Sneeuwvrije wegen, of niet?

Rogier op 01 oktober 2010· 16 reacties

null

Verschillende gemeentes in de Franse Savoie willen een petitie ondertekenen om het zout strooien op de openbare weg terug te dringen. Vanuit ecologisch oogpunt is het strooien van zout een ramp voor het kwetsbare bergmilieu. Als er minder gestrooid wordt betekend dat echter wel besneeuwde wegen en daarmee het einde van de zwarte stroken asfalt door het witte landschap. Een goed idee of niet?

Savoie
De gemeentes van Thonon, Annemasse, Megève, Annecy, Bonneville en Marignier hebben aan aangegeven graag kritisch naar het ‘zout-strooien’ te kijken. Dit zijn gemeentes waar enkele grote en bekende skigebieden liggen. Dit zou dus witte wegen naar de skipistes kunnen beteken. Volgens de gemeentes moeten automobilisten gewoon goed uitgerust op pad gaan, dus met goede winterbanden en anders met sneeuwkettingen.

null

De voor- en nadelen
De voordelen van het strooien met zout mogen duidelijk zijn: schone en veelal droge wegen. De nadelen zijn echter ook aanwezig, de kwetsbare alpenweides naast de wegen hebben het door het vele zout strooien zwaar en sommige planten verdwijnen. Ook zorgt het door het zout versterkte dooi-vries effect voor beschadigingen aan het wegdek wat scheurt en vol gaten raakt.

Her en der
Niet alleen in de Savoie gaan stemmen op om minder te strooien, ook bij mij in de buurt, in de Hautes Alpes wil de regionale en lokale overheid minder strooien. Sowieso wordt er buiten de vakantie periodes minder gestrooid, omdat de meeste ‘locals’ toch met winterbanden rijden…

Belangrijk
Tijdens het rijden in de winterse bergen is een goede uitrusting zeer belangrijk. Winterbanden en kettingen zijn aan te raden en in sommige landen zelfs ‘verplicht’ als de condities winters zijn. Maar de ene winterband is de andere niet en ook met winterbanden blijft een besneeuwde weg soms verraderlijk. Binnenkort een blog over verschillen in winterbanden.

null

Wat denken jullie
Maar wat denken jullie? Wie zit er niet mee om over besneeuwde wegen te rijden? Wie vind een beetje sneeuw al een ramp? Wie rijdt er met winterbanden? Of juist niet en waarom? Wie vind het ecologische niet strooi standpunt goed (of juist onzin)? Ik ben benieuwd naar jullie reacties!

Rogier
woont in de Franse Alpen. Als er maar een beetje sneeuw ligt, is hij buiten te vinden, om ons daarna bij te praten.

Plaats een reactie

In veel gebieden wordt al gebruik gemaakt van het strooien van fijn grond, ik weet niet in hoeverre dit een goede vervanging is (veiligheid, milieu, kosten etc.), maar het kan een oplossing bieden.

en hoe zit het dan met het stooien van kleine steentjes? Zelf rij ik in de winter altijd op winterbanden en heb ik steevast kettingen bij. Nadeel van kettingen is dat je er niet zo hard mee kunt rijden…;)

Niet/minder strooien vanuit milieu oogpunt vind ik een uitstekend plan. Na de sneeuwbui de sneeuw wegschuiven is wat mij betreft voldoende. Ik rijd 's winters altijd met winterbanden en sneeuwkettingen heb ik op wintersport ook altijd bij me, je hebt ze toch nodig als je onverhoopt middenin een bui terecht komt. Een beetje sneeuw op de weg vind ik geen probleem, veel Franse skigebieden liggen relatief dichtbij de snelweg en de extra reistijd valt dan meestal ook wel mee.

@arnold dat bedoelde ik ook, typete grond ipv grind

Minder strooien alleen lijkt mij geen probleem. Gewoon winterbanden verplicht stellen (of in ieder geval geen verzekering zonder net als duitsland).

Gewoon grindjes als het nodig is en overtollig sneeuw wegschuiven.

Ik ben ook voor. Maar als het een week niet gesneeuwd heeft wordt het een ijsplaat!.. M+S banden(winterbanden bestaan niet) hebben dan ook geen nut meer. Dan zijn Spikes de enige oplossing net als in skandinavie.

Volgens mij kan het ook geheel zonder zout.
Split, zaagsel en houtsnippers, grind, zand, etc.etc. Er zijn alternatieven zat.
Rijden in de sneeuw vind ik juist altijd een hele bijzondere ervaring. Het vereist wel wat rijvaardigheid, een anti-slipcursusje elke paar jaar is aan te raden. Maar wat een genot, wat een concentratie en wat een goed gevoel geeft het om over een slipperig bergweggetje te rijden.
Winterbanden heb ik altijd 's winters, sneeuwkettingen en werkhandschoenen (!) altijd mee, zelfs een campingschep om sneeuwbulten weg te scheppen hoort bij de standaarduitrusting… vind ik…

fijne site hè, dat wintersport.nl?

goeie zaak om minder te strooien, zeker vanuit ecologische invalshoek. Woon 's winters in Les Saisies -om de hoek bij Megeve- en zie ook(heel)veel schade aan wegen. Winterbanden zijn gewoon noodzakelijk in die periode, sneeuw of geen sneeuw. Wat míj wel opvalt is, dat het vooral de Franse toeristen zélf zijn, die dan vrolijk op zomerbandjes blijven rijden! Minder strooien zal dus ook méér controle moeten inhouden op de uitrusting van de auto’s om de veiligheid op de weg te waarborgen.

Gravel heeft pas nut in hogere gebieden waar het zo goed als permanent vriest: geregelt langere periodes met sneeuw op de rijbaan.(vanaf 1400/1700 m) In april word dan de grind terug ‘afgegraven’ uit de sloot/talud :).
De wegen in lagere gebieden zijn vrijwel altijd na 1 dag ‘sneeuwvrij’. Vooral het opeenvolgen van vriezen en dooien zorgt voor gevaarlijke situaties. Zeker als je veel toeristen ziet passeren uit een vlak landje :)
Met winterbanden een verijsde bergpas afrijden is ook niet alles! Je past natuurlijk je rijstijl aan…

Zout strooien is sowieso niet goed voor het milieu! Zorg maar voor goede winterbanden en neem sneeuwkettingen mee. In mijn ogen hoort dit gewoon bij de wintersport. Na een stevige slippartij op zomerbanden in de winter (20.000 gulden destijds, aan schade) hebben wij gekozen voor winterbanden. Helemaal top. Dan rijden die decadente grote auto’s ook maar eens wat langzamer! Minder strooien, mijn advies!

@Anoniem: ik heb een grote decadente auto, op winterbanden en nog meer uitrusting(zie een paar posts hierboven) maar door de decadentie ben ik wel blij dat mijn auto uitgerust is met ABS en ESP en (soms helaas)ook TC. ABS en ESP redt je echt uit benarde situaties. TC meer van de wal in de sloot. je komt geen fatsoenlijk steil weggetje meer op…
waarmee ik wil zeggen: decadente auto’s kunnen ook harder.

fijne site hè, dat wintersport.nl?

Ik vind dit een goed idee om minder strooizout te gebruiken.
al zou je dan beter niet strooien want dan kan je gewoon de kettingen aanhouden en dan moet je ze maar 1 keer op en afleggen. en het is toch veel leuker om door de sneeuw te rijden.

Minder zout strooien kan, lokaal, ook wel meer vervuiling veroorzaken: controleverlies, boompje/rotsje, radiotor stuk, koelvloeistof/olie de natuur in… Daar groeit ook even niets meer ;-). Da’s de keerzijde. Overigens: in sommige streken van Oostenrijk strooit met net buiten de dorpen, maar niet in de dorpen zodat mensen daar automatisch trager gaan rijden … (vb. Ochsengarten omhoog van Ötz naar Kühtai)

Ik ben absoluut voor … zout is niet alleen slecht vr de wegen maar als je er woont ziet je auto heel hard af. Car wash is niet altijd een optie wegens te koud of te ver rijden.

Op skivakantie ga sowieso best met sneeuwbanden…en kettingen. Het is niet omdat je sneeuwbanden hebt dat je geen kettingen kan gebruiken.

Voor sommige zones is het een goed idee, maar er zijn gewoon veel te veel mensen (toeristen) die niet met een auto kunnen rijden om dat strooien volledig af te schaffen! Ofwel rijden ze danig traag op gladde ondergrond dat iedereen erachter momentum verliest, ofwel denken ze dat winterbanden esp en abs alles oplossen en rijden ze als idioten (liefst in dure grote auto’s). Op de snelwegen en in lagere gebieden is zout waarschijnlijk nog het minste kwaad?
Als er op de bergwegen behalve beperkt gestrooid ook beperkt geruimd wordt (10 cm laten liggen) en iedereen verplicht kettingen of spijkerbanden heeft zal het qua ongevallen misschien nog wel meevallen? De snelheid moet omlaag, de hardpack wordt contstant kapotgereden door de kettingen, enkel de voetgangers gaan ook spikes moeten voorzien ;-)

Ps, aan de bescheiden meneer met zijn grote auto, een grote auto is ook een zware auto, die ook op vier, zei het marginaal grotere, contactoppervlakjes staat. ESP en abs en 4x4 kunnen die extra krachten bij remmen bochten niet voldoende compenseren! Als je op de weg wil blijven rij je met een grotere auto beter wat kalmer dan met een klein licht autootje!

Zodra de temperatuur de 7 graden aantikt, gaan bij mij de winterbanden er weer onder, totdat de temperatuur in het voorjaar weer stijgende is… kettingen heb ik steevast mee wanneer er een mogelijkheid bestaat dat ze nodig zullen zijn. Sneeuwrijden is qua vaardigheid ook geen probleem, gewoon rustigaan en ‘defensief rijden’, waarmee ik al vele tien-duizenden sneeuwkilometers schadevrij heb doorstaan.

Niet meer strooien lijkt me top, is het gelijk stukken rustiger onderweg naar m’n wintersportgebied, daar velen zullen afhaken. Goed plan dus!

Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie