire op 21 nov 2023 11:43

Ik zou deze ski’s ook op de piste zeker niet te kort nemen. Maar ik zou zo ook alleen aanraden om op de piste te gebruiken als het doel is om ook echt een beetje naast de piste te gaan en/of als je een ook een ski zoekt om door de slush te knallen :-).

Click. Click. Peace

Mooie test weer! Was benieuwd hoe dat dan werkt voor degenen onder ons die door de Nederlandse genen wat langer zijn uitgevallen?
Ik ben zelf 1.96, volgens mij haalt geen van de skis in de test die lengte. De Stockli komt met 1.93 nog redelijk in de buurt maar veel worden maximaal in 1.86 gemaakt.
Is het dan verstandig om wat breder te kiezen? Of maakt t bij dat soort lengtes allemaal wat minder uit?
Puur hypothetisch trouwens, staan voorlopig toch nog geen poederlatten op de planning.

jesseklimt op 21 nov 2023 11:44

Dat is inderdaad lastig. Ik heb zelf met 186 nog redelijk de keuze. En daarboven is het gewoon zo lang mogelijk. Dat zeggende voelt de ene ski langer aan dan de andere. En eigenlijk is gewicht dan ook wel belangrijk.

Click. Click. Peace

Dank! De ervaring van de laatste jaren liet zien dat de pistes aan het eind van de dag geen strakke biljartlakens meer zijn (we skiën helaas alleen in de drukke weken ivm schoolvakanties) en onze brede ski’s (van 86 dan wel 94 onder de voet) bevallen daarbij erg goed. Bovendien hopen we elk jaar weer op genoeg verse sneeuw om ook op of naast de pistes lekker in de poeder te kunnen spelen - dat werkt met brede ski’s toch een stuk beter dan met pisteracers merken we.

We zijn aan het kijken naar een paar (tweedehands) Ripsticks in 96, vandaar ook de vragen.

Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie