Je rechten en plichten bij aankoop van een skipas

Grappig, ik heb echt nooit geweten dat je een skipas niet mocht doorgeven.

Toen mijn kinderen nog jonger waren heb ik dit altijd gedaan (me onbewust van het feit dat het niet mocht).

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Grappig, ik heb echt nooit geweten dat je een skipas niet mocht doorgeven.

Toen mijn kinderen nog jonger waren heb ik dit altijd gedaan (me onbewust van het feit dat het niet mocht).

havana op 30 jan 2023 15:06

Nou dan neem ik aan dat je je met terugwerkende kracht diep zit te schamen. Als ik het zo lees betalen wij dus extra door jou vieze frauduleuze Hollander ;)

Al diegenen die het maar normaal vinden om skipassen met meerderen gebruiken, of toch op zijn minst verontwaardigd zijn dat dat niet mag.

Oprechte vraag: doen jullie dat ook met andere abonnementen die daarvoor niet bedoeld zijn? Ik denk aan bioscoop, sauna, bibliotheek, trein, bus, golfbaan… Toch ook vaak dingen die vaak op naam/foto worden afgegeven.

Ik heb wel het idee dat de laatste jaren actiever wordt gecommuniceerd over het persoonlijk zijn van je skipas. De voorwaarden waren er vast altijd al, maar je ziet wel vaker bij de kassa, op het prijs overzicht en online dat het persoonlijk is.

Ik denk dat de verontwaardiging hier meer gaat over “ik weet dat het niet mag maar wat is de pakkans” en de gespeelde verontwaardiging die daar vanuit dezelfde poster op volgde, dan dat het gaat over iemand die het niet wist, of iemand die een alternatief zoekt. Maar we weten het, mensen die zich aan afspraken en regels houden zijn moraalridders.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Al diegenen die het maar normaal vinden om skipassen met meerderen gebruiken, of toch op zijn minst verontwaardigd zijn dat dat niet mag.

Oprechte vraag: doen jullie dat ook met andere abonnementen die daarvoor niet bedoeld zijn? Ik denk aan bioscoop, sauna, bibliotheek, trein, bus, golfbaan… Toch ook vaak dingen die vaak op naam/foto worden afgegeven.

DavidW op 31 jan 2023 08:19

Ik ben er niet verontwaardigd over, ik verbaas mij alleen. Zo verbaas ik mij ook dat iedereen het heel normaal vindt dat dit niet mag. Je betaalt veel geld voor een service welke maar door 1 persoon gebruikt kan worden. Het zou niet uit moeten maken wie die persoon is zolang je de juiste (dure) skipas koopt welke bij iemand hoort. Dus gewoon een volprijs pas voor volwassene. Dat jij dat gek vindt omdat een commercieel bedrijf die regels stelt verbaast mij.

Zeker naar ouders met jonge kinderen zou dat toch een normale propositie zijn en mogelijk zelf in je voordeel werken.

Je zou zeggen dat dit ook weer een mogelijkheid is voor gebieden om zich te onderscheiden.

Bied een “ouderpas” aan die door 2 personen gebruikt mag worden (niet tegelijkertijd natuurlijk) voor een additionele 10% of zo.

Totales Vollidiot

Al diegenen die het maar normaal vinden om skipassen met meerderen gebruiken, of toch op zijn minst verontwaardigd zijn dat dat niet mag.

Oprechte vraag: doen jullie dat ook met andere abonnementen die daarvoor niet bedoeld zijn? Ik denk aan bioscoop, sauna, bibliotheek, trein, bus, golfbaan… Toch ook vaak dingen die vaak op naam/foto worden afgegeven.

DavidW op 31 jan 2023 08:19

Dat zijn veelal langdurige abonnementen. We snappen denk ik allemaal dat als je een bioscoop abonnement neemt dat niemand verwacht dat je elke dag naar de bios komt omdat je het aanbod wel een keer gezien hebt. Oftewel; als je die pas non-stop doorgeeft wordt die ene film misschien wel 30x gekeken. Dat is echt meer gebruik dan waar je die pas voor koopt en waar de prijs dus op afgestemd is.

In mijn beleving kun je dat heel goed vergelijken met het doorgeven van een seizoenspas bij het skiën. We zullen het waarschijnlijk allemaal logisch vinden dat je die niet door kunt spelen (oftewel; een accomodatie koopt een seizoenspas en alle gasten gaan op die ene pas skiën).

Alleen wat mij betreft gaat deze vergelijking voor een 6-daagse skipas niet op. Elke liftaanbieder zal er op rekenen dat een 6-daagse skipas gekocht wordt met het idee om in die 6 dagen daar zeer regelmatig gebruik van te maken. Als je het mij vraagt is dat echt wezenlijk anders dan bij een langdurig abonnement waar je echt niet vrijwel altijd tijdens openingstijden gebruik van maakt.

Wat mij betreft zou je als je het vergelijk wilt maken met een bioscoop of het OV de 6-daagse pas moeten vergelijken met een 10x bioscoop entree kaart of een strippenkaart voor de bus. En vanuit die optiek vind ik het echt een slecht verhaal dat je niet samen (als in; om en om) een pas kunt gebruiken.

Al diegenen die het maar normaal vinden om skipassen met meerderen gebruiken, of toch op zijn minst verontwaardigd zijn dat dat niet mag.

Oprechte vraag: doen jullie dat ook met andere abonnementen die daarvoor niet bedoeld zijn? Ik denk aan bioscoop, sauna, bibliotheek, trein, bus, golfbaan… Toch ook vaak dingen die vaak op naam/foto worden afgegeven.

DavidW op 31 jan 2023 08:19

Ik ben er niet verontwaardigd over, ik verbaas mij alleen. Zo verbaas ik mij ook dat iedereen het heel normaal vindt dat dit niet mag. Je betaalt veel geld voor een service welke maar door 1 persoon gebruikt kan worden. Het zou niet uit moeten maken wie die persoon is zolang je de juiste (dure) skipas koopt welke bij iemand hoort. Dus gewoon een volprijs pas voor volwassene. Dat jij dat gek vindt omdat een commercieel bedrijf die regels stelt verbaast mij.

Zeker naar ouders met jonge kinderen zou dat toch een normale propositie zijn en mogelijk zelf in je voordeel werken.

HN65 op 31 jan 2023 09:17

Mee eens, die propositie lijkt me levensvatbaar. Aan de andere kant, ik denk dat veel grote skigebieden zeer goed marktonderzoek doen en heel goed weten wat de baten, kosten en risico’s zijn, dus misschien is het complexer.

Ook denk ik dat wisselen wel eens ingewikkelder zou kunnen zijn: ook daar gaat creatief gebruikt van worden gemaakt. De doelgroep is waarschijnlijk ook heel erg klein?

Maw; het zou weleens interessant kunnen zijn welke afwegingen een skigebied nou precies maakt.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Soms nemen de skigebieden de voorwaarden wel heel erg precies. Pas meegemaakt in Mayrhofen ,een appartement genoot kocht skipas bij Horbergbahn ,en skiet nog geen 100 meter komt ongelukkig te val en scheurt knie en kruisbanden en wordt naar ziekenhuis gebracht. Veel ellende allemaal.
Hier krijgt ze teruggave skipas formulier ,waarmee ze naar de kassa’s van de bahnen gaat. Tot haar verbazing wordt er 1 dag ingehouden, met als argument hij is gebruikt. Terwijl ze natuurlijk precies kunnen zien waar en hoe vaak. Dit koste haar 60 € . Misschien dat haar reisverzekering hier nog wat mee doet, maar je zou in zulke gevallen ook een beetje coulance verwachten .

Je zou zeggen dat dit ook weer een mogelijkheid is voor gebieden om zich te onderscheiden.

Bied een “ouderpas” aan die door 2 personen gebruikt mag worden (niet tegelijkertijd natuurlijk) voor een additionele 10% of zo.

Kdtl op 31 jan 2023 09:38

Zoiets doen sommige gebieden al. Soms met 2 passen waarvan je er maar 1 tegelijk kunt gebruiken.

Soms nemen de skigebieden de voorwaarden wel heel erg precies. Pas meegemaakt in Mayrhofen ,een appartement genoot kocht skipas bij Horbergbahn ,en skiet nog geen 100 meter komt ongelukkig te val en scheurt knie en kruisbanden en wordt naar ziekenhuis gebracht. Veel ellende allemaal.
Hier krijgt ze teruggave skipas formulier ,waarmee ze naar de kassa’s van de bahnen gaat. Tot haar verbazing wordt er 1 dag ingehouden, met als argument hij is gebruikt. Terwijl ze natuurlijk precies kunnen zien waar en hoe vaak. Dit koste haar 60 € . Misschien dat haar reisverzekering hier nog wat mee doet, maar je zou in zulke gevallen ook een beetje coulance verwachten .

ruudsan op 31 jan 2023 10:06

Sneu maar wel te begrijpen. Ergens moet de lijn getrokken worden. Ik ben vorig jaar ten val gekomen en heb een paar pezen gescheurd in mijn rechterschouder. Was einde seizoen maar ik had nog wel een dag of 6 skieen op de planning staan. De regel hier is dat je tot de 20ste dag terug krijgt van je seizoenspas. Maw ik scheur een pees op de 15 de ski dag krijg ik 5 dagen terug, ik scheur een pees op de 20ste dag, krijg ik niets terug, want de gemiddelde seizoenspas skier skiet 20 dagen. Ik had 32 dagen geskied, dus de seizoenspas was er zowiezo uit maar die potentiele 6 dagen skieen was ik wel kwijt ;-) voor mij niet meer dan logisch! Want wat is het volgende… jij breekt je been en krijgt je geld terug, maar je gaat terug naar huis en neemt de familie mee, moet dan die hun skipas ook terugbetaalt worden omdat zij niet hebben kunnen skieen?

Ergens wordt de lijn getrokken, en ik vind bovenstaande wel duidelijk.

Km heffing op pistekilometers :-)

Totales Vollidiot

Of gewoon betalen per lift met je bankpas. Net zoals in het OV binnenkort. Hoeft er ook geen extra passysteem te bestaan.

Of gewoon betalen per lift met je bankpas. Net zoals in het OV binnenkort. Hoeft er ook geen extra passysteem te bestaan.

Dinictus op 31 jan 2023 11:30

Dat vind ik geen goeie als veel verbruiker… voor een gemiddelde week betaal je tss de 55 en 60€ per dag in de dolomiten (superski), ik geloof dat ik vorig jaar per dag 28€ heb betaald door veel te skieen… dat zou wel anders zijn als het betalen per lift werd ;-)

In Frankrijk was toch zo’n systeem? Betalen per lift met automatisch max dagprijzen enzo?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

In het kader van wist je dat…

Ook een niet-anonieme OV chipkaart mag je niet delen. Ook niet als er geen enkele vorm van kortingsabonnementen op staat.

Dat vind ik dus wel echt raar. Dat je skipassen niet mag delen snap ik achteraf wel. Dat is hetzelfde als een OV chipkaart met kortingsabonnement door je partner laten gebruiken.

Er werd mij gevraagd of ik me ervoor schaam dat ik het toch gedaan heb? Nou nee. Zou ik het nog eens doen? Dat zeker niet.

*bericht bewerkt door havana op 31 jan 2023 12:41

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

En ook parkeerkaarten mag je niet doorgeven, ook al is de tijd waarvoor je betaald hebt nog niet om.

Van een skipas snap ik het wel, want hoe ga je controleren dat echt maar 1 ouder m gebruikt en niet gewoon bij het poortje de pas doorgeeft.
Paar minuutjes wachten en beiden omhoog op een pas.

En ook parkeerkaarten mag je niet doorgeven, ook al is de tijd waarvoor je betaald hebt nog niet om.

Van een skipas snap ik het wel, want hoe ga je controleren dat echt maar 1 ouder m gebruikt en niet gewoon bij het poortje de pas doorgeeft.
Paar minuutjes wachten en beiden omhoog op een pas.

Suuski op 31 jan 2023 12:55

Foto😆
En het systeem snapt meteen dat je fraudeert als je sneller ‘beneden’ bent dan Hermann Maier🤣

Of gewoon betalen per lift met je bankpas. Net zoals in het OV binnenkort. Hoeft er ook geen extra passysteem te bestaan.

Dinictus op 31 jan 2023 11:30

Dat zou een beetje hetzelfde zijn als in de Efteling per attractie betalen…
Overigens mag je je toegangskaartje van de Efteling ‘s middags ook niet aan je partner doorgeven.

En ook parkeerkaarten mag je niet doorgeven, ook al is de tijd waarvoor je betaald hebt nog niet om.

Van een skipas snap ik het wel, want hoe ga je controleren dat echt maar 1 ouder m gebruikt en niet gewoon bij het poortje de pas doorgeeft.
Paar minuutjes wachten en beiden omhoog op een pas.

Suuski op 31 jan 2023 12:55

Foto😆
En het systeem snapt meteen dat je fraudeert als je sneller ‘beneden’ bent dan Hermann Maier🤣

Martin7182 op 31 jan 2023 18:33

Was @DSvier (alias Hermann Maier) ook niet al eens ‘betrapt’ op deze manier?

Was @DSvier (alias Hermann Maier) ook niet al eens ‘betrapt’ op deze manier?

Mathijs! op 31 jan 2023 19:32

Klopt. Meermaals zelfs. Zowel Stiergarten als Canalone Franchetti doe ik te snel. Blijft een rare gewaarwording.

Al diegenen die het maar normaal vinden om skipassen met meerderen gebruiken, of toch op zijn minst verontwaardigd zijn dat dat niet mag.

Oprechte vraag: doen jullie dat ook met andere abonnementen die daarvoor niet bedoeld zijn? Ik denk aan bioscoop, sauna, bibliotheek, trein, bus, golfbaan… Toch ook vaak dingen die vaak op naam/foto worden afgegeven.

DavidW op 31 jan 2023 08:19

Ik ben er niet verontwaardigd over, ik verbaas mij alleen. Zo verbaas ik mij ook dat iedereen het heel normaal vindt dat dit niet mag. Je betaalt veel geld voor een service welke maar door 1 persoon gebruikt kan worden. Het zou niet uit moeten maken wie die persoon is zolang je de juiste (dure) skipas koopt welke bij iemand hoort. Dus gewoon een volprijs pas voor volwassene. Dat jij dat gek vindt omdat een commercieel bedrijf die regels stelt verbaast mij.

Zeker naar ouders met jonge kinderen zou dat toch een normale propositie zijn en mogelijk zelf in je voordeel werken.

HN65 op 31 jan 2023 09:17

Dat is toch overal ter wereld zo dat wanneer je gebruik maakt van iemands faciliteiten, al dan niet commercieel, dat je jezelf te schikken hebt naar de regels daar? Zolang die regels binnen het speelveld van de wet vallen zie ik het probleem niet. Als ik mij niet kan vinden in de regels van een onderneming dan gaan ze aan mij simpelweg geen geld verdienen.

Ik begrijp heel goed dat een skipas een dure uitgave is. Wellicht zit er voor een aantal skigebieden nog een verdienmodel in waarbij een combinatiepas voor ouders bestaat. Of ga skiën in een skigebied waar de kinderpas gratis/voordeliger is. Daar kunnen we ook over discussiëren, tenslotte nemen kinderen ook een volledige plaats in op de skilift ;)

*bericht bewerkt door DavidW op 31 jan 2023 21:56

Mijn dochter brak op de eerste afdaling op dag 1 haar knie en rekte haar kruisbanden op. Advies van de dokter in de privé kliniek in St.Anton an Arlberg snel naar huis en daar een operatie ondergaan. Na overleg met de alarmcentrale mochten we haar zelf meenemen in de auto en hoefde er geen ambulance of vliegtuig ingezet te worden. Ik netjes met doktersverklaring naar de skipas verkoop om geld terug te vragen. Kreeg alleen een deel van mijn dochter haar pas terug en de rest die mee terug moest naar Nederland had pech! De kliniek had aangegeven dat ze mochten bellen dat wij mee moesten met onze dochter maar daar deden ze niet aan bij de skipassen. Na 15 jaar jaarlijks voor 4 personen een week skipas noem ik dit een trieste service.

Dat is nog eens pech hebben. Maar nog best wel coulant dat ze een deel van de pas teruggaven, ze hoeven dit niet te doen. Valt de schade niet onder je reisverzekering? Anders gewoon het verlies nemen, er zijn ergere dingen in de wereld.

Mijn dochter brak op de eerste afdaling op dag 1 haar knie en rekte haar kruisbanden op. Advies van de dokter in de privé kliniek in St.Anton an Arlberg snel naar huis en daar een operatie ondergaan. Na overleg met de alarmcentrale mochten we haar zelf meenemen in de auto en hoefde er geen ambulance of vliegtuig ingezet te worden. Ik netjes met doktersverklaring naar de skipas verkoop om geld terug te vragen. Kreeg alleen een deel van mijn dochter haar pas terug en de rest die mee terug moest naar Nederland had pech! De kliniek had aangegeven dat ze mochten bellen dat wij mee moesten met onze dochter maar daar deden ze niet aan bij de skipassen. Na 15 jaar jaarlijks voor 4 personen een week skipas noem ik dit een trieste service.

Henkb_ op 01 mrt 2023 22:00

Spijtig om te horen, hopelijk herstelt ze spoedig!
Ik begrijp dat u teleurgesteld bent in het gebied, maar zij volgen alleen maar hun eigen regels. Als u ook al 15jaar bij hetzelfde pension komt dan kan u van hun verwachten dat de niet gemaakte kosten ook niet betaald hoeven te worden. Maar als u tegen het meisje aan de kassa van het skigebied zegt dat u er al 15jaar komt dan zal ze u wat bleud aankijken, zo van daar heb je er weer ene…
U had enige coulance verwacht en niet gekregen. Heeft u de voorwaarden vooraf gelezen?
Wat ik u aanraad is om de skipassen bij de reisverzekering neer te leggen, deze partijen zullen de kosten meestal wel vergoeden.
Succes met de afhandeling en weer met een frissr blik naar volgend seizoen kijken.

Ribbels, ribbels en nog eens ribbels....

Mijn dochter brak op de eerste afdaling op dag 1 haar knie en rekte haar kruisbanden op. Advies van de dokter in de privé kliniek in St.Anton an Arlberg snel naar huis en daar een operatie ondergaan. Na overleg met de alarmcentrale mochten we haar zelf meenemen in de auto en hoefde er geen ambulance of vliegtuig ingezet te worden. Ik netjes met doktersverklaring naar de skipas verkoop om geld terug te vragen. Kreeg alleen een deel van mijn dochter haar pas terug en de rest die mee terug moest naar Nederland had pech! De kliniek had aangegeven dat ze mochten bellen dat wij mee moesten met onze dochter maar daar deden ze niet aan bij de skipassen. Na 15 jaar jaarlijks voor 4 personen een week skipas noem ik dit een trieste service.

Balen zeg. Hoop dat het goed gaat met je dochter.

En ja, soms denk je dat er wel enige coulance in zou zitten. Helaas weten zij ook dat je dit op je reisverzekering terugkrijgt. Dus dan hebben zij hun geld, jij ook terug maar zijn in dit geval de verzekeringen de sjaak (en daarmee uiteindelijk jezelf ook want de premies zijn hierop afgestemd)

Henkb_ op 01 mrt 2023 22:00

Was @DSvier (alias Hermann Maier) ook niet al eens ‘betrapt’ op deze manier?

Mathijs! op 31 jan 2023 19:32

Klopt. Meermaals zelfs. Zowel Stiergarten als Canalone Franchetti doe ik te snel. Blijft een rare gewaarwording.

DSvier op 31 jan 2023 21:17

raar omdat ook gewoon de lifttijd best lang is, iets te scherp afgesteld.

Click. Click. Peace

Ik heb in de praktijk nog nooit gezien dat iemand eruit werd gepikt voor een verkeerde skipas, behalve als (al dan niet per ongeluk) een kinderkaart gebruikt wordt door een volwassene. Het zou ook betekenen dat er permanent iemand op een monitor moet gaan zitten gluren. Dat lijkt me óók nogal een investering. En dan is het ook nog lastig te zien met helm, Skibrillen etc.

AartvanEs op 26 jan 2023 12:26

Ik heb dit al meerdere keren gezien. Vorige week nog in Val Thorens.

Rogier op 26 jan 2023 12:28

@Rogier

Heb je in Valtho ook gezien dat dit was op basis van een referentiefoto genomen bij de eerste doorgang?
Of kon het ook geweest zijn op basis van de tekstuele gegevens die op die tablets verschijnen als iemand door een poortje gaat (bv kinderkaart) of op basis van een foto die genomen is aan de kassa als je bv 75+ bent (en een gratis skipas krijgt) of een seizoenskaart kocht? Want volgens mij worden er in Val Thorens geen foto’s genomen aan de poortjes.

*bericht bewerkt door DirkG op 17 mrt 2023 23:46

Dirk - LIVE unITed
Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie