Uitgeprobeerd: Met de trein een dag skiën in Oostenrijk

Rogier op 18 januari 2011· 30 reacties

null

Er zijn vele wegen die naar Rome, en wintersport, leiden en er zijn vele middelen waarmee je deze wegen kunt berijden. Normaal gesproken ga ik met de auto richting de sneeuw. Afgelopen weekend kreeg ik de kans om een ander vervoermiddel uit te proberen: de trein.

Weer eens wat anders
Met de auto of het vliegtuig naar vakantiebestemmingen gaan zijn mij wel gewoon. Met de trein naar je reisbestemming gaan was eigenlijk nog nooit in me opgekomen. Vanaf € 59,- is het al mogelijk om met de trein heen en terug te reizen naar en van je wintersportbestemming. Laat het nu ook nog eens zo zijn dat er een speciale wintersport-trein bestaat!

null

De Euro-Express-Trein-Charter BV is een particuliere organisatie die o.a. de SkiTrein en de Alpenexpres in het portfolio heeft zitten. Ze bestaan sinds 1996. De Alpen Express doet zowel bestemmingen in Oostenrijk als Italië aan terwijl de Ski-Trein alleen richting Oostenrijk gaat. Ik nam plaats in de Alpen Express.

Alpen Express
Buiten de vakantieperiodes rijden zowel de Alpen Express als de Ski-Trein 1 maal in de week richting Oostenrijk. In de vakantieperiodes rijden ze 4 tot 5 maal in de week. Met de Alpen Express heb ik van Utrecht naar Zell am See gereisd. De trein vertrok vrijdagavond kort na half 8 richting de Alpen. en doet onderstaande bestemmingen (rode lijn) aan (klik op het plaatje voor een vergrote weergave):

null

Onderweg liepen we helaas anderhalf uur vertraging op omdat de conducteur die in Duitsland op de trein zou komen wat later ten tonele kwam. Hierdoor kwamen we zaterdag, tegen half twaalf pas in Zell am See aan. Gezien het feit dat ik maar een dagje zou gaan skien, had ik dus niet veel tijd meer over. Er van uitgaande dat je geen vertraging op loopt is zo’n treinreis prima te doen. Ik ging door tot bijna het eindpunt, maar als je in Kirchberg uit stapt kun je al rond 9:30 op de piste staan. Je hoeft pas rond 20:30 weer in de trein aanwezig te zijn voor de terugreis. Genoeg tijd voor een volledige skidag en om te apres-skien dus! Kortom: met de trein reizen is het overwegen waard.

Accommodaties
De Alpen Express en de Ski-Trein! Twee treinen? Ja en nee. Fysiek is het 1 trein, maar met verschillende treinstellen. Het verschil zit hem in de accommodatie van de treinstellen. De Ski-trein is meer basic, terwijl de Alpen Express meer luxe en comfort biedt. Beiden beschikken over coupes met slaap-mogelijkheden en de Ski-Trein heeft nog als optie een coupe waar je alleen kunt zitten. Beide treinen hebben de beschikking over een restauratierijtuig waar je een hapje en een drankje kunt nuttigen. Toen ik vrijdagavond naar de bar ging was het een gezellige boel. Getuige onderstaande foto:

null

Terugkijkend op de reis kan ik zeggen dat reizen met de trein heel erg relaxed is. Het grootste gedeelte van de tijd die je onderweg bent slaap je. Uitgerust aangekomen is erg prettig kan ik je zeggen. Ik ga dit zeker nog een keer doen.

Wil je meer weten over deze manier van reizen dan kun je terecht op:

Zijn jullie wel eens met de trein naar je wintersportbestemming geweest? Hoe hebben jullie dit ervaren? Zijn er redenen om niet met de trein te reizen? Ik ben benieuwd wat jullie gedachten hier over zijn.

Rogier
woont in de Franse Alpen. Als er maar een beetje sneeuw ligt, is hij buiten te vinden, om ons daarna bij te praten.

Plaats een reactie

Nou, dat is toevallig zeg, ik zat in dezelfde trein :-) Het is inderdaad erg relaxed!

@Saskia Je hoofd staat ook nog gedeeltelijk op de foto van de bar :-)

When life gets too complicated.... SKI

Vroeger, toen de NBBS nog bestond, talloze malen per trein naar de wintersport vervoerd. Deze manier van vervoeren bestaat al geruime tijd. Ben nu op zoek naar een redelijke manier van vervoer naar het Val di Sole in Italië. Een prachtig skigebied dat helaas alleen per auto redelijk te bereiken is. Er werd ooit door Kras gevlogen op Verona met een transfer, helaas is dat verleden tijd. Kom op touroperators! Een gat in de markt!

Leuk dat de website van Ski-Trein een plaatje weergeeft van de Glacier Express in Zwitserland! :P

Ook bij andere plaatjes laten ze Zwitserland zien, terwijl ze daar helemaal niet heen gaan. Toch wel misleidende reclame. Ik ben wel eens benieuwd of ze de MGB of RHB wel toestemming hebben gevraagd om hun foto te mogen gebruiken voor reizen naar Oostenrijk!

Overigens zijn die treinen niet echt goedkoop. Je betaald zomaar meer dan 200 euro voor een retourtje. Voor één dag skiën lijkt me dat veel te duur.

Vorig jaar ook met de trein naar oostenrijk geweest, in 1 woord: waardeloos. Zo’n 18 uur gereisd en een transfer bijgeboekt naar onze accomodatie wat ongeveer 20 min. rijden was met een taxi, maar we gingen met een bus die een heerlijk rondje reed zodat we 3 uren in een touringcar hebben gezeten (en nog een keer overstappen), de bus kon ook de berg niet op dus nog even sjouwen met al je spullen. De coupe zelf was ook heerlijk, koffers kun je amper kwijt, de tafel waar we aan het kaarten waren viel continu op de grond en de bedden stonken of er een hond op geplast had. Dit dus nooit meer en zeker niet voor 190 euro retour (inclusief transfer) Als laatste moet ik nog wel zeggen dat het in de bar wel gezellig was

Alex, ik heb even naar de tarieven gekeken, maar het is wel aan de dure kant… daarnaast mag je wel slepen met je materiaal en past dit -naar ervaring van menigeen- gegarandeerd niet netjes in de trein. Persoonlijk prefereer ik de auto, kan geen trein tegenop!

Maar het is een leuk artikel, jammer dat het er zo duidelijk uitkomt dat het eigenlijk reclame is…

De relatief vele ervaringen van vrienden zijn zo negatief dat ik er niet aan begin…

Vorig jaar met vrouw en kind naar Kirchberg geweest in een (luxe) coupé zonder bedden. Wij dachten dat het comfortable stoelen zouden zijn…
Wat een ellende, we konden alleen maar rechtop zitten. Met z’n zessen in een coupé op elkaar gepropt.
Verschrikkelijk, wij doen het nooit meer!!!
Dit jaar weer naar Kirchberg maar nu lekker met de auto!

Als we met z’n allen vaker gebruik zouden maken van collectief vervoer (als de trein) naar de Alpen, zou het bijdragen aan het langer kunnen blijven skiën (door bijdragen aan voorkomen opwarming aarde).
Ons beeld van de trein is positief. Het hoeft niet duur te zijn, er er zijn verschillende mogelijkheden (ruimte en comfort (tot en met eigen douche in de trein) of eenvoudig), met ook verschillende prijzen (ook afhankelijk van de reisdag). Bij de gespecialiseerde treinreiswinkel heeft men alle info bij elkaar.

Wij zijn 2 x met de trein geweest, idd relaxed, 22.30 werd de coupe omgebouwd tot slaapcabine, dekentje/kussentje, ff wennen aan het ritme van de wielen en dan lekker pitten.
7.30 ontbijtje(tje) en ca 10.00 op bestemming, spullen regelen en 12.30 skieen, perfect.
Tegenwoordig gaan we met de auto, iets meer vrijheid, maar de trein is perfect alternatief

In 2008 met de skitrein naar Kaprun/ Zell Am See geweest voor €70 p.p. (retour). Op zich goedkoop, maar wij doen het nooit meer. Wij hadden gekozen voor alleen zitten (moest toch een low-budget vakantie blijven) en dan valt het toch tegen als je met 6 personen in een coupé zit, incl. bagage (alleen ski’s stonden apart in een andere coupé). En ja, je rijdt wel 's nachts, maar er lopen altijd wel mensen voorbij, of iemand uit jouw coupé moet naar de wc/beentjes strekken of nog erger…de buren in de coupé achter je hebben zo veel gedronken dat alles wordt uitgekotst (en nee…het waren geen jongeren, maar 3 stellen van middelbare leeftijd).
Uiteindelijk na bijna 15 uur reizen kwamen wij gebroken aan in Kaprun. Nooit meer dus.
Daarentegen is het vliegen veel beter bevallen! Niet veel duurder als je op tijd boekt en 10x sneller.

Met de trein op vakantie gaan is overigens prima, maar boek dan een gewone treintrip met de ICE. Dan zit je meer in normaler ‘zakelijk’ publiek.

Overigens (als ik nog even wat mag toevoegen) vind ik dan met de bus 's nachts rijden prettiger. Slapen gaat wellicht iets moeilijker, maar je rijdt tenminste rechtstreeks naar je bestemming.

Ben ooit 1x met de trein naar Solden vertrokken, nooit meer. De coupe was of te warm (raam dicht) of te koud (raam open) om te lekker te slapen, je hebt geen privacy in je bed (een gordijntje om je bed zou fijn zijn). Als de boel eenmaal is omgebouwd naar bedden kan je ook niet meer zitten, je moet dan dus gaan slapen. Ik kwam gebroken aan in Oostenrijk. En wij hadden dan nog een coupe met een groepje waar we mee waren, maar als je met z’n tweeen gaat, zit je al snel met een aantal onbekenden, lijkt me niks.
De wintersport Thalys naar Frankrijk lijkt me dan wel wat fijner, 's ochtends om 6 uur weg uit Amsterdam en dan om een uur of 2 in Bourg Saint Maurice aankomen, rustig je hotel opzoeken (les Arcs) materiaal huren en lekker eten, zondag ochtend vroeg uitgerust de piste op…

@ Ad, er is niks millieu vriendelijks aan een trein. Verder is de wetenschap er nog helemaal niet over uit of het broeikas effect bestaat enzo ja wat onze rol hierin is.

Niet onvriendelijk bedoeld maar ik word een beetje moe van iedereen die roepen dat bepaalde dingen millieu vriendelijk zijn.

Leuk artikel. Heb alleen even de website bekeken, en is echt idioot duur. Heb dit jaar voor het eerst 'n busreis gedaan (Husk), was ideaal. Roya class met hoofdletters mag je wel stellen, genoeg beenruimte, ook als je 1.90 zou zijn, en slapen is pas de problem. Jammer dat dat OV altijd zo duur is.

Ik heb dit ook 1x gedaan en doe het nooit meer!!!
Ik ben samen met een vriend met de aplenexpress naar westendorf gegaan.
We hebben er uit eindelijk 15uur over gedaan en waren toen €170,- p.p. kwijt.
Dan kan je nog beter vliegen!!!

vanuit rijsel reis je 7 uren naar st gervais les bains,dan 20 min taxi en je bent in chamonix;vertrek 7.00h en rond 1500 in cham dus;met het vliegtuig nr geneve en dan busje nr cham is ongeveer hetzelfde;de prijs is ook ongeveer hetzelfde

Ben wel eens met de trein naar Oostenrijk geweest. Was ideaal! We vertrokken 's ochtends om 8 uur en waren om 7 uur in ons appartement. Wel hadden mijn ouders de bagage mee in de auto, dus het gesleep met de bagage werd ons bespaard. En volgens mij scheelt het aanzienlijk als je de kaartjes bij de DB besteld ipv bij de NS.

Ben vorig jaar met een zit skitrein voor 130 euro p.p naar Imst in Oostenrijk gegaan. Deed er een stuk langer over dan de rest van de groep die met de auto was en zittend in 6 persoonscoupe kun je knietje aan knietje toch niet echt slapen. Nee ik denk dat ik maar eens ga proberen te vliegen. Moet voor 130 euro toch ook kunnen denk ik als je vroeg boekt.

Don`t eat yellow snow

Van jongs af aan altijd al met mijn ouders per trein gegaan. Ik ga inmiddels met een groep vrienden nog altijd met de trein. Ik moet toch wel zeggen dat het de laatste jaren slecht is geworden. Helaas is de Bergland Expres failliet gegaan in 2009. De service was daar veel beter. Reizen per trein blijft relaxt, zeker ook omdat je al op vakantie bent zodra je in de trein stapt en lekker los kunt gaan in de bar. Ik zou zeggen doen, alleen jammer dat je weinig keuze hebt behalve de EETC (skitrein, alpen express).

Er rijden volgens mij ook reguliere nachttreinen, in elk geval naar Zwitserland. Daar slaap je net zo goed in als in zo’n zitcabine, en het is veel goedkoper (en rustiger). Zo’n Alpen-express moet eerst maar eens wat goedkoper worden.

De reacties zijn niet echt geweldig… zelf nog nooit meegemaakt, maar denk dat ik toch de auto en het vliegtuig eventueel verkies boven de trein.

Zie de door mij in oktober opgestarte topic op het Forum: Met de Trein naar Oostenrijk

Kleine toevoeging op vorige bericht; Ik spreek uit ervaring als ik zeg dat de wintersporttreinen zeer comfortabel zijn en één groot feest als iedereen in de stemming is aan boord. Je moet alleen NOOIT zitaccommodaties nemen! Neem ALTIJD een bed, zitten is nog erger dan zitten in een touringcarbus. Mijn negatieve reactie in vorig bericht slaat meer op de organisatie dan het vervoersmiddel, want ik zou het eigenlijk iedereen aanraden! :)

@Alex: ja, dat zag ik :-) Heb je deel 1 van ons verslag vandaag op Snowrepublic.com ook gelezen? Morgen deel 2!

Wij zijn in 2009 en 2010 met de trein van Utrecht naar Kirchberg gegaan. Op vrijdagvond om 21:00 vertrokken en na een borrel en een biertje lekker geslapen. Rond 7:30 overstappen op Munchen en later nog een keer in Worgl. Aankomst te Kirchberg 11:00. Terugreis per ICE dagtrein. Vertrek 11:00 aankomst Utrecht 19:00. Buitengewoon goede ervaringen: Gezellig met een groep. Jammergenoeg wat prijzig. Anders voor mij een betere optie dan de auto.

Ga altijd met de auto, maar ben 63 en het zenuwslopende rijden op die autobaan een beetje zat. Wilde dit keer met de trein. Kon nog niet boeken. Pas binnen 3 maanden. Toen was alles weg doordat alle reisburo´s wel voorboeking hadden gemaakt. Nu met de bus Starliner 130€ pp. Royal Class instappen Amst.Uitstappen 200 mtr. van het pension in Ehrwald. Ipod aan en slapen. We zien wel.

Toch jammer om veel negatieve reacties te zien. Ik vond het zelf juist wel prettig. Maar er IS een alternatief, je zit niet vast aan EETC. de wintershuttle is er ook nog, maar die is ook wat duurder.
zie http://www.wintershuttle.nl.

Het is misschien maar net wat je prettig vind. Zelf zou ik de AlpenExpress verkiezen boven de SkiTrein, ongeacht de prijs. Dan maar wat meer betalen… Ik vind het in elk geval een heerlijke manier van reizen.

Zou iemand mij kunnen vertellen hoeveel ruimte je ongeveer heb als je met de skitrein gaat?

is een zitplaats te vergelijken met een zitplaats in een normale trein?

en bij zo een slaapplaats , kan je dan ook gewoon zitten op je bed? of hang het bed erboven vrij dicht op de ander?

mijn reisgezelschap is ruim 1.90 omdat hij opziet tegen de bus leek ons de skitrein een leuke optie, met aktie tarief. maar vraag me af of het uberhaupt wat voor hem is. ik ben zelf klein dus als je tegenover elkaar zit hebben we miss daar wel voordeel aan?

Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie